Hogyan vásároljak a Hardveraprón?

Sok sikeres adásvétel alatt összegyűlt annyi tapasztalat, hogy szeretném megosztani az olvasókkal. – írta: kenwood, 9 éve

Több mint 10 éve vásárolok, hirdetek a Prohardver lapcsaládon. Sok sikeres adásvétel alatt összegyűlt annyi tapasztalat, hogy szeretném megosztani az olvasókkal. Az itt felsorolt tanácsok jó része triviális, de azért jó együtt látni őket; sok olyan kellemetlen szituáció megelőzhető velük, ami eszébe sem jut az embernek, míg bele nem fut egy üzletnél. A jogos, kulturált kritikára abszolút vevő vagyok, a hasznos hozzászólások alapján bővítem, szerkesztem a cikket.

Első körben a vásárlóknak szánt tanácsaimat gyűjtöttem össze egy közepesen hosszú felsorolásban.
Ezeknek csak egy része az, amit én eladóként elvárok egy vevőtől.
Sok olyan is van, ami elsőre nem tűnik alapvetőnek, mégis adódott bonyodalmam belőle, amikor én voltam a vevő.
Amennyiben igény lesz rá, elkészítem az eladói változatot is.

- A használt termékekből általában csak egy-egy darab van, így felesleges 2-3 héttel a pénzed megérkezése előtt az eladók aktuális időbeosztásáról érdeklődni. Ha csak érdeklődsz, de nem tervezed 1-2 napon belül megvásárolni, azt jelezd rögtön az eladónak.
- Legyen nálad a pontos összeg, vagy kérdezz rá a hirdetőnél. Nem pénzváltókkal, hanem sima magánszemélyekkel üzletelsz, még az sem garantált, hogy négyezer forintra ötezerből vissza fog tudni adni.
- Legyen nálad telefon feltöltve, kimenővel. Bármi közbejöhet akár útközben is. Esetleg félreértettétek egymást, és telefon nélkül nem fogod megtalálni. Ha nincs 2-3000 forintod a mobilfeltöltésre, nem biztos, hogy pont most kellene hardvert vásárolnod.
- Ha már látod, hogy késni fogsz, azt jelezd minél előbb (ne egy perccel a megbeszélt időpont után, miközben még fél óra az út) telefonon, ne SMS-ben.
- A postaköltséget a vevő fizeti, ha nincs kiemelve a hirdetésben, hogy „posta az árban”. Ha cserélni szeretnél, azt is számold bele, hogy nemcsak azt kell postázni, amit megveszel, hanem azt is, amit te adsz (dupla postaköltség). Egy olcsóbb termék cseréjénél ez akár meg is duplázhatja a költségeket.
- Ha megegyeztek, add meg a telefonszámod. Hasznos lehet, ha közbejön valami a hirdetőnek, de nincs netközelben.
- Légy tömör és lényegre törő. Néhány példa jó/rossz:
Szia! Megvan még a kártya? Szia! Szeretném megvásárolni a kártyát. Mikor és hol tudom átvenni? (Esetleg a további kérdések: állapot, garancia, kiszerelés.)

Szia! Videokártyát beszámolsz? Szia! Egy Asus GTX 650 1 GB-t (termék hivatalos linkje) beszámolsz? Doboza már nincs meg, a garancia lejárt. Egy darab molex-pci-e átalakító jár hozzá.

- Mielőtt elküldesz egy üzenetet, gondold át, hogy minden kérdést feltettél-e. Senki sem fog örülni, ha egyetlen RAM értékesítéséhez 18 darab egysoros üzenetre kell válaszolnia.
- Nagyon vigyázz az előreutalással. Attól, hogy egy eladó nem hajlandó utánvéttel postázni, még nem biztos, hogy csaló. A vevőt semmi nem kötelezi az átvételre. Ha a feladást követően talál egy hasonló terméket 500 forinttal olcsóbban, vagy megjön a húszezres telefonszámla, akkor a vevő köddé válik, az eladó hetekig várhat, mire visszakapja a terméket, a postaköltséget pedig elbukja.
- Ne nézd hülyének a csalókat, valószínűleg ők is el fogják olvasni ezt a cikket, így tökéletes védelem nincs ellenük. Néhány tipp, amivel azért a legtöbbjüket ki lehet szűrni: utalás előtt beszélj vele telefonon. Kérj fotót, screenshotokat a hirdetett termékről. Nézd meg az értékeléseit: mikor gyűjtötte be őket, mikor regisztrált, mikor volt az utolsó eladása. Keress rá a bankszámlaszámra, megadott névre a Google-ben.
- Ha nem tud személyes kipróbálási lehetőséget biztosítani, még nem biztos, hogy csaló. A legtöbb család nehezen tolerálja az idegeneket a lakásban. Ha több hirdetés is fut, pillanatok alatt átjáróház lesz az otthonból, ami komoly feszültséget generálhat.
- Kérdezz rá a kiegészítőkre. Sokszor a használt terméknek nem ő az első tulajdonosa, ezáltal nem is tudhatja, hogy egy neked fontos kiegészítő hiányzik a csomagból.
- Beszámításnál, cserénél számolj vele, hogy többe fog kerülni, mintha eladnád a te termékedet és megvennéd az övét. Te pontosan azt fogod kapni, amit szeretnél, míg ő nagy valószínűséggel csak üzleti lehetőséget lát a te cuccodban. Azt át kell vennie tőled, tesztelni, hirdetni, eladni, áll benne a pénze. Ha ennek a költségeit nem tudod vállalni, akkor hirdesd meg, és reménykedj benne, hogy mire eladod, még meglesz annyiért az általad kinézett áru.
- Ha valami gond van vásárlás után, azt jelezd rögtön, de kulturáltan. Nem kell rögtön megvádolni csalással, mert lehet, hogy csak kompatibilitásprobléma van.
- Ha nem tudod 3 napon belül tesztelni (több helyről vásárolod az alkatrészeket), jelezd előre. A legtöbb eladó nem tud mit kezdeni azzal, hogy két hét után előkerül a vevő, hogy nem működik a hardver. Főleg ha azt előtte ő évekig probléma nélkül használta.
- Állíts be e-mailes értesítést a privát üzenetekre. Rögtön látni fogod, ha válaszod érkezett.
- Általános kérdéseket (például: mennyivel erősebb, mint egy másik termék) ne a hirdetőnek tegyél fel. Egyrészt ő árut hirdet, nem tanácsadást, másrészt esélyes, hogy részrehajló lesz a saját portékája irányába.
- Hardvereket vásárolsz, nem barátokat. Lehet kérdezősködni, beszélgetni, ez általában működik is, de azért figyelj, hogy ne telepedj rá nagyon. Ha már csak tőmondatokban válaszol és az óráját nézi, akkor valószínűleg túl sok vagy már neki.
- Indulás előtt telefonálj akkor is, ha már megbeszéltétek a helyet, időpontot. Lehet, hogy elfelejtette, és pont a hívásod miatt lesz ott pontosan.
- Légy udvarias, de ne vidd túlzásba. Amikor először írsz valakinek, köszönj, esetleg ha másik napon beszéltek, akkor mehet még egy, de nem kell naponta tízszer. A „köszönöm” szó is hasznos, de mértékkel. Nem kell még a köszönömöt is megköszönni.
- A neten a tegeződés az alap. Ha te egy idősebb ember vagy, aki nem szereti, ha 13-14 éves gyerekek letegezik, akkor eleve úgy keresd meg, hogy nem semleges, hanem magázódó módon szólítod meg.

Azóta történt