Középkategóriás gamer gép építése A-tól Z-ig

Azoknak, akik a legjobb ár/teljesítmény arányra törekednek ésszerű kompromisszumokkal, de maximalistaként. – írta: adamssss, 2 hete

Lap, RAM, proci

Itt elég sok fejlesztést hajtottam végre az elmúlt két évben. Először indítottam egy Ryzen 1200-zal. Nem volt rossz a maga 4 kis magjával, de már az elején érződött, hogy ez bizony már középtávon is kevés lesz még húzva is. Így nemsokára kapott egy 1600-as hatmagos nagytesót, amit meg is rángattam 3,8 GHz-re, amihez minimális plusz feszültségre volt csak szükségem. Ezzel a procival valószínűleg 4-5 évig is kihúztam volna, mivel a mai játékok egytől egyik GPU-limitesek, de hát kocka lévén, és mert adódott egy jó lehetőség, lecseréltem a lapomat és a procimat is. Az Asrock AB350 Pro4-et váltotta egy B450 Pro4, az 1600-at pedig egy 2600. És igen, gondolkodtam a 3600-on, de nekem plusz 20000 Ft-ot nem ért meg, mivel csak játszom, de így sem ment még a prociterhelés 60 százalék fölé.

És hogy miért is?

Játékhoz processzorból nem kell erősebb annak, aki nem versenyez, és a magszámok emelésével minimalizálni akarja a mikrolagok számát. Hogy miért jobb a több mag, arról idézem Abu-t: „Ahol a több mag, azaz erőforrás segít, azok az apró akadások, amikor generálható lenne pár parancs, de nem tudja megtenni a motor, mert nincs szabad szál. Több maggal ezt meg tudja tenni. Ezek látszanak is a profilozókon. Az fps ettől nem lesz nagyobb, csak a játékból tűnnek el az erőforráshiányból származó apróbb mikroakadások.” Itt úgy voltam vele, hogy kompromisszumot kötök, mert fps-ben a több mag sem hoz többet.

Lap: fontos volt, hogy egy minimális tuningot bírjon. Ezt a Pro4 teljesíti. Nyilván nem egy kifejezett tuningdeszka, de nem is a 3DMark pontszámok döntögetése volt a cél. Ellenben van rajta sok csatlakozó, korrekt a támogatása, és olcsó volt. Így, mint írtam, maradtam az Asrock vonalon, csak 350-ről 450-re váltottam.

RAM: itt is egyértelműen az ár volt a döntő. Annyi volt az elvárás, hogy legyen meg a 3000 MHz mellé egy elfogadható időzítés, de a LED-eket és a parasztvakító hűtőbordákat tervező marketingeseket fizesse helyettem más. Persze lehetett volna gyorsabb RAM-ot venni, de tényleg minek. Játékok alatt gyakorlatilag kimutathatatlan az előny, amit pár száz plusz MHz ad. A legfontosabb, hogy legyen elég RAM a gépben, mert ha kifogyunk belőle, az viszont nagyon csúnya akadásokat tud okozni. Indítottam 8 GB-tal, majd beláttam, hogy ez nagyon hamar szűk keresztmetszet lesz, így lecseréltem a 2x4 GB-ot 2x8-ra. A G. Skill AEGIS 3000 MHz-re esett a választásom. Bővel elég mindenre, UHD-n nem is lesz egyelőre játék, ami többet kérne. Így néz ki most a triumvirátus.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!