Linuxon nem lehet játszani?

Ha játszanál, akkor nincs élet a Windowson túl? Hála az open-source fejlesztőknek, van! – írta: vinibali, 8 hónapja

Bevezető

A következő cikk hosszú órák mérésének és adatgyűjtésének eredménye, a puszta Linux/Windows összehasonlításon kívül több olyan egyéb lehetőséget is lemértem, ami érdekességképpen szolgálhat a témát mélyebben érdeklőknek, ismerőknek.

Hirdetés

Sokszor hallani, hogyha játszanál, akkor nincs élet a Windowson túl. Hála az open-source fejlesztőknek, van. Ha kedvet kaptál a pingvines rendszermagra épülő disztrók egyikét kipróbálni, akkor olvasd végig a cikket. Ha már egy ideje te sem tartozol a Microsoft termék használók közé, akkor azért, ha még igen, akkor meg azért olvasd végig a következő oldalakat.

Rövid magyarázatok:

Ablakkezelő: a felhasználói felülethez tartozó kompozitor, egyszerűbb értelemben a "rajzolásért" felelős része a grafikus "asztalkezelőnek"
DRI: Direct Rendering Infrastructure, az Xorg szerver számára biztosítja a hardver elérését, grafikai implementációk egy szabványos keretrendszeren belül (Mesa)
CPU ütemező: a processzor adatokkal "etetéséért" felelős kernel modul, a teljesítményt nagymértékben befolyásolja
I/O ütemező: hasonló a CPU ütemezőhöz, de a háttértárakat látja el adattal
Kernel driver: a rendszermagban lévő meghajtó, feladata a kernel és a hardver között kapcsolat. Hardveres folyamatok kezelése, pl.: energiatakarékos funkciók, memóriamenedzsment, munkaütemezés és egyéb mély hardveres implementációk
Kernel GCC: A GNU C fordító alatt beállított optimalizációs szint, a kernel konfigban. Befolyásolja a fordított program/projekt méretét, teljesítményét, extrém esetekben a futtatás helyességét is
Kernel patch: a disztribúció szállítójától érkező csomag, illetve egy egyedi, amelyik Con Kolivas patcheit tartalmazza
Mesa driver: architektúrafüggő videógyorsításért felelős modul, típusa függ a kernelben használt drivertől.
Wine: Windowsos programok futtatásáért felelős köztes réteg, ahol nincs külön feltűntetve (Wine GCC és DRI mérések), ott a 2.3-as verzió volt használatban.
Wine GCC: Wine fordítási időben használt optimalizációs szint, lásd Kernel GCC
Wine wrapper: egy absztrakciós réteg, amely az exe és a OS közötti grafikus megjelenítésért felelős.

Mérés folyamata:

Az adott konfiguráció különböző wrapperekkel történő mérése automatizált. Bash scriptből, a Live for speed nevű szimulátor futtatása egy meghatározott bejátszással. Az indulását követően a 63. másodpercben leáll a program, ugyanis ekkorra ér véget a bejátszás is. A mérés különböző eredményeit Windows esetén a FRAPS (csak FPS), Linux esetén a GALLIUM_HUD_DUMP_DIR változó menti el.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények