Musk és Maezawa Holdkerülő útjának bejelentése

Szeptember 17-én Elon Musk és Juszaku Maezawa bejelentette, hogy 2023-ban űrhajót indítanak a Hold felé. – írta: Cifu, 6 éve

2018 szeptember 17-én (magyar idő szerint 18-án hajnalban) Elon Musk a SpaceX hangárjában, Falcon 9-esektől körbevéve egy bejelentést és előadást tartott, ezt szeretném röviden felvázolni. Érdekesség: október elsejétől ötödikéig tart majd a Nemzetközi Űrhajózási Kongresszus 2018 (International Astronautical Congress, IAC), és az elmúlt években Musk ezen tartotta meg előadásait a SpaceX jövőképéről – lásd a IAC 2016 és IAC 2017 összefoglalót. Valamiért most úgy döntött, hogy szakít a „hagyományokkal”, és nem az IAC-n, hanem eme előadás keretében fogja az elmúlt egy évben frissített terveit a nyilvánosság elé tárni.

Itt egy kis oldalvágás: személy szerint én sem hittem, hogy efféle „nagy” bejelentésre kerül sor (elkezdtem írni az IAC 2018-ra szánt irományomat, hogy majd abba kerül sor a Musk bejelentésre, aztán szépen keresztülhúzta a számításaimat :D), azt vártam, hogy csak egy afféle kedvcsinálót akar kiadni, hogy felcsigázza a médiát.

Magyarázat: Musk ismét nehezen követhetően használta a BFR és BFS jelöléseket (sőt, megjelent a BFB (Big F*cking Booster, vagyis a B****** Nagy Gyorsítórakéta is)), ezért én az érthetőség kedvéért a következőhöz tartom magam:

BFR, Big F*cking Rocket: A gyorsító fokozat elnevezése, amely az indítás után nagyjából 80km magasban leválik és visszatér a Földre.
BFS, Big F*king Spaceship: Az űrhajó maga.
BFR/S, Big F*cking Rocket / Ship: A kettő együttesen.

A teljes videó itt látható:

Itt pedig egy rövid összefoglaló az elhangzottakról, a terveim szerint kb. egy hónap múlva lesz egy hosszabb írás az IAC 2018-ról és az elmúlt év eseményeiről, abban lesz egy elemzés a mostani bejelentésről is.

(Musk egy Falcon 9 első fokozatának hajtóművei előtt állva elkezdi az bejelentést)

Bejelentette, hogy megvan az első űrturista, aki a 'mélyűrbe' indul, megkerülve a Holdat.
Újra kijelentette, hogy a SpaceX létrehozásánál az emberiség "több bolygón" élő fajjá való fejlesztését tartotta szem előtt, hogy valóban 'űrutazó' faj lehessünk.


(A Falcon-1 negyedik indítása)

(Ismét felhozta, hogy a SpaceX hogy jutott el a Falcon-1-től a Falcon Heavy-ig és az újrafelhasználásáig.
Nem mellesleg az első sikeres Falcon-1 indításra 2008. szeptember 28-án került sor, tehát nem egészen 10 éve. Kitért arra, hogy ki gondolta volna 2008-ban, hogy a SpaceX itt fog járni 2018-ban? Itt elismerte, hogy feltehetően zéró, saját magát is beleértve.)

Az új BFR/S - 118 méter hosszú indításkor (12 métert nőtt tavaly óta - Cifu), ebből a BFS 55 méter hosszú. Alacsony Föld körüli pályára 100+ tonna terhet képes felvinni. A túlnyomásos rész több, mint 1000 köbméter térfogatú, még nincs véglegesítve, szerintem 1100 körül lehet majd.

A legnagyobb újítás három szárny a jármű végén, és két kisebb a gép orrán. A hátsók közül a felső fix, a másik kettő mozgatható, mindhárom végén teleszkópos leszállólábakat helyeztek el. A gép orrán lévő szárnyak szintén kitéríthetők.

Egy szimuláció a légkörbe való visszatérésről, nagyjából 85 km magasságban vitorlázni kezd, de végig a hasával előre halad, ami azért fontos, mert ott van a hővédő burkolat.

Nagyjából 20 km-es magasságban már vízszintesen repül, ami persze inkább tűnik kontrollált zuhanásnak, majd 1km-es magasságban függőlegesbe áll, és a középső hajtóművet beindítva leszáll. Megemlíti, hogy ha a Holdra akarsz leszállni, akkor értelemszerűen az aerodinamikai részére nincs szükség (viszont fékezni se fogja a légkör az űrhajót, tehát sokkal több hajtóanyagra lenne szükség – Cifu)

Ez a BFR hengeres testének formája, 9 méter átmérőjű (ez maradt annyi, mint a 2017-es bejelentéskor - Cifu)

…és már elkészült a prototípus első hengeres szekciója, és hamarosan építjük a dóm szekciót illetve a hajtómű szekciót is.

Ez pedig a Raptor hajtómű, egy nagyjából 200 tonnás (2000 kN) tolóerejű hajtómű. Nagyjából 300 bar égőtéri nyomás a cél, és ha ehhez nagy tágulási rátájú fúvócsövet párosítasz (vagyis a világűrbe szánt verziót nézzük – Cifu) akkor 380 ISP-t érünk el.

Ez a tervezett Hold-megkerülő út, nagyjából 5 nap 23 óráig tart majd. De még egy csomó indítást kell személyzet nélküli űrhajóval végezni ahhoz, hogy emberrel a fedélzetén is elindulhasson.

A BFR anyagi háttere, nos ugye műhold-indítás, teher és személyzet szállítása az űrállomásra és készül a szélessávú internet-szolgáltatásunk is (Starlink), de egy privát befektető nagyon jól jön a fejlesztésnek…

…és itt kell bemutatnom az első privát űrturistánkat, Juszaku Maezawat (JMZ-ként hivatkozik rá - Cifu).

(Maezawa röviden bemutatkozik és megköszöni, hogy eljöttek ide, illetve élőben nézzük ezt a bejelentést, majd bemutatja saját magát és divatcégét, a Zozo-t. Maezawa egyébként lelkes műgyűjtő és maga is művész, cirka 2.7 milliárd dolláros vagyonát pedig az 1998-ban alapított Start Today postai csomagküldő szolgáltatással foglalkozó cégével alapozta meg - Cifu)


Ez a kép közvetlenül a bejelentés előtt készült Muskról és Maezawáról - Cifu

Miért vettem meg az összes BFR széket, és nem csak egyet? A tervem az volt, hogy élek a lehetőséggel, és megkerülöm a Holdat (ezek alapján Maezawa lett volna az, aki anno egy Dragon űrhajóval kerülte volna meg a Holdat - Cifu). De igazából az volt a kérdés, hogy tudnám azt az érzést továbbadni, ahogy megkerülöm a Holdat. Ezért azt választottam, hogy művészekkel együtt teszem meg az utat. Az merült fel bennem még régebben, hogy vajon egy olyan művész, mint Jean-Michel Basquiat mit alkotna, miután látta a Holdat a saját szemével? Innen tovább gondolva vajon Andy Warhol, Pablo Picasso, Michael Jackson vagy John Lennon milyen műveket alkotna? De már egyik sincs velünk.

Ezért döntöttem úgy, hogy elindítom a #dearMoon projectet, amelyben 2023-ban meghívok 6-8 művészt a világ minden tájáról, hogy csatlakozzon küldetésemhez a Holdhoz. A művészeket pedig megkérem, hogy alkossanak az út inspirációjából az emberiség számára. Még nem döntöttem el, hogy kiket invitálok meg, de hamarosan erre is sor fog kerülni.


A #dearmoon promóciós videója

(Itt aztán a #dearMoon videóját mutatják be, majd Musk és Maezawa leülve folytatják, és egy Kérdés és Felelet (Q&A) rész következik)

Ebből szemezgetek:

K: Véglegesítve lett a terv?
V: Alapvető szinten igen. Az első ’Ugró’ repülések jövőre fognak sorra kerülni. Nagy magasságú, nagy sebességű tesztek és a gyorsítórakéta tesztjei 2020-ban. Orbitális tesztek 2-3 éven belül.

K: Mi történt a Falcon Heavy / Dragon holdmegkerülő űrturista úttal?
V: Nem tisztázott, talán ugyan az a személy?

K: Mennyit fizetett az útért? Hogy illeszkedik a SpaceX céges kultúrájába ez az út?
V: Nem nyilatkozhatok az árról, a küldetés természete motiválja az embereket.

K: A múltban nem sikerült a határidőket tartanod, mi miatt vagy biztos a 2023-ban?
V: Egyáltalán nem vagyunk biztosak, nehéz megmondani. Az sem biztos, hogy a BFR valaha repülni fog.

K: Honnan fog a BFR indulni és leszállni? Történt már kifizetés az úttal kapcsolatban?
V: Yup, egy (nagyon nem jelentéktelen mértékű) letét már megtörtént. A fel- és leszállás helyszíne még nem tisztázott, lehet, hogy hajóról (bárkáról). A Texasi indítóállás lesz az ’ugró’ tesztrepüléseknél igénybe véve. Az első Mars űrhajó ’Heart of Gold’-nak elnevezve (feltehetően utalás az ’Galaxis Útikalauz Stopposoknak’ c. novellára – Cifu)

K: Milyen munka folyik a beltérben? Biztonság terén?
V: Főleg csak koncepciók eddig, teljesen átkonfigurálható az út igényeitől függően. Biztonsági okokból egy teljesen zárt (létfenntartó) rendszerben gondolkodunk. A NASA személyzettel ellátott kapszuláján (ie.: Dragon v2 – Cifu) végzett munka fel lesz használva.

K: A SpaceX hány %-os ráfordítást fektet jelenleg a BFR-re?
V: Továbbra is keveset, 5% alatt. Ez változni fog, az év végére a legtöbb erőforrást már a BFR-re csoportosítjuk át.

K: A BFR kifejlesztésének költsége?
V: Nehéz megmondani, nagyjából 5 milliárd. (2016-ban még nagyjából 10 milliárdra tette – Cifu)

K: Holdfelszíni utak?
V: Egy Holdbázis szuper lenne, a BFS-t úgy terveztük, hogy bárhol leszállhasson.

K: A Boeing azt mondja, hogy ők fognak először embert vinni a Marsra, felveszitek a kesztyűt? (Megj.: a Boeing a fővállalkozója az SLS rakétának, amelyet a NASA pénzel – Cifu)
V: Naná, máris!

K: Mesélj nekünk az új hajtómű-konfigurációról. (Megj.: 2017-ben először úgy volt, hogy az űrhajón magán 2 légköri és 4 vákuumra optimalizált hajtómű lesz, majd később 3 légköri és 4 vákuum változatot említett Musk. A mostani képeken 7 ugyanolyan Raptor hajtómű látható – Cifu)
V: Minimalizálja a költségeket és a fejlesztési időt, ha a BFR és a BFS ugyanazt a hajtóművet használja. Mindegyik hajtómű légkörre optimalizált. Később a teher-modulokat ki lehet cserélni vákuumra optimalizált hajtóművekre (2 tehermodul veszik el, per vákuumra optimalizált hajtómű). A 100 tonnás teherbíráshoz (akár a Marsra) nincs szükség vákuumra optimalizált hajtóműre. Később a második verzió már vákuumra optimalizált hajtóművekkel nagyobb teljesítményre lesz képes. Bármikor képes 2 leálló hajtóművel tovább folytatni az utat, sőt, egyes szituációkban akár 4 kieső hajtómű sem okoz problémát

K: Maximális nehézkedés (G)? Küldetésprofil?
V: 3 G alatt, talán 2-2,5. A pontos küldetésprofil még nincs eldöntve. A visszatérés lehet akár 6G-s folyamatos vagy légköri fékezés, ahol a nehézkedést 3 körül tudjuk tartani.

K: Mikor fogsz te (Elon Musk) a világűrbe indulni?
V: Nem tudom, lehet, csatlakozom Juszakuhoz.

Update: Természetesen a szociális média 'felrobbant' a bejelentés után, különféle művészek (például Lindsey Stirling előadóművész) és lelkes érintettek (mint Scott Kelly űrhajós) jelezték egyből, hogy szívesen részt vennének az úton.

Musk és Maezawa is utólagosan még hozzátett pár dolgot az elhangzottakhoz - például Musk megemlítette, hogy a BFR gyorsító fokozat továbbra is 31 hajtóművel bír (a tervezőasztalon), de további 11 hajtóművet lehet elhelyezni még (amire szükség is lehet). Maezawa pedig arról írt, hogy a bejelentés után Musk házában még órákon át beszélgettek, és Musk felvetette, hogy 1-2 tapasztalt űrhajós jól jöhet még az úton.

Előzmények