Óriások csatája - Yamato

A Yamato-osztály (Yamato, Musashi) a világ valaha épített legnagyobb csatahajói voltak. – írta: sh4d0w, 11 éve

Bevezető

Előző írásomban a második világháború legerősebb európai hadihajójának történetét olvashattátok. A Bismarck az a csatahajó, amely tevőlegesen is részt vett tengeri csatában, a most bemutatásra kerülő Yamatóról ez nemigen mondható el.

Forrásanyagként legfőképpen a Wikipédiára támaszkodtam, a képek többsége is onnan linkelődik.

Az ok egyszerű: mire ténylegesen bevetésre került volna, addigra a csatahajók korszaka lezárult és a tengerek urai a repülőgép-hordozók lettek. Amiért mégis bevettem a sorozatba: a Yamato-osztály (Yamato, Musashi) a világ valaha épített legnagyobb csatahajói voltak, irgalmatlan mennyiségű fémet használtak fel e két hajó megépítésére.

Teljesen feltöltve 71.000 tonnánál is többet nyomtak, teljes hosszúságuk 263 méter, legszélesebb pontjukon kis híján 39 méteresek. Szükség volt erre a szélességre, emiatt viszont alaposan át kellett gondolni, merre is navigálják a hajót, 11 méteres merülése a csendes-óceáni szigetvilágban gondokat okozhatott. A hajóosztály legnagyobb sebessége 27 csomó, 16 csomós sebesség mellett pedig 7200 mérföldet volt képes megtenni egy "tankolással".
A Bismarck ennél jóval többet tudott: 19 csomós sebesség mellett 8500 mérföldes hatótávval rendelkezett, a Tirpitz pedig 8800-zal. Hiába, az óriási tömeg valahol megkéri az árat. A csatahajók mindig is a páncélzat-sebesség-fegyverzet háromszögben mozogtak, ezekből kettőt lehetett választani. Ezen triangulum közepéhez leginkább a német Scharnhorts-osztályú csatacirkálók álltak a legközelebb, igen kiegyensúlyozott és kiváló hajók voltak (most tekintsünk el a meghajtórendszerüktől, ha kérhetem - megbízhatatlan volt, de nagy sebességre volt képes).

Vissza a Yamatóhoz. 1941-es elkészültekor a Yamato fő nehézfegyverzete 9 darab 46 cm átmérőjű löveg volt, 3 darab 3 ágyúcsöves toronyban elhelyezve. A közepes tüzérséghez tartozott még 12 darab 155 mm-es, 12 darab 127 mm-es és 24 darab 25 mm-es löveg, valamint 4 darab 13,2 mm-es légvédelmi tartozott a könnyű és légvédelmi fegyverzethez. Elenyésző a könnyűfegyverzet az 1945-ös állapotokhoz képest. A légvédelmi fegyverzet fejlesztésén tetten érhető az amerikai repülőgép-hordozók fölénye, a csendes-óceáni háború végére ugyanis Japán kifogyott a hordozókból, képtelen volt légi fedezetet biztosítani a felszíni hajóknak. 1945-re a 155 mm-es ágyúk felét leszerelték, duplájára növelték a 127 mm-esek számát, a 25 mm-esekből pedig összesen 162-t szereltek fel. Felesleges pazarlása a fémnek...

A hajó páncélzata a nehéz lövegtornyokon 650 mm-es volt, az övpáncél 410, a külső páncélfedélzet 226,5, a páncélfedélzet pedig 200 mm-es védelmet kapott. Az övpáncél azonban nem ért végig a hajó teljes hosszában - ez és a japán kárelhárítási eljárás okozta később a hajó könnyű vesztét.

A Yamato és a Musashi Truknál

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Óriások csatája - A Csúnya Ikrek

    Elég régen írtam ebbe a sorozatba, de a Csúnya Ikrek (Scharnhorst-Gneisenau páros) kihagyhatatlan téma.

  • Hadihajók

    Dokumentumfilm-sorozat az első és második világháború hadihajóiról, avagy hogyan ne csinálj dokumentumfilmet.

  • Óriások csatája – A Hood

    A második világháborús és az azt megelőző időszak brit zászlóshajója, ami meglepően karcsú, szép példány volt.

Előzmények