Star Wars Galaxies

Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban létezett egy MMO, amely máig képtelen kihalni... – írta: Sylvyan Gala, 3 éve

[RIOS ERROR] [RIOS ERROR]

Sziasztok, az Erő legyen veletek! Célom, hogy elhozzam nektek mindazt, ami a Star Wars Galaxies háza táján történik, különös tekintettel az SWG: Restoration III rogue szerverre. Tartsatok velem az SWG világába!

Hogyan? Hogyan lehetséges ez? – kérdezhetitek joggal... Hiszen a játék (elméletileg) 2011. december 15-én eltávozott a még élő MMO-k közül. Én most mégis úgy írok róla, mintha a játék nagyon is élne! Mert így is van: különböző céllal, különböző célkitűzéssel több emulátor-projekt is fut, melyek némelyike már aktív játékszervert is fel tud mutatni!

De először is:

Az SWG-korszakok:

Az SWG emulálása és életútja négy főbb korszak köré csoportosul, ezek az egykoron futó játék különböző állapotaira utalnak:

SWG Pre-CU, fénykorában

1. Volt a Pre-CU (Combat Upgrade előtti), nagyon RPG-s, a végtelenségig komplex és nagyratörő, ambiciózus játék. A „játék” leígérte a csillagokat az égről (szó szerint), légköri repülést, fogatversenyeket, űrcsatákat, változatos járműveket és űrhajókat, saját házat, rengeteg belakható, bejárható bolygót, fejvadászok, Jedik, birodalmiak és felkelők összecsapásait ígérte. Mindezt pedig a Star Wars Episode IV: Új Remény közvetlen folytatásaként, magába foglalva az akkor még hivatalosnak számító Legends-regényeket is! Izgalmasan hangzik, nem igaz? Hogy ebből launchnál, a játék megjelenésekor mennyi valósult meg? Képzelhetitek… Fokozatosan azért bővült a játék, de sok volt még az elbaltázott, rosszul kivitelezett ötlet. Szerencsére a game egyre okosodott, a hibáit javították, s nagy jövő elé nézett az egyre több játékost megmozgató SWG, azonban utolérte az online címeket gyakran mérgező jelenség: a folyamatos, nagyszabású overhaul, azaz teljes átalakítás. Sokan a nosztalgia mellett a játékban már kezdetektől ott rejlő végtelen potenciál miatt sírják vissza ezt az egy-másfél éves ciklust. Ez a korszak a Star Wars Galaxies: An Empire Divided alapjátékot, illetve a Star Wars Galaxies: Jump To Lightspeed űrszimulációs kiegészítőt foglalja magába. A 2006 óta fejlesztett SWGEmu projekt ezen korszak megidézésén és tovább gondolásán munkálkodik, ahogyan az Empire In Flames projekt is erre épít…

Zabrak a messzi-messzi galaxisban

2. Létezett aztán az említett Combat Upgrade (CU), amely simított a teljes mértékben kockadobós alapokon nyugvó, bújtatottan körökre osztott harcrendszeren. Megjelentek napjaink timereken nyugvó képességei, azaz ha elsütöttél egy képességet, egyszerűen csak várnod kellett, míg ismét támadhattál. A statok átalakultak, a teljes játék modernebb számítógépes RPG-s külsőt öltött, az addigi asztali szerepjátékos rendszer helyett. Ez a verzió nagyon rövid ideig élt az eredeti Live szervereken, s ezért felidézni, megidézni emulált formában a legnehezebb. Kedvenc szerverem, az SWG: Restoration III mégis rengeteget merít ebből a korszakból, sőt, önmagát CU-szerverként határozza meg! Ez a korszak a Star Wars Galaxies: Jump To Lightspeed kiegészítő utáni időszaktól vette kezdetét, s nagy hatással volt ekkortájt a játék változásaira a World of Warcraft világsikere, mely mondhatjuk alapjaiban forgatta fel az MMO-piacot. Illetve a Star Wars Episode III: A Sith-ek bosszúja mozifilm premierje is nagyban befolyásolta a hozzáadott tartalmak témáit. Igazán varázslatos korszak volt ez a Star Wars-játékok történetében is, olyan címekkel, mint a Jedi Knight-széria vagy a SW KOTOR 1-2. Ezek mind-mind szintén hatottak az SWG-re, olyannyira, hogy még (SPOILER!) az újra aktivált HK-47 is tiszteletét tette a Galaxisban. A játék ezen korának kiegészítő lemezei a Star Wars Galaxies: Rage of the Wookies illetve a Star Wars Galaxies: Trials of Obi-Wan voltak.

Szellemváros...

3. A harmadik korszak a játékbeli Jedik hajnalát, s a Star Wars Galaxies alkonyát jelentette… Ez volt az NGE. A fejlesztők kezdetektől fogva küszködtek azzal a ténnyel, hogy bár megígérték, játékukban táncostól a csempész zsiványig bármi lehetett az egyszeri játékos, csak éppen a sorozat ikonikus Jedi, illetve Sith lovagjainak egyike nem. Ezt orvosolni is próbálták, kevés sikerrel: először a leglehetetlenebb random eredményekhez kötötték a Jedivé, Erő-érzékennyé válás folyamatát, majd végtelennek ható grind, azaz egyazon feladat unásig tartó ismételgetésével kellett a legkitartóbbaknak bizonyítaniuk. Mikor aztán ez sem vált be (tömegek hagyták ott a játékot mondván, hogy ennyi év előfizetés után ők is szeretnének a legerősebb karakterek egyikével lenni), a SOE, a játék fejlesztője hallgatott ezekre a hangokra, s egy reggelre virradóra abszurd módon átformálta saját játékát. 34 professionből (szakmából) 9 kaszt lett. Minden le lett egyszerűsítve, s a nagyobb közönség reményében a gyorsabb előrehaladásnak lett alárendelve. Az addigi jártasság-XP csíkokat egy általános, WOW-os XP csík váltotta fel, amely kasztunk jelenlegi szintjét jelölte. Ezen felül, amivel kezdtünk, azzal is maradtunk játékunk legvégégig, nem volt átjárás a karaktertípusok között, nem lehetett váltani, nem lehetett nagy utakat bejárni karakterfejlődés terén, s ami a legdurvább változtatás volt: kezdőkaszt lett a Jedi (!), bárki fénykardforgatóvá válhatott 10 nevetséges Jedi-szint alatt. Habár a játék elképesztő fejlődésen ment ezután is keresztül, sokakban ez az elcseszett, sunyi frissítés (NGE, azaz New Game Enhancement) maradt meg ebből a korszakból. Nem is csoda, hiszen egész játékosvárosok néptelenedtek el ezen korszak kezdetén, s rengetegen hagyták ott a játékot az átformálás miatt keletkezett számtalan bug (hiba) és a bugyuta játékmenet miatt. Konkrétan ezt a korszakot senki sem emulálja, s valószínűleg nem is szeretné, mert ez, valljuk be, egy baklövés volt. Persze mint említettem, a játék ezután még 6 évig létezett, ami nagy idő egy MMO-nál is. Lássuk is az utolsó, nagy korszakot, amely egyben a játék végét is jelentette!

Chewie örökre eltávozott...

4. Post-NGE: Így nevezik azt az érát, melyben kiteljesedhetett a SOE eredeti víziója az NGE-ről. A 9 kaszt a tökéletességig balanszolva lett, s habár a lehetőségek csorbultak, azért a legtöbb karakterformálási s karrier-opció szép lassan visszaszivárgott a játékba másodlagos szakmaként, mint például a Creature Handler (pet-mester), azaz az állatszelidítés egy módosult formája. Arról nem is beszélve, hogy technikailag is sokat szépült a game. Rengeteg extra tartalom, kidolgozott GCW (Galaktikus Polgárháború), sztorimód, jutalom a régi játékosoknak, collectibles (gyűjthető cuccok, sőt, achievementek), minden, ami csak kell! A legironikusabb az egészben, hogy a játék akkor kapott ismét pozitív kritikai visszhangot, mikor 2011.-ben végleg lelőtték. A Star Wars: The Old Republic sikere érdekében elkaszáltak egy MMORPG-s mérföldkövet… Ezt a kort az SWGLegends szerver eleveníti fel.

Azt hiszem, ehhez hasonló játékkal azóta sem találkozhattunk, s ezt nem csak, mint Star Wars-rajongó mondom, hanem mint régi motoros játékos is… A sandbox MMO műfaj végét jelentette ez a játék, a formula mostanra teljesen kiveszett a gaming palettáról.

Na de vegyük most sorra a létező projekteket, melyek szervereire akár ingyenes regisztráció és 10 perc telepítés után felléphettek:

Az SWG emulált szerverei:

-SWGEmu: Pre-CU szerver. A játékszerver neve Basilisk, amely sokáig az első játszható változata volt a játéknak annak lelövése után. Nem ritkán napi 1500-2000 ember megfordult a szerveren 2012 és 2016 között, ami azt tekintve, hogy egyre nehezebb volt lemezeket szerezni a játékhoz, valljuk be, nem kis dolog. (Külföldön a torrentezés nem akkora „divat”, na.) Remek közösség volt, valaha: sajnos manapság sokkal kevesebben maradnak itt aktív játékosok, habár becsatlakozni sohasem késő: napi 400-500 playeres forgalmat bonyolít a Basilisk.

Az egyre érdekesebb és különlegesebb, s tulajdonképpen fejlettebb szerverek miatt a népszerűségét talán csak a tagadhatatlanul vonzó retro élmény kuriózuma, illetve a szerver páratlan stabilitása jelenti mostanra. Ha érdekel az SWG kezdeti korszaka, ez az emulátor szinte tökéletesen megidézi azt a játékosnak. Egyetlen problémája: sajnos avíttas az irányítás, a harci megoldások, s még nincs emulálva a Jump To Lightspeed űrkiegészítő.

-Empire In Flames: Kis közösséggel bíró, nagyon durván módosított Pre-CU szerver. A szétmoddolt rogue szerver az SWGEmu-ra/eredeti lemezekre támaszkodik 100%-ban, de az SWGEmu stabilitására építve teljesen átformálja az alapjátékot a mostani szériát megidézve. (Episode VII-VIII-IX.)

Itt bizony a Jedi visszatér utáni állapotokkal találkozunk, Megmaradt Birodalmiakkal (Imperial Remnant), valamint Új Köztársasággal (New Republic), akik egy teljesen más háborút vívnak a Második Halálcsillag felrobbantása után, mint amit a felkelés vívott az alapjátékban és kiegészítőiben. Temérdek új faj válik játszhatóvá a karakterkészítőben, melyekkel csak ezen a szerveren találkozhatunk, mindegyik leanimálva, ügyesen megoldva, gungantől a Huttig, a játék a hardcore szerepjátékosok és SW fanok nedves álma! Az egyedi játéktér és világ mellé egyedi közösség is dukálna, csakhogy ez az, ami kicsit alátesz az élménynek az EIF esetében: nagyon kevesen játszanak ugyanis a játékkal, márpedig egy SWG szerver 150-200 online ember esetén szinte halottnak tűnik. Azért a közelmúltban bevezetésre kerültek a Jedik, s a játék nagyon komolyan fejlődik, csak hát kevesen ismerik, tudnak a létezéséről, s még kevesebben tudják megbocsátani az SWGEmu itt is jelenlévő Pre-CU szabályrendszerét, mely talán a leghardcore-abb MMO ruleset ever…

-SWGLegends: Lopott kód ide vagy oda (ez a szerver bizony egy belsős SOE-alkalmazott kiszivárogtatott NGE-kódjára épít), ez a Post-NGE szerver egyszerűen brutális mennyiségű ÚJ tartalommal bír! Nem csak az SWGEmu csapattal vetekedő mennyiségű fejlesztő tevékenykedik a játék 2011-es állapotának további alakítgatásán, de néhány tehetséges játékmodder is, akik nagyon sokat tettek azért, hogy a látvány, a hang, a zene mind-mind a játékból kihozható maximumot nyújtsa. A lemezek telepítése után mehet is a launcher frissítője, majd irány a játék! A Post-NGE állapot szinte tökéletes helyreállítása mellett említett új tartalommal is telepumpálják a játékot: mikor elhunytak a legendás Star Wars-színészek, az Erő-szellemeik itt jelentek meg, eventekkel emlékeznek meg a nevezetes SW-vel kapcsolatba hozható napokról, s nem olyan régen egy komplett új bolygó behozatalán, s az apartmanok játékba implementálásán is dolgozni kezdtek. (Bespin, azaz a Felhőváros játékba ültetésével.)

Ha valaki könnyedebb élményre vágyik, annak ez az SWG ajánlott. Ha valaki azonban a TÖKÉLETES mixet keresi… Nos, annak ott az SWG: Restoration III!

-Star Wars Galaxies: Restoration III. Nem hiába hagytam a végére ezt a szervert. Ezek az innen-onnan projektbe keveredett programozók ugyanis nem kevesebbet valósítottak meg, minthogy visszahozták a CU-korszakot, az eredeti Combat Upgradet, feltuningolva a Post-NGE éra összes tartalombeli frissítésével, ugyanakkor gondosan megőrizve a Pre-CU korszak komplexitását. Egyszerűen zseniálisan egyedit alkottak, véleményem szerint a definitív, tökéletes SWG-élményt produkálva! Éveken át játszottam, nagyon sok mindent láttam, ami SWG, de ilyet még sosem: működő kiegészítők, melyek player achievementekhez, server wide progressiönhöz kötve nyílnak meg (azaz együtt kell dolgozni azért, hogy elérhetővé váljanak), s az SWGLegends-hez hasonlóan tökéletesen üzemelő űrszimulátor (JTL kiegészítő) egyszerűen elvarázsoltak. Érdekesség, hogy a játék önálló játékmodként, lemez nélkül is települ, lefrissül. Nem kell hozzá lemez.

Mindenképpen az utóbbi szervert ajánlom, mert induló Live-szerver, még most épül ki a közössége, s iszonyú progresszió az, amit a maréknyi fejlesztő leművel!

. . .

Szóval ennyit kezdésképpen, bocsánatot kérek kedves olvasó, ha túlzottan tömény volt ez az információrengeteg, abban ugyanakkor szinte biztos vagyok, hogy a részletességre aligha lehetett panasz. S ez így fog maradni a jövőben is.

Heti cikksorozattal jelentkezem majd, s többnyire az SWG: Restoration III állapotáról fogok jelenteni! Remélem, sokak érdeklődését felkeltettem eziránt az elfeledett gyöngyszem iránt, várlak titeket Sylvyan Galaxo néven az SWG: R3-ben!

Vegyetek fel barátnak, építsünk ki egy magyar közösséget!

Addig is... Az Erő legyen Veletek!

Azóta történt

Előzmények