Core i5/i7 vs. Ryzen 3/5 - szálak harca a középkategóriában

4-6-8-12 szál feszül egymásnak játékokban és kiderül, hogy mit vesztünk egy memóriamodul használatakor. – írta: Sundesz, 2 hónapja

Bevezetés

A mai modern játékok négynél több szálon nyújtott teljesítményét látva (elsősorban az Assassins Creed Origins-re gondolok, ami sajnos nincs meg nekem), egyre jobban felcsigázott a gondolat, hogy érdemes lenne a 6600K-ról és 4 magról legalább egy használt Intel Core i7-re váltani a plusz 4 szál miatt. Alternatívaként felmerült az újonnan hasonló árban kapható 6 mag + 6 szálas Ryzen 5, illetve a játékok szempontjából bivalyerős Coffee Lake i5 is. Mivel nem akartam első körben alaplapot cserélni, ezért esett a választás a Core i7 6700-ra, illetve később a kíváncsiságtól vezérelve AMD vonalon a Ryzen 5 1600-ra. Ha már lúd, legyen kövér, ezért a nagy processzorpróba után downgrade-eltem egy 2200G-re a Vega 8 iGPU-ja miatt, ami így szintén bekerült a tesztbe. A teszt margójára megjegyezném, hogy az utóbbi 10 évben csak Intel CPU-m volt (előtte meg csak AMD) és nagy megelégedéssel használtam őket, viszont az aktuális 1151 foglalat körüli politika eléggé felbosszantott, ezért gondoltam, adok egy esélyt az AM4 platformnak. Pedig, ha a régi B150-es alaplapomba belement volna egy i5 8400!

A számomra maratoninak tűnő teszt során több kérdésre kerestem a választ:
- van-e értelme 4 magnál/szálnál többnek a mai játékokban? (nem számítva a multiplayer módokat és a 200 feletti fps hajszolását)
- hogyan viszonyulnak egymáshoz teljesítményben a tesztben szereplő processzorok?
- single channel és dual channel memória beállításnak mekkora hatása van a játékokban nyújtott teljesítményre?
- hogyan állja meg a helyét a Ryzen 3 2200G nem APU-ként, hanem CPU-ként diszkrét VGA mellett?

Tesztkonfiguráció

Hirdetés

Közös komponensek:
MSI GeForce GTX 1060 3GT OC 3 GB – 398.36 WHQL
Be Quiet Pure Power 9 500 W
Be Quiet Pure Rock Slim
250 GB HyperX Savage SSD
1 TB WD Red HDD
Fractal Design Define Mini C
Windows 10 Professional

Intel:
MSI B150M Mortar Arctic
Intel Core i5 6600K (3.5 GHz, 4C/4T, 6 MB L2 cache, 3.9 GHz turbo)
Intel Core i7 6700 (3.4 GHz, 4C/8T, 8 MB L2 cache, 4 GHz turbo)
2x8 GB Corsair Vegenance LPX 3000 MHz@2133 MHz

AMD:
MSI B350M Mortar
AMD Ryzen 3 2200G (3.5 GHz, 4C/4T, 4 MB L3 cache, 3.7 GHz turbo)
AMD Ryzen 5 1600 (3.2 GHz, 6C/12T, 16 MB L3 cache, 3.6 GHz turbo)
2x8 GB Corsair Vegenance LPX 3000 MHz@2933 MHz

Tesztek, módszerek

Összesen öt játékot teszteltem le két felbontáson is a GPU limit elkerülése érdekében (1280x720 és 1920x1080). A méréseket a Fraps programmal végeztem, míg a 1% low értékeket a Fraps Viewer segítségével határoztam meg (sok grafikonokon 1% min-ként fog szerepelni). Utóbbi lényege, hogy az átlag fps helyett az 1% alacsony érték (vagy éppen a 0.1%) jelzi a legjobban, hogy mennyire fut simám egy játék és mennyire mentes az akadásoktól. A minimum képkockaszám ebből a szempontból nem informatív, így egyre több külföldi portálon a 1% low frame time előtérbe kerülése miatt már nem is tüntetik fel az elemzésekben. 5 évvel ezelőtti írásomban egyébként már taglaltam ezt a kérdést.

Szintetikus tesztként bekerült a 3D Mark Time Spy is. Három játék esetében összevetettem a dual channel (2x8 GB) és a single channel (1x8 GB) memóriamód teljesítményét Intel és AMD platformon, míg két játék esetén az AMD féle SMT (simultaneous multithreading) jótékony/hátrányos hatását vizsgáltam. Fontos megjegyeznem, hogy a processzorokat nem tuningoltam.

Játékok

- F1 2017: A benchmark módot alkalmaztam az ausztrál pályán erős esős körülmények között (beállítás: DX11, ultra detail, minden maximumon, vsync off).
- Deus Ex Mankind Divided: Prága utcáin jól bejáratott útvonalon haladva történt a mérés (beállítás: DX11, high preset, MSAA off, vsync off).
- Crysis 3: Bár nem mai játék, de nagyon jól kihasznál négy magnál/szálnál többet is. A Welcome to the Jungle pályán jól begyakorolt útvonalon haladva végeztem a mérést. (beállítás: DX11, high detail, vsync off).
- Hitman: Az első gyakorló pályán (hajó), rutin útvonalon mért értékek kerültek kielemzésre. (beállítás: DX11, medium, vsync off).
- Star Wars Battlefront: A Battle on Endor pályán egy begyakorolt szakaszon történt a mérés (beállítás: DX11, ultra detail, 4x MSAA, vsync off).

Hirdetés

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények