Szimulátor kormány és pedálok építése PC-hez

Egy használt, esetleg nem működő kormány elektronikáját akartam felhasználni, végül saját eszközt építettem. – írta: tomiafoka, 5 éve

Pedálok

A pedálokat szintén állíthatóra terveztem, hogy a próbák során beállíthassam a nekem legjobban megfelelő keménységet és úthosszt. Egyelőre a gáz- és fékpedált készítettem el, a kuplung még várat magára egy kézi váltóval együtt. Mint már említettem, a masszivitást fő szempontnak tartottam, a pedálokat főleg vaskosabb alu profilokból készítettem, az alapjának pedig egy 70 mm vastag tölgyfa deszkát választottam. Kapott egy sötét filc bevonatot és egy cserélhető koptatót, hogyha idővel kopna a sarkoktól. Mivel elég súlyos lett, ezért az az előnye is megvan, hogy a legtöbb felületre letéve sem csúszik el a pedálok taposásától.

De a szavak helyett inkább beszéljenek a képek:

A gázpedál potmétert használ a szögelfordulás mérésére, ami egy kis karon keresztül van a pedálhoz kapcsolva. Mivel a potméter mozgástartományának csak egy kis része van így kihasználva, ezért szoftveresen újra kell kalibrálni. Én erre a DXTweak nevű programot használtam, hogy a pedál kezdő pozíciójától a végállásáig mérjen.

A szoftver fejlesztője a fékpedálhoz lehetővé tette potméter és erőmérő cella használatát is, én - mint írtam - az utóbbi mellett voksoltam. Tettem ezt egy igazi fékpedál sajátosságaiból kiindulva, ami ugye progresszív jelleget mutat, azaz folyamatosan lenyomva egyre keményebbnek érezzük. A pedál megtett útja tehát nem arányos a rá ható erővel, így egy lineárisan működő potméter nem alkalmas korrektül a fékerő mérésére.
Persze ebben az esetben a fékpedálban nem csak egy hengeres nyomórugót, vagy bármely másfajta lineáris karakterisztikájú rugót kell alkalmazni, hanem valamilyen progresszív karakterisztikájú rugót, vagy több eltérő merevségű rugót sorosan kapcsolva. A jobbfajta szimulátor pedálokban találkozhatunk ezzel a megoldással a realisztikusabb hatás érdekében.
Ami szintén a fejlesztőt dicséri, hogy a PC-n futó program lehetővé teszi szoftveresen progresszív karakterisztika beállítását potméter mellett is, de nekem a hardveres megoldások szimpatikusabbak, így maradt az erőmérő cella. Két darab 20 kg-os cellát használtam, de a kettő közül csak az egyik van elektromosan bekötve, a másik csak a merevséget növeli, mert egy 20 kg-os cella kevés lett volna a kívánt fékerőhöz és ezekből voltak épp elfekvő példányaim otthon.

A gázpedált sikerült néhány perc után beállítani, a fék viszont kemény dió, ha azt szeretném, hogy valamennyire életszagú is legyen és hasonlítson egy hidraulikus rendszerhez. Elég sok rugó és gumihenger kombinációt próbáltam ki, míg elértem a jelenlegi változathoz, ami most sem tetszik még igazán, de legalább kevésbé gyatra, mint az előző verziók. Jelenleg egy darab előfeszített hengeres nyomórugó van benne és egy négy oldalt hosszanti irányban felhasított gumicső.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt