VR topik (Oculus Rift, stb.) - Egyéb hardverek fórum

üzenetek

hozzászólások


Raysen623
(addikt)

Autóiparban már jelenleg is használják egyes cégek, persze saját fejlesztésű megoldásaik vannak és egyszerűbbek. Nem tűnik úgy mintha unnák a dolgot :D


Kicsimix
(őstag)

Két ilyen kis kijelzőbe ezt a felbontást belezsúfolni valószínűleg elèg jó pixelsűrűséget jelenthet. Ezt nem lehet összemosni az 1 kijelzős OR verziókkal.. Valószínű, hogy nagy a minőségi ugrás tényleg. Jó lesz ez.


Chrys_
(addikt)

Milyen hatása lesz ezeknek a VR-rendszereknek a szemre? Napi néhány órás viselet majd rontja a látást?


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Nah ez az amiről nem sokat tudunk. :( Szerintem nagyon nagymértékben befolyásolja majd az adott eszköz minősége. Gondolok itt felbontás, ergonómia, lencsék, frissítés és minden egyéb paraméterre. Vannak akik már DK1 óta használják őket folyamatosan, mégsem vakultak még meg. :DDD Meg perze szerintem ez is egyénfüggő, egységesen nem lehet olyan kijelentéseket tenni, hogy 2 éven belül 2 diptriát romlik majd a felhasználók szeme vagy hasonló.

Én kicsit úgy vagyok vele, hogy a hullámvasutazás és az autóversenyzés sem való mindenkinek, mint ahogyan a vadászrepülővel való repülés és űrhajózás sem. Ezért biztosan ki lesznek akadva néhányan, de nagyon jó az irány amit a jelenlegi gyártók képviselnek: igyekeznek minél nagyobb célközönség számára elkészíteni az eszközöket: mindent megtesznek a kényelem, ergonómia és élmény érdekében.

[ Szerkesztve ]


Kicsimix
(őstag)

Amùgy ITT van mèg pár VR eszköz felsorolva paraméterekkel.

[ Szerkesztve ]


Chal
(addikt)

Valószínűleg elég durván befolyásolja a látást, de hogy ez maradandó változást okoz e, azt egyelőre senki nem tudja.

Én pl tompalátó vagyok az egyik szememre, és azért kattantam rá a témára, mert pár hónapja találtam egy cikket, ami arról szól, hogy egy tompalátó Oculus usernek meglepő módon gyógyulni kezdett a szemproblémája. Tovább keresgéltem, a dolog most már ott tart, hogy bizonyos szemklinikák saját fejlesztésű szoftvert (ami tulképpen egy speciális játék) készítenek tompalátóknak a Rift-hez. Az USA-ban már részt lehet venni a programban, egyelőre jók az eredmények. E mellett vannak közösségi kezdeményezések is ugyanezen a területen.

A fenti dolog amúgy nem kifejezetten a látóidegre hat, hanem az agyra (mert a tompalátás nem látószervi probléma), de ha ilyen mértékű befolyásolással bír, akkor lehetnek ellentétes hatásai is. Az biztos, hogy egyelőre mindenki sötétben tapogatózik, és sokat fogunk még a jövőben erről a témáról olvasni.

[ Szerkesztve ]


Chal
(addikt)

BTW: tud valaki Budapesten elérhető DK2 próbalehetőségről? Akár bérlés is érdekelne. Mivel nekem a fent említett szemprobléma miatt kéne elsősorban (jó, nyilván a fun factor se utolsó :) ), ezért akár már most beleugranék egy DK2-be is, nem várnék még fél-egy évet, amíg az új termékek kijönnek. Viszont próba nélkül nem öntenék bele azért pénzt.

Előre is köszi!

[ Szerkesztve ]


Chrys_
(addikt)

Amit nem tudok pl., hogy viszonyul a szemlencse a közeli képhez? Beáll az adott kis távolságnak megfelelően és nem kell fókuszálnia, vagy tartalomtól függően fókuszál, mint a való életben? Olyan lesz, mint a tükörnél, hogy nem mindegy, hol keletkezik a tükörben a tárgy képe?


Kicsimix
(őstag)

Itt nem fog semmi fokuszálgatni. Ha valamihez túl közel mész a virtuális térben ugyan azt tapasztalod mint a valóságban. Pl ha 5 centiről a valóságban nem tudsz elolvasni valamit akkor ott sem fogod tudni bár hozzátenném ennek már van egy technologiai oldala is mert azt mesélik ha tényleg azt szeretnénk látni mint igazából akkor 16k-s képet kellene küldeni a szemünknek.

Vagy lehetséges az a variáció is miszerint egy digitális térben vagyunk ha közel hajolsz valamihez akkor egyre nagyobb kèppontokat látsz. De mindenképp te vagy az eszköz.

[ Szerkesztve ]


Chrys_
(addikt)

"Ha valamihez túl közel mész a virtuális térben ugyan azt tapasztalod mint a valóságban."
O.K. De mi van akkor, ha pl. valami a 3D-s képen 1km-re lenne? Igazodik a képhez, vagyis az objektumhoz a szemlencse, vagy ez tényleg nem befolyásol semmit, és ugyanúgy annak a néhány cm-nek megfelelő fókuszra áll?


Kicsimix
(őstag)

Ugyan úgy fogod látni mint ahogy a monitoron most. Pl nézd meg a GTA5-ben ott van több km távolság is. Takard ki a kép többi részét csak oda nézz ahova szeretnél. Igazából sem tudsz élesebbé tenni egy ilyen távolságban lévő tárgyat.. Ez nem nagyító/fokuszáló eszköz.

Persze sok mindent le lehet programozni : )


Chal
(addikt)

Perpill a játékokban vagy nincs DOF (depth of field), tehát minden éles bármilyen távolságban, vagy van (jó példa erre a fent említett GTA V, ami nagyon ügyesen bánik ezzel), de trükközve. Mivel a játék nem tudja mit néz a szem pontosan (hova fókuszál), ezért egyszerűen a kamera középpontját használja erre (a GTA V esetében ez egyszerűen a crosshair, vagyis a képernyő közepe ugye), vagy pl. átvezető animációkban használják, ahol nagyon erősen rázoomolnak egy tárgyra, vagy egy karakterre, de ugye ilyenkor a teljes képet betöltő dolgokról van szó, aminél biztosan lehet tudni hogy mit a háttér (mit kell elmosni, mert úgysem azt nézi a player) és mi nem.

VR esetében szerintem ez a jövő zenéje, valószínűleg még pár évig a DOF nélküli (minden éles mindenhol) dolog lesz, de nem tartom elképzelhetetlennek hogy akár már most dolognak valamilyen szemmozgás és pupilla érzékelésen, ami szolgáltathat pontos adatot a DOF-ozáshoz, és ez által majd még jobban át lehet verni az agyat.

[ Szerkesztve ]


Komplikato
(veterán)

Előző témához, BÁRMI amit közelről nézel (értsd 150 centin belüli fókusszal) az rontja a szemed távolbalátását ha sokáig csinálod. Igen a monitor is. Igen egy sima papírkönyv IS.

Fókusz: Van kint végleges prototípussal ilyen HMD ami alapból tudja, de szvsz YouTube-on van olyan videó nem egy, ahol pl. DK2-be "hackelte" be valaki házi barkácsban. Ha jól emlékszem valami 130-140 fps sebességgel követi a szemeket és talán a fókuszt is. Tehát már túl vagyunk azon, hogy foglalkozik vele valaki, mostantól a fejlesztés, pontosság javítása marad. Viszont ezt szoftveresen lekövetni elég nagy késleltetést okoz szerintem. És itt lép be a képbe az NVidia által fejlesztett Light field kijelző, ami fókuszálható képet ad. Ugye az eredeti prototípus bő két éve kemény 128x128-as felbontást tudott és nyilvánvaló okokból nagyságrendileg sokkal gépigényesebb. Elvileg mostanában lesz vagy volt egy kiállításon egy újabb prototípus nagyobb felbontással, de még egyik hírportálon se jött szembe róla infó.


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Tényleg arról lehet tudni valamit, hogy az Nvidia mit forral VR téren? Egyáltalán készül valami a konyhában? Csak mert a Radeon már eléggé felkészült a meccsre a Liquid VR-ral, de Nvidia nem tudom mit akar a jövőben. Azon is sokat morfondírozom, hogy a maxwell vs pascal mi lesz majd a különbség VR téren. Már csak azért is mert mindent hallottam már a Pascal megjelenéséről csak igazat nem még, a VGA vásárlás meg lassan esedékes lenne, ha OR-ezni akarok. :DDD GTX 770-en nem tudom hogy menne 2gb vrammal. :F


Raysen623
(addikt)

Jelenleg itt tartanak. Szokás szerint jókat demózgatnak, de komolyan fejlesztgetni nem akarnak.


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Azért az nem rossz, hogy GTX 770-el ilyen jól megy a Rift. :) Persze SLI-ben van neki de akkor is. Megnéztem az Arma 3-as videóját, bár ott írta a leírásban, hogy nagyon sokszor kellett felvennie ezt a kis anyagot mert valami mindig rosszul sült el. Nem túl bizalomgerjesztő. Én a Pascalt várnám, mint a megváltót. Korábban úgy vásároltam VGA-kat, hogy egyszer Geforce, egyszer AMD utána megint g aztán így tovább. Most már szeretnék az Nvidiánál megmaradni (semmi zöld fanság én az Atit is szeretem csak az Nvidia drivere, ct-je feature-i jobban tetszenek meg aztán én rednerelésnél a Geforce-t sokkal jobban ki tudom használni), nagyon remélem, hogy kihoznak vlaamit a srácok.


Jack@l
(veterán)

Megint nagyon jól informált vagy ugye? :)
Mi az neked, hogy már két nagy engine alá beépítették a gameworks-ös vr-t. (de lehet már a unity alá is)

[ Szerkesztve ]


Raysen623
(addikt)

Már megbocsáss, de nincs időm és kedvem sem napi szinten átnyálazni az NV témájú híreket a teljes világhálón...Nevetséges, amiért a szememre veted hogy nem tudok mindent a zöldekről azonnal. Szépen csendben linkeld be oszt jó napot, nem írhatom oda minden egyes kommentemnél hogy én csak ennyit tudok jelenleg. Azért van ez a fórum és a topic is, hogy ha valamivel többet tudsz, akkor ki tudod egészíteni más inforrmációit szemrehányás nélkül. Olyan vagy mint egy gyerek komolyan mondom... :R


Jack@l
(veterán)

De akkor mért böfögsz be fikázós commenteket tudatlanul? Előrébb járnak jóval mint a liquidvr, már régen megy nekik az sli-s vr, van publikus béta.

üzenetek