üzenetek

hozzászólások


mjani1172
(addikt)

Téved. Előfordul velük elég sokszor mostanában. A telefonnál jobb erre ugyanis nem kell.

[ Szerkesztve ]


BiP
(nagyúr)

Nem Schaffer, hanem Schäfer.
(Ügyvezető igazgató, de júliustól még a személyautó üzletág vezérigazgatója, nem az egész VW-é. )

#1 mjani1172 : Igen, a telefon baromi jó erre. Elég széles spektrumban gyűjt rólad mindent.
De ha adatMENNYISÉGET nézek, akkor az autó valószínűleg többet fog gyűjteni. Millió szenzor, forgalmi adatok, kameraképek, stb. Ez volumenben nagyságrendekkel több, mint amit a telefon gyűjt be.


Somatom
(veterán)
Blog

De, min préseli át? Mert a németeknél még a mienkénél is gyatrább a lefedettség.


BiP
(nagyúr)

Ezért is nagy probléma az autógyártóknak ez a rengeteg adatmennyiség. Ők autógyártó cég, és gyakorlatilag IT cégként is kell már működniük.

De feltételezem, hogy ennek a nagy begyűjtött adatmennyiségnek nem az egésze megy be a VW szerverekre. Egy részét az autók közvetlenül feldolgozzák, és max. metadatokat tárol belőle.
És a VW-nek már csökkentett mennyiségű metaadatot továbbít csak.

Ahogy a telefonod se zabálja állandóan az 5G adatforgalmat a google szerverei felé, hanem csak feldolgozott adatot forgalmaz. Pedig nagyságrendekkel többet gyűjt be.


Somatom
(veterán)
Blog

Az kevés lesz az önvezető autók összehangolásához. Meg aztán sztem az autógyártók túl optimistán tippelik a dátumokat. Az emberek hozzáállásával sem számolnak. Pl. anyuka vásárolni megy a két gyerekkel. Az áruház parkolójában megkoccolja/megkoccolják az autót. Odalesz egy kamera, vagy más bizbasz, letilt az önvezető, ő meg ott áll a bevásárlókocsival, meg két gyerekkel.
Nagy az árverseny, ezért az újabb autók egyre gyatrább minőségűek. Mitől lesz ez másképp az önvezetőknél? Több bizbasz, több hibaforrás. Lehet, hogy kocc sem kell ahhoz, hogy az önvezető rendszer egyik pillanatról a másikra bedobja a törölközőt.


mad823
(őstag)

Senki sem mondta, hogy a közeljövőben úgy lesz önvezetés, hogy legalább az egyik utasnak ne kellene értenie (értsd: jogsival rendelkeznie) az autó vezetéséhez. Meg ugye az is messze van még, hogy ne a vezetőre, vagyis aki a kormánynál ül, háruljon minden felelősség bármilyen gond esetén. Ha jól emlékszem, egyedül a Volvo mondta csak azt, hogy ha ők önvezetőnek merik majd titulálni valamelyik autójukat, akkor ott a felelősséget is vállalni fogják.


Somatom
(veterán)
Blog

Kormány? Minek? Csak a helyet foglalja. Ha kell kormány, akkor az nem önvezető.


FattyDove
(őstag)

Vészfék? Minek. Ha kell vészfék, akkor nincs is fék.

[ Szerkesztve ]


Fritz Teufel
(addikt)

Önvezetést maximum a tömegközlekedési eszközökre tudok elképzelni. Ki van zárva, hogy kiadjam a kezemből a volánt. A gépjármű nem rakéta és nem olyan széles az út. Előbb, oldják meg a repülésben... persze, nem merik bevállalni, pedig az jóval egyszerűbb műszaki probléma. A robotpilóta tartja a magasságot, talán meg a célhoz közeledve akár a magasságot is csökkenti. Elméletben még le is tudna szállni. Csak, hát nincs ember aki felelősséget vállalna rá. Akkor majd a gépjárműveken nemsokára megoldják.
2030 mi? :D Nem tudom mit szív, de eloszthatnánk :C

[ Szerkesztve ]


ricsi99
(addikt)
Blog

Ezzel az erővel meg anyuka el is indulhat úgy a verdával ,hogy a jobb oldali tükör IS hiányzik :D
Ahogy én látom nem az autók fejlődnek hanem a "humán vezérélés" kezd kritikán alul működni... egyre több a hibaforrás... a humán vezérlés kizárólag kimerül az "elöttem haladó seggére ragadok" menüpontban.... kévétel ha épp a "telefont nyomkodom" menüpont aktív :D


Somatom
(veterán)
Blog

Vészfék? Én még a legmodernebb személyautókban sem láttam vészféket. :F


Somatom
(veterán)
Blog

Ki mondta, hogy van jogsija?


FattyDove
(őstag)

Ki beszél itt a személyautókról (bár ott is előfordul)? Egyébként tudnod kellene, hogy rakás kamionban van.

[ Szerkesztve ]


nemlehet
(őstag)
Blog

BA vagy BAS-ként szokott szerepelni az adatlapokon, de itthon sokszor láttam a a vészfék asszisztens kifejezést. Nem olyan nagy extra.


Fritz Teufel
(addikt)

:D

[ Szerkesztve ]


FattyDove
(őstag)

VW Constellation

Edit: Na, látom szerkesztetted, mert rájöttél van VW kamion :D

[ Szerkesztve ]


Fritz Teufel
(addikt)

Valóban. Vásároltak fel cégeket és most már gyártanak nyerges vontatókat is.
Mondjuk ezek is tömeggyilkosok lehetnek automata üzemmódban a min. 24 tonnával.


Somatom
(veterán)
Blog

Sztem a VW személyautókról beszélt. A vészfék az, ami a metróban, vonatokon, stb. van és az utasok kezelik. A vészfékasszisztens az automatikus (hibázik is gazdagon).

[ Szerkesztve ]


Fritz Teufel
(addikt)

Nem lehet vitába szállni veled :R :C

Illetve de: nem automatikus, csak rásegít a fékre. Nem helyetted fékez. Az más.

[ Szerkesztve ]


btprg
(senior tag)
Blog

"Thomas Schaffer, a Volkswagen vezérigazgatója szerint 2030-ra ez már megszokott dolog lesz."

Ilyenkor mindig felmerül bennem a kérdés, hogy vajon egy hurráoptimista bolond vagy egy részvényárfolyam-manipulátor hazudozó nyilvánult meg.


BiP
(nagyúr)

vagy egy részvényárfolyam-manipulátor hazudozó nyilvánult meg.
Elon Musk likes this :)


<Adamsky>
(nagyúr)

" ... egy hurráoptimista bolond ... " - én erre tippelnék. Az egész EU-t ez a vágyvezérelt optimizmus hajtja már egy ideje. :(((


Somatom
(veterán)
Blog

Még mindíg jobb, mint ha a világvége-letargia hajtaná. :DDD


<Adamsky>
(nagyúr)

"Még mindíg jobb ... "
Láttad a Don't look up-ot? Ha, nem, szerintem nézd meg! Igazából egy "doku. film". Pedig biztos nem annak szánták (ahogy az Idiocracy-t se, vagy a Brian életét). :(


BonFire
(veterán)

„Pl. anyuka vásárolni megy a két gyerekkel. Az áruház parkolójában megkoccolja/megkoccolják az autót. Odalesz egy kamera, vagy más bizbasz, letilt az önvezető, ő meg ott áll a bevásárlókocsival, meg két gyerekkel. […] Mitől lesz ez másképp az önvezetőknél?”

Ellentmondás van ebben a gondolatmenetben. Ha az autók önvezetőek, nincsenek koccanások, koccolások. Ráadásul az autók még jó ideig nem fognak önállóan vezetni emberi beavatkozás nélkül, ahogy a Teslában is fogni kell a kormányt, és még vagy ezer szenzor figyeli, valóban ébren vagy-e, mert különben leparkol. Jó esély van rá, hogy továbbra is jogosítvány kell majd az autóvezetéshez, pontosan azért, mert bármikor elromolhat az elektronika, és ilyenkor szükség lehet valós vezetésre.


ricsi99
(addikt)
Blog

Kötelezővé kellene tenni azt a filmet... de sokan magukra ismernének :D


Somatom
(veterán)
Blog

Nem lesz egyszerre minden autó önvezető. A humán símán lekoccol. Ha meg készenlétben kell hozzá lenni, az nem is önvezetés.


arnyekxxx
(veterán)

dehogy ismernének magukra...


arnyekxxx
(veterán)

Attól, hogy az autók önvezetők egy robogós bármikor szétcsaphat valamit a verdán. Vagy a kockaladás.


Somatom
(veterán)
Blog

Nekem egy bevásárlókocsival likvidálták a tolatóradart.


BiP
(nagyúr)

Mivel a bevásárlókocsihoz nem kell jogsi, minden félkegyelmű mehet vele sajnos.


k-adi
(nagyúr)

Jó a cikk képe

Ez lesz az új elektromos VW passat, ugye? Gondolom 25 millió kezdő árral :D

Szép kocsinak néz ki így design alapján, jó rajz lett

(a csaj egyedül ül a mozgó autóban?)
---szerk.: ja igen, ez már az "önvezető" vizió... csak tudnám kihez fordulva nevet kávéval (?) a kezében, mikor nincs rajta senki a kocsiban :D :F :F biztos mondott egy jó viccet a VW robot asszisztens

[ Szerkesztve ]


arnyekxxx
(veterán)

Egy jó képzet barát mindig tud viccesvicceket mesélni :)


NandoXXL
(senior tag)

...megint sok az értelmes tag..

A csaj online-ban van, mint bármely kretén az utakon... Social media, épp posztol magáról, meg beszélget... Kinézek a kertből pont ilyen kreténeket látok az utakon, csak szakadt kocsiban, rondább kivitelben :DDD


Fritz Teufel
(addikt)

Nem akarom k-adit és a többieket megvédeni, de nem gondolt arra amit írtál. Ennek ellenére, lehet hogy doktorált valamiből...
A lényeg, hogy a megnyilvánulásod után az ember úgy gondolja, hogy "...megint sok az értelmes tag.." és veled együtt már eggyel többen is vagyunk ;-) :C


#56573440
(nagyúr)
Blog

Önvezetés majd akkor lesz, amikor a gyártó teljes anyagi és büntetőjogi felelősséget vállal az autó minden tettéért önvezető módban. És nem ám úgy hogy csittcsatt előtt 1ms-el bimbam, fsd off, tehát az ütközés pillanatában már nem aktív, mi sajnáljuk, nemmivótunk... Mert amíg én ülök a vádlottak padjára addig majd én hozok döntéseket, amikor ők mennek sittre az oviscsoport miatt akkor majd lehet szó róla hogy ők döntsenek az úton. Na ez rohadtul nem lesz egyhamar. Meg egyébként ki megy érte sittre ha elcsap egy kocsi egy ovis csoportot önvezetve? A programozó aki a hibás kódsort írta, a csapat aki nem szúrta ki, a vezetőjük aki kiengedte így, a ceo, vagy...


Somatom
(veterán)
Blog

Mi az, hogy aktív/nem aktív? Jól bemindenezek a buliba, a haverok besegítenek az autómba, ami hazavisz. Nincs olyan opció, hogy "nem aktív". Ha vezetésre képesnek kell lennem, akkor felőlem kenhetik a hajukra az "önvezetésüket". Ezért fizessek felárat?


#56573440
(nagyúr)
Blog

Nyilván mint mindennek vannak ennek is lépcsői. Ennek is lesznek. Ha egyáltalán egyszer majd valamikor a távoli jövőben... Technikailag egyébként nem látom hogy miért zárhatná ki a kormány és pedálsor jelenléte a teljes önvezetést, az is csak egy funkció, ha bekapcsolod elvisz stabilan a-b pont között, ha meg úgy van akkor te csavargatod a kormányt mert épp azt akarod.

Nyilván hosszú távon kikopik majd a kezelőszerv is és akkor saját autód se nagyon kell legyen majd mert minek kb, robottaxik olcsón elvisznek bárhova aztán jóccakát.

Én csak egy másik olyan, egyébént nagyon nagyon nehezen teljesülő feltételt írtam le, ami engem aggaszt, és szerintem anélkül konkrétan nincs is értelme önvezetésről beszélni... Lehet bármilyen csillivilli ai, meg szenzorok meg minden is.


Somatom
(veterán)
Blog

Nem. Ennek nincsenek lépcsői. Ketten nem vezethetünk. Vagy a gép, vagy én. Ha én kellek ehhez, akkor vezetéstámogatásról beszélünk. Ha nem kellek, akkor önvezetés. A muksó az utóbbit jósolta 2030 -ra.


FattyDove
(őstag)

Tehát a repülőkben nincs önvezetés (ugye robotpilóta), mert van botkormány, meg egyebek? Mindezt úgy, hogy a robotpilóták már évtizedek óta megoldják a fel és leszállást is.

[ Szerkesztve ]


Somatom
(veterán)
Blog

Ha a gép tok-vonó elvégzi a pilóta munkáját, akkor minek kell a pilóta?


#56573440
(nagyúr)
Blog

Én ezzel nem is vitatkoztam, nem "és" kapcsolatot állítottam a két dolog között hanem vagy-ot... Ahogy a startstop-ot, ki-be kapcsolhatod pl, úgy ezt is. VAGY te vezetsz, VAGY bekapcsolod és elvisz ahova akarod anélkül hogy tevőlegesen részt kéne vegyél bármilyen szinten bármiben, ovlashatsz vagy aludhatsz vagy akármi. És ha te vezetsz mert áttetted offba az önvezetést mert olyanod van akkor te felelsz azért amit csinálsz, vagy induláskor belököd hogy vigyéide, de akkor attól a centitől az utolsó mm-ig a VW vállal teljes felelősséget mindenért amit a terméke a közúton művel.

Egyébként nálam önvezetés szkeptikusabb nem nagyon van ezer meg egy okból, és a 2030-as dátum nekem pont annyira vicces mint muski kijelentése sok évvel ezelőttről hogy mimámosttudjuk és akinemteslátveszmindhülye.


ricsi99
(addikt)
Blog

Gomdolom akkor full manuális kocsit vezetsz...
Mint nekem a 600-as cbr
Se abs/rásegítés/se kipörgés gátló se kormányrásegítés...se tempomat ,se tolatóradar....
Úgy az igazi :D
Ha meg mégis van valamelyik extra a kocsidban akkor ne tessék leszólni másokat ,ha más meg mást használ...
Minden ilyen kötyü helyetted dolgozik... van aki meg azt szereti ha tekerheti is a kormányt a kötyü :D


FattyDove
(őstag)

Igen, tokkal vonóval elvégzi évtizedek óta (pont ezért van rengeteg alkoholista pilóta, mert tizenpár órás utakon semmi dolguk nincs), de szükséges, hogy jelenleg még ott legyen a manuális irányítás lehetősége is biztonsági okokból. A 2012-es Flight pl erről szól.

Nem mintha mondjuk a 2009-es Hudson folyón való repülős landolást bármilyen robotpilóta képes lenne megcsinálni (mondjuk pilóta se igazán).


Somatom
(veterán)
Blog

Nyilván azért csinálják, mert a gép biztonságosabban vezet, mint az ember. Akkor nem lehet opció az, hogy Te vezess.

Ricsi99:
Attól, hogy ezek vannak, még kell a humán vezető. Ha jól tudom, akkor a CBR600 nem autó. Nekem egy 2003 -as Harley -m van. Abban sincs semmilyen vezetéstámogató hókuszpókusz.
De, érdekes a példád, mert pl. az ABS felülbírálja a sofőrt.

[ Szerkesztve ]


#56573440
(nagyúr)
Blog

A sofőrök többségénél jobbat fékez az abs, mégis kikapcsolható...


Somatom
(veterán)
Blog

Hááát... A kamionban és a saját autómban sincs kikapcsoló gombja.


#56573440
(nagyúr)
Blog

Nekem meg mindkét kocsiban is van. Az egyik 2006-os hátsókerekes, abban azért, a másik jóval fiatalabb de abban vannak olyan gombok hogy 4wd lock és akad hasmagassága is nyomokban, úgyhogy azért. A motoromban be is bszna ha nem lenne...

Mert volt egy átmeneti időszak, a táblafelismerős limiteres szivatás is kikapcsol ha letaposod. Még.

Kell az átmenet ide is, mert a user nem bízik benne, az infrastruktúra nagyon nem áll készen erre keleteurópában -meg máshol se-, technikailag az autók se de ez megint más téma. Az első pár generáció abs-ből se az volt ami most, motoron fogokozottan érződik egyébként, egy régi 500x meg az én túratornyom között zongoriázni lehet a különbséget amikor belenyúlnak... Az "önvezetéssel" is ez van jelenleg. Van valami ami kb esetenként tud ezt azt néha ha közben azért észnél vagy. Ha fejlődik majd szép lassan alap lesz és kiszorítja a manuális megoldásokat. Fokozatosan...

[ Szerkesztve ]


arnyekxxx
(veterán)

Ez érdekes mert egyébként az ABS-t tilos kapcsolhatóvá tenni, legalábbis az EU-ban

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/hu/TXT/?uri=CELEX:42015X1222(01)

4.4.
A blokkolásgátló fékrendszer kikapcsolására vagy vezérlési módjának megváltoztatására szolgáló kézi berendezést (5) beszerelni nem lehet.


#72042496
(félisten)

Mert nem végzi el tokkal-vonóval. A felszállást egyáltalán nem (csak kísérletek voltak rá), és nagyon sokféle landolást sem, eleve a repülőteret is fel kell szerelni ehhez. Plusz a robotpilóta nem úgy működik, hogy megnyomnak egy gombot és a többit csinálja magától.

üzenetek