Kerékpárosok, bringások ide! - Sport, életmód, utazás, egészség fórum

üzenetek

hozzászólások


PROHARDVER!
()

Kerékpárosok, bringások ide! Archívum I.
Kerékpárosok, bringások ide! Archívum II.
Kerékpárosok, bringások ide! Archívum III.
Kerékpárosok, bringások ide! Archívum IV.
Kerékpárosok, bringások ide! Archívum V.

Tartalomjegyzék:

1. Vásárlási segédlet

1.0 Használt vagy új biciklit?
1.1 Stílusok, felhasználási területek
1.2 Vázanyagok
1.3 Kerékpár márkák
1.4 Hajtás
1.5 Külső gumik
1.6 Teleszkópok és rugóstagok
1.7 Fékek
1.8 Boltok, webshopok, apróhirdetési oldalak

2. Karbantartás

2.0.1 A kerékagy
2.0.2 A kormánycsapágy
2.0.3 A hajtómű
2.0.4 Defektjavítás
2.0.5 Fékbeállítás
2.0.6 A váltóbeállítás
2.0.7 Kerékfűzés
2.0.8 Nyeregszerelés
2.0.9 Lánccsere esedékessége
2.1.0 Kenőanyagok (olajok, zsírok)
2.1.1 Apró kiegészítő

3. Egyéb hasznos dolgok

3.0.1 Grammánia
3.0.2 Táplálkozás, tekerés közben és utána
3.0.3 Mit vigyek magammal biciklizéshez?
3.0.4 Defektvédelem
3.0.5 SPD pedál
3.0.6 Nyereg kiválasztása és beállítása
3.0.7 Jogszabályok és KRESZ, avagy büntetések és balesetek elkerülése
3.0.8 Sebesség, pulzus és egyéb mérő eszközök
3.0.9 Zárak
3.1.0 Kerékpár beállítás
3.1.1 Új kerékpárok beállítása
3.1.2 Térképek
3.1.3 Foltozás helyes technikája

A bicikli felépítése:

A kép forrása: holkerekparozzak.hu

1. Vásárlási segédlet:

1.0a Használt vagy új biciklit?

A használt előnye, hogy általában jobb felszereltségű biciklit lehet venni a boltival azonos áron, csak az állapotra kell odafigyelni, alaposnak kell lenni vásárláskor. Állapot ellenőrzéshez leírás egy fórumtárstól: [link]

Újat csak akkor érdemes venni, ha annyira le van akciózva, vagy már alapvetően olyan alacsony az ár, hogy a használt társánál csak minimálisan kerül többe, ugyanazzal a felszereltséggel.

1.0b Min lehet spórolni egy bicikli vásárlásánál?

Nem annyira fontos alkatrészeken spórolunk pl.: belső gumi, kormányrúd, stucni, pedál, nyeregcső stb. Igaz, ezekkel sokat nem tudunk megtakarítani, de pár ezer forintot mégis és a felhasználói élmény nem befolyásolja olyan szinten, mint más alkatrészek.

1.1 Milyen stílusú biciklit vegyek?

Mountain Bike (MTB):
A masszív felépítés, és a vastag, tipikusan 26"-os (ritkán 29"-es) kerekek alkalmassá teszik a terepen való biciklizésre, de hosszú távú országúti közlekedésre ezek a kerékpárok nem optimálisak. Az egyik legelterjedtebb kerékpárfajta.

Országúti (Outi):
A legkönnyebb és leggyorsabb kerékpár. Vékony gumija, a váz és a kormány kiképzése, minimális légellenállása az országúton való gyors haladást teszik lehetővé. A versenybicikli" szón általában ezt a típust értik, bár természetszerűleg nem csak versenyre használják, illetve más biciklitípusokkal is rendeznek versenyeket.

Downhill (DH):
A downhill a hegyikerékpár sport extrém ága, ahol technikás, kövekkel, ugratókkal, letörésekkel tarkított, erősen lejtős terepen kell bringázni. Ennek megfelelően a downhill biciklire az összteleszkópos gépezet, sok helyen megerősített váz, 180 mm-es rugóúttól kezdődik és duplavállas átütőtengelyes első villa (ami erősíti a stresszpontokat a fejcsőnél) a jellemző. Elöl egy lánctányér rockringgel vagy bashguardokkal, láncvezetőkkel, hidraulikus 4-6 dugattyús fékek 203-as tárcsákkal. Bár a súly kordában tartása a DH gépeknél is nagyon fontos, hiszen a DH versenyeken gyakran tizedmásodpercek döntenek, a nehéz terep miatt ezek a speciális kerékpárok akár 18-24 kg-osak is lehetnek. Komfort- vagy városi tekerésre, vagy egy meredek hegyre felmenni alkalmatlanok.

Továbbá egy fórumtársunk hasznos írása ebben a kategóriában: [link]

Cross country (XC vagy CC):
Az angol cross country kifejezésből származó rövidítéssel az elsősorban hegyikerékpár versenyzésre szánt gépeket jelölik. Az XC kerékpároknál a kényelemmel szemben elsődleges szempont aminél kisebb tömeg, a meghajtás hatékonysága és a gyors mászást lehetővé tevő versenygeometria. Leggyakrabban első teleszkóppal használják, tipikusan 80-100 mm rugóúttal, de előfordul merevvillás és összteleszkópos kiépítésben is.

Enduro/All Mountain (AM):
A hegyikerékpár egyik változata, amely átmenetet képez az MTB és a könnyű freeride gépek között. A durvább körülményeket és biciklizési stílust is elviselő kialakításból következően valamivel nehezebbek, mint a tipikus MTB bringák, de a technikás és gyors ereszkedés mellett egy-egy könnyebb ösvény is megmászható velük. Gyakori az összteleszkópos kivitel, jellemzően 140-180 mm rugóúttal.

Trekking:
Túrakerékpár. A terep és az utcai gépek között helyezkedik el. 28"-os kerékátmérője az aszfalton vagy közepes nehézségű terepen (erdei ösvény, földút) állja meg a helyét. Kényelmes és könnyű, így hosszú távú kirándulásokra igen alkalmas. Rendszerint csomagtartóval, sárvédővel szerelik gyárilag.

További stílusok: [link]

1.2a Milyen vázméret a nekem való?

A vázméret a vázon a felső cső hosszát jelenti, ez a táblázat foglalja össze az ajánlott méreteket:

Ezek az adatok tájékoz tatú jellegűek. Vétel előtt mindennéképp érdemes kipróbálni.

1.2b Vázanyagok és tulajdonságaik:

röviden: [link]

részletesebben: Link

1.3 Milyen márkákat érdemes nézegetni?

Kona, Haibike, Corratec, Simplon, KTM, Merida, Cube, Kellys, Hauser, Giant, Specialized, Cannondale, Caprine, Schwinn-Csepel , Decathlon stb.

1.4 Milyen hajtás felszereltség való nekem?

1.4a Shimano felszereltségek összefoglaló táblázata:

1.4b Sram felszereltségek összehasonlítása:

(Kéne egy ilyen, vagy hasonló Sramból is.)

1.5 Milyen gumit vegyek?

Terep 0% Aszfalt 100%

pl. CST C1384 Traveller City Classic

Minél vékonyabb és simább felületű külsőt érdemes nézni az alacsony gördülési ellenállás miatt. Aszfatlon gyorsabb a haladás, de terepen minimális tapadást nyújtana.

Terep 20% Aszfalt 80%

Még mindig vékony de már bordázott, kissé érdes felület miatt aszfalton jól gördül, de földúton sem jön zavarba a külső:

pl. Schwalbe Road Cruiser

Terep 50% Aszfalt 50%

All-Terrarian, avagy minden terepre való külső lesz megfelelő. Mélyebb barázdák, de még mindig vékony futófelület.

pl. Schwalbe Land Cruiser:

Terep 80% Aszfalt 20%

Erősen bordázott, de még határozott futófelülettel rendelkező külső.

pl. CST C1391 Traction

Terep 100% Aszfalt 0%

Minél szélesebb és nagyobb fogakkal rendelkező külső az ideális, gördülési ellenállása magas, ezért aszfaltra nem optimális, de terepen harapja a talajt.

pl. Specialized Clutch SX

1.6 Milyen teleszkópot és rugós tagot vegyek?

Elsősorban a Fox és a Rock Shox termékei ajánlhatók teleszkópokból és rugós tagokból, mivel ezek elsősorban a minőségibb, használhatóbb (és ezért drágább) termékek piacán képviseltetik magukat, de az alsóbb kategóriás Rock Shox termékek is használható minőségűek. A Marzocchi és Manitou termékekből ugyancsak ki lehet fogni jó darabokat, de a kevésbé jó szervizhálózat és alkatrészellátás miatt annyira nem tekinthetők jó vételnek. A piac folyamatosan változik, most már a Suntour is készít jó teleszkópokat, valamint az X-fusion is feltörekvőben van, de régebbi modellek nem tekinthetők túlságosan minőséginek. Érdemes lapozgatni a revomag és bikemag teszteket vásárlás előtt, tájékozódásnak nagyszerűek, és naprakész információt szolgáltatnak, ami egy első hozzászólás képességein túlmutat.

A használható teleszkópok körülbelül húsz-harmincezer forintnál kezdődnek, körülbelül a Rock Shox Dart szintjén, aztán minőségi ugrás a Rock Shox Tora, ami már elég jól mozog, erős, de nehéz. Kicsit drágábban (negyven-ötvenezerért beszerezhető apróhirdető oldalakon) a Rock Shox Recon ami arany középút. Sajnos a Fox csak magasabb régiókban képviselteti magát. A Recon fölött már versenyzésre is használható teleszkópok vannak, ilyen a Rock Shox Reba, amely 8-12 centiméter rugóúttal rendelkezik, könnyű, merev és személyre szabható, a nagyobb rugóutas gépekbe a Rock Shox Revelation, Fox Talas szerelhető. Utóbbiak 12 centinél nagyobb rugóúttal bírnak, és sok esetben állítható menetközben a rugóútjuk, hogy könnyebb legyen mászni velük. Árban ezek fölött következnek a valóban versenyszintű teleszkópok, amik bőven százezer forint fölött szerezhetők be, ilyen az XC versenyzésre használható Rock Shox SID vagy Fox 32-es család, esetleg az álomkönnyű DT XRC

Pár ajánlott márka: Fox, Rock Shox, Marzocchi, Manitou, SR Suntour, RST

1.7a Milyen márkájú féket vegyek?

Shimano, Formula, Magura, Hayes, Avid

1.7b Tárcsa fék vs V-fék:

V-fék: Olcsó, könnyű, viszont kevésbé adagolható és kisebb fékerő a tárcsához képest, viszont karbantartást nem igényel, ha elkopik a fékbetét, akkor csere és ennyi.

Tárcsaféknek két fő fajtája van:

- Mechanikus: A fékpofával az érintkezőfelület nem a felni, hanem a kerékagyra rögzített féktárcsa, a fékpofákat pedig normál V-fékkarok húzzák bovdenekkel a féktárcsához. Sajnos ezekből sok olyan van, ami inkább csak kinézet miatt kerül a biciklikre, de fékteljesítményben nem hozzák egy jó V-fék teljesítményét. Határozottan ajánlott ezek közül az Avid BB5 és Avid BB7, ezek már megfelelően és megbízhatóan teljesítenek. Továbbá még a Hayes MX-2. Egy munkahengeres, egyszerű, de brutális fékerővel rendelkezik.

- Hidraulikus: Itt egy az olaj nyomásával lehet lehet változtatni a fékerőt. A fékkar meghúzásával az olaj a fékvezetéken keresztül a dugatyúkat kezdi el nyomni a tárcsához. Fő előnye a bowdenes fékekkel szemben, hogy nem nyúlik, mert az olajat nem lehet összenyomni. A karbantartása nehezebb és költséges.

Hidraulikus tárcsafékek összerakása, légtelenítése: Link

A tárcsafék nagy előnye még a V-fékkel szemben, hogy nem befolyásolják a működését a környezeti hatások, mint például eső, sár stb, mint a V-fékek esetében, ami kis nedvesség után is sokat veszít a fékerejéből, és hamar el is kophat esőben. A tárcsafékek azonban hátulütővel is rendelkeznek, ilyen a bonyolultságuk (amit részben nélkülöznek a mechanikus tárcsafékek), a puha fékpofa esőben, nagyon homokos, vizes poros körülmények között hamar elkophat, illetve a tárcsafékek érzékenyek a minél kisebb nyolcassal rendelkező tárcsára.

1.8a Hol találok használt kerékpárokat?

Testbike
Bikemag
Bringapiac
Revomag
Vatera
Express
Jofogas.hu
kerekparpiac
hasznaltbiciklik.hu

1.8b Hasznalt kerékpárok boltból:

crazybiker.hu
retrobringa.hu
rocketbikes.hu - felújított régi gépek

1.8c Pár ajánlott megbízható bolt:

Crazybiker's (Vác)
luongo BP XIII - Raoul Wallenberg u.
wilker - III. ker Komjádi uszoda mellett, Margit hídtól nem messze
hercehurca – Bajnok – BP, Szív utca, Oktogontól nem messze.

1.8d Magyar webshopok

eBike
http://www.homasita.hu/product/22701
http://www.zedbike.hu/

1.8e További budapesti bolt:

http://reciklibicikli.blogspot.hu/
http://www.somakerekpar.hu/hajtomu.html
http://akerekparbolt.hu/
http://www.bike-shop.hu/
http://www.velvartbmx.hu/index.php

1.8f Kerékpárbolt kereső és értékelésük:

[link]

2. Karbantartás:

2.0.1 A kerékagy
2.0.2 A kormánycsapágy
2.0.3 A hajtómű
2.0.4 Defektjavítás
2.0.5 Fékbeállítás
2.0.6 A váltóbeállítás
2.0.7 Kerékfűzés
2.0.8 Nyeregszerelés
2.0.9 Mikor cseréljünk láncot
2.1.0 Milyen olajat/zsírt vegyek link1 link2
2.1.1 Apró kiegészítő

Egyéb hasznos dolog:

3.0.1 "Grammánia" Van e értelme, avagy számít, hogy milyen nehéz a biciklim?

Számít. De a grammok lefaragása inkább a szívet (vagy más szervet) melengetnek, de racionális értelme nincs, ha már grammokról, száz grammokról van szó. Természetesen sokat számít, hogy az ember egy 15 kilós biciklivel mászna fel a hegyre vagy egy 11 kilóssal, azonban a legfontosabb tényező az ember, aki hajtja, irányítja a gépet. Általánosan elmondható, hogy körülbelül középszintű (Shimano Deore, Sram X7) felszereltségtől kezdve már rendkívül jól használható bicikli építhető, ahol már nem a bicikli lesz a korlátozó tényező, hanem inkább az ember. Középszint fölött viszont nagyon drágán mérik a plusz teljesítményt és kisebb tömeget, így érdemes alaposan meggondolni, hogy mire adjuk ki a pénzt, mert könnyen meglehet, hogy több élménnyel fog szolgálni egy több napos kirándulás, mint egy új hiperkönnyű hátsó váltó vagy teleszkóp

3.0.2a Étkezés: Mit együnk és hogyan?

Maratonozás: hogyan táplálkozzunk?

1. rész, 2. rész, 3. rész

3.0.3 Mit vigyek magammal biciklizéshez?

Szerszámokból célszerű imbuszkulcsokat venni, lehetőleg azokat a méreteket, amely a kerékpáron megtalálhatóak, gumileszedőt, amennyiben drótperemes a külsőnk, csavarhúzókat váltóbeállításhoz, illetve villáskulcsot, amennyiben nem gyorszárasak a kerek.

Pótalkatrészt is célszerű vinni, talán a legfontosabb a belső tömlők, esetlesen láncot, ha hosszabb túrára megy az ember.

Jó ha van nálunk minipuma, opcionálisan teleszkóppumpa illetve kerékpárolaj is, ha hosszabb útra megy az ember. Inni leginkább a víz javasolt, abból is az ásványvíz.

Enni ne vigyünk túl nehéz ételt, inkább pár könnyebb szendvicset, illetve olyan ételeket amik pótolják az elvesztett ásványi anyagokat pl.: ropi, szőlőcukor stb.

3.0.4 Defektvédelem:

- Defektvédő folyadék:

Általában belső nélküli külsőkhőz ajánlott, de tölthető a belsőbe is. A működése a következő: a belsőbe vagy a belső nélküli külsőbe tölött folyadék, ha valahol nyomáskülönbséget érez, "odamegy" és betömi azt. Ilyenkor megszilárdul és nem fog szivárogni többet a levegő. Vigyázni kell, mert csak akkor működik, ha forog a kerék, vagy ha pont ott a folyadék ahol a lyuk.

- Defektgátló szalag:

A külső és a belső közés kell tenni. Arra szolgál, hogy a külső futófelületéről jövő éles tárgyak behatolását meggátolja a belsőbe. Az oldalirányú defektek ellen nem véd.

- Defektvédelemmel ellátott külső:

Olyan külső köpeny, amelyben eredetileg van valamilyen megerősítés, ami meggátolja azt, hogy az éles tárgyak áthatoljanak a külső gumin.

3.0.5 SPD pedál vs. platform:

Az SPD pedálnak a lényege, hogy a speciális biciklis cipő alján van egy fémlemez (stopli), amit az SPD pedálba akasztva a bringás és a bringa összekapcsolódik, és sokkal jobban uralható a bringa, például lejtőn lefelé nem csúszik le az ember lába a pedálról, mászáskor húzni is tudja a pedált, így besegítve az éppen lefelé nyomó lábnak. Az SPD rendszer hátulütője, hogy megszokást igényel, mivel a ki- és becsatolás nem a lábfej fel-le mozgatásával történik, hanem a lábfej vízszintes síkban történő elmozdításával. Azonban ez a dokkolás hamar elsajátítható és reflexként működik pár SPD-s bringázás után. Sokak viszont nem érzik magukat biztonságban összekötve a bringával, nekik jobb megoldás a platformpedál (normál pedál). Egy másik probléma az SPD-vel, hogy érzékeny a sárra, tehát ha a cipőtalp megtelik sárral, nehezebbé válik a dokkolás, és előfordulhat, hogy meg kell állni megtisztogatni a cipő talpát a stopli környékén.

3.0.6a Milyen nyerget vegyek?

Ez az a kérdés, amire senki nem fog konkrét választa adni. Egyedül csak pár megjegyzést tudunk adni, amire jobb ha odafigyel az ember.

Nem érdemes túl puha, se túl kemény nyerget venni, egyik véglet sem jó, meg kell találni az embernek a legoptimálisabb keménységet.

Fontos az nyeregnél, hogy a pálcák milyen anyagból vannak. Általában Cro-mo pálcákat használnak, amik jól rugóznak és erősek, de megtalálhatóak már titánból készült pálcák, amelyek könnyebbek, mint a Cro-mo társaik.

3.0.6b Hogyan állítsam be helyesen a kerékpáromat ülőpozícióját?

[link]

3.0.7 Mi szükséges a bringára ahhoz, hogy a rendőr ne tudjon belénk kötni?:

Link1, Link2

3.0.8 Milyen kilóméter órát ajánlotok?

Kilométeróránál nem az árat, inkább a gyártót kell nézni. Amik a legtöbb árkategóriában ajánlhatók, azok a Sigma, VDO és Cateye termékei. Vezetékesből érdemes azt venni, ami tudja azokat a funkciókat, amikre szükségünk van, a márkán kívül másra nem is nagyon kell figyelni. Vezeték nélküli óráknál azonban érdemes minőségibb példányokat venni, amiknek a jeladói digitális kódolással továbbítják a jelet a fejegységhez, ezeket kevésbé zavarják meg a magasfeszültségű vezetékek.

3.0.9 Milyen zárat vegyek?

Az olcsó lakat a legdrágább

Ódzkodjunk a spirállakattól. Ezek a többnyire hipermarketekben vagy kerékpárboltban beszerezhető, olcsó, könnyű zárak sajnos a játék kategóriába esnek. Mindösszesen pár szál drót alkotja őket, mely egy erővágóval még egy kisgyermeknek sem jelentene akadályt, nemhogy egy erre specializálódott tolvajnak. Érdemes tudni, hogy a vastagnak tűnő hurokzárak, illetve úgynevezett. görgőslakatok belsejében többnyire szintén mindössze pár szál drót biztosítja kedvencünk védelmét. Ezek legfeljebb elrettentésül szolgálnak, de megijedni csak az fog tőlük, aki nem is akar bringát lopni? Ezen lakatok elégségesek lehetnek addig, amíg egy ismert, és biztonságos környéken beszaladunk a boltba a reggeliért, de fél szemünk mindig legyen a bringán, hosszabb időre pedig soha ne hagyjuk ott a kerékpárt. Ha huzamosabban kint szeretnénk hagyni a kerékpárunkat, mindenképpen érdemes egy U lakatba, vagy láncba befektetni. Ezek védelemtől függően különféle árszinteken mozognak. Éjszakára, egész napra ezekből is csak a legmasszívabb példányokban bízzunk meg, az áruházi szintet pedig itt is hanyagoljuk. Megbízható, komolyabb gyártók, a teljesség igénye nélkül: Abus, Kryptonite, Citadelle.
Láncos vagy U lakat?

Mindkét típusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. Egy hosszú lánccal sokkal könnyebb lezárási pontot találni, viszont ezek tömege sokkal nagyobb mint egy U lakaté. A legbiztonságosabb megoldás egy minél kisebb U lakat, mivel ezeket nehezebb felfeszíteni. Egyes U lakatokhoz ráadásul még színes burkolatok is kaphatóak, így azon kívül hogy ott találjuk a bringát, ahol hagyjuk, már messziről látszik milyen übertrendi a tulaja. Átmeneti megoldás az Abus Bordo, amely összehajtogatható, de ugyanolyan masszív mint egy kerékpár U lakat.

3.1.0 A kerékpár helyes beállítása:

Link1, Link2 (itt egy kis angol tudás is szükséges)

3.1.1 Kell e valamit állítani egy újonnan vásárolt kerékpárnál? [link]

3.1.2 Térképek

http://www.bikemap.net/
http://turistautak.hu/

3.1.3 Foltozás helyes technikája ---> [link]

Amennyiben, ha valamire nem találtad meg a választ nézz körül itt is: ebike GYIK

Ha még mindig lenne kérdésed, írj be a fórumba és megpróbálunk segíteni :)

[ Módosította: Ndruu ]


Stauffenberg
(nagyúr)
Blog

Jöttem feliratkozni a folytatásra. :)


Katsu
(aktív tag)

Szintén. :-)


Mr.Csizmás
(félisten)
Blog

hsz


Ndruu
(MODERÁTOR)
Blog

Kedvencekbe menteni egyszerűbb, nem? :)


gooool
(őstag)
Blog

Nos akkor már itt válaszolok mindenkinek. :)

zack:
Igen, ahogy mondják a stopli mérete számomra a zavaró, a mechanizmus már a barátom régóta. :)

belaazallat, dqdb:
Shimano SH-R085-ös cipőm van, kompatibilis sima SPD-vel is, ez biztos. Csak mivel a talpán alig van gumi felület (4picike csík), ezért nem valami kellemes benne a járás, mondjuk a Speci cipőkön, még ha országúti is, nagyobb és vastagabb a gumi.
Szóval vagy valami vaskosabb koptatókkal szerelt outi cipő lesz a megoldás, vagy egy sportosabb kinézetű MTB-s, lényeg, hogy ha beugrok mondjuk a boltba müzli szeletért vagy ilyesmiért akkor embernek nézzenek és ne hülyének. :DDD

ludsimon:
Majd tárgyalunk róla. ;)


lsebestyen
(addikt)

ollé


Reaper
(őstag)

csak hogy meglegyen :)

BTW. erről mi a véleményetek, érdemes lenne lecserélni a wheeler gyári gumiját erre? [link]

[ Szerkesztve ]


lorcsi
(veterán)

bőven a szezonba gázolunk, jó hogy betellt :))


Teasüti
(nagyúr)
Blog

(#49980) Jorus
Azért kerestem a válasz gombot egy kicsit. :D
Nos, hát szerelő srác nem panaszkodott a kerekekre az átvizsgálás során, jónak kell lennie azoknak.
Blokkolni nem igazán szoktam, így terepen semmi hátrányát nem érzem.

A blokkoláskori pattogás mégis miért lenne féktechnikai hiányosság a bringás részéről?
Hányféleképpen lehet kereket leblokkolni? :P
Ugyan én nem tartok még ilyen szinten, de úgy tudom a hátsó blokkolásával is rá lehet segíteni egy kanyarvételre, vagy irányváltásra, szóval nem egészen értem mire akarsz célozni.

Amúgy ma pont eszemben volt ez a beszélgetés tekerés közben és megvizsgáltam közelebbről a jelenséget.
Olyan látványosan nyúlik a kerék, hogy még rá se kell ülnöm csak behúzott fékkel kicsit kézzel rátolok a nyeregre hátrafelé és a kerék a kerületén nézve máris majdnem 1 centit elforog az álló tárcsa mellett. Pedig csak pár kilóval nyomtam meg a nyerget.
A pattogást se úgy képzeld el, hogy aszfalton konkrétan ugrál a kerék, mint egy kenguru! :DDD
Csak nem egyenletes a csúszás, olyan, mintha mm-es huplikon húznám át a gumit és hol erősebben tapad, hol kevésbé. Ennyit lehet észrevenni a jelenségből menet közben.
Első kerék ugyanilyen nyúlós, de ott ugye a nagyobb terhelés miatt jóval kiegyensúlyozottabb a rugalmas alakváltozás. Elsőnél nem rángatják a küllők a gumit.

[ Szerkesztve ]


Stauffenberg
(nagyúr)
Blog

Szerintetek melyikből lehet jobbat kifogni?

Cross bringa használtan 50-60 ezerért vagy újonnan 80-90 ezer körül? A különbség az, hogy előbbit egy összegben fizetném, utóbbit meg nem.

Ahogy nézem 50-60k körül csak több éves darabok vannak, de hasonló felszereltséggel, mint új bringából 80k körül, de azok már túl vannak jó pár kilométeren.

Lenne 2-3 hét múlva egy túra társasággal és inkább egy cross bringával mennék (csomagtartó, táskák, hálózsák, sátor, stb). Amúgy is akartam venni, most ez még jobban arra ösztönöz.

Újból továbbra is a Kellys Alpina ECO C20 (85.000 Ft) van kiszemelve, mert még nem kaptam tippet jobb vételre. Használtból meg 50-60 ezer körül nem láttam olyat, ami jobban megérné vagy csak én voltam vaksi, hogy nem találtam. Meg ugye az is fontos, hogy nem tudok az ország másik felére utazni érte, itt Budapesten legyen.


dqdb
(nagyúr)

Shimano SH-R085-ös cipőm van, kompatibilis sima SPD-vel is, ez biztos.
Most nézem, milyen trükkös kialakítású darab, hogy 2+3 lyuk formájában egyszerre kínál SPD és SPD-SL kompatibilitást is (a két rendszer a hasonló név ellenére inkompatibilis egymással, csak ilyen trükkel lehet a cipőnél kompatibilitást biztosítani). Már csak azt nem értem, hogy a Shimano Techdocs oldalán a cipőhöz tartozó leírás miért hallgat erről mélyen :F

Ha megvan a cipőhöz az ábrán pontoon névvel hivatkozott kellék, akkor kényelmes lesz benne sétálni. Ha nincsen, és nem tudsz ilyet szerezni, akkor valószínűleg nem lépsz semmit sem előre, ugyanúgy kényelmetlen lesz a járás és azon is korcsolyázni fogsz, mert a stopli ki fog állni a talp síkjából.

[ Szerkesztve ]


fpeter07
(veterán)
Blog

(#50010) lsebestyen
Én nem készültem rá, mégis sikerült elcsípnem. Új szezon -> új topic.


gooool
(őstag)
Blog

Nekem sajnos nincs ilyesmi hozzá, használtan vettem, meg egyébként is ha maradnék az outi cipők vonalán, akkor mindenképp cserélném, a már említett kis gumifelületek miatt.
De ez a pontoon elég okos kis találmány és ahogy nézem nem is drága, lehet beszerzek egyet. Gondolom ez nem csak Shimano cipőkhöz jó...


Jorus
(nagyúr)
Blog

Nem a pattogás jelenti a hiányosságot, hanem a blokkolás maga. Kereket alapvetően csak akkor fékezünk blokkolásig, ha ezzel célunk van, pl. csíkhúzóversenyre gyakorolsz, vagy ahogy te is említetted, szűkebb, gyors kanyarban ki lehet tenni vele a gép seggét. Ahogy szűk és lassú kanyarban megoldás lehet, hogy az első féket túlhúzod kicsit, előrébb helyezed a súlypontot, és pedálból húzod be a bringa hátulját a kanyarba. Persze mindez útviszonyoktól, a gumi tapadásától, fékerőtől, sebességtől, pályától függ. A fékerő meg ugye nagyban függ a súlyponti helyzettől, mert hiába fékezel adott kerékkel, ha rossz helyen van a súlypontod, akkor meg fog csúszni. Lejtőzésnél kanyarban ezért célszerű ráterhelni az első kerékre, hogy a gumi ne csússzon meg fékezés/kanyarodás közben. Elsőre talán furcsa érzés, hogy lefelé menet nem a nyereg mögött gubbaszt az ember, de könnyen rá lehet érezni némi gyakorlással.

[ Szerkesztve ]


Kashim
(őstag)
Blog

Kormánycsapágyas sztoridra: Nem biztos, hogy kuka maga a kormánycsapágy, azért ahhoz elég nagy erő kell, hogy tönkretegye egy huppanás. Valószínű a kormányfej(stucni) csúszott kicsit fel az ütődésre és most kotyog a felső csapágy. (ezek ilyenek, akárhogy húzod meg, néha nem árt ráellenőrizni, főleg új bringánál)
Ezzel a mostani állapottal viszont már hosszabb, de viszonylag rövidebb távon is tehetsz benne kárt, a csapágyak sérülhetnek a kotyogástól, így minél előbb szorítsd vissza. Ezt otthon simán meg tudod csinálni egy imbuszkulccsal.


lorcsi
(veterán)

szintén iylesmit szeretnénk húgomnak is, de nem egyszerű feladat
főleg úgy nem, hogy még az ő ízlését is ki kell találnom :F
jó ez a kellys alpina is..
én iyleneket néztem még, használt és új vegyesen..
nekünk 50-70 ezer az ársáv, és nagy váz kell mert 180 cm

a 2012-es merida juliet egész jó lenne jól leakciózva ...bár nincs túlzottan felszerelve

corratec
egész pofás a sárga vázával, és lányos az évvel, plusz a felszerelése sem rossz

magellán
jó kérdés, hogy iylet be merjünk e vállalni

wheeleer 8090, ez tetszene, full deore xt, csak sajna nem pesti :(
az iylen jellegűt be szabad vállalni?
vagy már anynira régi hogy..ócskavas ?

genezis
ez lenne a tuti csajos, de bőven ár fölött van, és nem is biztos, hogy megéri az árát a felszereltsége

kellys
ennek is elég magas az ára, bár csajos modell

Matt TFS-100
kár hogy ezek csak iylen nagyon fiús vázzal vannak :( mert amúgy alaposan fel van szerelve

Matix-20
elől-hátul tárcsa, villa és 80k?
hol a hiba?
kicsi a váz?

magellan polaris
iylen vacak képeket :F

HT
nem sokat írnak

jó ez a neon szín :))

illetve pesten miylen használtas bicajboltba érdemes bemenni?
a váci bolton kívül


zack
(nagyúr)
Blog

Locus-ba talált valaki montis útvonaltervezőt? :U Jó lenne, ha tudná, mert Budapest-Szada között nem akarok betonon vonulgatni ha már montim van.


zack
(nagyúr)
Blog

Biciklis tartó

Erről vélemény? Van egy karcmentes Note2-öm...És nagyon nem szeretném ha a tok miatt összekarcolódna. Meg merjem venni? Valakinek hasonló tapasztalat?


Stauffenberg
(nagyúr)
Blog

Az a baj, hogy már eddig is meg-meg szólalt a stucni felől. A régi topikban kérdeztem, hogy milyen (akár hordozható, kicsi és kompakt) szerszámos készletet ajánlotok amin minden van. Mert elköltöztem nemrég és nem hoztam magammal szerszámokat. Gondoltam akkor olyan készletet veszek amit könnyen magammal is vihetek váztáskában mondjuk. Szóval oda jutottam, hogy már ki sem viszem a bringát, ma elutazom egy hétre, addig pihen, már nem álltam neki szerelni tegnap este.

A bringa nem új. Egy kb 20 éves országúti, többnyire eredeti alkatrészekkel. Óccsón vettem munkába járáshoz, hogy ne nagy értékűt kelljen kikötnöm a parkolóban. A cross lenne a komolyabb "edzős" gépem, mert rákaptam a tekerésre megint, de nem azzal járnék dolgozni.

#17 lorcsi: Hát nekem nem női vázas kell. :D Most úgy állok, hogy kapok egy kis prémiumot a fizum mellé, de nem lenne elég a lóvém így sem, hogy egyben eltapsoljak 80 ezret. Szóval használt 50-60 ezerig jöhet szóba, de inkább 50. Új esetében meg kamatmentes részletre nyomnám, itt elengedném magam 80-90 ezerig. Eddig csak ez az Alpina ECO C20 jött szóba, bár a C10 festése szerintem szebb, de nem venném amiatt a gyengébb felszereltségűt. :)

üzenetek