OLED TV topic - TV & Audió fórum

üzenetek

hozzászólások


krx21
(nagyúr)

Egyetértek... Sok képi tartalom szándékosan nem részletezi a sötét vagy a világos részleteket... Egy filmnél ezt a rendező eldönti, hogy mit hogyan akar ábrázolni...


Partz
(senior tag)

Hétvégén volt egy összehasonlító teszt, ahol többek közt a csúcs Pana ZT60 plazmát meccseltették az Lg idei EF9500 oled tévéjével (ez gyakoraltilag Strezi új tévéjének a síkpaneles változata), és a Pana CZ950 oled-ével. Napokban várható részletes beszámoló. Elöljáróban ennyi.


Strezi
(őstag)

Panasonic rajongók hajrá, megérkezett a hazai kíbnálatba az első OLED modelljük (LG panellel, persze): Panasonic tx-65cz950

Még jó hogy lehet kapni, legalábbis ára van. Bár saját tapasztalataim alapján semmit nem jelent hogy kitették, sajnos. Az én Tv-m is kint volt mind a mediamarkt mind az euronics kinálatában hónapokiag, ugyanakkor valójában soha nem volt nekik (tudom mert onnan is megrendeltem :DDD ). Az LG magyarország is kerek perec megmondta hogy ők még nem forgalmaznak 4K modelleket.

Gondolom ezért is késik a prohardveres cikk a Tv-ről, mert az csak olyan hobbi téma, nem fizet érte senki :(((

[ Szerkesztve ]


Strezi
(őstag)

Aki esetleg FHD-ban gondolkodik, annak jelenleg az emag adja a legjobb árat: LG 55EC930v

Az én tv-m is tőlük jött meg, nagyon elégedett vagyok velük!


Strezi
(őstag)

Valahogy így néznek ki az értékei egy olyan tv-nek mint az enyém, kalibrálás után: AVForums link

Valami ilyesmi a referencia szint, azthiszem :C Sajnos az enyém még nincs kalibrálva, kell keresnem egy szakembert ;)


krx21
(nagyúr)

Keresd esetleg Janos666 fórumtársunkat...( És megyek vele megnézni a tv-t... :DDD)


AVhelper
(senior tag)

Ajánlanék egy cikket a HDR-el kapcsolatban azoknak, akiket a téma mélyebben érdekel, angolul olvas és rendelkezik némi szakmai jártassággal. Ebből kihámozható, hogy például a Dolby hogyan igyekezett "emberkísérletekkel" meghatározni a szerintük a képmegjelenítőkkel elérni kívánatos fényességi dinamikatartományt, ezt aztán milyen elektro-optikai transzferfüggvénnyel lehet kódolni, és milyen problémák merülnek fel a HDR-el általában.

Én egyébként nem gondolom, hogy a HDR "parasztvakítás" lenne. Sőt, szerintem sokkal fontosabb előrelépést hoz majd a képminőség javításában - a megjeleníthető színtér növelésével egyetemeben -, mint a képfelbontás növelése, mely utóbbinak nem sok értelme van az emberi szem felbontóképességének és a szokásos otthoni terekben előállítható képméret korlátai miatt.


hunspikey
(őstag)

Nagyon jó kis cikk, veled meg maximálisan egyet értek.

Az a döbbenet, hogy nekem akkor miért fáj, ha az otthoni plazmán éjjel egy sötét jelenet után azonnal világosra váltunk - noha a VT60 ki van maxolva 130 nit környékén.

Ehhez képest a cikk ábrája szerint a nézők döntő többsége 1000 nit feletti kijelzőt talált jónak. :F


krx21
(nagyúr)

A HDR mint kijelentés legfőbb motivációja akkor sem több mint marketing... Egy plecsni, egy újabb műszaki adat a tv dobozán, mely serkenti a vágyat, hogy cseréld le a tv-det... Mi benne az újdonság? A szélesebb dinamika, nagyobb kontrasztú megjelenítés mindíg is a fejlesztők mozgató rugója volt a tervezésnél, mióta megjelenítőket készítenek. Mi itt az újdonság? A HDR plecsnis tv nagyobb fényerejű? Nem.. Jobb a kontrsztja? Nem... Ettől marketing... Ráadásúl nincs is megadva a mértéke, mint ahogy egy tisztességes HDR kameránál meg van adva: pl: HDR 120dB...
Az én olvasatomban a HDR a kamera tulajdonsága, a megjelenítőnek kontrsztja van... Ennyi... A dinamika részleteinek feldolgozása pedig a filmstudió feladata, ha kell a megfelelő videó adattkódolást használva és beleértve a utómunkát is...


AVhelper
(senior tag)

Én nem kívánok meggyőzni senkit arról, miként javítja a HDR képminőséget, főleg olyanokat nem, akik alapvető ismeretek hiányában alkotnak valamiről határozott véleményt, de...

A HDR nemcsak egy "plecsni a TV dobozán".

A HDR-hez azt a lánc minden elemében implementálni kell. A kamerának HDR-t kell felvennie, a stúdiónak HDR-ben kell elkészítenie a tartalmat, a terjesztési csatornáknak HDR-ben kell továbbítania azt, és a TV-nek, támogatnia kell a HDR megjelenítését.


krx21
(nagyúr)

A Tv miképpen támogatja a hdr megjelenítést??? Hol van az a plusz amitől hdr egy tv??? :F
Mi az a alapvető információ amit nem tudok és sok nyomozás után sem világos, másoknak sem? Tényleg kíváncsi vagyok!
Csak, hogy tud alapvetően a szakmában dolgozok és a hdr önmagában nem jelent semmit, mihez képest hdr? A szélesebb dinamika tartományú kamerák plusz információja bármelyik képernyőn megjelenik... A tv-nek kontrasztja van és már a mai videó szabványok is meg tudják jeleníteni a panel összes színét és árnyalatát...
Még a 3 éves Bluray lejátszóba is be lehet állítani 16bit színmélységet, de minek...
Szóval mitől hdr egy tv? :R

[ Szerkesztve ]


AVhelper
(senior tag)

Ahhoz, hogy egy TV „HDR Compatible Display” legyen, a Consumer Electronics Association (CEA) definíciója szerint minimálisan a következőket kell tudnia:

• Legyen legalább egy interfésze, ami támogatja a CEA-861-F szerint meghatározott és a CEA-861.3 szerint kiterjesztett HDR szignalizációt. Ilyen interfész a 2.0a specifikációnak megfelelő HDMI
• Az előbbi interfészen át fogadja és feldolgozza a CEA-861.3-nak megfelelő, a tömörítetlen videóhoz kapcsolódó statikus HDR metaadatokat
• IP-ről, HDMI-ről vagy más videót terjesztő forrásokból fogadja és feldolgozza a HDR10 Media Profile szerinti HDR videót. Emellett más médiaprofilok támogatása is lehetséges.
• Megfelelő elektro-optikai átviteli függvényt (EOTF) alkalmaz a kép létrehozására.

A HDR10 Media Profil definíció szerint:
• EOTF: SMPTE ST 2084
• Szín-mintavételezés: 4:2:0 (tömörített videó forrásokhoz)
• Bitmélység: 10 bit
• Színek: ITU-R BT.2020
• Metaadatok: SMPTE ST 2086, MaxFALL, MaxCLL

Ha mindezek a szabványok és terminus technikusok nem is mondanak neked semmit, akkor annyit kell csak tudnod, hogy ezek szükségesek, hogy egy TV HDR jelet fogadhasson, azt képes legyen értelmezni, feldolgozni és a képernyőn megjeleníteni. Vagyis hiába van egy hatalmas kontrasztarányt produkáló TV-d, ha az nem tudja a fentieket, akkor nem tud HDR tartalmat megjeleníteni.

A HDR tartalom valóban nagy dinamikatartományú képének megjelenítéséhez a TV-nek valahol 0,001 illetve 0,01 nit közötti fekete szintet (ez a TV technológiától függően változhat) és kb. 1000 nit csúcsfényességet kell tudnia előállítani. Ez például a 2015-ös Dolby Vision TV-kre és az Ultra HD Blu-ray mastering referenciamonitorra vonatkozó követelmény, de a Dolby Vision 2016-ra már 1000 nitnél magasabb csúcsfényességet követel meg.

A HDR-rel szemben a jelenlegi szabvány szerinti televíziózás illetve Blu-ray jele nagyjából 0,01 nit és 100 nit közötti fényességtartomány átfogására ad lehetőséget.

Hogy szemléletesebb legyen a dolog, itt egy ábra, ami segít a HDR megértésében:


hunspikey
(őstag)

Én fotósként nem decibelben számolok hanem blendében - ennek ellenére teljesen osztom a véleményed.

A HDR egy lufi. Nem lehet megfogni. Ki mondja azt, hogy a legsötétebb részlettől a legvilágosabbig mekkora fényátfogástól hívjuk az anyagot HDR-nek.

Régen az analóg filmes korszakban egy kemény dia átfogott kb 7 blendét. Ehhez képest akkor HDR volt a paraszt negatív mert az tudott 10 körül. Ehhez képest HDR a mostani DSLR mert ezek meg tudnak 12 körül. Ehhez képest HDR a VT60 otthon, mert tud majd 16-ot. Ehhez képest HDR egy OLED mert tudhat a nulla lux miatt végtelen átfogást a matematikai végtelen kontraszt miatt.

Jól látszik, hogy az egész mindig valamihez viszonyított.

Én arra hajlok, hogy végső soron a szemünknek vagy tetszik vagy nem - ilyen egyszerű. Egy plazma TV-n is lehetett volna HDR anyagot nyomatni, ha azt egy nagy dinamikájú felvevővel veszik fel, majd lemasterelik megfelelően a 8 bit / színcsatornára. Ez pont olyan mint ahogy a kutya közönséges LCD monitoron is lehet HDR képeket nézegetni pedig az LCD minden csak nem HDR- jelentsen ez bármit is.

Az nem kétséges, hogy az OLED TV minden eddigi TV-nél szebb képet ad, mert végre teljesült a 0.000-ás fekete. Hogy innen kiindulva hogyan ábrázolják a studiók a sötét részleteket, hogy van transzferálva az elképzelt dinamikája a jelenetnek.. nos ez az amibe nekünk nincs beleszólásunk - és sajnos a stúdió fényelője meg nem tudja, hogy milyen eszközön fog az anyag megjelenni. Mozi? BD-ről otthon LCD-n, vagy egy OLED-en? Szóval itt nem okés ez az egész - és ezért nem elég rámondani egy eszközre, hogy HDR csak azért mert nagyobb a kontrasztja mint az előző eszközöknek. Kéne rá szabvány, kéne transzfer görbe kéne egy csomó minden, hogy lehessen HDR kamerákkal felvett, HDR dinamikával tárolt anyagot nézni HDR megjelenítőkön. Akkor lenne valami értelme, de mégegyszer nem sok - ugyanis az egészet le lehet konvertálni egy nem HDR kijelzőre is - na bumm, max a csúcsfény nem 1000 nit lesz hanem csak 150 - ettől még az lehet HDR anyag...


Partz
(senior tag)

Itt egy órás angol beszélgetés a témáról a SpectraCal embereivel, sok érdekes információval.


krx21
(nagyúr)

Amiket leírtál műszaki paraméterek, egyiknek sincs köze a HDR-hez, de még a szabvány sem végleges... Oly annyira nem, hogy még a 8bites Sony TV-k egy firmware frissítéssel HDR képesek lettek... ;] Más TV-k esetében is sok ilyen van... Tehát innen is látszik, hogy kitaláltak egy fogalmat a TV-kel kapcsoltban és ezt még csak most próbálják tartalommal megtölteni... Mondom ez az irány mindig is megvolt a fejlesztések kívánalmainál, de most a marketing is szerepet kapott, csak kár, hogy egy panel se, de még technológia sincs egyelőre hozzá...
Legfőképp ezért: "Dolby Vision 2016-ra már 1000 nitnél magasabb csúcsfényességet követel meg." Hol tartunk amúgy ennek a követelménynek a megvalósításánál? :N

[ Szerkesztve ]


AVhelper
(senior tag)

Én úgy vagyok vele, hogy minél többet tudok egy dologról, annál bizonytalanabb vagyok tudásom teljességéről. Ennek az általánosítható teóriának Te a másik végletét képviseled, azzal megspékelve, hogy még csak nyitott se nagyon vagy a tudás befogadására. Úgyhogy Én fel is adom.

Leírtam a HDR-el kompatibilis képmegjelenítőkre jelenleg vonatkozó követelményeket meghatározó szabványokat és ajánlásokat. A szabványok (mint az SMPTE ST 2084 szerinti EOTF, az SMPTE ST 2086 szerinti metaadatok és nem sorolom tovább) már véglegesek, az ajánlások valóban változhatnak, és a fogyasztók tájékoztatása érdekében az UHD Alliance nevű szervezet készül arra, hogy meghatározza a „következő generációs szórakoztató élmények prémium minőségi specifikációit”, amit majd egy hivatalos minősítési program és például a TV-k alkalmasságát jelölő logó követ. Ez alapján tudhatják majd a fogyasztók, hogy mely készülékek alkalmasak valóban a HDR-re. (Nem tudom azoknak a Sony TV-knek, amikre gondolsz mijük 8 bites, de azok a 2015-ös BRAVIA 4K Ultra HD TV szériák, melyek valóban kapnak egy a HDR kompatibilitást biztosító firmware frissítést, muszáj kezelniük és feldolgozniuk a színcsatornánként 10 bites bitmélységet, mert ez része a HDR10 Media Profil definíciónak, ami nélkül nem lehet HDR kompatibilis egy TV.)

Elmagyaráztam, hogy mi a különbség a HDR és az eddigi nem HDR videós műsor-előállítás, továbbítás és megjelenítés között. Ebből világosan kiderül, hogy a HDR nem "egy kitalált fogalom", hanem a teljes mozgóképes szórakoztató infrastruktúrát megújító technológiai rendszer, aminek célja a való világ képeinek teljesebb reprodukálása.

Tudomásom szerint jelenleg a Vizio Reference TV széria készülékei kaptak egyedül Dolby Vision minősítést. Ezek a 65 és 120 hüvelykes TV-k teljes LED mátrix háttérvilágítással, 384 zónás helyi fényszabályzással 800 cd/m² felületi csúcsfényességet produkálnak, amit egyébként más a piacon már megjelent csúcskategóriás HDR képes TV-k is elérnek..

Én részemről a témát lezártnak tekintem.

[ Szerkesztve ]


krx21
(nagyúr)

Amiket kiollóztál, már rég ismertem, olvastam.. A különbség az, hogy Te más konzekvenciát vontál le. További részletekbe én sem mennék bele. A gyakorlat csupán annyiban más, hogy amikor majd Tv-t fogsz vásárolni, akkor Te a HDR matricát fogod keresni, én meg továbbra is a tesztekben szereplő mért valós kontraszt adatokat...
Ennyi.. :DDD


AVhelper
(senior tag)

Az, hogy "HDR matricás" egy TV és a kontrasztja is jó, az nem zárják ám ki egymást. Viszont, ha Ultra HD Blu-ray lemezről egy HDR film teljes dinamikáját szeretnéd élvezni, akkor bizony fújhatod, ha annak a TV-nek csak a "mért valós kontrasztja" kiváló, de nem HDR kompatibilis. Ez az, amit úgy tűnik nem értesz.

Addig pedig nem cserélem le a G9-es Pioneer KURO plazmámat, amíg nem hemzsegnek majd a HDR tartalmak.

[ Szerkesztve ]


krx21
(nagyúr)

Szinte már jövőre nem igen lesz TV amire ne lenne ráírva, hogy HDR... :DDD
Úgyhogy ettől nem félek...

[ Szerkesztve ]


AVhelper
(senior tag)

Csak neked (mert fotós vagy), és tényleg utoljára, hogy a HDR nem lufi...

Itt egy újabb cikk, ami a számodra ismert blende (f-stop) értékek szerint is értelmezi a HDR szabvány célkitűzéseit.

És egy nagyon is valóságos példa, hogy miként javítja a HDR a kép élvezhetőségét. Bizonyára láttál már focimeccset amikor a pálya egyik fele szikrázó napsütésben a másik fele meg a lelátó árnyékában van. Ilyenkor a pályát totálban mutató kamera vagy a közvetítés kezelője állandóan szenved, ha a napsütéses oldalról átkerül a labda az árnyékos oldalra vagy fordítva, mert a mostani TV rendszer dinamikájával (kb. 9-10 blende) képtelenség megoldani, hogy vagy az árnyékos oldal ne legyen tök sötét (alul-világított), ha a napos oldalon zajló játék jól látható, vagy a napfényes oldal ne legyen túlvilágított, ha az árnyékos oldalon zajló játék élvezhető. Ez a probléma azonnal megszűnik a HDR TV rendszer dinamikájával (kb. 15-16 blende).

üzenetek