üzenetek

hozzászólások


D.Orion
(veterán)

Nagyon jó írás egészen az Nvidia 7-es sorozatig. Utána viszont roppant mód elnagyoltad. Szerintem érdemes lenne beleírni az ATi CF fejlődését, valamit a további nV vs. ATi küzdelmet. Igaz, hogy 3dfx örökség a cikk címe, de ha már így elkezdted boncolgatni ezt a témát, akkor badarság így elnagyolni.


GAI
(senior tag)
Blog

"Így kijelenthetjük, hogy az NV1 volt az első teljes Direct3D gyorsító"

Az NV1 nem volt Direct3D kompatibilis, ugyanis háromszögek helyett négyszögekkel számolt (Quadratic Texture Mapping) :)

[ Szerkesztve ]


Mooka-Miki
(senior tag)

Nekem S3 Savage4 Pro kártyám volt. Emlékszem hogy néztek haverok milyen szép nálam a Q2 meg a Soldier of Fortune (főleg ha bekapcsoltad az S3TC-t amit külön kellett állítani!). A drivergondok pedig igazak voltak. :D


04ahgy
(nagyúr)
Blog

Naggyon nagy like! Frenetikus írás. teljesen elérzékenyültem, mert a kezdetektől benne voltam ebben a korszakban, a Pentium 66 processzortól kezdve...

HGyu


GAI
(senior tag)
Blog

"A Riva128 néven forgalomba került kártya teljesítményben mélyen alatta maradt a Voodoo-nak"

Ez sem igaz, a Riva 128 gyorsabb volt, viszont csúnyább képe volt és kompatibilitási/driver problémákkal is küzdött

"talán egészen 2004-ig a processzorok sebessége sem volt képes kiszolgálni a SLI törekvés által előállt megnövekedett igényt" ez is egy érdekes kijelentés, hiszen egy V2 SLI nagyjából egy V3-nak felel meg teljesítményben, szóval bőven elég hozzá egy P3-as is, 2004-ben meg már P4-ek, sőt talán Pentium D-k is voltak

[ Szerkesztve ]


GAI
(senior tag)
Blog

"Ekkor a cég neve nagyon kicsit megváltozik, és 3Dfx lesz."

3dfx...

"Mivel is teszteltük a videokártyákat.."

Ez a kép ismerős :))

[ Szerkesztve ]


vivike77
(tag)
Blog

Tetszett!! Bár a végefelé gyorsultak a generációk :B Pár példányt lenyomtam ezekből a kártyákból :C


catroot
(veterán)

Jó volt nosztalgiázni! :DDD


kriszpontaz
(veterán)

Az első kártyám a TNT2 Ultra 32Mb volt az S3 Virgács és az S3 Trio 3D2X után. Viszont volt egy kis bibi, és nem jött meg a boltba időben, ezért kaptam addig egy Voodoo3 3000 16Mb Karit, ami még PCI-os volt. Leszakadt az állam, amikor benyomtam a Quake2-t. Azért hasított rendesen, de csak 16bitben.
Utána megjött a TNT2 Ultra, majdnem 1,5X akkora volt mint a Voodoo3, na az 32bitben odakarmolt rendesen. Nagyon sokáig megvolt az Ultra kártya, egy ideig még a Geforce-okkalis felvette a versenyt, csak a T&L hiányzott belőle, így egy idő után cseréltem Geforce 4MX 440-re.....na azt nem kellett volna. Nagyon megbántam, életem egyik legsz*rabb kártyája volt.


aya
(addikt)

Csak megjegyzem hogy a gamecube chip-et is az ati tervezte, ( dolphin flipper ) kódnév alatt.
És akkor a wii-ről nem is beszélnék, szintén ati.


#13260800
(őstag)

ZSENIÁLIS ÍRÁS! Az év alkotása! :R


Recon666
(Közösségépítő)
Blog

Jól sikerült irás. Grat. :R


vhunor
(őstag)
Blog

Trident kártyával kezdtem, S3 Trio akkor került a gépbe amikor megjelent a Novastorm :D.

Remek írás, jó volt visszaidézni azokat az éveket, de szegény Rendition Verité-ről nem sok szó esett (tudom, hogy a 3dfx-nek volt szentelve a cikk, de a többi konkurensről bővebben írtál).

[ Szerkesztve ]


plömplöm
(őstag)
Blog

t-buffer meg sincs említve?

"A hibákat látva a Voodoo 3 is átesik egy ráncfelvarráson, és Voodoo 3-4000 néven kerül forgalomba."
hogy mondod? v3-4000?


korion
(senior tag)

köszönjük az írást!
megint okosabb lettem!
üdv!


GAI
(senior tag)
Blog

"Akkor most ki találta fel a SLI-t?"

Azért azt tegyük hozzá hogy a 3dfx által a Voodoo 2-nél SLI néven alkalmazott megoldás (szimpla váltottsoros rendelés) semmi köze az NVIDIA megoldásához, csupán a név marketing erejét használták ki, amikor SLI-nek nevezték az új megoldást


plömplöm
(őstag)
Blog

"kiadják első egychipes grafikus kártyájukat, a Voodoo Rush-t"

egychipes? nem inkább2+1 az? a banshee volt az első "egychip"es


plömplöm
(őstag)
Blog

a "rampage"-re, amiből nem lett semmi, 9 találat van a cikkben, az "avenger"-re, ami a sikeres voodoo3 sorozat chip-je (kódneve), arra egy sem.

a "velocity" nevű 3dfx termék sem lett megemlítve, pedig személy szerint én is adtam el annak idején belőle párat, teljesen jól használható "voodoo" volt emberi áron.

[ Szerkesztve ]


Franklin
(addikt)

"A kor kedvenc játéka" képen a Quake 2 van, a szövegben viszont a Quake 1-ről van szó, ez kicsit megtévesztő lehet.

Másrészt tudtommal eredetileg hívták 3Dfx-nek a céget, későb lett 3dfx.

Egyébként korrekt összefoglaló, grat érte!


ArchElf
(addikt)
Blog

Nekem egy V1-es (Orchid 3D) kártyám volt az első 3D gyorsítóm (az még meg is van otthon), aztán egy V3-3500 (itt adtam el a fórumon - még hardverapró sem volt akkor), aztán egy ATI 8500 (referencia, nem LE vagy LELE) - amikor azt eladtam, azóta nincs "rendes gépem", csak kiszuperált lowprofile céges asztali gépek, meg laptopok. A végéből én már kimaradtam :U

AE


ftc
(nagyúr)
Blog

Azért V4 s V5 környékén már beköszöntöttek a Kyro chipek is...

Sok pletyka szólt arról, hogy az FX sorozat valójában egy 3dfx Rampage átalakítva egy kicsit a kor szellemére.

Nekem egy V3 3000-m volt ami kiszolgált pár évig. Ha jól emlékszem 24bites beállítás is volt abban az időben.

Amúgy való igaz ott rontották el, hogy megvették a gyárat és ültek a babérjaikon még a többiek fejlesztettek.


beefjeez
(senior tag)
Blog

minden tisztelet, remek cikk :R


csiktor
(tag)
Blog

Nagyon király cikk lett, jó volt újraolvasni a régi szép időket! :)

Én csak a Voodoo Rush és a Benshee kártyáknak voltam boldog tulajdonosa, sajnos a komolyabb ragadozók már kiestek a pénzügyi keretből. Meg volt MX-200 és Radeon 8500 kártyám is.

A Benshee és a Radeon 8500 nagyon megbízható jószágok voltak, lehetett tuningolni is, nekem egyszer sem sikerült megsütni őket. Sőt! Még a mai napig használom régi gépek "feltámasztására" :)


Cray Tyler
(senior tag)
Blog

Nem belekötés végett, de (én úgy emlékszem, hogy) kezdetben írták a cég nevét nagy "D"-vel (3Dfx), és később lett abból kis "D" (3dfx). A logotípia is erre utal.

A cikkben fordítva van...


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

"Nem sokkal később az Nvidia a GeForce 4 Ti sorozattal rászámolt az ATI-ra"

Ez erőteljes tévedés, a 8500-akból voltak olyan kártyák, amelyek bizony legyőzték a GF4Ti-t a különböző teljesítményteszteken. Amikor az nV rászámolt az ATi-ra, az a 2900-as korszakban volt: volt egy nagyon jó statikus architektúrájuk, csak nem tudták a benne rejlő potenciált kiaknázni. Itt köpött az AMD a levesbe a cég felvásárlásával. A Transmeta mérnökeinek volt tapasztalatuk a statikus rendszerek működetetésével, AMD-ék néhányat kölcsönkértek a cégtől, míg néhány ATi mérnök meg odament tanulni a Transmetához. Így született meg a 38xx sorozat AMD-nél, ami óriási pofáraesés volt az nV-nek - és ez azóta is vissza-visszatérő rémálom a 4-es, 5-ös és 6-os Radeon sorozatnál.

Érdekes, hogy minden 3dfx-szel foglalkozó írás elfelejti megemlíteni: a játékgyártóknak sem kellett a cég, mivel a Glide SDK-ért fizetni kellett, míg a D3D és az OpenGL SDK-k ingyenesen hozzáférhetőek - és ez szintén hozzájárult a cég bukásához.


ftc
(nagyúr)
Blog

Igen a Glide pedig jó móka volt


GAI
(senior tag)
Blog

Ez csak urban legend, az NV30 (FX 5800) valójában egy feltupírozott és dx9 funkciókkal ellátott NV25 (GF4Ti) volt

[ Szerkesztve ]


aya
(addikt)

Voodoo 2 -es volt az első gyorsitó kártyám, de volt 5500-am is, 42000ft-t adtam érte annak idején :)


Egon
(nagyúr)
Blog

Egyáltalán nem tévedés.

Először is, a 8500 - megjelenését és teljesítményét tekintve is - a GeForce 3-as széria ellenfele. Előbb megjelent a sima GF3 (2001 tavasz), rá pár hónappal jött az Ati a 8500-zal. 2001 őszén aztán jött a Titanium széria, ahol a Ti500 - az emelt órajeleknek és a frissített drivereknek hála - visszaelőzte az Ati-t.
Aztán egy évvel később, 2002-ben jött a GeForce 4 széria. Addigra ugyan az Ati javított a driverein, de ez még kevés volt: jóformán egyedül akkor tudott nyerni a 8500 a GF4 Ti-k ellen, ha kizárólag anizotropikus szűrést használunk (ellenben FSAA-val a GF-ok nyertek, nem is kicsit).
[link]
[link]

A 2. linken levő tesztben a GF3 kb. a 9100-as és a 9200-as Ati között van (antidetect-es tesztek), ami alapján mondhatjuk, hogy kb. a 8500-as teljesítményét hozza (évekkel a megjelenés után, elvileg kiforrott driverek mindkét oldalon). A GF4 ennél - a teszt alapján is- sokkal gyorsabb...
Hiába, az idő megszépíti az emlékeket... :P


Egon
(nagyúr)
Blog

A cikk sajnos sok pontatlanságot és tévedést tartalmaz (többre felhívták már a figyelmet), ráadásul egy része egészen biztos hogy egy korabeli PC Guruból lett kiollózva...:(


khron78
(őstag)

Tartalmas jó cikk!Köszi!


gulupeti
(senior tag)

Köszönöm a cikket! Tetszett, és jó volt kicsit nosztalgiázni. :K


Egon
(nagyúr)
Blog

Így született meg a 38xx sorozat AMD-nél, ami óriási pofáraesés volt az nV-nek

LOL, ez elsőre fel sem tűnt. :)) Mit szedsz, én is kérek belőle... :DDD

Itt a 8800 GTS (G92b) tesztje:
"Korábbi Radeon HD 3800 tesztünkből nyilvánvaló, hogy az AMD egyelőre a 8800 GT játékokban mutatott teljesítményével sem nagyon tudja tartani a lépést"

Szerk: ha már itt tartunk, az igazi pofáraesés az Ati-nak a GF6-os széria megjelenése volt (mondjuk rá is fért az nV-re a siker, a rossz emlékű FX sorozat után). GeForce 6600 GT rémlik? X600-at szertealázta, és utólag csatasorba állított X700-zal egyetemben; végül az Ati-nak a felsőkategóriából kellett lehoznia egy versenyzőt (X800 GTO néven), hogy legyen végre valami ellene... :C

[ Szerkesztve ]


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Az általad linkelt MAYA-teszt pontosan azt mutatja, hogy a GF3 az ATi-val szemben nem nagyon rúgott labdába, a GF4 is akkor, ha FSAA-t használtál, a második tesztnél meg külön jó, hogy 64 bites 9100-hoz linkelsz tesztet, amivel azért az összehasonlítás nem kicsit fals. Íme egy táblázat.

#33: talán nem voltam elég akkurátus, de a kedvedért korrigálom.
Kivégzés helyett talpon maradt az ATi és folyamatosan úgy finomították az R600-at, amivel az nV nem tudta tartani a lépést - így most jobb?

Az első X sorozat teljesen értelmetlen volt, mivel csak SM2-t tudott - hasonló baki, mint az FX - bár az szimplán szar volt.

[ Szerkesztve ]


ftc
(nagyúr)
Blog

Az de illett volna beleírni, hogy eloszlassa a tévhiteket...

#34- az első X sorozat lényegében csak PCI-E -re átültetett 9xxx sorozat volt kicsit javítva de semmivel se több ha emlékeim nem csalnak..

600XT
driver- Catalyst 5.6
colling- dual slot aftermarket cooler
core clock- 500 mhz
memory- 128 MB / 128 bit
mem clock- 600 mhz
mem bandwidth- 9.6 GB/sec
shader ops.- 2000 Mops/sec
Pixel fill- 2000 Mpixels/sec
texture fill- 2000 Mtexels/sec
Vertex ops- 250 Mvertices

X1600 PRO
dirver- Catalyst 8.4
cooling- stock
core clock- 500 mhz
memory- 512 MB / 128 bit
mem clock- 800 mhz
mem bandwidth- 12.48 GB/sec
shader ops.- 6000 Mops/sec
Pixel fill- 2000 Mpixels/sec
texture fill- 2000 Mtexels/sec
Vertex ops- 625 Mvertices

[ Szerkesztve ]


Egon
(nagyúr)
Blog

LOL.
Egyrészt az első tesztben nincs látványjavítók nélküli teszt (ami Keopsz-t ismerve nem véletlen - utána már csak az Ati-val foglalkozik), illetve az anizo-t is csak 16x-osan teszteli, amin elvérzik a GF. Ellenben mondjuk 8x-os anizo-val és 4x-es FSAA-val játszható sebességgel futott. Az Ati viszont már a 2x-es FSAA-val is meghalt (annak meg nem sok értelme van, hogy anizot használj FSAA nélkül). Látványjavítók nélkül, sehol sem volt a 8500 a GF4-hez képest.
Másrészt a 2. tesztben van rendes 9200-as is, ami nem sokkal marad el a 8500-tól (csak az órajele alacsonyabb picit - az első átnevezett kártya ugyebár), az is éppenhogy csak megelőzi a GF3-at, a GF4-hez képest hol is van? :U


Egon
(nagyúr)
Blog

A táblázatodban is az szerepel, amit mondtam: a GF3 és a GF4 között volt teljesítményét tekintve a 8500 (miután rágyúrtak a driverekre).

Kivégzés helyett talpon maradt az ATi és folyamatosan úgy finomították az R600-at, amivel az nV nem tudta tartani a lépést - így most jobb?

Nem tudom, nekem úgy tűnik, hogy a javított Fermivel (500-as széria) egész jól "tartják a lépést". Biztos rosszul nézem. LOL. Részemről a témát lezártam.

[ Szerkesztve ]


RepeatSector
(senior tag)
Blog

Nagyon részletes és tudatos írás! Gratula!
Visszahozta picit a régi szép időket :)


csucsbicep
(nagyúr)
Blog

Jó cikk lett gart. Főleg, hogy ilyen sok munkád adtad bele.


kisbalázs
(tag)

köszönöm, jó volt ezt az írást olvasni olyan öregemberek is mintén kicsit tudtak nosztalgiázni, talán az még beleírható hogy voodoo2 sli ben tudja futtatni a doom3 mat
csak mint érdekesség
Szép, összeszedett, fogadd Gratulációmat :C


Egon
(nagyúr)
Blog

Utoljára: talán a főfő házigazda korabeli szavai meggyőzőek lehetnek, hogy a 8500-asok teljesítménye hogyan viszonyult a konkurenciához:
[link]


echterion
(nagyúr)
Blog

Nagyon jó kis olvasmány volt, köszönjük. A végét elolvasva értem is, hogy miért lett nagyon lecsonkítva a GeForce 7-es szériától a történeti áttekintés. :C


ArchElf
(addikt)
Blog

Én is aláírom - a 8500-as legfeljebb valahol a kettő között volt - de már csak azután, hogy kijöttek a GF4-ek.
Megjelenéskor az ATI driverek borzalmasak voltak. Másfél-két év alatt 20-50-100% teljesítménynövekedést értek el a driver reszeléssel (gyakorlatilag a szoftver utolérte a hardvert :D), alakalmazástól függően.

AE


szilagyiv
(senior tag)

Kitűnő cikk, köszönöm! :C

Bár elvi alapon utáltam a Voodoo kártyákat, azt nem tagadtam sosem, hogy a GLIDE-os játékok "folynak" a képernyőn a használatukkal.

Mindig kellemes emlékeket ébreszt a számítástechnika ezen korszaka - lévén az első gépem '94-ben kaptam.
És igen, megvolt az S3 Virge DX, bővített memóriával (ezen már sikerült elindítani a Half-Life-ot). Megvolt a Riva 128 és a TNT is (Diamond és imádtam) - az első kártáym azonban egy Trident 8900c-volt, nyugodjon békében. Akkoriban a nyálam csorgattam az NV1-re (talán a Virtua Fighter volt ráoptimalizálva).

Szóval szép volt, jó volt.Azóta már nincs hangulata a számítástechnikának (vagy csak felnőttem :) )
Szívesen vennék egy ilyen összefoglalót a hangkeltők terén is (ESS6xx, SB AWE32, Diamon Sonic Impact...stb)


kisbalázs
(tag)

ja ezek nem azok a győzelmek voltak amikor az nvidia olyan drivereket csinált amik kivettek pár effektet mert ha átnevezted az exéjét a játéknak már nem le lassult a nv és előjöttek azok a dolgok is amiket ki kellett volna számolnia? akkoriban az összemérésnek e miatt nem sok értelme volt úgy csalt az nv hogy nem igaz.


Egon
(nagyúr)
Blog

Amit feszegetsz, az benne van a hozzászólásban (antidetect-es tesztek).
Természetesen azokat a teszteket vettem figyelembe, amikben kiküszöbölték driveres csalásokat (el kell olvasni a cikket).
Hogy árnyaljam picit a képet: anno az Ati a quake2.exe-vel csinálta ugyanezt (ha átnevezted, egyből csökkentek a mért fps-ek). Csak ezt érdekes módon mindenki elfelejtette. Ajánlom tanulmányozásra pl. a korabeli PC Guru-kat.


-szabi-
(őstag)
Blog

Jó cikk, nosztalgiával gondolok erre az időszakra. :)
Nem felejtem az oldalakon keresztül tartó vitákat vajon melyik a jobb kártya. :D
Fiókom mélyén még ott lapul egy Diamond Monster II 8mb. :))

üdv
szabi


ftc
(nagyúr)
Blog

Azért a yiula típusú chipet is megemlíthettétek volna :)


kisbalázs
(tag)

talán azért nem emlékszik senki mert nem olyan pofátlanul és hosszan csinálták mint az nv ahol leginkább zárt dolgokkal találkozunk hogy más ne tudja használni (physx, cuda) és hogy kisajátítsák a piacot


Egon
(nagyúr)
Blog

Köszönjük, Emese.
Az nV-nek az alábbi dolgok köszönhetők: 3D-gyorsított felbontás növelése (már a Riva128 is 800*600 felett tudott, ellentétben a V1 640*480-jával; a 3dfx csak a Voodoo 3-mal tudta kinőni a felbontás-limitet), 32 bites színmélység (a konkurenciának csak a V3 után sikerült bevezetnie), hardveres T&L, Shader Modell 3.0 (a konkurencia X300-600-700-800 csak 2.0-t tudott), a legtovább megtartott szögfüggetlen anizo. Hja, és a D3D elterjedésében is nagy szerepük volt (ellenben a saját API-t használó 3dfx-től - ennyit a zárt dolgokról).
Persze volt olyan, amiben a konkurencia járt előrébb (PS 1.4, DX 10-11), de messze nem olyan egyoldalú a helyzet, mint amit látni szeretnél... :U

üzenetek