üzenetek

hozzászólások


kpityu2
(őstag)

Törököt fogtam nem ereszt.

Mi van a Falcon 9 legutóbbi elfüstölésével? A jelek szerint ez a szuperhideg LOX (folyékony oxigén) komoly (és drága) problémákat vet fel.

Ami a jövőt illeti: CG grafikát a NASA is bármikor prezentál. :P


megarambo
(tag)

Köszönjük a részletes és a témakört teljesen felölelő cikket!


Blindmouse
(senior tag)
Blog

Köszi a cikket, és hogy ennyit foglalkoztál vele!
Ami nekem nagyon nem stimmel, az a 100 ember, párszáz tonna. Azt írja 1 tonna lenne fejenként a csomag?
Számoljunk: Aki megérkezik, annak illene valahol laknia. Mivel hidropónika meg egyéb alacson igényű élelmiszer gyártás még nem tart sehol, kaját se ártana vinni. Együnk naponta háromszáz grammot (egy 28 centis pizza), töltsünk el csak 3 évet az űrben, tegyük fel vizeletet újra elfogyaszthatóvá tudják tenni. Alap hangon háromszáz kiló kaja kell hozzá. Napelemek. A mars felszínén ugyan a földivel azonossak a sugárzási adatok, viszont sokkal több energiára van szüksége az embernek. Először is, hideg van, aztán kell CO2->O2 átalakításhoz rengeteg energia. Ja és ne gondoljuk azt, hogy csak úgy ledobunk az űrből egy napelemgyárat, belelapátolunk egy adag marsi homokot, aztán kijön a másik oldalt a napelem. Meg a lakó egység. Meg az összes gép ami a létfentartáshoz szükséges.
Pont ők azok, akik tudják, hogy mennyi ellátmányra van szükség az ISS-en. Miért gondolják azt, hogy a marson "luxuskörülményekben" élő embernek majd kevesebb kell?
Azért számoltak egyszer használatos űrhajókkal a Nasa-nál, mert a megérkző kolonisták szétszedik az űrhajót (amin rajta vannak a túléléshez szükséges alkatrészek) és abból építik a kolóniát.
De nem bánom, legyen igaza. Csak a számok nem stimmelnek, pont úgy mint a hypeloopnál.


krsztiyoon
(csendes tag)

Köszönöm szépen a cikket, nekem mint a témát csak messziről szemlélőnek nagyon sok mindenre magyarázatot adott, és köszönöm a részletes kitérőket is :) .
Szerintem Musk azért fogalmaz sok helyen ködösen adott esetekben, mert tartogatni akar a tarsolyában egy-két olyan infót, amiről a késöbbiekben ránthatja majd le a leplet. Gondolok itt ilyesmire, mint a létfentartáshoz szükséges eszközök és élelem Marsra szállítása, már az első tervezett indítást megelőzően, vagy akár egy konkrét település létrehozása az odaérkező kolonisták számára.
Bár itt megint előjön a pénz problémaköre, és erre csak idővel kapunk választ...
Mindenesetre jó látni, hogy a világ egyre jobban foglalkozik az űrbéli személyszállítás problémakörével!


Cifu
(nagyúr)
Blog

Köszönöm az elismerő szavakat! :R :R :R
Ilyenkor azért úgy érzem, hogy mégis megérte vele foglalkozni. :)

@kpityu2: Mi van a Falcon 9 legutóbbi elfüstölésével? A jelek szerint ez a szuperhideg LOX (folyékony oxigén) komoly (és drága) problémákat vet fel.

Nem tudni még mindig, hogy mi okozta a szeptemberi balesetet. A mélyhűtött LOX önmagában nem probléma, a kérdés most az, hogy a probléma gyökere ismét egy egyedi gyártási problémára visszavezethető, mint a tavaly júniusi esetben, avagy valami mélyebb probléma húzódik meg mögötte.

Ami a jövőt illeti: CG grafikát a NASA is bármikor prezentál.

Meg számokat is. Utóbbiak terén pedig a NASA az SLS/Orion párossal nem áll jól. Agresszív politikát folytat Musk, de azért a SpaceX már letett annyit az asztalra, hogy nem lehet csak úgy félresöpörni az ITS-t, hogy hát ezt ennyiért nem lehet megcsinálni...

@Blindmouse: Ami nekem nagyon nem stimmel, az a 100 ember, párszáz tonna. Azt írja 1 tonna lenne fejenként a csomag?

E téren is nagyon felületes Musk. Nincs kiszámolva, hogy a 200 tonnából mennyi lesz a létfenntartás igénye (oxigén, széndioxid-szűrők, víz, víztisztítók, gyógyszerek, élelmiszer, személyi higénia, ruházkodás, szkafander, stb.). Éttermeteket emleget, de akkor annak is van tömegigénye. És a többi és a többi.

Szóval igen, Musk forgatókönyve elég optimista...

Aki megérkezik, annak illene valahol laknia.

Azóta volt még egy Q&A ezzel kapcsolatosan, majd megpróbálom előszedni (mostanában sajnos nem volt időm vele foglalkozni... :( ), a lényege az, hogy az első Red Dragon küldetések a Metán és Oxigén gyártás teszteléséről is szólnának. Az első ITS úton nem lesz 100 ember, lesz mondjuk egy tucat, akik kiépítik az első bázist, ahol az üzemanyag gyártás fog folyni. Nincs leírva, de úgy tűnik abban bízik, hogy jönnek majd az olyanok, mint Bigelow (ezért is van megemlítve a cikkben), és majd ő épít a Marson bázisokat a felfújható modulokból, mint a BA330, aztán vagy barterbe, vagy oda-vissza megegyeznek (a SpaceX azért viszi el a modulokat és a Bigelow szakértőket, hogy aztán cserébe használhassák a Bigelow-féle bázist, és később Bigelow kiadhassa bérbe a többit a később érkezőknek - magyarul az első "százas" csoportot már egy kiépült infrastruktúra fogadhassa, és ott lehessen "albérletet" kivenni és így tovább...).


Ez a Bigelow holdbázis CGI képe, ilyet lehetne a Marsra is építeni...


Plazmacucci
(félisten)
Blog

Szuper cikk :)
Egyébként aki eljut a Marsra minek akar hazajönni? :D Én szívesen itt hagynám a retek emberiséget.


UnA
(Korrektor)
Blog

Talán elkeseredett leszel, de ott várhatóan ugyanaz az emberiség lesz.


Eastman
(őstag)
Blog

Komoly munka a cikk, gratulálok!

Jó és izgalmas a történet. Néha úgy olvastam mint egy sci-fit, de azzal a tudattal, hogy Musk már több lépéssel és kézzelfogható eredményekkel előrébb jár a Verne-féle fantáziáláshoz képest.

Ha semmi másra nem jó egy ilyen prezi (de, jó!) csak, hogy a most 10-15 évesek számára reális (vagy irreális, de leküzdendő akadályokkal járó, grandiózus) célokat, perspektívát adjon, akkor már az emberiség fejlődésének egy mérdföldköveként jellemezhető.

Nagyon inspiráló fikció lehet egy elszánt és a nehézségektől, a feladat méretétől nem besz@ri tini számára.

Azonban láthatóan ennél már több.


PistiSan
(addikt)

Reggel láttam meg a cikket, akkor már sejtettem ki lesz a szerző.
Én sem vagyok a téma szakértője, de szeretem a cikkeket amiket írsz, részletes, többségében laikusok számára érthető, jól felépített cikk mind egytől egyig, jó volt olvasni. :R


#25954560
(addikt)
Blog

hinnye!
maxiriszpekt a cikkert!


Jim-X
(őstag)

Koszi Cifu a cikket, elvezet volt olvasni. Kb. legutobb a Martiant elveztem ennyire :B :DDD

Kivancsi vagyok mi fog ebbol megvalosulni, mert igen csak optimista Musk. De lehet tenyleg sokmindenrol nem rantotta meg le a leplet, mert miert is tenne? :K

Sort majd este bontok :P


Cifu
(nagyúr)
Blog

De lehet tenyleg sokmindenrol nem rantotta meg le a leplet, mert miert is tenne?

Én a másik lehetőséget tartom elképzelhetőnek: most éppen az ITS tűnik a SpaceX lehetőségeivel megvalósíthatónak. A SpaceX már sokszor váltott fejlesztési irányt, ezért tettem be, hogy nézett ki anno a Falcon széria a tervezőasztalon a Falcon-1 / -5 / -9 / 9 Heavy / X és XX családdal, vagy hogy nézett ki a Dragon eredetileg (megjegyzés: az a Dragon ugye ejtőernyővel ért volna még Földet, és nem lett volna alkalmas a Mars felszínére leszálni).

Szóval biztos vagyok benne, hogy a most felvázolt BFG és ITS (újra rámutatnék, hogy a BFG egy rajongók által rámaszatolt gúnynév, és az ITS-nek továbbra sincs "rendes" neve, roppant szokatlan a SpaceX-től...) másképpen fog kinézni, ha meg fog valósulni. Tippre az űrhajó kap kinyitható hűtőszárnyakat, és egy kibocsátható antenna-rendszert. Ami "gond", hogy ezek tömege nincs feltüntetve, márpedig szükség lesz rájuk (az ISS radiátorairól azért raktam be képet, mert ugye az ITS-nek több hőtől kell majd megszabadulnia, mint az ISS-nek, szóval legalább ennyi radiátorra lenne szüksége, de inkább többre az ITS-nek is). Valószínűleg a kinézete is finomodni fog.

Az is elképzelhető, hogy aztán a SpaceX is áttér inkább a "klasszikus" űrhajósszállító jármű plusz nagy méretű bolygóközi transzport jármű összeállításra, amit annyian felhoztak. Akkor pedig a mostani prezentáció alapjaitól elveszti az értelmét...


nalaca000
(tag)

Ez már döfi. Köszi.
Mondjuk én már korábban olvastam a space-x-s blogodat.
Egy élmény volt.


#06658560
(félisten)
Blog

Kösz a cikket, jól esett olvasni!

Musk újabb gombázásához annyit, hogy megnézve az ISS-t, s az ottani személyzet létszámát, valamint azt, mit szeretne szállítani, kissé nem jön ki a matek a szükséges rendszerek helyigényét tekintve.
Valamint már most látszik, mennyire meg van csúszva a program, s mennyi még mindig a ha, vagy bizonytalan terület. S azért nem tartanám jó ötletnek ennyi ev rakétaröptetés után még mindig a júzer az alfa tesztelő rendszerben intézni.


Fred23
(nagyúr)

Köszi a cikket!

"Mivel a kereskedelmi űrrepülés joghelyzete nem tisztázott, a törvényalkotásra is szép munka vár, hogy tisztázzák a felelősségek, korlátozások és persze az egyéneket megillető jogokat (korántsem egyszerű kérdéseket is ide véve, például az adózás esetét...)."

Igazán megcsinálhatnák, hogy adómentes legyen egy darabig a kereskedelmi űrrepülés, és számos hozzá szorosan kapcsolódó dolog! Felfogható lenne szerintem ez az emberiség jövőjének támogatásaként, még úgy is, ha általa milliárdosok tárcájában hagynának több pénzt.


Cifu
(nagyúr)
Blog

@Kopi31415: .. hogy megnézve az ISS-t, s az ottani személyzet létszámát, valamint azt, mit szeretne szállítani, kissé nem jön ki a matek a szükséges rendszerek helyigényét tekintve.

Valóban nem, de az ISS azért nem optimális hasonlat e téren, mivel a belső tér egy jó részét tudományos kísérletekhez használt rendszerek foglalják le.

Valamint már most látszik, mennyire meg van csúszva a program, s mennyi még mindig a ha, vagy bizonytalan terület.

Az első oldalon nem véletlenül írtam bele, hogy a Falcon 9 vagy a Dragon mennyit csúszott és mennyit változott az idők alatt. Ez véleményem szerint egy (többé-kevésbé) kidolgozott terv, hogy 'gyerekek, itt van ez, tetszik? Adjatok pénzt és csináljuk meg!'. Elsőre az ember röhög rajta, de ilyenkor mindig eszembe jut, hogy anno a Falcon 1 indításoknál történt bakikat nézve is röhögtünk. Aztán hamarosan (na jó, még vagy egy év...) itt van, megcsinálja az embereket is szállítani képes Dragon V2-őt...

S azért nem tartanám jó ötletnek ennyi ev rakétaröptetés után még mindig a júzer az alfa tesztelő rendszerben intézni.

Amíg nincs valaki, aki kifizeti a tesztutakat, addig ez így is marad. Ezért hoztam fel az utasszállító repülőgépeket példának. Ahhoz, hogy egy új típus megkapja a típusbizonyítványát, brutálisan sok tesztelésen kell átmenjen. Csakhogy ez megtérül, mert több tucatot, több százat adnak majd el belőle. Vásárló meg lesz (remélhetőleg).

Az űrhajóknál ez nem így működik...

Fred23: Itt az adott esetben az adókérdés úgy merül fel, hogy a jelenlegi szabályozás legjobb értelmezése szerint egy SpaceX által a Marsra szállított kolonistára az Egyesült Államok törvényei érvényesek. Az Egyesült Államok törvényeiben nincs meghatározva az, hogy egy Marson működő cégnek hogy kellene adóznia. Illetve a kérdés roppant ciki lesz, ha úgy határoz az amerikai törvényhozás, hogy csak az Egyesült Államokban alapított, ott adózó cég működhet ilyen feltételek mellett. Így viszont a nem-amerikai cégek és potenciális megrendelők egyből ki is esnek a kalapból (érdemes megjegyezni, hogy a SpaceX egyik legnagyobb és legfontosabb megrendelője a Luxemburgi SES konszern, ha innen nézzük, az ilyen cégek akkor hogy fognak működni a Marson?).

Szóval rengeteg kérdés van, és a probléma az, hogy ezek nem egyszerű kérdéskörök, mégse foglalkoznak a törvényalkotásban komolyabban. Már eleve a 2018-as Red Dragon küldetésnél is vannak ilyen kérdések, még ha robot-misszióról is van szó...


stellaz
(addikt)

Nagyon jó és részletes cikk. Köszönöm :-)


ncc1701
(veterán)

Jó lett a cikk, köszönöm.

És több ilyen ember kellene, aki ennyit tesz az ügyért. Nem jó egy bolygóra bezsúfolódva élni.


#28752640
(aktív tag)

Köszi a cikket. Furcsa volt látni, hogy ennyi pénz áll a terv mögött ami az új hazába igyekvőkre alapoz és a kérdezők közül már csak a SETI emberei hiányoztak. Lenne olyan jómódú ember akinek van felesleges fél millája, hogy kísérleti malac legyen, a saját vizeletét fogyassza, egy kalitkában éljen, majd megérkezve olyan körülmények között éljen ami rosszabb bárminél? Inkább itt maradva lógatja a plajbászt a medencéjébe, sört szopogatva. Pláne, hogy az első jó pár körben olyan embereknek kellene mennie mint te Cifu és nem olyannak aki egy szeget sem bír beverni. A mars nem Amerika.
Kíváncsi lennék Musk hányadik transzportal menne vagy inkább a drága verdákat választaná? :DDD


Jim-X
(őstag)

Szóval biztos vagyok benne, hogy a most felvázolt BFG és ITS (újra rámutatnék, hogy a BFG egy rajongók által rámaszatolt gúnynév, és az ITS-nek továbbra sincs "rendes" neve, roppant szokatlan a SpaceX-től...) másképpen fog kinézni, ha meg fog valósulni.

HA megvalosul akkor egeszen biztosan mashogy fog kinezni. De ugye BFR-t akartal irni? Vagy tul sokat nyomtad a DOOM II-vel :DDD

Az is elképzelhető, hogy aztán a SpaceX is áttér inkább a "klasszikus" űrhajósszállító jármű plusz nagy méretű bolygóközi transzport jármű összeállításra, amit annyian felhoztak. Akkor pedig a mostani prezentáció alapjaitól elveszti az értelmét...

En inkabb ebben latok meg mindig raciot, ha megvalosul. Plusz az az 51 hajtomu...na...ok nem Szovjetunio, meg nem 60-70-es evek, de akkor is...

Aztan ki tudja, lehet jon a III. Ipari forradalom es alapjaban vatoztatja meg az urkutatast :)


#28752640
(aktív tag)

Szerintem járhatóbb út lenne robotikába feccölni a zsét. Odaküldeni vagy ötven robotot, hogy terraformálják a marsot.


UnA
(Korrektor)
Blog

Lehetne, de kár hogy a terra-formálásra eddig még nem akadt igazán épkézláb ötlet.


Eastman
(őstag)
Blog

Talán a legelső kör nem fizetős lesz.
...talán "öngyilkos" küldetés. Retúrjegy nélkül.

(Van aki pénzért natúr megissza a vizeletét a Marsraszállás lehetősége nélkül is.) Pláne, ha lesz olyan pionír aki önként alárendeli magát az emberiség szolgálatáért és/vagy a történelemkönyvbe illő hőstettért.

Szerintem az átlag hírolvasó (és az átlagon felüli újságíró) nem tudhatja biztosan, hogy az oroszok és/vagy a kínaiak ezzel kapcsolatban éppen mint törik a fejüket. Nem hiszem, hogy épp' kukoricát pattogtatnának és hátradőlve sört bontanának Musk és a NASA világmegváltó törekvéseit szemlélve. Lehet, de nem tudom elképzelni.


#28752640
(aktív tag)

Akkor az eredeti elképzelés ritka nyersanyagok bányászása és nem turistáskodás. Különben mi értelme lenne?
Ki az az elvetemült aki az ARÉNA plázában akarná leélni hátralévő életét. Befizetsz 140MFt ot, megérkezel, rád hajintanak egy fasza szkafandert és irány a kőbánya. Ha nem, akkor mehetsz haza ahogy akarsz. :DDD

Eastman: Ide valami durvább találmány fog kelleni.

[ Szerkesztve ]


Eastman
(őstag)
Blog

Bár, rengeteg információhoz juthat a tudomány egy a Marsról visszatért ember kivizsgálása által.

Remélhetőleg vigyáznak az elsőre (is) és ép bőrrel megússza.


#06658560
(félisten)
Blog

Azért egymillió emberrel alfa tesztelni még ebben az iparágban is elég meredek. És Musk valahogy nagyon csak így szeret gondolkodni a jelek szerint.

@többiek: Egymillió ember esetén a pionírkodás túl sok hírnevet nem fog hozni. A nyolcadik Holdon járt ember nevét ki tudja séróból?


Jim-X
(őstag)

Megfogtal, mert nem tudom, hogy Irwin es Scott kozul melyikuk lepett 7. es melyikuk 8-nak, de ha tippelnem kell, akkor Scott volt az elso, mint parancsnok, tehat Irwin a nyolcadik :DDD

Egymillio emberrol nem is a kozeljovoben beszelunk... Mire emberes kuldetes indulna, addigra par darab urhajo landolna a Marson. Gondolom az elso emberes kuldetes se 100emberbol allna, ahogy Cifu is irta :B


#06658560
(félisten)
Blog

Csak abból indulhatunk ki, amit Musk mondott, az meg egymilla ember, s nem beszél arról, hogy eleinte nem teljes kapacitáson mennének. De elnyújtva is, a biztonsági oldal marad a probléma. Mivel Musk szerint az önfenntartó kolónia egymillió emberből áll, amíg azt nem érik el, nem lehet lefújni a programot.


#28752640
(aktív tag)

De ti eltudjátok képzelni azt a helyzetet, hogy egy gazdag csávó azért megy oda, hogy extrém körülmények közt dolgozzon? Mert láblógatókra itthon sincs nagy kereslet, ott meg vegképp. Mert ha jól értem akkor nem arról van szó, hogy töltsön egy hetet a marson.


Eastman
(őstag)
Blog

Cégek alkalmazottaira is gondolj, ne csak magánszemélyekre. Gondolom, "változó munkahely" lesz majd a szerződésbe írva. :D

Nem biztos, hogy Cifu az űrturizmusról írta a cikket.


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

"Musk újabb gombázásához annyit..."

Melyik korábbi gombázásaira gondolsz? Zip2? Paypal? Spacex(csak veddd azt amennyit eddig elért)? Solarcity? vagy épp Tesla?

mert a fenti projektek mind gombázásnak tűntek a nagy 99%nak anno...


#06658560
(félisten)
Blog

A kolonizáljuk a Marsot a bemutatott módon.
A Hyperloop még egy ilyen ötlete. Egyébként a Tesla semmi forradalmit nem mutat fel, csak a kurva nagy Hypeot, s még mindig bármikor pofára eshet.


Cifu
(nagyúr)
Blog

@Jim-X: De ugye BFR-t akartal irni?

Valóban, sajnos ezektől a hárombetűsektől kikészülök már. :)

Plusz az az 51 hajtomu...na...ok nem Szovjetunio, meg nem 60-70-es evek, de akkor is...

A Raptor első verziója sokkal nagyobb hajtómű lett volna, teljesítménye terén pedig a Merlin kilencszerese (az első oldalon ott vannak a korai tervekről az ábra, többek között az egy (Raptor) hajtóműves Falcon 9-ről. Időközben valami okból egy kisebb méretű, de (relatíve) nagy teljesítményű megoldás lett belőle. A miértet nem kötötték az orrunkra, de nem kell hozzá nagy fantázia, hogy a Raptor könnyedén behelyettesíthető majd a Merlin helyére, vagyis először a Falcon 9 második fokozatában lesz használva, aztán később, a Falcon 9 v2 esetében már az első fokozatban is. Ráadásul a fejlesztést egy nagy részét az USAF fogja fizetni, hogy a Raptor hajtóműves második fokozattal nagyobb terhet vihessenek fel...

Csak érdekességként, a BFR esetében az "eredeti" Raptor is 14 hajtóművet jelentett volna (a Falcon XX "csak" 10 hajtóművel bírt volna).

@medekedem: Odaküldeni vagy ötven robotot, hogy terraformálják a marsot.

Az eddigi Mars terra-formálási elképzelések mind brutális költségeket és megoldandó technikai nehézségek mellett is több száz éves lezajlásról szólnak. Ráadásul ott van a fundamentális kérdés, hogy ki fogja ennek a költségeit fizetni? Ha valaki kifizeti, akkor onnantól kezdve ő megkapja a Mars tulajdonjogát? Vagy hogyan lenne ez kivitelezve?

Ki az az elvetemült aki az ARÉNA plázában akarná leélni hátralévő életét.

Vannak olyan elvetemültek, akik hegyeket másznak egész életükben. Az sem a luxus körülményekről és a kockázat hiányáról szól.

De lehet sorolni a példákat, Antarktiszi kutatóbázisok személyzete, tengerhajózásban dolgozó matrózok, és így tovább.

@Kopi31415: Azért egymillió emberrel alfa tesztelni még ebben az iparágban is elég meredek. És Musk valahogy nagyon csak így szeret gondolkodni a jelek szerint.

Nem akartam a cikkben minden gondolat-fonalat végigvezetni, mert így is nagyon hosszú lett, de nézd meg egy kicsit a másik oldalról.

Musk hajdan elkezdett dolgozni a Mars Oázis programon. Hallottál róla valaha azelőtt, hogy itt olvastad? Mikor a cikket írtam, próbaképpen nekiálltam úgy rákeresni, hogy 2003 előtti hírek (vagyis mielőtt még a SpaceX miatt a történelem része lett). Szinte semmi. A Mars Society oldalán és még pár űrkutatással foglalkozó portálon és fórumon említik csak meg. Tudományos szempontból pedig nem elhanyagolható kísérlet lett volna, mégse érdekelt senkit egy maroknyi Mars-rajongón túl.

Mikor Musk elkezdett arról beszélni, hogy embert juttatna el a Marsra, már sokkal nagyobb figyelmet kapott. Azóta egyre nagyobb és nagyobb célokat "tűz ki", és a média habzsolja. Mivel pedig a SpaceX ha sokkal kisebb célokat is, de sikerrel teljesít, az, amit mond, már nem vehető félvállról.

Szigorúan saját vélemény, de Musknak valójában nem célja az egymillió ember Marsra küldése. Ezért mutattam rá arra, hogy 100 ember, pláne 200 ember az ITS-be zsúfolva aligha realitás. Mondjuk 20-30 még igen. De akkor is, nem 4-5 embert küldünk oda, hogy leszúrjanak egy zászlót, hanem ténylegesen egy permanens bázist hozzunk létre a Mars felszínén, ahhoz pedig több hasznos teher és több ember kell. Az ITS pedig erre képes (lehet).

Gondolj bele, Musk is említette, hogy az ITS egész rendszerének kifejlesztése és megépítése 10 milliárd dolláros nagyságrend. Kinek van ennyi pénze? Musk előadja magát, hogy ő valójában minden pénzét az álma megvalósítására költi, de az első oldalon ott van feketén-fehéren, hogy ez nem igaz, 17 millió dolláros házat vesz magának, a második feleségétől pedig eddig már csaknem 20 millió dollár árán vált el kétszer. Ha valóban a Mars kolonizálása a fő célja, és mindent ezért áldoz be, akkor eladná a Tesla részvényeit, abból alsó hangon is 4-5 milliárd dollárt realizálhatna. De nem ezt teszi...

Nem, az ITS kifejlesztését csak állami, pontosabban NASA pénzből reális megvalósítani. Ezért említettem az SLS és az Orion árát. Az a két komponens egyenként kerülne annyiba, mint az ITS. Oké, az ITS terén alul lőtte az árat, legyen annyi, mint az SLS és az Orion együtt. De ez esetben is egy komplett rendszer van a kezében, míg a NASA-nak még az SLS és az Orion mellé kellene egy transzfer-űrhajó és egy leszállóegység. Amire eddig kb. 0 dollárt költött. Plusz az egész rendszer egyszer használatos elemekből épül fel, és teljes kiépültsége esetén is maximum 4-6 embert vihet magával a Marsra.

Musk számára a hírverés a lényeg. Ha kiállna, és azt mondaná, hogy kérem, itt van egy jobb alternatíva az SLS és az Orion helyett, tessék azok helyett inkább ezt pénzelni, az harmad ekkora médianyilvánosságot nem kapott volna. No de ha kiáll, és azt mondja, hogy kérem, és 200 000 dollárért fejenként egy úton 100 embert viszek a Marsra, luxuskörülmények között, akkor rögtön mindenhol a címoldalra kerül. Pont ez valahol az egész írásom lényege, hogy szép a 200 000 dolláros jegyár és a 100 ember, de valahogy nem jön ki a matek, mert a jegyár közelebb lesz a megadott duplájához, a 100 ember és a luxuskörülmények pedig nem értelmezhető adott méretű térben. Vagy nem 100 ember, vagy nem luxus körülmények. A többiről nem is szólva (450 tonnás teherbírás, 80 napos út, stb.).

Mivel a hírekbe került, és sok ember beszél róla, így politikai tényező lett a téma. Rakjuk a Musk által elmondottakat a Kongresszus általi kinyilatkozás mellé, mely szerint a NASA-nak 2041 előtt embert kell küldenie a Marsra. Laikus szemnek ordító a különbség...

Musk direkt hajt erre, kell neki a Hype, hogy meg tudja szerezni a politikusok és a NASA támogatását...

...és nem beszél arról, hogy eleinte nem teljes kapacitáson mennének.

Az előadáson valóban nem.

Később igen, egész pontosan: "But the first manned mission, he said, would have “about a dozen people.” (Forrás)

[ Szerkesztve ]


#28752640
(aktív tag)

Igaz, de azért ezek az emberek néha haza is mennek kifújni magukat és erőt gyűlyteni.
A hold bázis ötletet mint kiinduló pontot miért vetették el?
Kíváncsi lennék az új társadalmi berendezkedésre. Ez egy igazi evolúciós lépcső lesz az ember számára amihez egy új állam forma dukálna, csak ne végződjön izmusra.
50 fő az tényleg ideális lenne mivel a "hasznos" tehernek az első úton nagyobb szerepe van mint az emberi létszámnak, ami a cikkedből is kitűnik. Minnél több az ember annál több járulékos problémát kell megoldani. Több orvos, szakács kiszolgáló személyzet


#33253120
(addikt)

Köszönjük a szokásosan jó Cifu minőségű írást.


Blindmouse
(senior tag)
Blog

Több mint valószínű kapitalizmus lenne. Ha haza tudnak utazni az emberek, akkor az ottani munkáért fizetést kérnek. A rendelkezésre álló dolgokat valahogy szabályozni kell.
És igen, vannak akik éveket töltenek el olajfúrótornyon, antarktiszon, űrállomáson. Pár évszázada egy hajóút évekig eltartott. Nem véletlenül a hajózáshoz, és nem a repüléshez hasonlítják az összes sci-fi ben meg a magyar nyelvben az űrhajózást. Simán lesznek rá emberek. Ha nem lehet visszatérni, akkor is.
Ami nem biztos, hogy leesett mindenkinek: Ha valaki a marson születik, 99% hogy nem tud visszatérni a földre. Először is, a gravitáció gyengébb, valószínű gyengébb csontjai lesznek. Aztán nem fejlődik ki az immunrendszere úgy mint a földön, a sterilebb környezet miatt. Lehet hogy a kisebb gravitáció miatt simán 3m magas lesz 12 évesen. Nem éri napfény. Mesterséges megvilágítás majd a teljes életén át, és ez lesz a normális neki. Szél, szagok egyéb bajok miatt, pszichológiailag sem fogja kibírni a földön. Ahogy az itt születettek 0.01%-a tudna a marshoz hozzászokni, az ott születettek 0.01%-a tud a földhöz hozzászokni. Szóval nem lesz nagyilátogatás meg családi összejövetel.


csasaKKP
(senior tag)
Blog

Wow, imádom az ilyen hiánypótló cikkeket, köszönöm!
Nem semmi figura Musk, már múltkor is írtam, azért ezeket a terveket én is fenntartással kezelem, kíváncsi vagyok, mit hoz a jövő e téren.


Cifu
(nagyúr)
Blog

A hold bázis ötletet mint kiinduló pontot miért vetették el?

Attól függ, ki. A NASA-nak George W. Bush anno a Constellation-program keretében a Holdra való visszatérést és a permanens Holdbázis létrehozását tűzte ki célul. Csakhogy pénzt pluszba nem adott erre. A NASA rágódott pár évig rajta, de túl sokra nem jutottak vele, mivel pénz nélkül csak szép terveket lehetett szövögetni. Aztán az SLS / Orion párossal az volt a cél, hogy majd Földközeli aszteroidákat látogatnak meg. De ez annyira ködös és megfoghatatlan terv volt, hogy máig nem derült ki, milyen aszteroidát, pontosan mikor és egyáltalán: minek látogassák meg.

Most a legújabb terv az, hogy akkor mennek a Marsra. Alapvetően a Hold-bázis kialakítása azért üdvösebb, mert kisebb űrhajó elég hozzá, közelebb vannak a Földhöz (kvázi bármikor vissza lehet a bázis személyzetét hozni), könnyebb az ellátás, és a többi. A logika alapján először a Holdon célszerű kitapasztalni az alapvető dolgokat (a por kezelése, ami feltehetően valóban komoly gond lesz a Marson is), és utána menni a Marsra.

Politikai okokból viszont vonzóbb célpont a Mars, mert még ott nem járt eddig ember... Szóval leginkább és mindenek előtt megint nem szakmai, hanem politikai indokai vannak a Marsra szállásnak.

A SpaceX esetében eleve Musk a Marsot célozta be, feltehetően dettó szentimentális okokból mindenek előtt (a Mars izgalmasabb égitest, mint a Hold...).


#28752640
(aktív tag)

Szerintem aki egyszer oda megy az ott is marad a jelen állás szerint, esetleg ha akarna zsíros nyugdíjjal hazajön. Ott meg mire költené a fizut, mindenki egyformán használna mindent. A gond csak akkor kezdődne mikor olyan munkát kellene végezni amit nem szívesen vállalna a többség vagy majdnem senki.
Azért ez nagyon durva. Lehet hülye kérdés de a gravitációt nem lehet szabályozni? A többi megoldható sztem. Ki lehet alakítani hasonló környezetet mint a föld, ha másnak nem is, akkor a gyerekeknek x éves korukig. Mert az nem lehet opció, hogy az ott születettek nem jöhetnének a földre. Napsütés az van bőven hisz közelebb van a naphoz mint a föld. Kötelező napsütkérezés vagy a munkát úgy osztanák fel, hogy majd mindenki csinál mindent illetve kötelező 3-4 órás meló az üvegházban növények állatok társaságában. (nem elefántra gondoltam) :D


ncc1701
(veterán)

Tudod szabályozni a gravitációt is, csak egy bolygónyi tömeget kell hozzácsapni a marséhoz, és máris megnő. :)


DjFlanker
(aktív tag)

Egy bolygó felszínén nem tudod a gravitációt érdemben megváltoztatni.

A szokásos kiváló Cifu minőség, köszönöm az élményt és a hatalmas munkát!

ami nekem hiányzik, az minimum 1 darab utasok nélküli (súlymakettes, érzékelős: G erők, sugárzás, stb.) teljes tesztút, tankolással, landolással, részletes adatelemzéssel. nyilván a visszatérés nélkül. Ha ez megtörténik, (2025-re tenném, nem osztva Musk kötelező optimizmusát a határidőkkel) gyűjtök az útra :)


Blindmouse
(senior tag)
Blog

Öööö, távolabb van a földtől. A napsütés kb a fele. És nem sétálhatsz csak úgy rövidnagrágban.
A gravitáció is csak kevesebb mint fele. Ha tudnánk "szabályozni", akkor azért minimum Nobel díj járna.
Üvegház... Igazából nem értem miért lenne. Hidropónika sokkal hatékonyabb. Nem lesznek marsi farmok. Től sok energia, túl sok nyersanyag. Kb vízben növő káposztára és algákra kell gondolni nagyon sokáig.


#28752640
(aktív tag)

Na igen, ez a nyüves politika hozza a zsét. De nem kellene, hogy így legyen. Mivel a cél a mars kolonizálása ezért onnan visszatekintve nem országokat látunk, hanem csak a földet és itt jönne képbe a new world order :D
Teljesen felesleges sok országban hatalmas költségvetéssel apparátust fent tartani illetve nyersanyag tonnákat elpazarolni. Kell keresni egy helyet ahol összevonnák az összes űrügynökséget és már meg is lenne a zsé. Akkor aztán elég gyorsan felpörögnének az események. Amint eldől, hogy stabilan működtethető a marsi bázis elkezdődhetne párhuzamosan a holdbázis kiépítése.
Az agyasok egyébként is "összetartanak" függetlenül attól, hogy hol élnek. Albert Einstein nem véletlenül nem vállalta Izrael első miniszterelnöki feladatát. Szerintem nem kellene megvárni a gebaszt, hogy összekapaszkodjunk. Egy ismerősöm mondta: " olyan nincs, hogy ország. Csak vonalak vannak ami azt dönti el, hogy hova fizeted az adót. "

Blindmouse Basszus ezt jól benéztem. :B

[ Szerkesztve ]


ASdS
(csendes tag)

Igen, megérte, köszi!! :R


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

Arra rendben is ez még sztem is hülyeség. :) 1millió minek gazdaságilag ez kinek éri meg? Oké holdraszállás detto ez volt.
De ilyet mondtak talán minden "projekt"jére aztán lám, lám...

Hyperloop egy vmennyire kidolgozott ötlet volt amit le is rakott. Ha kell vkinek hajrá, mindent nem valósíthat meg kell belőle másnak is hagyni. hajrá!

"Egyébként a Tesla semmi forradalmit nem mutat fel..."

erről az iphone jut eszembe. Csak hype, csak össze kellett rakni. Motorola? Nokia?... vagy itt most GM, VW, Toyota...?

detto spacex. eközben ULA anno 400m$/kilövés? Aztán hirtelen ez esik 225m$ra, aztán mostmár 100m$ért is akár... de ULA evvel is versenyképtelen... jah csak a hype. :N


Cifu
(nagyúr)
Blog

detto spacex. eközben ULA anno 400m$/kilövés? Aztán hirtelen ez esik 225m$ra, aztán mostmár 100m$ért is akár... de ULA evvel is versenyképtelen... jah csak a hype.

Itt pro és kontra fel lehet hozni érveket. A SpaceX tényleg változást hozott, de alapvetően első sorban az alacsony céges költségek miatt. A hatékony működés nem erőssége az állami megrendelések tápszerén élő mega-cégeknek, lásd ArianeSpace vagy ULA. Csakhogy azt se feledjük el, hogy ezek miért jöttek létre.

Az ULA története különösen fájdalmas, hiszen eredetileg az USAF EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle ~ Fejlett Egyszerhasználatos Indító Jármű) programjának keretében pont a versenyhelyzet megteremtése volt a cél a McDonnel-Douglas Delta IV.-ese és a Lockheed-Martin Atlas V. között. A tender közben vásárolta fel a Boeing a McDonnel-Douglas-t, és már mint Boeing nyerte el az EELV 28 indítása közül 19-et 1,38 milliárd dollárért (vegyük észre, hogy 1998-ban is már 72 millió dollár volt egy indítás náluk). A maradék kilencet a Lockheed vitte el. Aztán kiderült, hogy a Boeing kémkedett a Lockheed után, és azért tudott jobb árat ajánlani, mert pontosan ismerte a Lockheed ajánlatát. Első körben, még 2003-ban azzal büntették, hogy a megnyert 19 indítás közül 7-et át kellett adnia a Lockheednek. Aztán 2006-ban a Boeing és a Lockheed (állami sugallatra) megállapodott, hogy egy közös leányvállalata viszi át a rakétaindítási részlegét, és így létrejött az United Launch Alliance, vagyis az ULA. Az állam pedig lelkesen tapsolt, hogy az eredetileg a versenyhelyzet megteremtéséért elindított EELV program végül egy monopóliumot hozott létre.

Az ULA pedig ezek után irtózatosan megdrágította az indítások költségét, és ehhez senkinek sem volt semmi szava.

Lehet az ULA-t ostorozni, okkal. De tegyük hozzá, hogy a történet nem annyi, hogy a Boeing és a Lockheed átverte az államot. Az állam maga sem tett semmit, hogy versenyhelyzet alakulhasson ki az indítási piacon. Hogy miért, az már más lapra tartozik (ahogy az is, hogy az USAF előtt miért vágták kétszer is be az ajtót, hogy az X-33-as programot feltámaszthassa...).

A SpaceX vagdalkozik azon, hogy az ULA mennyi állami pénzt tesz zsebre, de tegyük hozzá, hogy a SpaceX is az állami megrendeléseknek köszönheti a létét (a Falcon-1 indítások közül az első kettőt a DARPA fizette, a Falcon 9 és a Dragon V1 és V2 kifejlesztését a NASA finanszírozza, a Raptor hajtómű kifejlesztését nagy részben az USAF...).

A versenynek jót tett, hogy megjelent Musk, de csendben hozzátenném, hogy ott van egy bizonyos Jeff Bezos is, aki szépen csendben jutott el oda, hogy pár éven belül legalább annyira megkerülhetetlen lesz, mint most Musk...

[ Szerkesztve ]


tothmaxy182
(őstag)

Piszok jó olvasmány volt ez így a hosszú hétvégére!

Köszi a fáradtságos munkát! :R

A cikkhez: Nálam már sokszor okozott kellemes meglepetést Musk. Évről évre elképzelhetetlen dolgokat ígér, aztán valahogy 1-2 év múlva szinte minden megvalósul. Gondolta volna bárki 2 évvel ezelőtt, hogy hamarosan önvezető autók fognak futkosni az utakon. Aztán a Tesla egyik nap egy szoftverfrissítéssel (többé-kevésbé) lehetővé tette ezt. Szóval én szorítok nekik!

[ Szerkesztve ]


#28752640
(aktív tag)

Pont ma volt M5 ön a mindenki egyetemén szó a mars küldetésekről. A Srác aki az előadást tartotta a kozmikus sugárzást említette a legproblémásabb tényezőnek. Az űrhajósok is viselnek sugárzásmérőt űrséta közben, ha nincs szerencséje és egy jó adag dózist kap, akkor soha többet nem repülhet mivel túl nagy a rákosodás kockázata. Állítása szerint a holdon is csak a föld, hold alatt lehetne bázist építeni.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nem véletlen, hogy az űrhajósok többsége idősebb férfi, illetve olyan nő, aki már nem tervezi a gyerekvállalást. Nem látsz huszonéveseket, eleve szűrő a túl fiatal kor.

A NASA is a következő körben a sugárvédelem fejlesztését tartja kiemeltnek, hiszen a Föld-körüli pályán még viszonylagosan védve van az űrállomás / űrhajó a Van Allen öv által. De ha távolabbra megyünk, Hold, Mars, akkor bizony ennek annyi. Erre mondta Musk azt, hogy ő a mesterséges Van Allen-övben bízik (leegyszerűsítve a Van Allen-öv egy erős mágneses tér miatt alakul ki, és a töltött részecskéket befogja, elvezeti), ami körbeveheti az űrhajót.


#28752640
(aktív tag)

Stephen Hawking ötlete sem kismiska. Állítólag lézerrel akar lövöldözni telefon méretű "űrhajókat" az alfa centaurig. Pár év alatt meg is érkeznének. Csak nagyon lassan gyorsul be, de utánna megközelítené a fény sebességét. Aszem. Hihetetlen hogy csak ez az egy kék golyó van közel s távol. Vagy csak mi gondolkodunk még egyelőre rohadt lassan. Csak egy nyüves találmány kellene mint anno a gőzgép aztán lehetne csapatni.
Kár hogy nem értek annyira a csillagászati, ürkutatási dolgokhoz mint te mert nagyon tudnám szeretni.8- 10 évesen órákat ücsörögtem minuszokban egy fotelben és tátott szájjal bámultam az eget. Planetáriummal leveleztem mert elhatároztam , hogy építek egy tükrös távcsövet amihez én csiszolom a tükröt. Meg is rendeltem anno a csiszoló porokat, de nem fejeztem be. Túl macerás volt és jött az új szenvedély a csajok. :D Bár most is szeretem csak más, ha az embernek rengeteg háttér tudás van a fejében. Könyveket már olvastam sokat főleg gyerekkorban. Van is egy állítólag ritka "régi"könyvem. Kulin György A távcső világa. Stephen Hawkingtól is olvastam Az idő rövid történetét ill. A világegyetem dióhéjban. Vicces hogy ezeket a könyveket eleve úgy írták meg hogy földi halandó is meg tudja valamelyest érteni, de még így is elég brutál. :DDD

üzenetek