üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

Nagyon nem húzhatják el a dolgot, 5 évnél sokkal hamarabb kellene a full stack személyzet nélküli tesztje. A "nyugati oldalon" jelenleg 3, az F9/FH vonalnál továbbra is drágább, de a korábbiaknál versenyképesebb fejlesztés bemutatkozása is közeleg (New Glenn, Vulcan, Ariane 6). Mire azok elérnek az első tesztrepülésig (már "fizető utassal"!), addigra a Starship-pel is el kellene érni, hogy leendő piaci szereplőként számoljanak vele.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ebből szerintem a Vulcan és az Ariane 6 nem versenyképes az újrafelhasználható Falcon 9-el. És egyiknél sem várható ez a képesség, sem az ULA, sem az ArianeSpace nem tervezi ezt a közeljövőben. Utóbbi egyenesen az Ariane Next-hez köti az újrafelhasználást.
Ez a két piaci szereplő alapvetően az állami megrendelésekre vagy azokra támaszkodhat, akik üzleti szempontból nem feltétlen akarnak a SpaceX-hez (és a Blue Origin-hez) fordulni (mint a OneWeb, hiszen ők konkurensei a Starlinknek és a Project Kuipernek).

Szóval a szomorú helyzet, hogy marad a Blue Origin és a New Glenn mint egyetlen valódi konkurense a Falcon 9-nek és a Falcon Heavy-nek belátható időn belül, úgy, hogy az se repült még.


llax
(senior tag)

Azért is fogalmaztam úgy, hogy a korábbiaknál versenyképesebb. Még mindig drágább, de már nem olyan sokkal. Az ArianeSpace-nak eddig is voltak piaci megrendelései. A Vulcan jelenleg ismert ár tartománya is olyan, hogy lesz némi esélye a piacon is, nem csak állami megrendelések. De állami megrendeléseknél is jobb pozícióba kerül, kevésbé kell majd magyaráz(kod)ni, miért választották az SpX megoldásai helyett.

Sőt, azt gondolom, hogy a Starship-nek még az SLS is vetélytársa lehet. Nem a piacon, hanem állami megrendeléseknél. Egy dolog, hogy az SLS kimondottan egy program számára készül, de ha már van (lesz) egy létező indító kapacitás, némely későbbi (tudományos, katonai, hírszerzési, kísérleti etc), nagyobb költségvetésű tervet lehet ahhoz is igazítani.


Cifu
(nagyúr)
Blog

A Vulcan úgy tudott ilyen áron lenni, hogy dobták az ACES-t, az új második fokozatot, és maradtak a Centaur-nál, ami már bevált és létezik. Tehát egy R&D költséget megspóroltak. Apró probléma, hogy az ACES egy nagyságrenddel többet tudott volna, mint a Centaur (effektíve egy olyan fokozat, amely adott esetben pl. a Holdig is elvihet valamit, sőt, onnan vissza is indíthat a Föld felé). Szóval ez bukott.

De még ilyen áron is alapvetően a kereskedelmi piacon az új építésű Falcon 9-el tud(na) versenyezni.

Az SLS vs. Starship terén túlzottan vérmes reményeket nem fűznék, ahogy most kinéz, az évi egy SLS-nél több aligha valósul meg reális időn belül, azt pedig lefoglalja akkor az Artemis program. Ezért kellett többek között a Gateway űrállomás elemeinél is elengedni az SLS indítást. Hosszú távon nagy politikai viták lesznek körülötte szerintem...


llax
(senior tag)

Van már NOTAM! :) Csak ne legyen gáz a hajtómű teszten (ami akár ma este is lehet).


llax
(senior tag)

A Vulcan már így is lényegesen közelebb kerül a kereskedelmi felhasználáshoz. Ha nem is lesz 1:1-ben kihívó, de lesz esélye a piacon.

SLS esetén minden akarat/szándék kérdése. Ha látnak fantáziát a hasznosításában, esetleg a támogató szenátorok kerülnek jó pozícióba, akkor kereshetnek neki melót az Artemis-en kívül is. Persze lehet az egésznek a fordítottja is...
Kíváncsi leszek, mennyire mozgatja meg a témában illetékesek fantáziáját, ha lesz több (=biztosabban elérhető), igen nagy teherbírású szállítóeszköz. Akár valami ISS utódon agyalnak majd, akár összetettebb mélyűri küldetések gyorsabb lebonyolítása (mintahozó etc).

Mondjuk a New Glenn a 45 tonnájával, a Falcon Heavy még többel és mindkettő 7 méteres orrkúpjával (7m FH hamarosan + vertikális integráció) is nyithat olyan lehetőségeket, amire születhetnek új, már ezekhez igazodó tervek. Évtizedek óta meglévő limitek nőnek meg ezekkel, jelentősen és relatíve olcsón. (az új projektek költségei egy másik kérdés)


opr
(veterán)

\o/ \o/ \o/ \o/ \o/
Drukkolunk!

Koszi az infot! :R


opr
(veterán)

Majdnem...
Nem fűzök a dologhoz sok reményt, de valamennyi esély van rá, hogy holnap kilövik. Ha nem, szerintem idén már kb esélytelen.


lev258
(veterán)
Blog

Ma már volt egy megszakítás, de folytatják valamivel később (éjfél körül nálunk).


llax
(senior tag)

Nincs megerősített infó, de az eddigiek alapján nem műszaki okokból halasztanak.
Elvileg egy kisrepülő miatt. Nem sértette meg a lezárt légteret, de mozgása alapján fennállt a kockázata.


lev258
(veterán)
Blog

Végül is mondhatjuk, hogy földet ért. :U


llax
(senior tag)

Jobb volt, mint amire számítottam :)


lev258
(veterán)
Blog

Engem teljesen megdöbbentett, hogy a vízszintes zuhanás legvégén, nem sokkal a föld felett hipp-hopp függőlegesbe fordították. Ez elég komoly teljesítmény.


llax
(senior tag)

A repülés végig kontrolláltan zajlott, nem volt szükség megszakításra. Innentől gyakorlatilag "sikeres" ez a teszt. Az, hogy a végén a hatómű nem működött megfelelően, vagy csak elszámoltak valamit, most mellékes.

Az első jelek szerint a SpX is sikerként könyvelte el.

A gyakorlatilag megépült SN9 példány is max ilyen tesztre alkalmas, lehet hamarosan ismételni. Az elemek jelentősebb része (SN5/6 szintjéig) SN12-ig, ismerten számozott alkatrészek SN16-ig gyártásban, szóval lehet gyakorolni, nem kell sokat várni a következőre.

[ Szerkesztve ]


opr
(veterán)

Gyerekek, ezt valami hihetetlen volt tegnap este latni. Oszinten szolva mar azon is meglepodtem, hogy felment, fel tavon, amikor kigyulladt valami, azt hittem, ott van vege, erre vegigment a teljes teszt, csak a vegen volt egy picike baki, hihetetlen.


lev258
(veterán)
Blog

Nekem fogalmam sem volt róla, hogy mit kell nézni, mi van betervezve. Így amikor a hajtóművek egyenként leálltak, már azt hittem, itt a vége, ez most nem jött össze. Aztán egy békés zuhanás után életre kelt. Engem behúztak a csőbe. De megérte.


llax
(senior tag)

Khm...
A bulvároldalak (akár tech rovata) a címben és a bevezetőben többet foglalkoznak a robbanással, mint az Űrvilág az előbbiekénél 3-4x terjedelmesebb cikkében. Nagyon nem mindegy, ki és milyen nézőpontból nézi az SN8 repülését...


opr
(veterán)

Közben megvannak az új NOTAM-ok, úgyhogy úgy néz ki, nemsokára repkedhet az SN9.
Jelenlegi légzár jan 15-16-17-re szól, szóval valamikor a héten elvileg (remélhetőleg) lesz megint starship hop!

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Érdemes figyelni az terület/útlezárásokat is: [link]
Akkor várható repülés, ha egy időben légtérzár és útzár is van. Mondjuk a 17.-e az egy friss kérés...


opr
(veterán)

Köszönöm, ez egy hasznos link! :R
Az viszont nem hangzik jól, hogy pont nem esik egybe a kettő (15,16,17 a notam és 18,19,20 a road closure).
Mondjuk még kérhetnek 18/19/20-ra légtérzárat is simán.


llax
(senior tag)

Már meg is kapták 18-19-20.-ra.


opr
(veterán)

\o/


opr
(veterán)

Tudja valamelyikotok esetleg, hogy most mi a helyzet? Probaltam rakeresni, de annyi baromsag meg cikk van mindenhol, hogy mar az a csoda, ha sikerul talalni valami olyat, aki nem harom hettel ezelotti -es amugy teves- informaciokbol akar egy 600.000 karakteres elemzest kisajtolni. :W


llax
(senior tag)

Mivel kapcsolatban?


opr
(veterán)

SN9


Cifu
(nagyúr)
Blog

Annyit tudunk, hogy a 10km magasba szánt tesztrepülés NET (not-earlier than, vagyis ezen dátum előtt semmikép) január 22.

[ Szerkesztve ]


opr
(veterán)

Köszönöm! :R


llax
(senior tag)

Jaaa, hogy a repülés várható dátuma.

Ha eljutnak legalább egy hajtóműtesztig és nem kezdenek el látványosan szerelni a hajtóműveknél, főleg nem kiszerelni azokat, akkor +1-2 napon belül megkísérlik.
Mivel folyamatosan kérik ki az újabb (repülésre - nem csak földi tesztekre alkalmas) légtérzárakat, szeretnék a lehető leghamarabb megreptetni.
Ezekkel kapcsolatban egyéb "hivatalos" infót ne keress, Musk tweet-jeiben elejtett dolgokon kívül nincs közölve semmi.

Sőt, egy ennyire kísérleti stádiumban lévő dologról így is szokatlanul sokat tudunk. Ami kisebb részben a nagyfőnök közösségi médiában jelenlétének köszönhető, nagyobb részben pedig annak, hogy ezeket a szerkezeteiket nem lehet egy hangár sarkában eldugva reszelgetni és még csak nem is valamilyen lezárt övezet mélyén (mint CCAFS, újabb nevén CCSFS) ténykednek.


gafz
(csendes tag)

Jól látom, bő 3 éve "Folytatása következik..."? Egy szavazat a folytatás mellett ez úton is.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Szia!

Sajnos, hogy úgy fogalmazzak, több oldalról is "lefagyott" ez a projekt.
Elsődlegesen az innen következő időszak sok szempontból takarékláng lett, egyszerűen nem tudok mást leírni, minthogy a ISS xy személyzetét váltotta xy+1 személyzete, amely főleg a karbantartásokról szólt, volt még ugye négy űrturista (Ansari, Simonyi, Garriot és Laliberté), aztán nix...
Az űrrepülőgépek leállítása után pedig tényleg extrém mód belassult minden. Gyakorlatilag csak a soha meg nem valósuló terveket, és az ISS orosz küldetéseinek rövid összefoglalóját ismételgethetem.

A másik oldal, hogy a terveket összefoglaltam már, a [2018-as űrhajózási összefoglalóban], illetve az utána következő cikkekben.

A harmadik oldal az, hogy ami igazán érdekes, és talán kevésbé megénekelt magyar nyelven (a korai Vosztok- és Voszhod űrrepülések, a Cselomej féle űrhajók, az Almaz űrállomások, a szovjet Holdprogram vagy a Szovjetunió széthullása és annak az űrhajózásra gyakorolt hatása az 1990-es években), azokat leírtam már.

Végül pedig egyszerűen a magánéletem és a munkám is úgy alakult, hogy most kevesebb szabadidőm van, mint volt akkoriban, mikor ezeket írtam.

Van egy félrerakott side-project, nevezetesen hogy egy űrhajózási alapozót megírok (mi a delta-V, miként lehet pályát váltani orbitális repülésnél, mik az emberes űrrepülés buktatói, stb., amelyek segítenek megérteni a cikkben leírtakat), az eddig megírt anyaggal együtt pedig egy PDF-be lesz gyúrva. Az utóbbi részt Molnibalage megcsinálta nekem, csak ez a nem rövid fejezet áll félkészen az egyik NAS könyvtárban, arra várva, hogy egyszer elegendő energiát és motívációt érezzek ahhoz, hogy na, most akkor befejezem végre.


gafz
(csendes tag)

Köszönöm a választ valamint az eddigi és jövőbeli munkát is!

Esetleg még egy kósza ötlet: lehetne valahol összefoglalni linkekkel hogy korábban mi és hol jelent meg tőled?


Cifu
(nagyúr)
Blog

[Logout cikkeim]
Az SG.hu oldalon volt egy sor cikkeim még, azoknál ilyen szűrés sajnos nincs...


gafz
(csendes tag)

Igen, ott a kereső nem jeleskedik...


kraftxld
(nagyúr)
Blog

Érdekes cikk a Soyuz egyik műszeréről: [link]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Wow, köszönöm szépen, tényleg jó kis elemzés a Globus-ról, részletesebben csak a Globus-ME kapcsán láttam hasonlót.

[ Szerkesztve ]


kraftxld
(nagyúr)
Blog

A blog amúgy nagyon durva, vannak elég komoly reverse engineering-ek egyéb repülős alkatrészekről, Apollo program cuccairól, IC-kről, stb.

üzenetek