üzenetek

hozzászólások


hege8888
(aktív tag)
Blog

Ááá, itt az újabb epizód!

Köszi a reggeli olvasnivalót!


vottokar
(senior tag)

Remek folytatás. :R Így legalább jól kezdődik a műszakom...


Ashitaka
(tag)

Nos igen,a széthúzásnak( főmérnökök közt) és az elhibázott döntéseknek ez lett az eredménye. Ugyanakkor a szovjet gazdaság állapotától függetlenül végül mégiscsak lett volna remény a sikerre. Erre mindent törölnek. Pedig szerintem meg tudták volna valósítani a Holdra szállást és utána jöhetett volna holdbázis is. Lehet kicsit más irányt vett volna az űrkutatás. Szerintem többre mentünk volna ezzel mint az űrállomásokkal. Ugyanakkor érthetetlen, hogy az akkori vezetés már csak a presztízs okán is nem valósította meg a szovjet holdraszállást! Köszönöm az újabb cikket,ez is nagyon jól sikerült! Grat


Csarlee
(tag)

Megérte felkelni!!! :C


Cifu
(nagyúr)
Blog

Lehet kicsit más irányt vett volna az űrkutatás. Szerintem többre mentünk volna ezzel mint az űrállomásokkal.

Az biztos, hogy más irányt vett volna az űrkutatás, ám az űrállomások roppant hasznos tapasztalatokat hoztak a súlytalanság kapcsán, amit egy holdbázis nem adott volna meg (vagy másképpen). A kettő együtt kellett volna. Csakhogy arra nem volt pénz...

Ugyanakkor érthetetlen, hogy az akkori vezetés már csak a presztízs okán is nem valósította meg a szovjet holdraszállást!

Egy későbbi részben lesz ez kifejtve, de röviden arról szól a történet, hogy 1972-ben az Egyesült Államok döntéshozása megszavazta a NASA űrrepülőgép-programjának végrehajtását, márpedig az űrrepülőgép-programnak katonai vonulatai is voltak, és a szovjetek egyre betegesebben kezdtek el félni tőle. Eközben kialakult egy kisebbségi komplexus is, hiszen az amerikaiak (és a nyugat) mindenben az élen jártak, a szovjetunió lemaradt, így "elfogadott" lett, hogy másolnak (hogy a legegyszerűbb példát említsem: Concorde -> Tu-144), Dimitrij Usztyinov (a védelmi ipar minisztere és befolyásos tagja a párt vezetésének), Jurij Andropov (a KGB vezetője, szintén befolyásos párttag) és Msztyszlav Keldis (a Szovjet Tudományos Akadémia elnöke) az amerikai űrrepülőgép képességeitől megrettenttek, és egy pontos másolat elkészítését követelték egyre hangosabban (1974-ig Misintől, aztán Gluskotól). Hiába dédelgettek a szovjet űrprogram vezetői holdprogram-álmokat, a pártvezetés űrrepülőgépet akart. Így aztán a prioritás az űrrepülőgép lett....


hege8888
(aktív tag)
Blog

Cifu!

Erről a putyini bejelentésről mi a véleményed?
Tarthatnak ilyen nívón technikailag/anyagilag most az oroszok?


Cifu
(nagyúr)
Blog

Röviden: blöff.

Hosszabban: Az orosz fegyverek képességei terén persze van egy kettősség: sokszor csak utólag derül ki egy-két fegyverrendszerről, mennyire hatékony is lehet (pl. P-700 hajó elleni robotrepülőgépek), de azért a nagy álltalánosság az, hogy túlzóak a képességek ecsetelésekor.

Példa: az Sz-400 légvédelmi rendszer esetén folyamatosan 400km-es hatótávolságot említenek (vagyis ilyen messzire lévő célpontot képes leküzdeni), ehhez viszont a 40N6 jelű rakéta kellene. Amit még senki sem látot (közben meg a Youtube tele van már a leírás szerint Sz-500-at ábrázoló felvételekkel is, amelyeken valójában Sz-300P és Sz-400 látható...). Az orosz médiában viszont szépen lefilmezik, hogy a kezelőpult képernyőjén viszont csak a 48N6 rakéta távolságadatai vannak feltűntetve...

Szóval én úgy vélem, hogy az elképzelhető, hogy fejlesztés alatt vannak esetleg ilyen fegyverrendszerek, de hogy a bevetéstől kb. olyan messze vannak, mint a B-21...

[ Szerkesztve ]


ncc1701
(veterán)

Ez nagyon jó rész volt, konkrétan hangosan nevettem a drága "tüzijátékokat" gyártó ruszkikon. :)


MaCS_70
(félisten)

Újabb nagyszerű rész, remekül indult a hétvége!

MaCS


Rive
(veterán)
Blog

...sokan vélik úgy, hogy a 30 hajtómű alkalmazására vezethető vissza az N1 kudarca...önmagában ez aligha lehet mérvadó

Nem önmagában, hanem együtt a környezettel bizony elég fontos szerepe volt. Az adott technológiai szinten a kiforratlan, teszteletlen hajtóművek halmozásának logikus és realisztikus következménye volt az az egy százaléknál kisebb esély a sikerre az első lövésnél.

Más technológiai szinten persze merőben mások az esélyek.

Az F-1 hajtómű szerepét a jól elkapott gazdasági okokkal együtt lehet értelmezni. Amikor azt elkezdték fejleszteni, a holdprogram még kanyarban sem volt - egyszerűen egy erős gazdaságból nagyobb kanállal lehet meríteni, és esélyes, hogy nem csak sárgarépa vagy bab kerül a lébe, hanem mondjuk hús is.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nem önmagában, hanem együtt a környezettel bizony elég fontos szerepe volt.

Ha végigolvasod, hol jön ez ki látványosan?

N1-3L: A baleset a kialakult tűz következménye, amely gyártási hibás csatlakozásokhoz és csővezetékekhez köthetőek.
N1-5L: A 8-as hajtómű oxigénpumpája felrobban, majd a KORD leállítja az összes hajtóművet (kivéve a 18-ast)
N1-6L: Az indítóállást elkerülő manőver és a hajtóművek illetve az első fokozat alsó része miatt kialakuló áramlás hatására elkezd forogni a rakéta, és nincs egyszerűen olyan kormányfelület vagy hajtómű, amely ilyen irányú erőket semlegesíthetne.
N1-7L: A legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy a belső 6 hajtómű leállításakor a folyékony-oxigén vezetékhálózatban kialakuló túlnyomás szétszakítja a csőhálózatot, ami robbanáshoz vezet.

A négy indításból én igazából csak az 5L-nél látom azt, hogy összefüggésbe hozható a sok hajtóművel a kudarc (noha ott is véleményes a téma, lévén a hibához kellett a felrobbanó oxigénpumpa).

Én inkább látom a kudarcot a kiforratlan NK-15 hajtóművekben és a kapkodva való tervezés és építés problémáinál (rögötn a 3L és a 4L első fokozatában repedéseket találnak az oxigén-tartályban - például), illetve a hiányzó tesztlehetőségekben.

Az UR-500 / Proton szintén sok indítási kudarcot élt át, holott ott volt lehetőség a tesztelésre...

[ Szerkesztve ]


Elf
(aktív tag)

És mindezekről semmi tudomása nem volt akkoriban a közvéleménynek ?
Csak az éritett tervező irodák és felettes szerveik, meg esetleg a CIA tudott az egészről?


Cifu
(nagyúr)
Blog

Honnan lett volna tudomásuk? A szovjet média nem foglalkozott vele, nem ismerte a létezését, nem esett szó róla sehol.

A CIA és az MI6 a nyílvánosságra került adatok alapján ismerte a létezésüket, ám a program pontos állapotára nem volt rálátásuk. Ők sem akarták nyilvánosságra hozni, mert nem akartak esetleg egy pofonba belefutni, ha rosszul mérik fel a szovjetek szándékát...

De már 1968-ban a N1M1 makettet lefotózta egy KH-8 kémműhold...


doberman
(senior tag)

:R
köszönöm!

az kép, ahol a bunkerből periszkópon néznek ki... :DDD


Rive
(veterán)
Blog

Ha végigolvasod, hol jön ez ki látványosan?

Pont azért írtam, mert nem végigolvasással nem jön ki...

Ha a több hajtómű vs. kevés hajtómű közötti difit akarja valaki boncolgatni, akkor az (rendszerszinten) magában foglalja nem csak a hajtóművek összegzett hibaesélyeit, hanem az összeköttetéseiken, vezérlésükön, de még a rögzítési pontok anyagfáradásán túl az okozott szervezési, tervezési és minőségbiztosítási problémákat is.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ok, így már értem - hogy félreértettem.

Szvsz az adott esetben nem lett volna kevesebb gond egy F-1 szintű hajtóművel...


doberman
(senior tag)

ezek azok a helyek ahol az N1 kilövések voltak?
45°57'48.24"É
63°18'30.46"K

még ahhoz a képhez is illene ahol az igazi és a makett N1 állt.

Gugli Earth-ben a környéket végignézve - siralmas a látvány... inkább a pusztulat ami az eszembe jut. Azt hiszem 2002-2003-ban kerültek fel az első nagyobb felbontású képek a környékről, kb azóta "nézelődöm" arrafelé.


Rive
(veterán)
Blog

Ha versenyezni akartak, akkor nem volt más választásuk mint a sok kicsivel megpróbálni. Más kérdés, hogy (szerintem) mire csináltak volna egy F-1 kaliberű hajtóművet, addigra nem okozott volna gondot a megfelelő rakéta összehozása se....


MaCS_70
(félisten)

Egy nyilvánvalóan haszontalan gondolatkísérlet a múltra:

Hogyan alakult volna ez a történet, ha egy bizonyos von Braun nevű fickó nem szerepel az amerikai tudóslistán, esetleg éppen a szovjet oldalt erősíti?

Ha jól tudom, nélküle az amerikaiak is kudarcot kudarcra halmoztak, az F-1 megtervezése során szó szerint nélkülözhetetlen volt a zsenije.

MaCS


Rive
(veterán)
Blog

Mindkét oldal begyűjtötte a maga németjeit, számosat. Ennek a hatása az első, tapogatózó lépések idején jelentős volt, de nagyon gyorsan eljutott a dolog addig, hogy a kinevelt saját mérnökök hatása már nagyobb. A holdprogramok idejére ez lényegében befejezett folyamat volt, amihez gyorsan felsorakozott vezető tényezőnek a ráfordítás mérete is.

Az Apollo programon a wiki szerint 'csúcsidőben' ~ 400000 ember dolgozott. Akkoriban a még néhány maradék aktív németnél már sokkal-sokkal többet számított, hogy ezek jól megfizetett, jól képzett emberek voltak jól működő ipari/gazdasági háttérből.

üzenetek