üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

"wiki-t nézve ISS-hez 44 Szojuz űrhajó, 62 Progressz ment fel 2015-ig... azért ez sejtet valamit..."

Gyakorlatilag sorozatban gyártott űrhajók ezek, aminek egy jelentős részét nem az oroszok, hanem a többi partner (főleg USA) finanszírozza.
Mióta van választék teherűrhajókból, kicsit megváltozott a helyzet. Pl. 2017-ben: 3 Progressz, 4 Dragon, 2 Cygnus. Szóval 2x annyi teherűrhajó szállt fel csillagos-sávos felségjelzéssel. Valami hasonló várható majd a személyszállító magánűrhajók rendszerbe állítása után is.

Ezek mellett a darabszám magában nem minden: Érdekes lenne számszerűen is összehasonlítani, mennyi modult, kísérleti anyagot, ellátmányt és nem utolsósorban embert vitt fel az űrrepülő az ugyanazon időszakban repülő orosz űrhajókhoz-rakétákhoz képest. (az más kérdés, hogy horror áron...)

"A tervezgetés, emberes utazás a Marsra stb szerintem csak hangzatos lózungok...."

Perpillanat én is kicsit komolytalannak tartom ezeket a terveket. Főleg úgy, ahogyan Elon Musk tálalja. Viszont náluk már épülnek a szükséges hardverek egyes elemei... Ha a Starlink megvalósul és hozza az elképzelt bevételt, ezen túl Musk továbbra is nagyon akarja, akkor már nem lehet nem komolyan venni...

"a spaceX is inkább a minél gazdaságosabb megoldásokra megy rá, és utólag belegondolva kicsit nagy a hype körülette"

Muszáj, mert jön a konkurencia is az olcsóbb megoldásokkal (New Glenn, Ariane 6, Vulcan - ki indította el a versenyt?), de így is nagy az előnyük, ami akár továbbra is fenntartható lesz. Épül egy új ASDS a FH miatt - két hajóval össze lehet hozni egy extrém olcsó (/kg) konfigurációt: Ha a két oldalsó booster hajóra száll, a középsőt eldobják, a max teherbírás alig csökken, árban meg nem sokkal drágább a F9 egyszer használatos változatánál... Talán kettesével-hármasával-négyesével akarnak GTO-ra műholdakat küldeni??? (a megszellőztetett árat figyelembe véve, már 2 GTO műhold esetén is vastagon alávágnak minden konkurens minden tervezett árának...)

A nagy hype valahol érthető. Továbbra is relatíve kicsi vállalkozás a SpaceX, viszont az eddig megvalósított terveik az állami űrügynökségekkel, ill. azoknak beszállító mamutvállalatokkal versenyeznek, a további terveik meg egyszerűen nagyobbak, mint az utóbbi szervezetek legvadabb álmai. (BFR... épülget...) Több "elsőség" az övék lett, ezekből a legnagyobbak: magánvállalkozás működő orbitális rakétája, fokozat VTVL visszahozás, újrahasznosítás, visszahozott teherűrhajó, majd ennek újrahasznosítása.

"Egyenlőre nem nagyon van aki Milliárdokat költene egy komolyabb ugrásra, új technológiák kifejlesztésére."

Vannak... Cifu említette Jeff Bezost. Aztán ott van Elon Musk, aki a nagy projektek finanszírozásának megteremtésén dolgozik (ami szintén nagy projekt: Starlink). A booster VTVL repülése és újrahasznosítása már bizonyított, hamarabb lesz valamelyikőjüknek repülésre kész methalox hajtóműve, mint az állami űrügynökségeknek és azok régi beszállítóinak... Ezek elsőre kicsi előrelépésnek is tűnhetnének, de nem azok: minden, ami az indítások árát csökkenti, óriási előrelépés, mi több, hatalmas ugrás. Mindenféle űrprojekt legnagyobb problémája: $... Ha éppen nem probléma (nagy a verseny és az állambácsi állja a csekket), akkor megcsinálják, legyen az akármilyen nagy (lásd: Apollo program).

[ Szerkesztve ]

üzenetek