üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

@llax: pül egy új ASDS a FH miatt - két hajóval össze lehet hozni egy extrém olcsó (/kg) konfigurációt: Ha a két oldalsó booster hajóra száll, a középsőt eldobják, a max teherbírás alig csökken, árban meg nem sokkal drágább a F9 egyszer használatos változatánál... Talán kettesével-hármasával-négyesével akarnak GTO-ra műholdakat küldeni??? (a megszellőztetett árat figyelembe véve, már 2 GTO műhold esetén is vastagon alávágnak minden konkurens minden tervezett árának...)

Figyelembe véve milyen ordenáré sok műholdat kell pályára állítani a StarLink-hez, én inkább úgy vélem, hogy első sorban több száz kis MEO műholdat fog felvinni.

Ha megnézed az F9 és az FH GTO / GEO képességét, feltűnhet mennyire kicsi a különbség (jelenleg FH újra-felhasználható: 8 tonna, F9 egyszer használatos: 5,5 tonna). Hiába tud az FH jóval többet LEO-ra felvinni, a GTO / GEO pályához egy jó képességű 2. vagy 3. fokozat kellene, mint a az ULA Centaur-ja vagy az ArianeSpace ESC-A-ja. Na ilyenje a SpaceX-nek (legalábbis még) nincs.

@ph0nak: Bár érthetőnek tartom, hogy Usztyinov lelőtte az ezzel való űrutazást (a Cselomej elleni ellenszenve nem hiszem hogy az egyedüli ok volt), mert sok értelme nem lett volna ezekkel felváltani a Szojuzokat, a drágább és mérgező üzemanyagú Protonnal lehetett csak felküldeni, csak az emberek szállítására az űrállomásra és vissza pedig feleslegesen nagy volt.

Én más véleményen vagyok. A TKSz előnye volt, hogy sokkal nagyobb élet / munkatérrel bírt, mint a Szojuz. A MIR-ig a szovjet űrállomások bizony szenvedtek a kis beltérből adódó problémáktól (pl. az Almaz-örökségként magukkal hurcolt kémkamera-háztól, ami az űrállomás hátulsó részén rengeteg teret foglalt), a Szaljut-7 is igazából egy hozzá kapcsolt TKSz-el volt teljesen kihasználható. Ráadásul a TKSz feleslegessé tehette volna a Progressz-t, hiszen több tonnányi ellátmányt és hajtóanyagot cipelhetett magával.

A Proton mérgező hajtóanyag ellenérzést nehezen tudom hova rakni - a Szojuzok űrhajókban a mai napig ugyan az a hajtóanyagpáros van használatban, amit a Proton használ. Gyakorlatilag talán csak a Mercury űrprogramban nem volt embert szállító űrhajó fedélzetén hidrazin-alapú üzemanyag.

Azt is tegyük hozzá, hogy az Enyergia tervezőmérnökei is dolgoztak egy "szuper-szojuzon", a Zarján, ami a Zenyit hordozórakétával juthatott volna fel, és valahol félúton volt a Szojuz és a TKSz között egy csavarral - a rakteret is visszahozta, így akár másfél tonnát is lehozhatott a Földre.

A végére pedig egy apró gondolat: az 1980-as évek elejére hét kész TKSz űrhajó volt a Hrunyicsevi gépgyárban. 1981-re három TKSz indítást készítettek elő, megvolt a személyzet, a feladat, a hardver. Itt a TKSz-2 út személyzete, érdemes megfigyelni, hogy az űrruhájuk nem a Szojuzokon használt Szokol, és hogy a jobb mellkason ott a Szaljut felvarró. Megvolt minden az űrrepüléshez, és itt fújták le. Ez nettó pazarlás volt, akár hogy is nézzük....

@Joghur: A VDNH-n jelenleg a Vosztokból és a Buran BTS-001-ből is makett van kirakva.

Pardon, de nem a BTSz-001 (aka OK-ML1) hanem az OK-TVA van kiállítva. Persze Buran felirattal, csakmertazért....

üzenetek