[Re:] [AMDFan:] A digitális hangerőszabályozás hatása a zenére - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


VoidXs
(nagyúr)
Blog

Egy probléma van csak ezzel, mégpedig hogy nem a fájlok hangerejét módosítod a saját bitmélységükben. Rendszerszinten minden 32 (vagy 64) bites, ráadásul lebegőpontos, így a fele hangerő rögtön nem az értékkészlet felét, hanem mindössze 0.00000002%-át veszíti el. Jobb lejátszók is ezt a módszert használják, így ha azokban piszkálod a hangot, akkor is jól bele lesz jitterezve a 24 bites rendszerkimenetbe. Ezen túl a DAC-ok nem PCM hangot adnak ki, átmegy egy interpolátoron és egy delta-szigma modulátoron, kvázi DSD lesz a vége, így a belső hangerőszabályzásuk nem jár veszteséggel.

[ Szerkesztve ]


AMDFan
(addikt)
Blog

Nézd, ha van egy 16 bites PCM adatfolyamod, akkor azt hiába interpolálod bárhova, az 16 bites marad. Ahogy írod, a lejátszószoftverek, szerkesztők 32 vagy 64 biten tárolják az adatokat, csak ez irreleváns a DAC számára, ugyanis az max 16 bites PCM adatfolyamot fog elvárni a bemenetén. Például az audacity is 32 bit float-ban számol, de ez csak addig van így amíg az audacityn belül végzel műveleteket a zenével. Nyilván bármilyen műveletet végzel a zenével, érdemes floatban számolni egész addig ameddig lehetőséged van rá, így nagyságrendekkel kisebb hibák lesznek több művelet elvégzése után is. De amint eljutsz oda, hogy ki kell nyomni a DAC felé a PCM-et, máris csak a signed integer jöhet szóba, tehát kerekítés lesz a vége.

Az, hogy a DAC mit ad ki magából szintén irreleváns, de amúgy úgy van ahogy írtad.


VoidXs
(nagyúr)
Blog

DAC-függő, hogy mit képes befogadni (a normálisak DSD-sek mind), de már a legolcsóbb alaplapi kártya is képes a 24 bitre, azt meg a driver mondja meg, hogy mi történik valójában. Ha van egy 16 bites forrásod, azt lényegében akárhogyan állíthatod, 24-re keverve már észre nem fogod venni, ha változik.

[ Szerkesztve ]


AMDFan
(addikt)
Blog

A DSD DAC-ok nemrég jöttek még be a piacra, egy átlagos zenehallgató DAC-ja még PCM alapú.
Hiába képes az alaplapi kártya is 24bitre, ha a forrás PCM 16 bites. Azzal semmit sem érsz el ha felhúzod 192Khz/24 bitesre, hiszen alapból 44,1Khz-en lett mintavételezve, és 16 biten vannak tárolva az értékek.

[ Szerkesztve ]


VoidXs
(nagyúr)
Blog

A 2008-as DAC-om DSD-s... Dehogy nem érsz el semmit a felszorzással, hozzáadsz rengeteg nullát, amivel sokáig gond nélkül oszthatod. Csak a beolvasás 16 bit, onnantól a folyamatban soha nem lesz újra 16.


AMDFan
(addikt)
Blog

Hmm igazad van. Így csak a 16 bites hangkártyákra állja meg a helyét az írásom.

[ Szerkesztve ]


#90088192
(senior tag)
Blog

Koszi :DD


SunMount3r
(nagyúr)
Blog

A magyar közszolgálati rádiók online stream-ke 64kbps-os, ezt hova lehet még tovább csökkenteni?!

A Bartók "hálistennek" már 96kbps-es, de ehhez is sokszor az egekbe kell tekerni a hangfalon a potit.

Ja és lassan 2018-at írunk. :D :C

Amúgy meg a cikk kezdő bekezdésére reagálva: sosem értettem, hogy a FLAC "szkeptikusok" hogyan nem hallják (legalább) a hangerő növekedést (sem) az mp3-al szemben. ?!

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

"sosem értettem, hogy a FLAC "szkeptikusok" hogyan nem hallják (legalább) a hangerő növekedést (sem) az mp3-al szemben. ?!"

Mert nincs. Ha hangerőkülönbség van, akkor ott valami nem stimmel (más volt a forrás, pl).


lezso6
(HÁZIGAZDA)
Blog

A gagyi mp3 az valamivel halkabb lehet, legalábbis annak tűnik, mert a tranziensek a tömörítés miatt elmosódnak.


Teasüti
(nagyúr)
Blog

Jó írás, köszi!
24 bites tippért is köszi a kommentekben!
Ha már 24 bit kimenet:
a frekvencia mennyiben számít? 48/90/192 kHz között mire érdemes állítani a hangkártya meghajtót a Windows alapértelmezett beállításaként?


snecy20
(veterán)

Ha szarul sikerül a konverzió, az még nem az mp3 mint formátum hibája. :)


VoidXs
(nagyúr)
Blog

Ez pont az MP3 sajátossága, ahogy majdnem minden veszteséges hangtömörítésé.

(#12) Teasüti: Ajánlott arra, ami a forrás. A legtöbb esetben forrás alapján felülíródik. Általában a legnagyobbat érdemes kiválasztani, mivel ott a legkisebb az átlagos hiba.

[ Szerkesztve ]


lezso6
(HÁZIGAZDA)
Blog

128-192 kBps mp3-ról van szó. Ott már nagyon sok a veszteség.


snecy20
(veterán)

Valóban sok a veszteség, de nem szükségszerűen kell hogy halkabb legyen a forráslemezhez, forrásfájlhoz képest. Ha valami érezhetően halkabb lesz konvertálás után, ott érzésem szerint elég erősen a szoftver a ludas.


lezso6
(HÁZIGAZDA)
Blog

Rockzene és darálósabb elektronikus stílusok esetén biztosan halkabbnak tűnik az eredmény. Próbáld ki. :)


snecy20
(veterán)

Lehet hogy rossz a tesztelési metódusom, ez bőven benne van a pakliban hisz nem vagyok szakavatott, de van néhány saját magam által 320kbps-be lerippelt metal CD-m, aminél ha rögtön az eredeti lemez után hallgatom meg az mp3-at ugyanazon hangerőn hagyva, mondjuk foobar lejátszón, akkor vakteszten meg nem mondanám hogy mikor melyik szól, sem minőségét, sem hangerejét tekintve. De mérésekkel biztos kimutatható lenne. ;]


lezso6
(HÁZIGAZDA)
Blog

A 320 kbps MP3 az simán jó, FLAC-hoz képest észrevehetetlen, elég komoly hangkeltő, koncentráció és megfelelő zeneszám kell, hogy az ember észrevegye a különbséget. Én a gagyi mp3-ról beszéltem. :)

[ Szerkesztve ]


snecy20
(veterán)

Jah, sorry. Fix 256kbps alatt valóban felejthető a story. :)


lezso6
(HÁZIGAZDA)
Blog

Na, de 128 kbps esetén próbáld ki, halkabbnak fog tűnni. :K


totron
(addikt)

Amplitúdó/dinamikatartomány.


dabadab
(titán)
Blog

#napirégész :D


totron
(addikt)

;)

üzenetek