köszi, hogy leírtad, ilyen tömören nem tudtam volna megfogalmazni..
a cikkhez:
soha nem érdekelt a történelem.. volt néhány rész, ami tetszett, de a számonkérésekre (gimiben) nem szívesen készültem, nem kötött le, magolás volt az egész. De nekem még ez is ment, 4-esre, 5-ösre mindig összehoztam. De nem szerettem. A dolgozatok mindig a lexikális tudásra mentek rá, ki volt ő, mit csinált, 10+évszámot magolj be, jelöld a térképen az alábbi helyeket, írj esszét ebben a témában. A világon semmi értelmét nem láttam.
Ha megnézel egy középszintű érettségit, a közelében nincs a fentieknek:
használj térképet, atlaszt az évszámokkal, kapsz forrást mindenhez. Érettségin arra kíváncsiak, hogy látsz-e összefüggéseket, vannak-e emlékképeid, gondolataid, tudod-e használni a kapott forrásokat, röviden: tudsz-e gondolkodni. Egy négyes érettségiért a két kezem összetettem volna, aztán 92%-ot írtam. Ma sem szeretek magolni, nem tudom felsorolni a magyar királyokat. De emlékszem korokra, ha beleolvasok egy történelmi témájú wikipédia lapba, akkor el tudom helyezni, egy dokumentumfilmet tudok értelmezni.
A gimnáziumok a világon semmi másra nem készítenek fel, csak az érettségire. Ez minden előnye és hátránya a dolognak.. ezért tanulsz biológiából a DNS-ről, az evolúcióról, a zöld szemesostorosról, és minden - számodra, és egyébként számomra is - tök érdektelen dologról. Mert a tanárnak az a dolga, hogyha bármelyik diákja az érettségi évében úgy dönt, hogy akkor ő bioszból érettségizik, akkor át kell mennie. Neki szerintem ez a felelőssége.
Visszatérve a törire: van egy ismerősöm, aki nagyon szereti a törit, és gyakran beszélgetünk vele korokról, időszakokról.. és bár nem vagyok annyira felkészült, mint ő, aki emelt szinten érettségizett (90%+), de tudok vele beszélni, vitatkozni, vannak gondolataim.. Ha valamilyen évszámban, konkrét tényben nem vagyok biztos, akkor igen, jöhet a wiki, google, akármi.. de nem engedhetem meg magamnak, hogy hülye legyek hozzá. De ez bármelyik másik tárgyra igaz: százalékot, kamatot számolni tudni érdemes; a sin-cos-t tanítani kell, mert ha később kb bármilyen fizikai számításnál előjön.
Amit írtál, hogy 5210 oldal.. most komolyan? Minden oldalt kb a negyedében össze lehet foglalni. Gyakorlati tárgyaknál (matek) a 80%-a feladat, mintapélda, hogy begyakorold. Bioszban, kémiában fele kép, fele magyarázó szöveg, hogy valamilyen szinten olvasmányos legyen, akár tanár nélkül is emészthető legyen (szvsz a biosz a legdurvább tárgy egyébként). Földrajzból nálunk nem térképet kellett magolni, hanem a gazdaságról, helyről, természeti adottságokról TUDNI.. Magyar irodalmat sok helyen tanítanak rosszul, ahogy a környezetemben hallottam, de nekem olyan tanárom volt, hogy az irodalom tankönyvet soha nem nyitottam ki, csak a szöveggyűjtemény + órai jegyzet elég volt mindenre. A négy évnyi nyelvtan anyag 1 db 60 lapos füzetben elfért, pedig minden órán leírtam amit kellett. Az ének tankönyvről nem ejtenék szót: 70% kotta, dalok, a maradékban némi életrajz a zeneszerzőkről, amiből a tanár örül, ha annyit megjegyzel, hogy milyen származású volt. A hangszerek felismerése képekkel még elég erős követelmény lehet. Mindezt heti 1 órában.. (Zongoráztam, szolfézsre, majd zenetörténetre jártam, és 12 éve éneklek énekkar(ok)ban, jelenleg mérnökinformatikát hallgatok, ha esetleg érdekes. Szóval számomra nem volt szenvedés a heti 1 ének..)
Vesszőparipám az informatika oktatás, ami ilyen címszó alatt megy, az a titkárnő képzés kategóriáját karcolja; erről már sokan sokat írtak máshol, inkább hagyom is.
Értem a gyakorlati dolgok hiányolását, de: ha érdekel teszem azt, a főzés, akkor ugyanúgy megfogod a Google barátod kezét.. miért lenne fontosabb ezt oktatni, mint bármi mást? A pénzügyeket még valamilyen szinten értem, annak valóban lenne értelme, adók, kötelezettségek, fekete munka stb.. De a számlabefizetés? Nem is értem.. Ha érdekel, megkérdezed a szüleidet, hogy hogy megy, elkíséred a postára, megnézed velük a netbankot.. Sárga (rózsaszín) csekk kitöltést nekünk általánosban tanítottak, meg levél címzést is, magyar órán. Évi két levelet ha címzek, mindig megnézem neten
A főzést anyutól, nagyitól kell megtanulni, a barkácsolást, szerelést aputól; ha ennél mélyebben érdekel, bármi, akkor IN-TER-NET. Nem várhat mindent készen a kezébe az ember, főleg nem egy iskolától.
Az érettségi olyan, mint a bárányhimlő: át kell esni rajta (minél hamarabb ), aztán nekiállni tanulni, azt, ami érdekel, amiben jó vagy. Plusz azt, amit muszáj: az életet.
szerk.:
(#35) nemlehet
Nem bántom a finneket, lehet tőlük tanulni, csak ezt nemrég olvastam..
Egyébként egyetértek, nagyon sok ismerősömre rettenetes hatással volt a nyomás, sokkal rosszabbul teljesítettek dolgozatokon, vizsgákon, mint amennyire felkészültek voltak.. és a "most láttam utoljára ezt a könyvet" felfogás, jegyzet és könyv égetés is jellemző volt egyeseknél.
[ Szerkesztve ]