üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

@csongi: Szerintem UnA alapvetően jó irányból "támadta meg" az idézetet. Az űrkutatással kapcsolatos fejlesztések egy jó része a Földi technológiák fejlesztéséből profitálhat, lásd még mikroelektronika, kommunikáció, energiaforrások (RTG, atomreaktor, fúziós reaktor, stb.), optika, stb.

Hogy egy élő példával jöjjek, a cubesat-ok elterjedését a mikroelektronika fejlődése tette lehetővé.

Értem, hogy te hogy értelmezed az idézetet, itt csak azt kell észrevenni, hogy nem 'vagy', hanem inkább 'és' a helyes útirány.

Az pedig, hogy mennyi mindent pazarlunk, az azért rossz példa, mert sokkal hétköznapibb szinten is akkor rá lehet sütni mindenre, hogy 'pazarlás', kezdve hogy a fogyasztói társadalomban sokan félévente lecserélik a telefonjukat vagy 1000 dolláros procival meg videókártyákkal nem csinálnak mást, "csak" játszanak, hogy a PH! lapcsalád profiljára mutassak például.

Tehát nem kell a Monacoi Formula-1 versenyig elmenni... ;)

@Clorf: Csongi alapvetően nagyszerűen megválaszolta a kérdésed, tehát csak megerősíteni tudom: per pillanat a Holdnál messzebb nem jártunk még, sőt, az elmúlt cirka 45 évben az Alacsony Föld Körüli Pályát (LEO) se hagyta el ember. Ha már ott tartunk, hogy évekig tartó mélyűri űrmissziókkal kapcsolatos tapasztalatunk lesz, akkor célszerű ilyesmibe fogni.

A Mars pedig nem ok nélkül népszerű "célpontja" az űrkutatásnak: 'közel van', tehát könnyű eljutni oda, és van némi gravitáció. A kisbolygóövezetbe való emberes felderítő missziók már éves időtartamokban kell, hogy gondolkozzanak. Ennyi ideig a gravitációt nélkülözni már nagyon veszélyes, amire két válaszunk lehet (most legalábbis). Az egyik a forgó modulos űrhajók / űrállomások, amivel most még nincs tapasztalatunk, és nagy méretű / drága űrjárművek kellenek hozzá, vagy pedig olyan űrhajósokat kell találni, akik feláldozzák magukat a cél érdekében, és nem bánják, hogy annyira el fog sorvadni a testük, hogy soha többé nem térhetnek vissza a Földre....

@Puma K: Azokat amik darabokban vannak de még használható adott részei, miért nem gyűjtik be robotokkal és hasznosítják újra?

Egyfelől fejlődés van - ma például az Egyesült Államok csak úgy engedélyez bármiféle űrjármű-indítást, ha a jármű és a teher (műhold, űrhajó) konkrét elképzeléssel rendelkezik az élettartamára vonatkozólak. Alacsony Föld körüli pályán a légkörben való elégetés, magasabb pályán pedig un. graveyard-pályák (temető-pályák) használata.

A szemét begyűjtése azért nem opció még, mert egyszerűen túl drága, amit valakinek ki kellene fizetni. Erre pedig még senki sem vállalkozik önként, és senki sem fizeti ki. Ahogy arra sem akarnak senkit kötelezni, hogy egy GEO vagy MEO pályán keringő műholdat visszahozzon és elégessen a légkörben (vagy távolódó pályán végül is a Napba vezessék), mert ahhoz a műholdnak rengeteg plusz üzemanyagot kell vinnie, ami ismét jelentős többletköltség...


Depression
(veterán)
Blog

Erre a szemét összegyűjtésre gondoltam már én is.
Csakhogy azt még nem találtam ki, hogy a Földnél sokszorosan nagyobb területen egy puskagolyó sebességénél sokkal gyorsabban haladó kis csavarokat, stb. hogy lehetne megfogni pl. robotkarral.
Nem lehetetlen, és előbb-utóbb valakinek eszébe is fog jutni, csak még nem most.
Kb. akkor lesz ez megoldva, ha több kárt okoz a szemét a műholdakban, mint amennyibe egy ilyen összeszedő kerül.
Csak viszonyításképpen: Sokkal kisebb területek az óceánok, űrhajó sem kell oda, sokkal több szemét van benne, sokkal nagyobb kárt okoz. Néhány lelkes Greenpeace-esen kívűl kutya sem foglalkozik vele.

[ Szerkesztve ]


csongi
(veterán)
Blog

Igaz, ebbol az aspektusbol is teljesen helytallo.
A pocsekolas reszevel is egyet ertek reszben. Az eladott processzorok (ennel a peldanal maradva) gazdasagi tenyezo, es kutatsok fejlesztesekbe kerul vissza a penz. Vagyis fejlodest hoz. A magnasok hajoi, pedig,.....
Pont az osszel voltam egy Balatoni vitorlas napon. Hat egy 20lab hosszu hajonak az arabol kocsit hazat vennek, es meg semmi luxus nincs a hajoba. Akad ott olyan vitorla ami 100milla. De van ott fincsi katamaran aminek mar az arat sem mondtak el. Nah ez a felesleges amire en gondolok. Ezek szuk retegnek ad megelhetest, es a fenyuzesen kivul sok fejlodest nem hoz. Az itt centralizalodott penz felevel, lehet a kisbolygo ovezetet celoznank meg. Nem a gazdagokkal van bajom, csak a civilizacionk puzstualasat a herdalas es a a fenyuzes fogja okozni.Egyebkent igen feleslegesnek tartom a tulmeretezett pc-et. De legalabb fejlesztesre megy a penz egy resze. Egyebkent ha jol emlekszem, a Nasa mar egyszer kerte, hogy aki ugy erzi az rendelkezesere bocsajthatja a szamitogep kapacitasat a reszukre. Nem tudom ezzel a projektel mi lett?


Cifu
(nagyúr)
Blog

A magnasok hajoi, pedig,.....

Ha a processzoroknál a fejlődést a megvételük miatt jóváhagyod, akkor a mágnások hajóinál is el kell fogadjad, mert kvázi ugyanarról szól.

Ugyanis sok példaként felhozott vitorlás szénszálas vagy más speciális kompozit műanyagból készül (azért olyan méregdrágák), márpedig a kompozit műanyagok fejlesztését pont az ilyen alkalmazások lendítik előre (finanszírozzák), és ennek is köszönhető, hogy a SpaceX már abban gondolkodik, hogy hajtóanyag-tartályokat épít belőle.

Egyebkent ha jol emlekszem, a Nasa mar egyszer kerte, hogy aki ugy erzi az rendelkezesere bocsajthatja a szamitogep kapacitasat a reszukre. Nem tudom ezzel a projektel mi lett?

Bevallom nem tudom, pontosan melyik programra gondolsz, a Seti@Home él év virul, illetve pár hasonló program is van még (pl. PlanetQuest vagy a Cosmology@Home. Ám ezek általában egyetemek által működtetett programok, a NASA csak közvetve érintett.


NomadND1
(senior tag)

Cifu visszatért :R
Igényes és szakmailag is helytálló mint mindig.

Várható további terület is ?

:R :R


Cifu
(nagyúr)
Blog

A következő rész a Boeing CST-100 Starliner és a SpaceX Crew Dragon (vagy Dragon v2) űrhajókról szól, szerintem két héten belül.

Más terület? Mire gondolsz? :D


belaur
(tag)

Nagyon érdekes cikk, köszönjük!


NomadND1
(senior tag)

Konkrétan p.nara, de ez most, hogy jön ide? :))
Arra céloztam, hogy egy másik oldalon elég szerteágazó területekről írtál. Ez itt is várható?
A Dragon V2-ről érdekes lenne olvasni. Főleg az automatizált működési rendszeréről. Az még rendben van, hogy felkészítik az utasokat különböző veszélyezteti eseményekre, de az ejtőernyő csak a földön jelent megoldást. :)))

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Alapvetően két fő érdeklődési / publikálási területem van, az űrhajózás-űrkutatás illetve a haditechnika. Ide a logoutra is írtam a lézerfegyverekről például. Meg például a gépépítésről, a World of Tanks rejtelmeiről avagy legutóbb a hűtőventikről egy rövidet. :P

Ha az a kérdés, hogy a Logout-on lesz-e komolyabb haditechnikai cikk, akkor alapvetően nemleges a válaszom, a Haditechnika szakmai (két)havilapnak szoktam írogatni nagyobb lélegzetvételű típusbemutatókat, a legutóbbi komolyabb munkám nekik az F-35-ről szólt. Most két cikkem van folyományba nekik (csak nem nagyon haladok velük...).

Van egy cirka félig kész cikk, amit az Index SR-71-ről lehozott 50 éve verhetetlen cikkére lett volna válasz, mert felháborított, hogy úgy írtak az végig az SR-71-esről, hogy a család többi tagjáról, az "eredeti" A-12 kémrepülőgépről és az YF-12 vadászgépről, meg az M-21 hordozógépről egy fia említést nem tett (feltehetően az írója tisztában volt a létezésükkel, mivel pár kényes ponton inkább "Blackbird"-ként említi a gépet, amikor ott valójában nem az SR-71-esről, hanem valamelyik tesóról lenne szó). Ahogy nem tett említést az XB-70-ről és a többi "Mach 3-as" gépről. Gondoltam erről érdemes egy nagyobb lélegzetvételűt írni még, ám ez inkább technikatörténelem. Talán egyszer befejezem ezt is.

Miután nem élek meg az ilyen írásaimból (vagy nem írok elég jól hozzá, vagy nem tudom eladni magam inkább :DDD ), ezért ez hobbi, szabadidőben. Abból meg most jó ideje cudarul állok. Szóval emiatt késett ez az írás is jó fél évet... :U

A Dragon V2-ről érdekes lenne olvasni. Főleg az automatizált működési rendszeréről.

Sok sikert hozzá, a SpaceX még a belteret is csak a lent már belinkelt videóban mutatta meg, illetve korábban belső borítás nélkül egy makettel (amelyben viszont a műszerfal alapjaiban eltért a videóban látottól), és a végső változat feltehetően más lesz mint amit eddig láttunk. De fel lehet hozni azt is hogy az űrruhájukat sem mutatták még meg. :DDD

Sorolni lehet azokat a dolgokat, amelyekről kvázi semmi információt nem találni, lásd például soha, egyetlen fotó vagy videó sincs arról, hogy a Falcon 1 (elvben mindegyik esetben, az elsőt leszámítva persze) vagy Falcon 9 (első két indítás) első fokozatánál hogyan ment az ejtőernyővel való vissza hozatal. Mindezt úgy, hogy amúgy a SpaceX elég sok mindent közzétesz.

Musk nagyon ért hozzá, hogy hype legyen, a laikusokat feltüzelje, ám a mélységekbe már elég ritkán megy bele, így részleteket megismerni komoly kihívás...

Csalódás lesz a következő cikk tehát, ha ilyen magas lécet állítasz elé. :(

Az még rendben van, hogy felkészítik az utasokat különböző veszélyezteti eseményekre, de az ejtőernyő csak a földön jelent megoldást.

Nem tudjuk kik lesznek azok a fizető utasok. Élnék a gyanúval, hogy van előéletük ilyen téren (pilóta / űrhajós).

[ Szerkesztve ]


DigitXT
(félisten)

Az Index amúgy rólad szokott koppintani, vagy mi? Mert hasonló témát hoztak
le címlapon, nem sokkal a Te írásod megjelenése után. Mindenesetre érdekes!

Szerk: értem. Bevallom, még egyiket sem olvastam - csak a témát mentettem.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Inkább új hsz.-be: Nem hinném, mert sem ennek, sem a SpaceX bejelentésről írt kis bejegyzésemnek a nyomait sem vélem felfedezni bennük.

Például ha te elolvastad a fentit, utána nem ütik ki a szemedet az Index írásban az olyan tárgyi pontatlanságok, mint például "...Space Launch System (SLS) elnevezésű rendszere dollártízmilliókba kerül..."? :DDD

Szóval itt inkább arról van szó, hogy ez a SpaceX / NASA Hold-út téma most hír, és az Index is erről cikkezik.

[ Szerkesztve ]


csongi
(veterán)
Blog

Volt valami probalkozasuk, hogy tavolrol elerjek a gepet, es a gepnek megfelelo szamitasokat vegeztessenek el vele. Persze zart kornyezetbe. Resz szamitasok lehetnek. Nem tudom lett valami is belole valaha.


noPublicFG
(senior tag)

Élvezettel olvastam, köszönöm! :)


b.
(félisten)
Blog

Hát én lehasaltam. eszméletlen részletes, izgalmas, mindenre kiterjedő írás, és valahogy úgy érzem még nem is tért ki direkt mindenre.
Már másodszor olvasom és értelmezem , mellé oldalakat nyitok meg és olvasok utána, csak sajnos nehezen megy mert Angol tudásom messze nincs ilyen szintű.

Nagyon fájó pont a lelassulása a folyamatnak.Ez egy olyan tényező lehet( ne) az emberi létnek, ami akár evolúciós ugrásnak is felfogható, kb mint a 2 lábon járás. vagy eszközkészítés.


hege8888
(aktív tag)
Blog

Mikor jön a 2. rész???


Dr.F.E.R.I.
(addikt)
Blog

Sajnálom az űrsiklókat, több fantáziát láttam bennük, mint ezekben az Apollo-kapszulákban. Mikor először olvastam az Orionról, az első kérdésem magamban valami WTF-szerűség volt :o


Cifu
(nagyúr)
Blog

@hege8888: Ma pipálom be az 'elkészült' checkboxot. Utána még hozzávetőleg két hét, plusz mínusz X idő. :)

@Dr.F.E.R.I.: Az űrsikló sajnos bizonyos hibás döntések miatt nem népszerű manapság, én őszintén meglepődtem, amikor a Dream Chaser-t végül beválasztották a CRS2-be. Ez csak egy teherhajó, ami egy "sima" rakéta orráról indul, ám az Space Shuttle-t és az X-37-est (ami USAF és nem NASA jármű) után úgy tűnik, hogy az első apró villanás a felé, hogy nem csak a kapszula-szerű űrhajóké a jövő.

Amúgy meg innováció terén most a Skylon-ba bízhatunk. Bizonyos szintig ez a legelőremutatóbb űrjármű-elképzelés az elmúlt évtizedekben a hibrid torlósugárhajtómű / rakétahajtómű megoldásának hála.

[ Szerkesztve ]


b.
(félisten)
Blog

És ezzel az EmDrive meghajtóval teljesen leálltak? szó volt róla , hogy erre fektetnek nagyobb pénzösszegeket a költségvetésből.
magán úton meg a SpaceX? vagy az is befuccsolt?

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nem, az EMDrive (vagyis egy jelenleg nem teljesen érthető elven működő elektromos meghajtás) tesztjei folynak tovább, azegyik hír szerint az X-37B robot-űrrepülőgépen teszteli az amerikai légierő, a kínaiak pedig a Tiangong-2 űrállomáson tesztelik.

Az EMDrive azonban túlságosan is kis tolóerőt ad le ahhoz, hogy Földről induló rakétákban használják.

Arra viszont nagyszerűen alkalmas lehet, hogy a világűrben műholdak, esetleg akár űrállomások vagy űrhajók pályamódosító, pályastabilizáló meghajtására felhasználják.

A SpaceX-re vonatkozó mondatot nem értem...

[ Szerkesztve ]


b.
(félisten)
Blog

Erre az Elon Musk féle projektre és űrrepülőre gondoltam.[link]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Arról itt írtam, meg a második részben is meg lesz említve.

Erről elég keveset tudni. Alapvetően szükséges az, hogy a Falcon Heavy-vel már legyen jó pár repülés, illetve hogy meglegyen a Dragon v2 emberes tesztrepülés az ISS-hez (ütemterv szerint most 2018 május).

Alapvetően reális és megvalósítható, egy űrvécét mondjuk nem ártana bezsúfolni a Dragon v2 belsejébe, de végül is az Apollo személyzete is megvolt nélküle...


b.
(félisten)
Blog

Ah, köszi , ez kimaradt. már el is olvastam. Szuper írás, köszönöm.
Úgy gondolom,, hogy a magán úton való fejlesztések előrébb visznek, vagy talán gyorsabban haladnak, mint most a NASA.


#78693120
(aktív tag)

Kiváló cikk lett. :)


ViiiiktorOC
(senior tag)
Blog

Fantasztikus cikk lett. :Y Most vettem észre hogy jó sok cikket kell tőled pótolni! :)
Élvezetes volt olvasni. És a kommentekből is sokat lehet tanulni.

Pont most nézem a "A végtelen szerelmesei - Az Apolló-program" cimű sorozatot, és eszméletlenül jó! :) Pont témába vág!

Jöhet a többi cikk, és SpaceX hír!!! :R

[ Szerkesztve ]


*Mukeey*
(addikt)
Blog

Nagyon èrdekes irás volt,köszi szèpen èrte.Egyik legèrdekesebb tèma az űrutazás☺


Redneck
(veterán)
Blog

Nagyon jó cikk lett!

Az egyik távoli rokonom a NASA űrsikló programján dolgozott, rengeteg képet mutatott róla mikor utoljára itthon jártak. Izgalmas meló lehetett, irigylem nagyon! :)


NomadND1
(senior tag)

Sosem okozott csalódást egyik cikked sem. :R
Amúgy igen, Elon jól tolja a marketinget.

Előzetes hírek alapján a legnagyobb befektetők. Félek egyiknek sincs előképzettsége.


Cadal
(őstag)

Jò cikk lett. Köszi. Az oroszokról nem tervezted, hogy írsz hasonló témàban? Vagy róluk kevesebbet lehet tudni?! Pedig biztos ott is lenne téma alap.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Tegnap kezdtem neki, mivel alapvetően kevés a jó anyag (magyar nyelven) róluk, illetve a végletek között ingázik ezek minősége.

Persze hogy mikorra készül el... Hát... tippre jó pár hónap még...


b.
(félisten)
Blog

Nem baj, szeretettel várjuk. Egyébként ilyen szinten és formbában nem csak itt a PH logouton állná meg a helyét as cikked ( id) minősége.


Nunder
(őstag)
Blog

Elképesztően részletes, és mindenre kiterjedő cikk, a legjobb amit valaha a Logouton olvastam. Nagyon köszönöm, rengeteg dologra világított rá, amiről eddig csak ködös ismereteim voltak. Még több ilyet :K


Fryskitt
(addikt)

Cifu. le a kalappal ismét. Bár az asszony kissé morcos, hogy megint a gép előtt ülök. ;]

üzenetek