üzenetek

hozzászólások


Fecogame
(veterán)
Blog

Digitális ujjlenyomat adatok(ezt igényléskor rögzítik)

Ehhez hozzátenném, hogy csak akkor, ha hozzájárulsz. Én elutasítottam a személyim igénylésekor.


joghurt
(addikt)
Blog

Csak nekem tűnik ez az egész rohadt bonyolultnak? Vajon Mari néni, Orbán tesó, és a szőkenő egyáltalán megért bármit is az egészből? Egyáltalán, ki fog kártyaolvasót venni magának otthonra?

Azon túl, hogy akkor most rohadt biztonságos lesz az ügyfélkapus belépésem (Az e-személyi + PIN belépés nem kiváltja, hanem kiegészíti a felhasználónév + jelszót.), van ennek bármilyen értelme? Féljek attól, hogy valaki belép az én felhasználónevemmel/jelszavammal, és kitölti helyettem az adóbevallást?

Az egész körülményes megvalósítás nekem azt sugallja, hogy ez kb. ügyvédeknek készült, akiknek munkájuk során kell hitelesítgetniük magukat sok felé (pl. bírósági perindítás, cégbírósági eljárások stb.).

Én hivatalos eljárásban eddig is tudtam e-személyi nélkül digitálisan tanúsított elektronikus iratot küldeni az Ügyfélkapu általam követhetetlen bugyrából elérhető, követhetetlen és értelmetlen nevű szolgáltatásával.


Stanlee
(őstag)
Blog

Koszonom a leirast.

Elsore tokre ertelmetlennek tunik a kartyaolvaso hasznalata az alap ugyfelkapus dolgokhoz, de.

En mar 1 evvel ezelott is gondolkoztam azon, hogy beszerzem a Reiner cyberJack® RFID standard keszuleket, mert habar Nemetorszagban elek, de egyre tobb olyan szerzodeskotesi lehetoseg van, ahol nem kell ugyfelszolgalattal bajlodni, vagy postara nem kell elmenni az azonositas vegett, ha van ez a kartyaolvaso es hozza megfelelo szemelyi.

A masik a digitalis alairas, ami egy nagyon jo dolog es sajnos nagyon kevesen hasznaljak meg, de szerintem nagyon hasznos, foleg a cegek mindennapi eleteben.

Most van a nemet Saturn-ban postakoltseggel 53 euroert, valoszinuleg veszek is egyet.


.:Koska:.
(csendes tag)

Sziasztok!

Az eszemélyis digitális aláírás mennyiben tér el az ügyfélkapus digitális aláírástól?
[link]
Van előnye havi 1-2 aláírás esetén?


sz.balazs.95
(veterán)
Blog

Illetve akkor, ha a hivatali ujjlenyomat olvasó hajlandó beolvasni az ember ujját. :B
az én esetemben ez nem jött össze, amikor igényeltem új személyit. :U


TomKiss
(tag)

Ugyanolyan hiteles.
Ami különbség:
- az AVDH-s aláíráskor az ügyfélkapus bejelentkezéseddel kell bejelentkezni aláíráskor, valamint mellécsap az aláírt dokumentum mellé egy igazolást, melyben igazolják, hogy a TE kérésedre történt az aláírás. (az aláírás tulajdonságaiban a NISZ GOVCA szerepel)
- az e-Szemyélyis aláíráskor ilyen igazolás nincs, ott a tanúsítvány tulajdonságaiból derül ki, hogy Te írtad alá.


joghurt
(addikt)
Blog

És ez lényeges különbség? Ugyanazt tanúsítja mindkettő, csak más módon, de elvileg ugyanannyira hiteles módon.


Stanlee
(őstag)
Blog

Ha sokat kell alairnod akkor egyszerubb a e-szemelyis, szerintem.


Tim82
(nagyúr)
Blog

Kezdjük azzal, hogy németországi forgalmazású, ottani firmware-s kártyaolvasó jó eséllyel hibákat fog produkálni használat közben az eSzemélyi Klienssel - és ezzel kapcsolatban teljes joggal fog elhajtani az ügyfélszolgálat, mert az említett kártyaolvasók hazai piacra szánt változataival garantált a működés, arra adnak támogatást.

A 1818-on eSzemélyit - ahogyan más okmányt sem - nem lehet letiltani. Ez egy közkeletű tévedés, mintha úgy működne a dolog, hogy random embernek, aki beletelefonál és mond 3-4 adatot, gyorsba' letiltja a kedves ügyfélszolgálatos. Nem, ilyen nincs, nyilván nem kell részletezni, miért nem. Az e-Aláírás tanúsítványt lehet visszavonni telefonon.

Jelenleg ha lejár az e-Aláíráshoz használt tanúsítvány, pont csak személyesen lehet kormányablakban intézni a megújítást. Nem, nincs digitális, online opció. Be kell menni, személyesen azonosítani magunkat és szépen aláírni hozzá egy papíralapon elénk tolt szerződést, ezután kapunk egy új tanúsítványt a lejárt helyett. A jó hír az, hogy ezt bármikor megtehetjük a lejárat után, az e-Aláírás tanúsítvány lejárata ugyanis nem érinti az okmány egyéb funkcióit, az e-Azonosítást sem. Ugye ez most csak előzetes időpontfoglalással megy, ez az ügytípus: [link] és itt javasolt foglalni: [link].

Azt a részt nem is igazán értem, hogy "hogyan használhatjuk az eSzemélyit Ügyfélkapu belépésre", mert arra nem használhatjuk (próbáljon meg valaki az Ügyfélkapu adminisztrációs oldalon belépni mással, mint Ügyfélkapu!). Az Ügyfélkapu is, az eSzemélyi e-Azonosítás funkciója egymás alternatívái, mindkettő arra szolgál, hogy az állampolgár valamilyen módon tudja magát azonosítani, amikor különféle elektronikus közigazgatási szolgáltatásokat venne igénybe. Hogy mikor, melyik fajta azonosítás használható egy adott szolgáltatásnál, azt a szolgáltatást üzemeltető hivatal szabja meg. Van harmadik alternatíva is - RKTA (Részleges Kódú Telefonos Azonosítás), de az a legkevésbé elterjedt.

Ahhoz tehát, hogy eSzemélyivel (az e-Azonosítás funkcióval) be tudj jelentkezni valamilyen elektronikus közigazgatási szolgáltatàs felületére, nem feltétel egyáltalán, hogy rendelkezz Ügyfélkapuval. Az a feltétel, hogy legyen érvényes, aktivált eSzemélyid, megfelelő kártyaolvasód, telepítve hozzá az eSzemélyi Kliens és a szolgáltatás támogassa az e-Azonosítást, mint azonosítási lehetőséget a bejelentkezéskor.

Javasolt nem idp.gov.hu-s linket betenni, mert nem fog élni, mint most sem, ahogy illusztrációs célzattal sem szerencsés a régi, nagyrészt már kivezetett gate.gov.hu-s Ügyfélkapus bejelentkező felületről betenni képernyőmentést.

Ja és "KÜA" nincs, KAÜ van, mint Központi Azonosítási Ügynök.


MC Pite
(veterán)

Sok infót, összeszedtél, de ez így nehezen emészthető szerintem.

Azt a részét nem teljesen értem hogy pl recept és egyebekhez miért sorolod fel, mert ugye eszmélyi nélkül is átveheted (ha a TAJ nevű papírfecnivel át lehet, meg sima személyivel is, vagy kb bármivel). Plusz ugye megtudjuk amit eddig is, hogy most nekem semmi mást nem vált ki, csak a régi személyimet. Sajnos.
Nem mintha az orvosnál (nálunk) lenne ilyen olvasó, vagy egyszerűbb lenne (2 éve még DOS-os) a programjukat ezzel összelőni, mint beírni a szóban bemondott 9 számjegyet.
A diákigazolványomban is volt chip (18 éve!), de azt sem sikerült kiaknázni, és úgy tűnik most se sokkal vagyunk előrébb.

Viszont egy picit össze lehetne rántani, például:
"II.) Mire is használható otthon az E-személyi?"
Itt olvasom, olvasom, olvasom, és még mindig nem tudom mire hazsnálható, és a telepítés meg képek között feladom.
Azzal kellene talán kezdeni a fejezetet, ami a neve; leírod ide hogy mire jó, és akinek jó azok közül valamire, tovább olvassa.

Esetleg a digitális aláírásra ha van pár példa mai jól jöhet a lakossági személyeknek (de pl biztosítónak is úgy kell elküldenem a választ, hogy aláírom a papírt, lefényképezem majd elküldöm; gyanítom ilyen helyen nem lenne megoldás az ez az aláírás (vagy ha mégis, csak otthon és többszörös időbefektetéssel, de az más kérdés).
:R

szerk: Ezt a duplázást nem tudom hogy csináltam, bocsi :B

[ Szerkesztve ]


mepet
(addikt)

"II.) Mire is használható otthon az E-személyi?"
Na erre én sem jöttem rá ebből az írásból.


sztanozs
(veterán)
Blog

Egy Digitális Tanúsítvány meglétével a céges e-mailezés is védhető, hamisított céges e-mailek ellen. A cég nevét nem árulom el, de ahol dolgozom, ott már fordult elő ilyen hamisított e-mail, melyet úgy módosítottak, mint ha egy magas pozícióban lévő vezető küldött volna. A céges belső e-mailezések védelmére is nagyon hatásos a Digitális aláírás, hiszen így azonnal kiszűrheti egy dolgozó, hogy azt valóban az küldte, akitől az email mutatja vagy máshonnan érkezett esetleg.

Ilyen (angolul BEC - Business Email Compromise) szinte minden értékelhető méretű cégnél előfordul sajnos. Sok esetben jelentős mértékű kárt tudnak okozni a "támadók".

[ Szerkesztve ]


st3v3np3t3r
(veterán)
Blog

(#1) Fecogame Szia. Mikor mi kaptuk ezt az e-Személyit, nem volt választás, azt mondták kötelező.

(#2) joghurt Lehet, hogy egyeseknek bonyolultnak tűnik. Nyilván némi informatikai tudás szükséges a használathoz. A Blog illetve cikk, nem oktatási jelleggel készült, hanem egyfajta prezentálás, hogy azon kívül, hogy személyi igazolvány, azon kívül mi célt szolgál még. Ez a most rohadt biztonságos, nem egészen igaz, hiszen a KAÜ-ben felhasználónév/jelszó kombinációval is be lehet lépni. Inkább úgy mondanám, hogy az eSzemélyivel egyszerűbb, mert nem kell felhasználónév/jelszó bepötyögése minden KAÜ-s belépésnél. Azt, hogy ezt hogyan gondolták magánszemélyek részére, halvány lila dunsztom sincs, de lehet benne valami, hogy elsősorban nem magánszemélyekre szabták az egészet. Igen, ez igaz, lehet ott is digitálisan aláíratni. Erről majd a későbbiekben szeretnék írni.

(#3) Stanlee Köszönöm :R

(#4) .:Koska:. Szia. A linkelt egyesével lehet aláíratni, a KEAASZ-szal viszont egyszerre többet is egyadott könyvtárban.

(#9) Tim82 Szia. Semmi hibát nem generál, ugyan az a firmware verzió kerül fel a magyarra is mint a németre, annyi különbséggel, hogy nyelv változtatható meg.
Jelenleg ha lejár az e-Aláíráshoz használt tanúsítvány, pont csak személyesen lehet kormányablakban intézni a megújítást. - Ez tévedés, anno azt mondta az ügyintő hölgy a Kormányablakban, hogy ha van billentyűs kártyaolvasó, otthon is meg lehet újíttatni. Az első belépéssel kapcsolatban írtam, hogy kell felhasználónév/jelszó, de utána a KAÜ-ben ahol lehet, ott kiválasztható az Elektronikus Személyi Igazolvány, mint a mellékelt kép is mutatja.
Ja és "KÜA" nincs, KAÜ van, mint Központi Azonosítási Ügynök - Köszi az észrevételt, javítottam :R

(#10) MC Pite Az eredeti koncepció az volt, hogy az eSzemélyi számos más okmányt fog helyettesíteni. Ez még a mai napig nem valósult meg sajnos. A digitális aláírásról majd később szeretnék egy bemutató leírást készíteni.

"II.) Mire is használható otthon az E-személyi?" - Valóban hiányosra sikerült ez a szekció :W , igyekszem pótolni a hiányos leírást. :R

(#13) sztanozs Ezt a kis részt azért említettem meg, mert a cég ahol dolgozom, sajnos párszor előfordult egy olyan jelenség, hogy hamis céges emailek terjengtek.

[ Szerkesztve ]


Tim82
(nagyúr)
Blog

Semmi hibát nem generál, ugyan az a firmware verzió kerül fel a magyarra is mint a németre, annyi különbséggel, hogy nyelv változtatható meg.

Ez nem igaz, más a firmware. Még egyszer: azért, mert szerencséd van, hogy a Te esetedben a kártyaolvasód működik németországi kiadású firmware-rel, ezt nem jó dolog ajánlgatni másoknak. Nem egy ember futott bele, hogy külföldről beszerzett kártyaolvasóval nem megoldható problémái voltak az ország-specifikus firmware miatt és support-ot nem fog rá kapni itthon.

Ez tévedés, anno azt mondta az ügyintő hölgy a Kormányablakban, hogy ha van billentyűs kártyaolvasó, otthon is meg lehet újíttatni.

Igen, a kormányablakban is tévedhetnek, előfordult már, kérlek, majd nekik is jelezd, hogy de megmondták neked, amikor próbálod a "billentyűs" kártyaolvasódon elvégezni ezt és még csak opció sem lesz rá sem az eSzemélyi Kliensben, sem a KEAASZ-ban. :) (Arra, hogy az előbbiben pontosan mire is jó a Tanúsítvány menü... megnézheted a jelenleg használt tanúsítványod tulajdonságait. :) Ld. felhasználói kézikönyv, 4.7. fejezet. A KEAASZ-ban sem tudsz tanúsítványt megújítani, csak a gépedre feltelepült tanúsítványok tárából tudsz variálni, hogy melyiket használja, illetve milyen paraméterekkel - ez mondjuk egészen részletesen változtatható, a tanúsítvány és a felhasználás jellegétől függően. Felhasználói kézikönyv itt.)

Nem, nem attól függ, hogy "billentyűs" kártyaolvasód van-e otthon. Még egyszer: szerződés aláírás kell a tanúsítvány megújításához jelenleg (mivel új tanúsítványt kapsz, nem meghosszabbítják a régi lejárati határidejét). Igen, személyesen a kormányablakban, kézzel aláírva. Ajánlom figyelmedbe az itt elérhető anyagokat: [link] -> különös tekintettel erre a tájékoztatóra: [link] és abból a "3. A tanúsítványok igénylésének és kibocsátásának körülményei" c. fejezetre.

Elképzelhető, hogy ez valamikor változni fog és megoldják személyes megjelenés és szerződés aláírás nélkül is az új tanúsítvány kiadását a régi lejárt helyett (végül is tisztább és jobban érthető, ha kimondom, hogy a szó szoros értelmében nincsen "megújítás", "meghosszabbítás"), de jelenleg ez a helyzet, még ha az ügyintéző hölgy a kormányablakban ezzel nincs is tisztában.

Az első belépéssel kapcsolatban írtam, hogy kell felhasználónév/jelszó, de utána a KAÜ-ben ahol lehet, ott kiválasztható az Elektronikus Személyi Igazolvány, mint a mellékelt kép is mutatja.

Akkor még egyszer: nem kell első belépéshez felhasználónév/jelszó, nem előfeltétel az eSzemélyi e-Azonosítás funkcióhoz, hogy legyen a személyi birtokosának Ügyfélkapuja. Ez a funkció alternatívát nyújt az Ügyfélkapuhoz, mint azonosítási módhoz, nem pedig ráépülő szolgáltatás. Totál függetlenül létezik a kettő egymástól, csak az eSzemélyihez még adtak egy olyan lehetőséget is, hogy ha nincsen a birtokosának Ügyfélkapuja, akkor tud személyes megjelenés nélkül azt regisztrálni is.

És még mielőtt besértődnél: többek között ezen témával is függ össze a munkám több éve, a célom annyi, hogy a valótlanságokat, félreértéseket javítsam.


st3v3np3t3r
(veterán)
Blog

Ez nem igaz, más a firmware. Még egyszer: azért, mert szerencséd van, hogy a Te esetedben a kártyaolvasód működik németországi kiadású firmware-rel, ezt nem jó dolog ajánlgatni másoknak. Nem egy ember futott bele, hogy külföldről beszerzett kártyaolvasóval nem megoldható problémái voltak az ország-specifikus firmware miatt és support-ot nem fog rá kapni itthon. - Én nem ajánlottam senkinek, hogy külföldről rendeljen kártyaolvasót! Valamit nagyon félreértettél. Mellesleg, a kliens csak az illetékes oldalon felsorolt kártyaolvasókkal működik. Egyéb más típusokkal nem biztos. A BM csak a listán szereplőket hagyta jóvá.

Ez tévedés, anno azt mondta az ügyintő hölgy a Kormányablakban, hogy ha van billentyűs kártyaolvasó, otthon is meg lehet újíttatni.

Igen, a kormányablakban is tévedhetnek, előfordult már, kérlek, majd nekik is jelezd, hogy de megmondták neked, amikor próbálod a "billentyűs" kártyaolvasódon elvégezni ezt és még csak opció sem lesz rá sem az eSzemélyi Kliensben, sem a KEAASZ-ban. (Arra, hogy az előbbiben pontosan mire is jó a Tanúsítvány menü... megnézheted a jelenleg használt tanúsítványod tulajdonságait. :) Ld. felhasználói kézikönyv, 4.7. fejezet. A KEAASZ-ban sem tudsz tanúsítványt megújítani, csak a gépedre feltelepült tanúsítványok tárából tudsz variálni, hogy melyiket használja, illetve milyen paraméterekkel - ez mondjuk egészen részletesen változtatható, a tanúsítvány és a felhasználás jellegétől függően. Felhasználói kézikönyv itt.) - Majd fogom, ígérem, ha eljön az idő. Amúgy honnan vetted, hogy a KEAASZ-ban meg lehet újítani a tanusítványt? Én ilyet nem írtam sehol. Valamit nagyon összekevertél :F

És még mielőtt besértődnél: többek között ezen témával is függ össze a munkám több éve, a célom annyi, hogy a valótlanságokat, félreértéseket javítsam. - Nincs ezzel bajom, sőt, köszönöm az infókat. A cikket a saját meglévő tapasztalatok és a neten fellelt cikkek és irományok felhasználásával hoztam létre. Nagyon részletesen nem akartam kitárgyalni a dolgokat. Amint tudom az információid alapján korrigálom a cikket :R


Tim82
(nagyúr)
Blog

A BM csak a listán szereplőket hagyta jóvá.

Azokból is a hivatalosan hazai piacra szánt, hazai forgalomba került példányokat. Nyilván ezt így nem írták ki, mert azért viszonylag elenyésző azon emberek száma, akik magánemberként és külföldről beszerzett olvasókat használnak. Gondolj bele, az átlagembernek nem kell valószínűleg sem magánhasználatra, sem munkára használnia sem az e-Azonosítást, sem az e-Aláírást. Ahol én tudom, hogy tömegesen használják munkahelyeken, az jellemzően valóban az egészségügy (az e-Azonosítás rész kell már a jelenlegi egészségügyi szakrendszerekhez), illetve állami hivataloknál (szintén az e-Azonosítást, szintén szakrendszerekhez).

Én nem ajánlottam senkinek, hogy külföldről rendeljen kártyaolvasót! Valamit nagyon félreértettél.

Nem direktben írtad ki, hanem leírtad, milyen jó beszerzés volt, mint követendő példa. Ez nekem ugyanaz a kategória, mintha ajánlottad volna - nyilván jó szándékkal, de az említett okok nem javasolt. És tényleg nem az a problémám, hogy jó beszerzésed volt, vagy nálad működik - csak figyelmeztetni akartalak téged és a cikk olvasóit is, hogy egy szerencsés eset alapján még ne próbálják meg a "drága hazai" helyett inkább külföldről beszerezni, mert jó eséllyel lesznek problémáik az így beszerzett kártyaolvasó eSzemélyis használhatóságával.

Majd fogom, ígérem, ha eljön az idő. Amúgy honnan vetted, hogy a KEAASZ-ban meg lehet újítani a tanusítványt? Én ilyet nem írtam sehol. Valamit nagyon összekevertél

Egyáltalán nem ezt írtam. Arra céloztam, hogy két program van, amivel lehet az eSzemélyi funkcióit használni. Az egyik az eSzemélyi Kliens (aktiválás, illetve e-Azonosítás, de az e-Aláírásnál is kell az is, hogy fusson, mert az végzi a kártyaolvasó és az eSzemélyi felismerését ott is), a másik (kifejezetten az e-Aláírás funkciót illetően) a KEAASZ. Azt írtam, hogy egyikkel sem lehet megcsinálni "a billentyűs kártyaolvasóval otthonról megújítást". Más opció meg nincsen erre, nincsen rá kialakítva tudtommal még olyan "digitális" lehetőség sem, hogy mondjuk írsz e-Papíron egy kérelmet egy kormányablaknak ezért, amihez csatolod az amúgy fellelhető szolgáltatói szerződést aláírás után visszaszkennelve és még azt is elektronikus formában hitelesítve. (Mármint technikailag adott, hogy ezt így meg lehetne csinálni, elkerülendő a személyes megjelenést, csak nem fogják így befogadni a kérelmet az új tanúsítvány igénylésére.)

Amikor lejár a tanúsítvány, akkor úgy néz ki a dolog, hogy miután a kormányablakban aláírtad az új tanúsítványra a szerződést, hazamész, az első ezután történő eSzemélyi Klienses kártya használatnál letöltődik az új tanúsítvány. A KEAASZ esetében lehet, hogy még szükséges beállítani azt is, hogy pl. a Windows Tanúsítványtárból ne a régi, már lejárt tanúsítványt próbálja meg továbbra is használni az e-Aláíráshoz, hanem az új, frissen települtet.


Luser2000
(addikt)

Én úgy érzem, hogy a BM mára már kezdi elengedni ezt az egész eSZIG (vagy még inkább NEK) témát. Már számtalan alkalmazási módnak meg kellett volna honosodnia, ehhez képest igen csak lassacskán jönnek új funkciók.

Az is látszik (írtátok néhányan), hogy mind a használat, mind a használt fogalmak, mind a felhasználói útmutatók, mind pedig a központi fejlesztések felületei nagyon távol vannak az egyszerűségtől, könnyű érthetőségtől és az ergonómiától.

Ma már nem is a plasztik kártya formátumra kell koncentrálni, hanem a kártya virtualizációjára és az eSZIG mobilba költöztetéséről.


joghurt
(addikt)
Blog

"- Kérem, igazolja magát!
- Bocs, épp lemerült a telóm."
(Fiamnál konstans kifogás.)


st3v3np3t3r
(veterán)
Blog

A nyelven kívül nincs difi. Konzultáltam a Reinerrel, hogy hogyan lehetne magyarosítani, illetve használatban milyen problémáim lehetnek. Nyelvet nem lehet állítani, de használat nem okoz problémát. Aki nem akarja használni, ne használja. Ez a cikk nem arról szól, hogy kötelező használni! A beszerzésről annyit, hogy nekem megérte, más meg döntse el! Az, hogy te ajánlatnak vetted, az nem az én hibám, de beleírtam a cikkbe, hogy nem ajánlat az, hogy nekem jobban megérte kintről megtendelni. Én kérek elnézést, hogy nem tanulmányoztam az egész procedúrát egészen a forráskódig, hogy bitről bitre mi hogyan történik. Sokaknak ez az alap folyamat leírás is bonyolult, hát akkor egy mélyebb szinten tárgyalt leírás milyen lenne?

üzenetek