hozzászólások
schilence
(csendes tag)
Akkor legközelebb kell hirdetni tárgy nyereményt
Mondjuk volt most is... Cocoon-Z kapott pár "kocka" naptárat, nem tudom ki osztotta-e őket. Meg volt egy kimustrált p1-es gèp is... Mondjuk azt ahogy volt vissza is hoztam
Nos, én meg örülök, hogy ott lehettem, és kicsit "kontárkodhattam", ami még jól is jött ki.. :")
Remélem el lett rakva az a pár doboz "sz@r", hogy jövőre csak ki kelljen rakni. Kicsit még lehetne finomítani, memkártyákkal, HDD-kel..
Jövőre megyek, vmit még kitalálok...
Most láttam csak meg a beszámolót. Ott voltam szombaton, nagyon jó volt, sokat beszélgettem ott többekkel. Kedvet is kaptam a tavaszi eseményen részt venni mint kiállító, mert lenne azért egy-két dolog, minek helye lenne ott. Ezt jeleztem is Bacsisnak a helyszínen, aki szerint jövőre már annyian bejelentkeztek kiállítani, hogy nem fogunk beférni a tornaterembe.
Hű meg ha A beszámolóban látott dimenzióktól leesett az állam. Óriási dolog, hogy van egy ilyen rendezvény, ennyi bemutatnivalóval - nagy respect a szervező bizottságnak!
Z_A_P
(addikt)
Koszonjuk!
Amikor ezeket a regi jatekokat latom (Ugh, prince, stb), akkor olyan mar-mar nyomaszotan eros erzeskent merul fel bennem az a "mennyivel jobb volt ez regen".
Es nem tudom eldonteni, hogy valoban jobb volt, vagy csak a "fiatalsag" miatt erzi/hiszi az ember
[ Szerkesztve ]
bLaCkDoGoNe
(veterán)
Konkrét egyéntől függően változó arányban, de valószínűleg kicsit mind a kettő szerepet játszik.
Aki a '80-as évek végén, '90-es évek elején kezdett el pl. PC-n játszani, (vagy akár 8 bites mikroszámítógépről jött) egy jóval ingerszegényebb "világból" érkezett (ezen főleg a társadalmi-gazdasági helyzet miatti "visszamaradottságot" értem), ezért sokkal erősebbek voltak a hatások, amik érték. Ehhez sokat hozzáad az elmúlt fiatalság emlékeinek pozitívan torzító tükre is. 30+ éves játékos múlttal a hátam mögött azért nekem vannak a 2000-es, 2010-es évek játékaival kapcsolatban is hasonlóan erős pozitív emlékeim szerencsére (pl. a Capital Wasteland feltárulása, amikor a Fallout 3-ban először kiléptél a Vault 101 kapuján a játék elején, vagy a Bioshock Infinite-ben amikor a játék elején belefutsz a "God only knows"-t éneklő barbershop quartett-be, vagy a The Last of Us érzelmi hullámvasútja kb. elejétől a végéig, hogy csak egy pár példát említsek).
Az ingerszegénység igaz volt a nyugatra is. Mai szemmel egy akkori vérfagyasztó horror elbújhat a híradó mögött. A megfizethetőség is a nosztalgia mellett szól. A fizetésekhez képest annyira drága volt minden, hogy nem hónapokig, hanem évekig kellett gyűjtögetni rá a pénzt. Még a vasfüggöny túlsó oldalán is nagy szám volt a Sinclair amit már egy ottani gyári munkás is meg tudott fizetni. Amikor végre meglett a hőn áhított gép, akkor nem lehetett róla lerobbantani a fiatalokat
bLaCkDoGoNe
(veterán)
Bizonyára igazad van, én nem nem tudom, hogy mi volt akkoriban nyugaton.
Arra próbáltam utalni egyébként az "ingerszegénységgel", hogy itthon egy nagyon komoly szellemi és anyagi sötétségben tartották mesterségesen az embereket az információk koncentrálásával és szűrésével, a javakhoz való hozzájutás korlátozásával, stbstb. – ez azért a miénknél szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban messze nem így volt, ennyit azért tudok.
A gépek a 80-as évektől indultak a kiállításon. Akkoriban már mindent meg lehetett itthon is venni pult alól vagy társasutazás keretében a vasfüggöny másik oldaláról behozva. A gorenje turizmussal meg már tényleg csak az anyagiak okoztak korlátot.
Az információk szűrése helyett inkább ideológiai torzítást mondanék inkább, illetve a nyugati nyelvek hiányát jelölném még meg, mint problémát. A szakmai dolgokat nem cenzúrázták, könyvtárakban is elérhetőek voltak az információk. Nézd meg, hogy milyen könyvek jelentek meg pl. a C64-ről, illetve milyen fejlesztések mentek itthon. Én a lemaradásunkat átlagosan nagyjából 3 évre tenném a 80-as évek közepén.
Az biztos, hogy egy sokkal nyugodtabb kor volt. Az átlag embernek nem is volt igénye a számítástechnikra, de ez egy vidéki angol munkáscsaládra is igaz volt.
Timer
(veterán)
"(pl. a Capital Wasteland feltárulása)"
Az a játék egy állat. Hetekre beszippantott, pedig csak CS volt nálam akkoriban, semmi más. De az, amikor az ember kisgyerekként összerakta a S.P.E.C.I.A.L.-t, vagy amikor a kínai szimulációban a megfelelő hangok megszólaltatásával lehetett előhívni a rejtett konzolt, az azért ütött. Nem kicsit. És ezek csak azok, amik így kapásból beugrottak 12 év távlatából, számtalan elcseszett vagy épp megkapó pillanata volt annak a világnak (egyedül az "élő" fa nem kellett volna, az már kreténség volt szvsz.)
[ Szerkesztve ]
Meg azt is add hozzá, hogy anno a "számítástechnika" (vagy a videojátékok világa) eleinte misztikumnak számított, anno ez a kockák játszótere volt.. Ma már az utolsó csóringer kölök is legalább vmilyen telón játszik, míg az anyjával vár az SZTKban...
A kozolok mennyisége meg összehasonlíthatatlanul sok..
Anno csodájára jártunk a C64-nek vmilyen iskolai rendezvényen, és kb. 3-4 háztartás gyerekei lógtak egyik haveroméknál (köztük én is), mikor a nagybácsi elhozott egy Atari konzolt (ez úgy 85-86 lehetett). Aztán persze a rendszerváltás/vadkapitalizmussal ezek a folyamatok felgyorsultak.. Még 92-ben is én csodabogárnak számítottam aszakközepes osztálytársaim között, hogy én nem VHS-t cserélek/másolok, hanem CoV, 576-ra költöm a zsebbénzem.
bLaCkDoGoNe
(veterán)
Amit írtál, az megállja a helyét, csak picit elkanyarodott az egész dolog az eredeti felvetéstől, amire reagáltam. Ha a nagy képet nézzük, tök igazad van, de arra a kis szeletkére vonatkozóan, amit Z_A_P eredeti hozzászólása vetett fel (tényleg jobbak voltak-e akkoriban a játékok vagy csak a nosztalgia miatt érzi ezt az ember?), nem minden esetben releváns; pl. teljesen igaz, hogy hozzájuthattál szakirodalomhoz ilyen-olyan módon, meg a Novotrade-nél futószalagon készültek a C64 játékok, csak ezek nem voltak hatással pl. a '90-ben 10 éves kissrácokra, akik pár éve még hétfőnként tévét sem tudtak nézni, most meg a Golden Axe-szal vagy a Prince of Persiával játszottak PC-n – majd 30 évvel később könnyes nosztalgiával gondolnak vissza ezekre a játékokra.
De még egyszer mondom, tökéletesen igazad van, csak az én mondanivalóm nem egészen erre vonatkozott.
zttk
(csendes tag)
Én évek óta szerettem volna eljutni, de mindig közbejött valami, míg végre idén eljutottam. Sajnos (vagy szerencsére) sógorom és a két kislánya is elkísértek, de emiatt csak pár órát tudtunk ott tölteni. Hatalmas élmény volt, az idei év fénypontja!
Egy kérdésem lenne: hogy oldottátok meg a doom 2-es gépek hálózatba kötését és a multiplayert? Jól emlékszem, hogy a doom 2 csak IPX protokollt ismert? Milyen csatlakozó, hálókártya kellett hozzá? Ezt nem lehet valahogy emulálni?
Köszi
ZT
[ Szerkesztve ]
Persze, hogy nosztalgiával tekint vissza az ember. Szeretnék megint kölyök lenni, nyáron a cseresznyefán ülve hascsikarásig zabálni a termést, ugrálni a stégről a Tiszába és számolni, hogy hány nap múlva ülhetek megint gép elé. Igazad van, hogy ez sokat megszépít a többségnek.
Amúgy ezt némi leüléssel, átgondolással, köldöknézéssel ki lehet azért deríteni. Ha leülsz és körberakod magadat a legnagyobb videojáték-élményekkel, konkrétumokkal, nem általánosságban "milyen jó is volt"-okkal, akkor azért lesz egy képed arról, hogy a régi játékok hogy viszonyulnak az újakhoz. Nekem is van hajlamom nosztalgiával tekinteni a 80-as és a 90-es évek hőskorára, de pont pár héttel ezelőtt ejtettem meg a fenti gyakorlatot, és az jött ki, hogy a top20 ever játékélményemnek majdnem a fele 2010 utáni. C64-es pedig csak (vagy "csak") 2 van benne.
Kicsit belegondolva C64-ről a Wizard of Wor az, ami beugrik, de sem Enterprise-ról, sem C+4-ről, sem Amigáról nincs olyan nagy élményem. A többi már PC, viszont nem merném kijelenteni, hogy 20-ból a fele 2010 utáni. Persze ez erősen függ a személy korától, mert nyilván egy mai 20 évesnek biztosan a 2010 utáni játékok inkább a meghatározók, de a magunkféle veteránoknak 2010 előtt volt egy 20-25 éve élményt gyűjteni számítógépes játékok terén.