Porfelhő... az volt rendesen
[Re:] [Cifu:] Végre valóban repült a SpaceX "víztorony" (StarHopper) - BLOGOUT fórum
hozzászólások
Fred23
(nagyúr)
Szép volt, csak kissé poros! Az egész terület lebetonozása vállalhatatlan költség lett volna?
[ Szerkesztve ]
A SpaceX mindent a lehető legolcsóbban akar megoldani. Hozzáteszem, hogy az Blue Origin féle New Shepard leszállások is hasonlóan néznek ki. Ott sem aszfaltozzák / betonozzák le több száz méteres körben a leszállóhelyet. Hozzátéve, hogy hiába betonozod le, por esélyesen azon is lesz...
llax
(senior tag)
Ha ez ekkora port kavar, mekkorát fog a booster??? (máshol a lángterelő alagutak és a rengeteg víz miatt nem látod külön a port)
Kérdéses még az is, hogy azon a helyszínen érdemes-e komolyabb erőfeszítéseket tenni egy teljes értékű indítóhely felé. Túl közel van lakott terület, részben ez, részben a minősített FTS hiánya miatt még 200m-re sem emelkedhetett. Még így is a házak elhagyását (de legalább ablakoktól eltávolodást) javasolták...
Továbbá gyakorolják a "minimál infrastruktúrás" repülést, a cél, hogy ne kelljen "teljes értékű" indítóállás ennek a rendszernek.
Szép repülés volt, de a leszállás lehetett volna finomabb is, a lábak alatti energiaelnyelők teljesen kilapultak. (óvatosabb volt, mint egy F9 booster, de egy személyszállítónak is tervezett jármű leszállítását kell még gyakorolni)
Ez volt a víztorony utolsó repülése, ezután hajtómű tesztállás lesz belőle.
[ Szerkesztve ]
Mókás volt, ahogy a lilás szúrólángból a leszálláshoz közeledve hirtelen sárga fáklya lett.
John_Doe
(senior tag)
A "minimál infrastruktúrás" repülésről az jutott eszembe hogy épp elég lesz a Marson az üzemanyaggal bajlódni érthető hogy ami feltételtől csak tudnak meg akarnak szabadulni.
llax
(senior tag)
Ez is egy cél.
A végső cél, hogy CH4+LOX-on kívül semmi mást ne kelljen tankolni. A StarHopper pont nem tudja ezt, héliummal helyezi nyomás alá a tartályokat, az RCS nitrogént használ, de legalább a gyújtáshoz nem kell külön "üzemanyag". (hétfő este pont ez a gyújtórendszer rendetlenkedett, ezért volt 1 nap halasztás)
Ha kiáll az indítóállásra egy F9 Dragonnal a tetején, a teljes rendszer üzemanyag rendszeréhez kell: RP1, LOX, MMH, NTO, sűrített He, sűrített N2, TEA, TEB.
llax
(senior tag)
Vélhetően a szabályozási tartomány legaljára mentek, ekkor már nem tudták tartani az ideálishoz közeli keverési arányt. Ha valami dúsul, akkor viszont a CH4 legyen az, a LOX dúsulása minden körülmények között kerülendő.
Egy ilyen "full flow" hajtómű szabályozása a legnagyobb kihívás az összes közül, a SpaceX-en kívül másnak nem is igazán van ezzel "éles" tapasztalata (plusz a metán hajtás sem szokásos dolog - egyelőre). A Raptor a világ 3. valameddig megépült full flow hajtóműve és az egyetlen, amit bármilyen jármű alá szereltek. (ezért is volt fontos a "víztorony" reptetése)
A Merlinek ennek az ellentettjei, nyílt ciklus és pintle injektor: nagyon széles sávban szabályozható tolóerő, minden körülmények között.
llax
(senior tag)
Nem, sokkal "hagyományosabb" az égéstere, több ezer koaxiális injektor dolgozik (coaxial swirl injector). Mindkét összetevő gázként érkezik az égéstérbe (a full flow működés velejárója), a pintle injektort itt talán nem is lehetne használni.
llax
(senior tag)
Leszállás után az egyik COPV elszállt a 4-ből (2 He, 2 N2, az utóbbiból az egyik repült).
Vártam, hogy valaki YT-ra felteszi ezt külön, önálló videóként (ennek a végén), de eddig nem találtam: a Twitter-en van videó.
Csak hangosan gondolkodva... Ha ez (szokásosabb módon) a szerkezet valamelyik tartályán belül lett volna, mekkora tűzijáték lehetett volna belőle???
[ Szerkesztve ]
John_Doe
(senior tag)
Volt ott más baj is. A linkelt youtube videón ha nézed 5:40 körül látni hogy kicsit elkezd égni valami a harang tövében. Először van egy sárgás villanása a lángoszlopnak majd a harang tövében elkezd égni valami azután az egész láng sárga színűre vált. Látni lehet hogy kicsit kemény volt a leérkezés az összenyomott lábakon és aztán repül a tartály.
llax
(senior tag)
Még senki nem próbált szabályozni repülés közben egy full flow hajtóművet és nem is várható a közelebbi jövőben, hogy más ilyet tegyen. Ezt is el kell kezdeni valakinek.
Gondolom az erősen limitált üzemanyag mennyiség (FAA engedély) és a hosszú ideje tervezettől eltérő repülés új problémákat is okozhatott.
A sárgára váltó láng az erősen metándús üzem. Ott már a szabályozhatóság alsó határára érhettek. Közben a mozgását is érdemes figyelni: nagyon belassul, majd amikor ereszkedne kicsit gyorsabban, akkor vált sárgára a láng - eközben még a tömege is gyorsan csökken (picit "New Shepard jellegű" mozgás). Ha egyéb probléma lett volna, akkor nem egy darabban / kicsit laposabban érkezik le...
A leérkezés lényegesen "puhább" volt, mit egy F9 booster leszállása, de itt nincsenek rugalmas lábak, csak egyszer használatos energiaelnyelő talpak, azok lapultak ki, a feladatukat láthatóan ellátták. (a StarShip esetén már nem ilyen talpak lesznek)
Ami számított volt ezen a teszten, az látszólag jól működött. Ugyanakkor fontos is volt ez a teszt, mert vannak dolgok, amiket egyszerűen nem tudnak átemelni az eddigi megoldásaikból.
A StarHopper elvileg többet nem is repül. Átépítik hajtómű tesztállássá.
(a ráépített tartályok nem "repminősítettek" voltak, ez jelölve is volt rajtuk)