üzenetek

hozzászólások


ImI87
(őstag)
Blog

Grat az íráshoz! :C
Bár a kifejezések feléről azt sem tudom, hogy mi az ( :B ), jónak ígérkezik a monitor. Én jelenleg egy 2709W-t használok, nagy megelégedetsséggel. Ez akár egy potenciális utódjelölt is lehetne. Szerintetek a nagyobb felbontáson kívül lenne más érezhető előnye egy cserének? :F Ez az H-IPS panel miben és mennyivel jobb, mint a 2709W-ben lévő S-PVA panel? :F

ImI


Nyugdíjas
(nagyúr)

Igaz igy nem lathatok igazi kukasmelleny szineket
Kicsit ugy érzem, mintha dühből beszélnél. Vagy rossz a benyomás?
Naszóval akkor egy picit segitek... Ha normális, AdobeRGB szinterű tartalommal "eteted" a kijelzőt, nem lesz túlszaturált. Persze ehez ez is kell. Ami jelenleg nagyjából fotót jelent, ez tény.


yodamastah
(őstag)

Jol erzed azt hogy "duhbol" irom :)

Helyzet az hogy hazimozi projektorok kalibralasaval/tesztelesevel foglalkozom mar nagyon regota. Pl. HD tartalom eseteben (pl Bluray) REC709 referenciahoz igazitjak a tartalmat. Ez szinekben sRGB gamutot jelent, azaz az RGBCMY 100% pontok megegyeznek az sRGB-vel. Ezek miatt nyilvanvalo hogy ha HD-hez pontosan beallitott vetitot akarok akkor sRGB-hez kell beallitani. Az utobbi evekben omlenek a wide gamutos projektorok nagy melldongetessel hogy mennyivel tobb szaturaciot tudnak mint a korabbi modellek. Ez mind teljesen haszontalan, hiszen a tartalom amit meg akarunk jeleniteni nem wide gamutos.

A kukasmellenyt azert irtam, mert a kukasmelleny szaturacioju szineket nem tudja az sRGB. Ezt barki lathatta mar amikor megprobalt egy kukast lefotozni es otthon megnezte :)

A monitorral semmi bajom. Amikor megvettem srgb-ben teszteltem. Meg sem neztem milyen a tobbi modban. Ebben hasznalom most is. Korrekt teljesen. Semmi dithering es posterize. Tenyleg jo ennyi penzert.

[ Szerkesztve ]


Nyugdíjas
(nagyúr)

Ez ténykérdés. Filmre még mindig sRGB. Nem is értem pl., hogy LCD tévék is újabban mitől wide gamutosak. De ezek szerint a projektorokat sem kerüli el a dolog.
Monitornl viszont abszolút van létjogosultsága, ezért nem értettem az okát, amiért igy irsz.


dezz
(nagyúr)
Blog

Hát jahh, az igaz, de a pixelek olyanok, mint sok-sok tű hegye! :))
Szóval, nem csak egy irányban éles, hanem mind a kettő (x, y)! :D

(#15) janos666: Az az érdekes, hogy pár napja priviben teljesen jól írtad. :)
Amúgy jók voltak a kérdéseid!

(#16) yodamastah: "A teszt ok en is 2711-et hasznalok, kb egyetertek az elhangzottakkal. Kiegesziteskent hozzatennem hogy hiaba a szeles gamutos megjelenites, amig a legtobb megjelenitendo tartalom sRGB-ben keszul, addig mindezeket wide gamutban nezve csupan azt erjuk el hogy minden tulszinezett lesz. Pelda: a Bluray keszitesekor is sRGB gamutot hasznalnak. De a digitalis kamerak java resze is sRGB-ben kesziti a kepeket, es szerintem a jatekot keszito grafikusok sem szeles gamutban dolgoznak.... Innentol kezdve amig nincs teljes color managelt megjelenites az oprendszerben, addig egyszeruen egy wide gamutos monitornak semmi ertelme nincsen. (szep szines parasztvakitos)."

Elméletben igazad van, de a gyakorlatban nem értek veled egyet. Főleg a "nincs semmi értelme" és a "parasztvakítás" résszel!

Az sRGB a régebbi, átlagos monitorokban és tévékben alkalmazott CRT foszforának színtere. Ennyit tudott. (Megjegyzem, már a trinitron rendszerű CRT-kben alkalmazott vörös is vörösebb volt valamivel, illetve enyhén lilás, de senki sem tiltakozott ellene! :) )

Az sRGB az élethez képest is fakó, nem bírja visszaadni az élet színeit...

A technológia most lehetővé teszi a még tisztább és élénkebb színek megjelenítését. Mint írtam, a széles szín-gamut nem olyan, mintha egyszerűen sRGB-ben feljebb tolnánk a szaturációt! A vörös valódi vörös, nem az a szokásos téglavörös, a zöld is tisztább zöld, nem az az inkább sárgászöld, és a kék is "kékebb". Az egész jóval "élőbb" és -- megfelelő körülmények között -- élethűbb!

Kb. mint az előhívott, filmtekercses fotók! (Illetve lehet, hogy a fotónyomtatók is képesek már erre, nem tudom.)

Az meg egy másik dolog, hogy az egyéb eszközeink jó része még nincs felkészítve erre (bár vannak pl. Adobe RGB-s fényképezőgépek). De most ezért lemondani az egészről még ki tudja, hány évig...!?

Kiemelném, hogy a wide-gamutos H-IPS-nél kiegyensúlyozottan van kibővítve a színtér: a szem érzékenységét figyelembevéve egyforma arányban minden irányban!

Egyébként a moziban sem sRGB-ben megy a vetítés! Legalábbis ami a filmszalagos filmeket illeti, de szerintem a digitális sem! Szóval, az egy dolog, hogy pl. a Blu-ray által használt videós színtér is az sRGB-n alapul (nem teljesen egyforma a kettő gammában), de attól még nyugodtan nézhető wide-gamutban, miáltal sokkal mozisabb feelinget kapunk!

"En sRGB-ben hasznalom, de persze megneztem a szeles gamutos uzemmodjaiban. Egyszeruen tul szines minden amit neznek rajta es kesz."

Váljék egészségedre, senki sem tiltja meg! :) De szerintem ezzel lemondasz egy nagyszerűbb vizuális élményről...

Igen, wide gamutban minden élénkebb lesz, ez tény. (Részben mert az eredeti szín-koordináták némileg "kihúzásra" kerülnek -- de akkor is élénkebb lenne, ha eleve ilyen koordinátákkal készülne a felvétel!) De nem feltétlenül csúnyán túlszaturált és/vagy rossz tónusú! Úgy vettem észre, hogy (miután hozzászoktam a wide-gamuthoz) azok a felvételek tűnnek túlszaturáltnak és/vagy rossz tónusúnak (pl. bőrtónus), amik már sRGB-ben is azok! Csak itt még jobban kijön a hiba. Ilyen esetben én is vissza szoktam váltani sRGB-re, mert úgy kevésbé feltűnő.

Ja, amúgy ne a Custom módot próbáld! Az valóban nagyon túlszaturált lesz, ha akár csak kicsivel is lejjebb van véve a kontraszt! (Pl. sötét szobában, amikor a 0-ás fényerő is kicsit sok.)

"Kiemelnem negativumkent az engem meglehetosen idegesito anti glare reteg altal keltett "maszatos" feluletet. Utalom. De ez van sok masik monitornal is sajna."

Amikor először láttam H-IPS-t, nekem is furcsa volt, de 2-3 nap alatt hozzá lehet szokni. Most már fel sem tűnik.

"EZ meg mindig elviselhetobb mint az Apple fele tukrozo felulet, na attol meg jobban idegbajt tudok kapni"

Nalátod! :) Persze, jobb lenne valami arany középút. Én sem értem, mi szükség van ilyen erős tükröződésmentesítésre...

[ Módosította: dabadab ]


yodamastah
(őstag)

Dezz igaz hogy a moziban nem sRGB-ben vetitenek :) A film gamut joval szelesebb es ez latszik is a moziban. De mivel digitalis hazimozinal a megjelenitett forras forras sRGB gamutra van masterelve ezert kutya kotelessegunk oda allitani a mozi megjenitot.

Az sRGB-t enis legszivesebben kihajitanam a francba. Legjobb lenne egy jo szeles gamutos szabvany, aztan hasznalja mindenki azt. Erre vannak torekvesek hazimozinal. Ennek megoldasara jot ki az x.v.Color es deepcolor egyuttes... egyelore meg massziv mennyisegben nincs hozza forras....

Igazatok van abban hogy PC monitornal abszolut van letjogosultsaga a szeles gamutnak, csak eppen hogyan hasznaljuk ki? Leulok a gep ele, dolgozom rajta, fotozok egy atlag digitalis kameraval, webezek, jatszom, megnezek 1-2 filmet. Hol talalkozom atlag emberkent szeles gamutos forrassal?

"Szóval, az egy dolog, hogy pl. a Blu-ray által használt videós színtér is az sRGB-n alapul (nem teljesen egyforma a kettő gammában), de attól még nyugodtan nézhető wide-gamutban, miáltal sokkal mozisabb feelinget kapunk!" - Ezzel nem ertek egyet. Nem lesz mozisabb. Szinesebb lesz. Igaz hogy egy Ferrari vagy a tenger szine kozelebb lesz wide gamutban a valosaghoz( vagy az is lehet hogy szinesebb lesz a kelletenel), de az emberek borszine is telitettebb lesz mint ahogyan azt legyartottak nekunk. En tenyleg nagyon sok hazimozi megjelenitot nezek, mozifilmekkel. Mindig akkor lesz termeszetes filmszeru a kep, ha behuzom a szinteret sRGB-re, vagy legalabbis a kozelebe.

Reszemrol az egesz problemazas egyebkent onnan fakad hogy amikor kalibralom a megjelenitoket kenytelen vagyok szabvanyhoz igazodni. Nem mehetek oda hogy na akkor beallitom oda ahova nekem szimpatikus. Innen fakadhat hogy ragaszkodom a forrashoz rogzitett szabvanyos szinterhez. Lehet tul konzervativ lettem ezugyben mar az evek alatt :)

"Amikor először láttam H-IPS-t, nekem is furcsa volt, de 2-3 nap alatt hozzá lehet szokni. Most már fel sem tűnik." A 2711 elott Apple-m volt, 23as ACD. AZ egy kivalo sRGB S-IPS monitor. Ugyanilyen anti glare volt azon is. Hasznaltvam vagy 9-10ezer oran at, megsem tudtam soha igazan megszokni.


Nyugdíjas
(nagyúr)

Hol talalkozom atlag emberkent szeles gamutos forrassal?
Az égvilágon sehol :D A profi fotósok tudják ezt leginkább hazsnálni, mint mondtam. Dehát azért ezek a monitorok inkább nekik, vagy legalábbis más profiknak készültek. Nem hiába gyártják őket wide gamutosra.


Perillustris
(senior tag)

174 900,- Ft?

Döbbenetesen jó ár. :C


dfdfdf
(őstag)
Blog

Jó cikk és jó olvasni a HSZeket is valamit tanultam most is : hülye vagy az LCD technológiához :DDD
Eddig még csak egy olcsó benq 21,5" lcd-m TNes volt nah senkinek nem kívánom, egy hetet sem bírt nálam és visszatértem a jó öreg 19es CRTmhez mert szerintem használhatóbb és szebb képet biztosít főleg hogy gyakran nem pont szemből nézem a monitort.
De azut hiszem ergy ilyen megjelenítőcsodát elnézegetnék :))

[ Szerkesztve ]


Hun'reeth
(őstag)

Korrekt cikk csak egy dolog rettentően zavart. "Sztenderd" :Y :F ilyen szó ebben a formában nem létezik. Magyarnál is maradjunk a "standard" kifejezésnél inkább ha lehet. Bár lehet, hogy Grétsy tanár úrnak nem volna ellene kifogása. ;]


Integra
(titán)

az szörnyen jó ár, nálam 949 euro..


Perillustris
(senior tag)

SZVSZ a sztenderddel semmi baj nincs, eléggé beépült a mindennapi nyelvhasználatba. Szóval a szó létezik, és köszöni jól van. :DDD

Vö: wirtschaft - vircsaft


Perillustris
(senior tag)

Ha elférne, tán le is cserélném a HP 2475w-t.


janos666
(nagyúr)
Blog

Vagy magyar szövegben inkább használjunk helyette magyar kifejezést. Illetve ha valami okból idézet szerűen visszük át (itt pl. utalunk a standard nevű módra a menüben), akkor nem kéne magyarosítani.
De látod, hogy ékezetesen írtam le a menu szót? Feltűnt, zavart? :))

[ Szerkesztve ]


dezz
(nagyúr)
Blog

Persze, ez mind világos és meg is értem az álláspontod. Olyan törvény viszont nincs, ami szankcionálna egy magánembert szabványnemkövető magatartásért... :)

Ha nem is lesznek tökéletesen pontosak a színek, wide-gamut módban nézve sokkal jobban hasonlít egy sRGB-s géppel készült fénykép is egy előhívott fotóra (ezzel együtt sokkal jobban is néz ki), mint sRGB módban. Itt persze leginkább a privát fényképek nézegetéséről és hasonlókról beszélek.

Munka szempontból (kiv. ha pl. kimondottan webes felületre készül) persze nyilván az a legjobb, ha egy profibb, Adobe RGB-s géppel készült fényképeken dolgozunk Adobe RGB módban. Megtehetjük itt ezt is.

Ami a filmeket illeti, a legtöbbnek eleve módosított, egyedi színvilága van, amiben nem a tökéletesen természetes bőrtónus és egyebek a cél... Akárhogyan is, a moziban színesebb a kép. Lehet, hogy a digitális mozikban sRGB van (bár ezt nagyon nehezemre esik elhinni), de ott sem úgy néznek ki a filmek, mint egy sima monitoron...

Egyébként a monitor Video módban támogatja az x.v.Colort (más néven xvYCC), amit az AVCHD formátum és a PlayStation3 is támogat (bár nem tudom, az utóbbi milyen formában).

Anti-glare: pár évig egy olyan S-IPS-es monitort használtam, ami enélkül a "bizsi" nélkül volt tükröződésmentes. Bár nem ennyire, mint ez, de általában elég volt, ide is elég lenne nekem is. Talán valamilyen szabadalmi kérdés áll a háttérben, nem tudom. Ha két verzió létezne a panelből, én is az enyhébbet választanám. De ha nincs, hát nincs és annyira nem zavar.

Hun'reeth: Nem-e? Közölném, hogy ez az angol standard magyar megfelelője. ;) Magam sem tudtam, de felvilágosítottak. :) Viszont mielőtt egy ilyen kijelentést teszel, nem ártott volna, ha nyomsz egy keresést... [link]

janos666: Természetesen a monitor Standard módjának említésekor nem magyarosítottam azt. :P


ALI_G
(veterán)
Blog

A dell időtlen idők óta ezt a dizájn és minőséget hozza. már szinte unalmas :)


zsirfecske
(addikt)
Blog

iszonyat profi teszt és monitor, le a kalappal.

amin én színteres kérdésekben mindig mosolygok, az az NTSC mint viszonyítás. főleg ha a talán nem véletlenül ráaggatott gúnynevekre gondolok mint pl. Never Twice the Same Color, No True Skin Colors :)


dezz
(nagyúr)
Blog

Köszi! :)

Az NTSC rendszer egy összetett dolog és csak egy elemének tökéletlensége okozta azt, amit írtál.

Az 1953-as szabvány része az "NTSC színtér", fixen definiált szín-koordinátákkal. A viszonyítás erre vonatkozik. Ez alapvetően a képernyő színterét írta elő, amit CRT esetén a felhasznált foszfor-keverék határoz meg. Egyébként szélesebb a mai tévéknél megszokotthoz képest, és csak pár évig tartották be, mert azok a foszforkeverékek, amik ezt tudták, nem biztosítottak elegendő fényerőt és az utánvilágítási idejük is túl hosszú volt.

De az elszíneződési problémák ettől függetlenek: az NTSC videojel szín-enkódolási tökéletlenségéből fakadnak.


zsirfecske
(addikt)
Blog

áhh, köszi az információt így mindjárt más!

bme-n hallgattam egy tárgyat anno ami érintőlegesen foglalkozott hasonlókkal és az előadó hordta le nagyon az NTSC-t mint tv szabványt, pontosan pl. az emberi bőrszín visszaadásának hiányosságai miatt.

sokkal többet nem tudok a témáról, csak nekem azóta is a Never Twice the Same Color az első ami beugrik NTSC-ről. mint a People Eating Tasty Animals a PETA-ra :)

üdv,
zsirfecske

üzenetek