[Re:] [Eastman:] Nagy T (mint Tesla) - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


0xmilan
(addikt)

Ennek beepitett benzinkutja van. Barhol tudod tolteni.


Hieronymus
(addikt)
Blog

Ha a kocsiba rakná a generátort és kivezetné az égésterméket, talán "alapjáraton" tudna gurulni. :C


nullpoint
(senior tag)

Látom is magam előtt hogy a Tesla műszaki vizsgán károsanyag kibocsátást mérnek, persze az aggregátoron :D


Apollyon
(Korrektor)

Ez van, ha erőltetnek egy zsákutca technológiát. És mennyi ilyen lesz még...


Hieronymus
(addikt)
Blog

Akkor a belsőégésű motor is zsákutca. Abból is kifogyhat az üzemanyag. :D


lezso6
(HÁZIGAZDA)
Blog

Miért zsákutca? Mert szénnel mennek?


Apollyon
(Korrektor)

Jah, csak éppen azt visszatöltöd, és azonnal mész tovább. Nem befolyásolja még az sem, hogy hideg van.
Ellenben a posztban szereplő szerencsétlenül járt pedesztrián lehet még azóta is ott töltögeti az autóját az út szélén. ;]


Apollyon
(Korrektor)

Már más topikokban is többször kifejtettem hogy miért az...
Az akkumulátor miatt. Mire többszázmilliós mennyiségben megoldanák ezt a techet (nem fogják), addigra lesz (vagy akár már most is van) egy sokkal rugalmasabb tech az autó hajtására.


Csapoati
(nagyúr)
Blog

Melyik lesz az? Az üzemanyagcella?


lezso6
(HÁZIGAZDA)
Blog

Ja, az akkumulátor technológia nem valami jó. Ha ezt megoldják, onnantól viszont működni fog.

Vagy jön az ammónia-hajtású autó. :D Ami valójában hidrogén-hajtású.


Apollyon
(Korrektor)

Így van, a hidrogénre gondoltam.
"Ja, az akkumulátor technológia nem valami jó. Ha ezt megoldják, onnantól viszont működni fog."

na és mennyi ideje várunk már erre... Nem azt mondom, hogy nem fejlődött az akku technológia, de ha meg is veszed a mai legmodernebb, lecsúcsabb, leg-high-techebb akkus elektromos autót, sokkal több gondod és kényelmetlenséged lesz vele, mint a leg-high-techebb bezines autóval.

Se rugalmas újratöltés, se épkézláb hatótáv, és garancia sincs rá, hogy 10 év múlva is működni fog ugyanazzal az aksival. (LOL) Mert ha nem is te használod 10 évig, kidobni egy akár többszáz kilós akkupakkot autónként, azért elég nagy terhelés a környezetnek.


t72killer
(titán)
Blog


Drenadar
(veterán)
Blog

Mert az üzemanyaggal működő autók még közvetve se adnak terhelést a természetre, sőt használnak neki.
Az üzemanyag kitermelése, finomítása majd eljuttatása a végfelhasználóknak, és nyilván ezekbe se kell akksi, de ha kell is akkor az +10 évig is jó lesz, meg különben is ezek bio akksik. (jó nyilván sokkkkkkkkkkal kisebb akksi, de mennyivel több ilyen sok kis akksi van, mint elektromos autó?)

szerintem járjon mindenki gyalog :) (de még az is terheli a környezetet :D )


Apollyon
(Korrektor)

Nem állítottam azt, hogy a jelenlegi gépjármű hajtás nem terheli a környezetet, hanem azt állítom, hogy az elektromos autó akkumulátoros verziója sem fogja kevésbé.


blade zte
(őstag)

Tl;Dr Az akksik gyártása bőven visszahozza azt a szennyezést ami benzines autóknál leginkább a használat alatt történik meg.

Amondó vagyok hogy Trolikocsikkal vagy RTG(https://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_generator)-vel is többre mennénk hamár az egy személy/Landrover elvét használjuk.


t72killer
(titán)
Blog

Az akksigyártás összes járulékos szennyezése és a veszteséggel az akksiba töltött német lignitáram az, amit számításba kell venni.


llax
(senior tag)

Ezt a hidrogén témát végig kellene gondolni... Erőlködtek vele egy ideig, de mostanra mindenütt az akku az elsődleges, a hidrogén vonalon elindultak alternatív irányokba.

1. A képen látható szituációban csak a tréler segíthet. (Esetleg vontatás, már amelyiket szabad...)
2. Komoly problémák vannak a hidrogén energiasűrűségével. A Teslák hatótávja is nehezen elérhető hidrogénnel. (vagy csomagtartó helyett is hidrogén tartály?)

Az a több száz kilós akksi nem tartalmaz annyi veszélyes anyagot, mint egy Swift akkuja... Mivel a lítium egyre inkább hiánycikk lesz, az elhasználódott akku értéke is egyre nagyobb lesz.


8th
(addikt)
Blog

Az. A belsőégésű motor ami töménytelen mennyiségű tiszta levegőt nyel el és cserébe egészségkárosító anyagokat bocsájt a légkörbe alapvetően tényleg zsákutca. De jelenlegi formájában az elektromos autó is az. Nincs jó megoldás, legfeljebb csak kevésbé rossz. Vasúthálózat fejlesztése és bővítése az nagyon hasznos lenne. Pl. Tata - BP. Keleti pu. távolságot 40perc alatt megteszi az IC. Kocsival 50percet ír a google útvonaltervezője és dupla költség mint ha vonattal menne az ember.


t72killer
(titán)
Blog

Az elektromos autó önmagában jó lenne, a gond az akksi.


Hieronymus
(addikt)
Blog

"Így van, a hidrogénre gondoltam."

A hidrogént is elő kell állítani valamiből. Leginkább a vízből.
Mivel a víz nagyon stabil hidrogén oxid, nagyon sok energiát kell fordítani a víz bontására. Sokkal többet, mint amit az oxidációjával nyerünk.
A hidrogén rendkívül robbanásveszélyes anyag. De legalább veszteségmentesen sem tárolható. Legalább is szobahőmérsékleten. Persze szilárd héliumból készült tartályban tárolva nem nagy gond.

Hamar kiderül, a hidrogént érdemesebb valami bonyolultabb molekulában tárolni. Gyorsan felfedezzük a gázolajat, újra. Szóba jöhet még a folyékony gázzal hajtott motor, mint megoldás. Vagy az akkumulátor.


Kasya
(nagyúr)
Blog


llax
(senior tag)

Szerintem nem több már a gond azzal, mint a belsőégésűvel. Csak más a gond. Szokatlan, új, idő kell az elfogadásához. A piac "robbanásszerű" átalakulása még nem jött el, a nagyon közeli jövőben (1-2-3 év) nem is várható (csak gyorsuló növekedés). Ezért ezek az új akku gondok egyelőre nem sokakat érintenek, egyben akadálya az olcsó és nagy hatótávú elektromos autónak - ez amolyan önszabályozó folyamatnak is felfogható.


t72killer
(titán)
Blog

Ja, csak eléggé ki kell gyúrni magad, ha a lemerült Teslához gyalog vinni akarsz elég áramot a legközelebbi, 20km-re lévő benzinkútról. (avagy találós kérdés: ha a 400km hatótávú akksi súlya több, mint fél tonna, hány liter dízel súlyát nyomja egy 20km-re biztosan elég akksi?)


llax
(senior tag)

Ez minden esetben probléma, ha nem kezelhető az "üzemanyag" légköri nyomáson és élhető környezeti hőmérsékleten (H2, LPG, CNG sem...).
Az áramot nem gyalog kell odavinni az autóhoz. A benzinmotoros aggregátor inkább csak egy átmeneti állapot. Másik (bármilyen hajtású) autóval szállított akkuban kell odavinni a segélyezéshez szükséges energiát (pl. néhány perc gyorstöltéshez elegendőt). Technikai akadálya egyáltalán nincs, ha lesz rá kereslet, megoldják. Akár az elektromos autók egymást segítésének megoldása is felmerülhet.

[ Szerkesztve ]


Apollyon
(Korrektor)

A hidrogén csak egy lehetséges példa az elektromos autó meghajtására, nem pedig kizárólagos leváltója bárminek is.

Az akkus autókhoz viszont sok szerencsét. Sok problémát kell még megoldani ezzel kapcsolatban, aminek "mindössze" fizikai korlátai vannak. ;]

Azért, mert létezik egy technológia (akku), az még nem jelenti azt, hogy a végtelenségig lehet fejleszteni. Gyakorlatilag nincs még rugalmas, tényleg hatékony megoldás nagy mennyiségű elektromos energia tárolására. <= itt bújik el az egyik legnagyobb probléma ebben a dologban.

De nézzük a benzines autó előnyeit és hátrányait:

Pro:
+ könnyen elérhető
+ könnyen szerelhető
+ olcsó
+ pár perc töltés után azonnal rendelkezésre áll
+ nagy hatótáv
+ a motor 10, vagy még több év után is ugyanazt, vagy közel ugyanazt a teljesítményt képes leadni
+ hidegben is képes ugyanazt a teljesítményt leadni a motor
+ a fűtés / klíma nincs drasztikus hatással a hatótávra
+ ha köhög / nem indul, be lehet lökni és elindul

Kontra:
- fosszilis, véges rendelkezésre állású üzemanyag
- működése során közvetlen környezetét szennyezi, büdös

Akkus elektromos autó:

Pro:
+ halk, csendes
+ működése során közvetlen környezetét nem szennyezi, nem büdös
+ az akku maximális teljesítményét pillanatok alatt, azonnal képes leadni (ha ezt előnynek lehet nevezni)

Kontra:
- nevetséges hatótáv
- órákon át, vagy akár egész éjszakán át tartó töltés még a prémium kategóriában is
- hidegben kisebb teljesítmény
- hidegben még kisebb hatótáv
- a fűtés drasztikus hatással van az amúgy is kicsi hatótávra
- az akkutelep élethossza kérdéses, bizonytalan
- a telep gyártási folyamata ugyanúgy káros, vagy talán még jobban terheli a környezetet
- a telephez szükséges nyersanyagok rendelkezésre állása véges
- az elhasználódott akkuk újrafelhasználásának hatékonysága kérdéses, ám ez is terheli a környezetet

Egy mai pörgő, rohanó világban, ahol azonnal szükség van és/vagy lehet nagy hatótávra, azonnali újratöltésre, egy mára már jól bevált, megbízható technológiát nem fogsz leváltani egy, már évtizedek óta fejlesztett de még azóta is kulcsfontosságú problémákat leküzdeni nem képes alternatívára. (Amely problémák a leváltandó technológiában már rég megoldottak.)


D1Rect
(félisten)
Blog

A ló:
- mindenhol tud legelni, nem fogy ki belőle a benzin
- elmegy bárhol, nem kell neki út
- nem romlik el
- nem kap defektet
- nem kell jogosítvány hozzá
- sokkal olcsóbb
- évezredek óta használjuk

Aki az mondja, hogy a lovat le fogja váltani a gőz és a benzines autó, az egy hülye.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

A jelenleg rendelkezésre álló technikát használják a elektromos autókhoz. A jövőben meg az akkor rendelkezésre álló, sorozatgyárhatót fogják.
Mi ezzel a baj?
Bárkinek kötelező olyat venni?
Mert itt többen úgy írnak róla, mint ha valami egyedüli, kötelező, megkerülhetetlen dolog lenne, most és azonnal meg kellene oldani minden problémáját, mint ha egy darab beszerzése után már csak és kizárólag azzal közlekedhetne a gazdája... Tudtommal szabadon lehet választani...

A belsőégésű:

"könnyen szerelhető"

Egy Trabant vagy Zsiguli igen, de ahogy egyre modernebb és környezetkímélőbb a jármű, annál nehezebben, a legújabbak majdnem sehogy (nagyon drágán).

"pár perc töltés után azonnal rendelkezésre áll"

Sokaknak régóta pár másodperc... Kikerekedett szemekkel nézni, ahogy a kis 12 éves Clio-t csurig tankolom, míg ő a koromokádó (kiiktatott részecskeszűrő és EGR) használt német prémium mellett állva a kutast utasítja: Lökjé' bele kétezeré' :)

"a motor 10, vagy még több év után is ugyanazt, vagy közel ugyanazt a teljesítményt képes leadni"

Beszélgessünk az elmúlt pár évben (és jelenleg is) gyártottakról is. Mert azok a régi, majdnem örök életű szívómotorok folyamatosan kopnak ki, egyre inkább olyanokból kezd sok lenni, ami összemérhető, vagy alulmúlja az elektromos autók akkuinak élettartamát (és a szakszerű, károsanyag kibocsátás növekedéssel nem járó javításuk igen drága - nyugaton gyak. gtk, rá is sózzák a keleti népekre).

"a fűtés / klíma nincs drasztikus hatással a hatótávra"

Elektromosnál sem annyira vészes a dolog, ha nem akarod az előnyeit élvezni (előfűtött/hűtött jármű, vagy azonnal induló fűtés).

Amit ellenérvként írtál az elektromos autóra:
Az olcsóbbjánál valóban kicsi a hatótáv, de városba, második autónak akár az is kényelmesen elegendő lehet. A töltés ideje csak akkor problémás, ha nagy távolságokra akarod használni. A jelenleg használt akkukhoz a nyersanyagok rendelkezésre állása a fosszilis üzemanyagokéhoz hasonló (jelenleg csak néhány évtized a tuti), csak utóbbit nem lehet újrahasznosítani, jelen állás szerint leváltani sem (pl. a bioüzemanyagok is problémásak), az akku újrahasznosítható és később újabb technológiák elérhetőségével is lehet számolni. A hidegben kisebb teljesítmény egy átlagos használatú jármű esetnén nem probléma, észre sem vehető (esetleg a motor teljesítménye el sem éri az akku hidegben leadható teljesítményét - ekkor padlózva sem észrevehető). Már vannak annyi ideje elektromos autók forgalomban, hogy ez az akku élettartam para kezd csitulni...

A belsőégésűnek több évtized kellett a nagy sorozatú gyártásig és volt további 110 éve fejlődni. Ehhez képest az elektromos autók igazi (mai mércékkel) tömeggyártása kevesebb mint 10 éve kezdődött.


#92006144
(aktív tag)

Akkor számold bele az 1 lóerőre jutó gázokat, vagyis 600 ló fingása biztosan több "mérges" gázt juttat a levegőbe, mint egy tesla ;]


t72killer
(titán)
Blog

Igen, ha 5perc alatt feltölthető lesz az 1000km hatótávú családi villanyautó minden "benzinkútnál", és nem fog 40eEUR-nál többe kerülni, akkor kétségtelen leváltja.


Apollyon
(Korrektor)

Én nem állítottam hogy kötelező, csak azt, hogy bukta lesz.

"Egy Trabant vagy Zsiguli igen, de ahogy egyre modernebb és környezetkímélőbb a jármű, annál nehezebben, a legújabbak majdnem sehogy (nagyon drágán)."

Ebben van igazság, de még mindig egyszerűbb javítani mint a villanymotort és aksit.

"Beszélgessünk az elmúlt pár évben (és jelenleg is) gyártottakról is. Mert azok a régi, majdnem örök életű szívómotorok folyamatosan kopnak ki, egyre inkább olyanokból kezd sok lenni, ami összemérhető, vagy alulmúlja az elektromos autók akkuinak élettartamát (és a szakszerű, károsanyag kibocsátás növekedéssel nem járó javításuk igen drága - nyugaton gyak. gtk, rá is sózzák a keleti népekre)."

Erre van egy könnyű megoldás: nem bimmert kell venni ;]

"Elektromosnál sem annyira vészes a dolog, ha nem akarod az előnyeit élvezni (előfűtött/hűtött jármű, vagy azonnal induló fűtés)."

Nem vészes, csak a hatótáv lesz méginkább vicces.

Figy, nekem nincs bajom az elektromos autóval, főleg, hogy nekem nem lesz olyan. Én szeretem a benzinest, megbízható, ami erről az új trendi vonalról meg nem mondható el. Mert jelen állapotában azon kívül hogy trendi, nem sok előnye van, főleg városban nem, ahol egyébként is extra büdös van a képzőművészeti adagedény dízelek miatt.

Második autónak városba, az meg igen lol. Inkább tudnék elképzelni a trollihoz hasonló megoldást én is, csak éppen ehhez is ki kéne építeni a hálózatot irtózatos pénzből.

Az akkukat már évtizedek óta fejlesztik viszont, és még mindig nem sikerült áttörést elérni hogy most azt mondjuk hú – valszeg nagyon nem is fognak már, mert ilyen a fizika... vagyis nem a fizika, mert az csak leírja a természeti jelenségek egy részét, de érted...

A napelemeket sem fogják tudni a végtelenségig fejleszteni? Miért nem? Mert fizikai korlátai vannak, hogy adott cellára mennyi a fizikailag ráeső fény. Egy pontnál tovább már nem fogod tudni tovább növelni a teljesítményét (done), mivel fizikailag lehetetlen.

Ugyanez az akkuval. Egy pontnál tovább nem fogsz tudni tárolni több elektromosságot adott méretű cellában, mivel ennek is fizikai korlátai vannak.

Persze lehet imádkozni, hogy majd mindez megváltozik, és ráadásul egy nap arra ébredünk, hogy tudósok kifejlesztették az azonnal feltölthető akkumulátort. :U

Másrészt én biztos nem tenném ki a családomat ennek a rizikónak, hogy lemerül az aksi és ottragadunk valahol, vagy spórolnom kelljen a fűtéssel a legnagyobb hidegben, mert lehet, hogy nem érünk haza a maradék szuflából...

Amit t72killer fórumtárs írt: Igen, ha 5perc alatt feltölthető lesz az 1000km hatótávú családi villanyautó minden "benzinkútnál", és nem fog 40eEUR-nál többe kerülni, akkor kétségtelen leváltja.

Na ez is csak egy lázálom. Legalábbis az akkus autók esetében.

[ Szerkesztve ]


Jhonny06
(veterán)
Blog

Bukta lesz? Nem tudom, hogy mikor mentél ki utoljára az utcára, de az elmúlt 5 évben brutális mértékben elterjedtek az elektromos autók és ez nem fog megállni. Lehet, hogy lesz majd egy fizikai korlát, de amíg lazán tudnak már többszáz km-es hatótávot produkálni (még drágán, de majd ez is változni fog), addig teljesen mindegy, mert bőven elég ez is. Főleg, hogy a töltőhálózatok is folyamatosan fejlődnek. Ahova még necces eljutni, oda jövőre már nem lesz az.

"Mert jelen állapotában azon kívül hogy trendi, nem sok előnye van, főleg városban nem"

Az elektromos autóknak pont, hogy városban van a legtöbb értelme, ahol kis hatótávokat mész. Common sense.

[ Szerkesztve ]


viharhozo
(addikt)

Az olcsóbbjánál valóban kicsi a hatótáv, de városba, második autónak akár az is kényelmesen elegendő lehet.

Errol nekem mindig ez jut eszembe:

Bár korábban a Mol Limo azt ígérte, hogy az elektromos autók arányát növeli, az első félév üzemeltetési tapasztalatai alapján eddig mégis inkább benzines kocsikat vett.

Tesla-kepbol meg tovabbra is a susogos gyatyos jugo csoka a nyero, aki benzines kannakat vitt a csomagtartoban.


t72killer
(titán)
Blog

"Na ez is csak egy lázálom. Legalábbis az akkus autók esetében."

Lítiumakksis autók esetén. Ha feltalálnak egy hatékony akkutechnológiát, 10x-es energiasűrűséggel tizedáron, akkor életképes lehet. Addig meg miafrásznak szivassam magam és a családot vele:F?


D1Rect
(félisten)
Blog

Az évi 800e km fölött autózóknak feltétlenül szükséges.
Az átlag meg megy itt évi 15 ezret.


t72killer
(titán)
Blog

Az átlag német se megy évi 30ezernél többet, én is annyit megyek úgy, hogy napi 100km-t ingázom. Mégsincs villanyautó, ami akár lopott árammal is megérné, akkora az árkülönbség.

[ Szerkesztve ]


Apollyon
(Korrektor)

Igen, láttam már, hogy sok akkus elektromos autó van, azért írtam azt, hogy bukta lesz.

"Az elektromos autóknak pont, hogy városban van a legtöbb értelme, ahol kis hatótávokat mész."

Ja, és van egy sok millió forintba került autód, amivel a városban ugyan tudsz biztonságosan közlekedgetni, de a városból kihajtani már nem. "Common sense."


t72killer
(titán)
Blog

Így van, tehát ha városiként nyaralásra/családlátogatásra is vinnéd a családot, arra vegyél egy másik kocsit (és persze adózz utána, köss rá biztosítást+parkold le), mert a leaf félúton le fog merülni. A gyerkőcöknek meg magyarázhatod, hogy miért kell a 300km-es, korábban egy nekifutásból teljesített úton 2xfél órát egy benzinkúton dekkolni a drága új kocsival. Erre az szokott lenni a kifogás, dehát dízelessel is van pisiszünet - hja, csak aki ezt írja, vagy kamuzik, vagy sose látott gyereket, akinek véletlen se akkor támadnak szükségei, amikor épp szembejön az ország 5 gyorstöltős villanykútjából az egyik.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Ebben van igazság, de még mindig egyszerűbb javítani mint a villanymotort és aksit."

Szerintem meg rövidesen egyszerűbb (és sokkal olcsóbb) lesz javítani a villanymotort. Kicsit csiszolódik a "know how", kicsit bővül az ezek javítására szakosodott műhelyek száma, a probléma megoldódik. Egy Tesla akkuját jelenleg is sokkal egyszerűbb javítani, mint egy belsőégésű motort. Ne a pillanatnyi magyarországi helyzetet, hanem a dologban rejlő további lehetőségeket nézd (a téma egészében).

"Második autónak városba, az meg igen lol."

Viszonylag sokan tartanak második autót. Nyugatabbra többen, keletebbre kevesebben. Ilyen asszonynak bevásárlós, gyereket óvodába/iskolába hordós autónak, esetleg azzal jár dolgozni (csak az én ismeretségi körömben többeknél - persze nem elektromos). Még a jelenleg kapható, kisebb kategóriás, kisebb hatótávúakkal se lenne gond ezt megoldani, már csak annyi kell, hogy legyenek egyre olcsóbban elérhető ilyen autók, egyre többeknél lesz ilyen (persze nem Magyarországon fog elkezdődni).

"Ugyanez az akkuval. Egy pontnál tovább nem fogsz tudni tárolni több elektromosságot adott méretű cellában, mivel ennek is fizikai korlátai vannak."

Az elméleti korlátoktól még nagyon távol vannak a jelenleg sorozatgyártott akkuk. A lítiumnál jobb technikák továbbra is csak laborban működnek, de vélhetően nem örökké.

Sunyin, a háttérben ott figyel a szuperkapacitás... Ami szintén fejlődik. A lítium akkukhoz képest a kapacitás/tömeg arány jelenleg még csak 8-10%, egységnyi kapacitás sokkal drágább, viszont minden másban nagyon sokkal jobb (pl. töltés-kisütés gyorsasága, ciklusok száma). Az elektrokémiai úton működő akkut leváltani vélhetően nem fogja, viszont ki lehet(ne akár most is - csak drága) egészíteni vele, pl a fékezéskori sokkal jobb arányú visszatöltéshez, sokkal nagyobb pillanatnyi csúcsteljesítményhez, a hatótáv egy kis részét sokkal gyorsabban lehet tölteni, stb...

A lényeg hogy ez az akkus tárolás még "nem ment el a falig", vannak és lesznek lehetőségek tovább fejleszteni.
A másik lehetőség a plug in hibridek, olyan kivitelben, ahol már nem a belsőégésű motor lesz az elsődleges teljesítményforrás (és nem végez közvetlen mech. hajtást). Erre az irányra valamiért még nem ugrottak rá a gyártók (nem úgy, mint az adókedvezményes alibi hibridekre), de ahogy jött egy Tesla, jöhet még más is. Ahogy Bazsó Gábortól is elhangzott egy előadásán: a jövő autóját vélhetően tech. cégek fogják gyártani nem a "hagyományos" gyártók.
(Én jelenlegi autóipart kb. a gyógyszer biznisszel sorolom egy szintre, több okból is...)


llax
(senior tag)

Ne a jelenlegi helyzetet nézd, mert az jónak még nem nevezhető.
Ahogyan egyre nagyobbak lesznek az elérhető hatótávok és javulnak a (gyors)töltési lehetőségek, úgy lesz egyre többeknek vállalható az elektromos autó. Ha az árak is csökkennek, akkor elérhetőbb is.

Zsákutcának nem nevezném az akkus tárolást, legfeljebb nem mindenkinek jó. (Ma, Magyarországon még sokaknak nem lenne jó.)


t72killer
(titán)
Blog

"A lítium akkukhoz képest a kapacitás/tömeg arány jelenleg még csak 8-10%, egységnyi kapacitás sokkal drágább" - szuper, akkor csak 100x-ozni kell az energiasűrűséget és 20-adolni az árat:U... Ez a villanyautózás két fő gyengéje, az akksi ára az autó árának jelentős részét teszi ki és baromi nehéz (tesla 400km-es akksi: 540 kiló)

#39: egyszerű, akksi/energiatároló-forradalomra van szükség. A villanyszekér többi része már 100%-ban jövőálló, sokkal olcsóbb villanymotorokat gyártani, mint EUR6-os dízelt, a szervizelése is lényegesen egyszerűbb.


D1Rect
(félisten)
Blog

Még a leaf hatótávja is kb 250km.


t72killer
(titán)
Blog

Ja, és mennyire is szereti a lítiumakksi, ha 100%-ról 0-ra merítik?

250km nekem 2 nap ingázása, úgy, hogy a cégünk menedzsmentje kerekperec kijelentette, hogy nem fognak a céges parkolóban töltőt felszerelni. Otthon a parkolóhelyem a(z emeleti) lakástól/legközelebbi konnektortól kb 60méterre van, tehát 2naponta effektíve el kéne mennem egy kútra tölteni.

A családlátogatás meg nálunk nem 300km, hanem kb 1000, évente van belőle 3db + nyaralni is gyakran kocsival megyünk, uis 3ember repjegye iskolaszünetben + egy bérautó többe kerül, mint 2hét szállás...

[ Szerkesztve ]


D1Rect
(félisten)
Blog

Az előbb még 300km-ről volt szó.


Hieronymus
(addikt)
Blog

"Mert azok a régi, majdnem örök életű szívómotorok folyamatosan kopnak ki, egyre inkább olyanokból kezd sok lenni, ami összemérhető, vagy alulmúlja az elektromos autók akkuinak élettartamát ..."

Ez honnan jön?
Nagyjából az ellenkező folyamatot látom.
Lassan nincs olyan autógyár, amelyik 5 évnél kevesebb garanciát adna a járműveire. Az átrozsdásodásra 12 év garanciánál tartunk. Nekem úgy tűnik, hogy javult a járművek minősége.


t72killer
(titán)
Blog

Az nem a mi helyzetünk, abban egy Bp-i család példáját próbáltam felhozni.

De 300km-t is kíváncsi lennék, hogyan teszel meg 250km ELMÉLETI hatótávú kocsival, amikor tudjuk, hogyan szokták a fogyasztást mérni az autógyártók...

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Az akku tömege majdnem lényegtelen, ha az egész rendszer egyébként hatékony.

Ha a Tesla 540 kilóját emlegeted:
Bír gyorsulni?
Hatótáv hogy áll a többihez képest?
Az autó alján, a tengelyek között elhelyezett jelentős tömegnek milyen hatása van a komfortra és stabilitásra?


Feketelaszlo
(senior tag)

Végigolvastam a hozzászólásokat kíváncsiságból és szerintem nagyon pozitív dolog, hogy sok embert ennyire érdekel a téma, de csak röviden reagálva laikusabb felvetésekre:

"A hidrogént is elő kell állítani valamiből. Leginkább a vízből."
Legkevésbé vízből, azt általános iskolai kémiaórán azért csinálják, mert biztonságos, de nagyüzemben drága. Az ipar a földgázban található metánból (CH4) állít elő hidrogént - ellopjuk a hidrogénatomjait, a maradék szenet pedig oxigénnel lekötve CO2-ként kinyomjuk a légkörbe. Van a folyamatban víz, de nem elektrolízissel állítják elő.

...a benzines autó előnyeit és hátrányait:
(...)
Pro:"+ hidegben is képes ugyanazt a teljesítményt leadni a motor"

Ha ennyire brillírozik hidegben, akkor miért is félünk évtizedek óta a hidegben indítástól és miért gyártunk olyan dolgokat, mint hidegindító-spray, motor-előmelegítő vagy téli üzemanyag? Az igazság az, hogy a belsőégésű motor utálja a hideget s az egész, működési hőmérséklet alatti világot (60-80 °C olajhőmérséklet alatt), csak többé-kevésbé tudunk védekezni ezen tulajdonsága ellen. Az elektromos autók akkumulátorainál a legegyszerűbb megoldás az, hogy melegíti a hűtőfolyadékot, mikor érzékeli, hogy a külső hőmérséklet kritikusan alacsony. Ha ezt jól csinálják, minimális hatótáv vesztést okoz.

"Akkus elektromos autó:
Kontra:
(...)
- az akkutelep élethossza kérdéses, bizonytalan"

A bizonytalansággal nem tudok vitatkozni, de egyéb felhasználási területek tapasztalataiból viszonylag pontos becslést lehet adni rá. Meghatározhatna a gyártó kötelező 10 éves csereperiódust is, ahogy más alkatrészeknél is van ilyen, de mivel igen drága egységről van szó, sokan lehúzásnak éreznék, ha egyébként 1-2-5-10 további évet mégis kibírna az az akku, s a garancia időn túl valószínűleg senki nem is tartaná be ezt az ajánlást.

"még mindig egyszerűbb javítani mint a villanymotort és aksit."
A kefe nélküli villanymotor nem csak hogy gondozásmentes gép, de legalább egy nagyságrenddel alacsonyabb meghibásodási aránnyal bír, mint a belsőégésű társai. Annak az esélye, hogy egy személyautó élettartama alatt pont a hajtó villanymotor fog javításra szorulni minimális. De ha meg is történne, nem vagyok benne biztos, hogy bonyolultabb javítani, mint mondjuk egy repedt blokkot helyrepofozni, kopott vezérműtengelyt újraköszörültetni vagy törött hajtórudat cserélni.
Az akkumulátor javítása annyiban kimerül, hogy megkeresi a technikus a hibás cellákat (vagy a BMS kapásból megmondja neki melyek azok) és kicseréli őket, nagyon mást nem lehet vele csinálni.


t72killer
(titán)
Blog

"Hatótáv hogy áll a többihez képest?"

Lesz.rom, hogy a még gagyibb villanyverdáknál jobb, ha a 15kEUR-ért pár évesen jó állapotban megkapható Octavia felét se éri el.

Főleg nem a komfortra és stabilitásra van hatása, hanem arra, hogy megfelelően könnyű akksi esetén az időigényes töltési macerát felválthatnák akksicserével. 3db 30kilós akksival ez teljesen reális lehetne, fél tonnával esélytelen. Apropó stabilitás: nem ugyanaz a feladat megállítani 1.3 tonnát vagy 2.2-t (Model S), ha 140el megy...

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Lesz.rom, hogy a még gagyibb villanyverdáknál jobb, ha a 15kEUR-ért pár évesen jó állapotban megkapható Octavia felét se éri el."

Akkor olyat kell venned... Attól még nem fog téged bántani egy villanyautó sem.

"Főleg nem a komfortra és stabilitásra van hatása"

A nagyobb tömeg soha nem árt a komfortnak. Ha ez jó helyen van, még a stabilitáson is javíthat. (alacsonyabb tömegközéppont, és jobb súlyelosztás a tengelyek között)

"nem ugyanaz a feladat megállítani 1.3 tonnát vagy 2.2-t (Model S)"

Akár még könnyebb is lehet... (mert ez nem a tömegen, hanem sokkal inkább tömegközéppont helyén múlik) A felemésztendő/elvezetendő(visszatölthető) energiák sokkal nagyobbak, de a megállítás esélyeit ez nem rontja, ha nagyon lehúzza a tömegközéppontot az akku, akkor még jobb is lehet a helyzet.


Hieronymus
(addikt)
Blog

"Az ipar a földgázban található metánból (CH4) állít elő hidrogént - ellopjuk a hidrogénatomjait, a maradék szenet pedig oxigénnel lekötve CO2-ként kinyomjuk a légkörbe."

Igazán környezetbarát megoldás.

üzenetek