üzenetek

hozzászólások


konzumpro
(senior tag)

Egészen addig míg a LiDAR kapcsán fel nem merülnek privacy problémák.


beef
(őstag)

Mire gondolsz, ami nincs jelen fokozottabban a jelenlegi kameraképeknél?


konzumpro
(senior tag)

Ha már félnek a kémkedéstől, mindegy hogy kamera vagy lidar térképez fel egy objektumot.


atus72
(senior tag)

lidar kép vs. kamera kép az nagyon nem ugyanaz, amugy 2022-ben vicces a fényképezni tilos tábla a védett objektumok közelében


atus72
(senior tag)

Az érdekes és drasztikus váltás lesz ha kameráról lidar-ra állnak át ....


Donki Hóte
(veterán)

Bill Gates megmondta, hogy 640 kB mindenre elég, Steve Jobs megmondta, hogy internet, GPS nem kell egy telefonba, Elon Musk meg megmondta, hogy nem kell LIDAR az autókba :K


dokanin
(aktív tag)

Én meg megmondom, hogy még 20 év múlva sem lesz teljes önvezetés.


kikikirly
(senior tag)
Blog

Mi ez a meglepődés, megmondta: jövőre itt a level 5 FSD most már aztán tényleg...
A fentiek ismeretében azon csodálkozom hogy csak 200 embert küldött el. ;]

[ Szerkesztve ]


Donki Hóte
(veterán)

megmondta: jövőre itt a level 5 FSD

Ezt jópár évig még minden évben el tudja mondani :C


Narxis
(nagyúr)
Blog

Na akkor a jövő heti nyertes lottószámokat is mond meg kérlek.


atus72
(senior tag)

"Elon Musk meg megmondta, hogy nem kell LIDAR az autókba"
alapvetően szerintem igaza van, a csak lidaros megközelítés sem jó, meg alapvetően a human autóvezető is a szemére hagyatkozik, ergó megoldható a probléma gépi látással, ráadásul jóval több input van mint a human vezetőknél (kamera kép).
Izgalmas évek előtt állunk :)


FattyDove
(őstag)

Ezzel sikerült egy jó nagy baromságot mondanod. Főleg annak tükrében, hogy megnézed mi volt 2002-ben és mi van ma.
Bármilyen szektorban.


beef
(őstag)

Viszont olyat senki nem mondott, hogy csak LIDAR kell. Már csak a táblafelismerés miatt sem.


MaCS_70
(félisten)

Eltekintve, hogy Bill Gates sosem mondott ilyen hülyeséget a 640 kB-ról, azért erősen csodálkoznék azon, ha a kevésbé nyilvános fejlesztési vonaluk nem foglalkozna a LIDAR-ral. Lehet, hogy tényleg nem ez a helyes megoldás, de okosabbak ők annál, mintsem hogy elvi okokból elvessék.

MaCS

UI:

Egy válasz a cikk által felvetett egyik kérdésre:
"Szakértők most azt találgatják, mi lesz az Autopilot jövője?"
Szerintem igen, próbálják kitalálni.


k-adi
(nagyúr)

így van, csak lidar érdekes lenne táblafelismerés kapcsán pl. és még sorolhatnám (nem, a helymeghatározás alapú sebességkorlátozás nem megoldás rá)


Noukoum
(veterán)

Ez nem elvi ok, egyszerűen kitapasztalták hogy nincsenek vele előrébb.


t72killer
(titán)
Blog

Ez baj, a valódi(!) önvezetésre rá kéne feküdni, és az még elég sok munkát igényel.

[ Szerkesztve ]


MongolZ
(addikt)
Blog

Ó, dehogyisnem. A lidar rengeteg olyan információt ad, amit a kamera nem tud (pontosan) megadni. Nem értem, hogy miért kell félreértenetek, nem arról van szó, hogy kamera vagy lidar, hanem kamera ÉS lidar. Számomra teljesen hihetetlen, hogy még mindig nem építik be az autóikba, nagyon sokat lépnének előre.


tibaimp
(nagyúr)

Én pedig részben egyetértek dokanin kollégával, ha nem is kell neki 20 év, de 10 tuti, mivel a jogi háttér kb. még sehol nem tart. (a technikai háttérről nem is beszélve)

Csak egy példa: ha Én beülök az anyós ülésre tök részegen, mert a kocsi vezet, de az autó ekkor elgázol egy gyalogost, akkor ki lesz a felelős, én, vagy az autógyár. Az autógyár nem lehet, mert onnantól minden balesetet az ő számlájukra akarna mindenki nyomni, de én sem lehetek, mert én azért fizettem egy csomó pénzt a teljes önvezetésért, hogy részegen hazavigyen a kocsim.....na ilyenkor mi van?


dokanin
(aktív tag)

Érdemes egyszer-egyszer úgy vezetni, hogy odafigyelünk hányszor nem szabályosan járunk el. Pl, amikor mellékútról befurakodunk a tömött főútra különben soha nem jutnánk fel. Vagy amikor záróvonalon előzzük a biciklist a dombon, mert különben dugó lenne. Amikor a feleslegesen kirakott 20-as táblát figyelmen kívül hagyjuk, stb...
Ezeket a helyzeteket nem lehet megoldani szabálykövetéssel, márpedig egy önvezető autónak kizárt, hogy engedjenek ilyet. Micsoda jogi kalamajka lehetne belőle.
Szóval szerintem esélytelen, még ha technikailag el is érnének oda valami csoda folytán.


balaaazs
(senior tag)

Szerintem ebben a helyzetben az egyén a felelős... főleg a mostani jogi környezetben, de én azon a véleményen vagyok, hogy amúgy is.

Az egyén hozza meg a döntést, hogy beül egy autóba és megbízik a robotban, hogy vezessen. Az autó nem indulna el magától, azért indul el, mert beülök és elindítom, majd saját felelős döntés alapján átadom a kormányt. Egy szoftverben mindig lesznek bugok meg fagyások, irreális elképzelés hogy átadjuk a felelősséget (szvsz)

Nem is vagyok oda a teljes önvezetésért, de a különböző támogató rendszereket (sávtartás, adaptív tempomat stb) nagyon üdvözlöm. Elképesztő különbség 5-600km-t ezekkel végigpályázni, mint ezek nélkül


Noukoum
(veterán)

Elmondtam. Használtak lidart, rájöttek hogy nincsenek vele előrébb.


MaCS_70
(félisten)

A jogi háttér hiányosságaira hivatkozni erős csúsztatás. Nem kell hozzá semmi különös újdonságot feltalálni, a jelenlegi jogintézmények (legalábbis a kontinentális európai jogban) megfelelő alapokat nyújtanak.

Problémát jelent szerintem az a jogvédői hozzáállás, hogy csak a tökéletest akarják elfogadni, tehát hirtelen megoldást követelnek egy sor olyan problémára is, amelyek az emberi vezetőkkel is bőven fennállnak.

Mondom ezt úgy, hogy közlekedési jogász vagyok és elég sok valós balesetet elemeztem kifejezetten ilyen szempontból.

MaCS


balaaazs
(senior tag)

Akkor talán Te leszel a hitelesebb abban a kérdésben, hogy ha a jelenlegi jogi környezetben ezt bevezetik (vagy 5 év múlva) akkor ki lesz a felelős egy közlekedési balesetért?


MaCS_70
(félisten)

Ismétlem: biztos vagyok abban, hogy van nekik LIDAR-juk, és folyamatosan tesztelik is. Miért is mondanának le egy teljes fejlődési irányról?

Egyébként sokszor elhangzott már, hogy a LIDAR-ral a legfőbb probléma az, hogy nagyon drága a komplett technológia, tehát a Tesla azonos eredményt olcsóbban ér el. De ez simán megfordulhat. Az ára is bezuhanhat és a képességei is javulhatnak, és a Tesla ezzel triviálisan tisztában is van.

MaCS


Timer
(veterán)

Szerintem addig nem lesz teljesen biztonságos és jó az önvezetés, ameddig vegyes forgalomban járunk, emberek és önvezető autók együtt, egyazon időben, ugyanott. Éppen azért, amit írtak is már korábban: az ember lazán felülbírálja a szabályokat, ha alapvetően józan ésszel él, akkor jellemzően még helyesen is teszi. Milyen AI lesz erre képes, és mikor? Esélytelen ez még 20 év múlva is ebben a vegyes közlekedésben, szvsz. Onnantól működhet ez jól, ha teljesen átadjuk a kormányt, és mindenki rábízza magát a technológiára, és akkor a gépek a saját, követekzetes szabályaik alapján lejátszák az adott szituációkat.

Egy ilyen technológia megalkotására pedig nem is találhatnánk alkalmasabb személyt, mint egy füves yuppie kapuzárási pánikos hipsztert, akinek egyszer-kétszer rendesen kiadta az élet, és azóta úgy isszák a szavát, mintha szentírás lenne. Akárcsak Jobs volt, méltó utódja lenne...

Szerintem ennek az embernek azt se kéne elhinni, amit kérdez, igazi marketinges pojáca. A háttérben serénykedő emberei nélkül jó eséllyel már sehol nem lenne, de hát a pénzes elit zöme ilyen, a saját szemében a reggeli végterméke is arany(at) ér.

[ Szerkesztve ]


Noukoum
(veterán)

Még egyszer: a rendszer tesztelése olyan autókon történik amikben nincs lidar, vagy az ki van kapcsolva.
Azért mondtak le róla, mert nem jutottak vele előrébb. Feleslegesen meg nem pazarolnak rá energiát.

[ Szerkesztve ]


#54625216
(addikt)

Az egész önvezetés témakört sokan tévesen közelítik meg.
Szabályozói oldalról nem akkor lesz racionalitása az önvezetésnek, ha az AI 100%-osan hibátlan, hanem ha azonos megtett kilométerre viszonyítva biztonságosabban vezet, mint egy átlagember.
Onnantól ugyanis az önvezetés folyamatosan csak javít a baleseti statisztikákon még akkor is, ha esetenként olyan hibákat vét, amit ember normális körülmények között nem tenne. Az AI hibájából ugyanis az összes önvezető autó tanul, az emberéből meg még az elkövető is csak ritkán.
Tehát egy ponton el fog jönni az az idő, amikor nem az lesz a kérdés, hogy engedjék-e az AI-t vezetni, hanem hogy engedjék-e az átlagembert.

"Szerintem ennek az embernek azt se kéne elhinni, amit kérdez, igazi marketinges pojáca. A háttérben serénykedő emberei nélkül jó eséllyel már sehol nem lenne, de hát a pénzes elit zöme ilyen, a saját szemében a reggeli végterméke is arany(at) ér."

Ez meg már nettó indulati hőbörgés.
Nézd meg mondjuk az Everyday Astronaut csatornán a Musk interjúkat, amikor nem valami fogalmatlan újságíró kérdezi bulvár témákban, hanem részletekbe menően (űr)technológiai kérdéseket feszegetnek és találj még egy "marketinges pojácát" aki ennyire képben van, hogy mi történik a cégjeinél.
Ettől még lehet Muskot utálni, de az eredményeit felesleges elvitatni, vagy más számlájára írni, mert amikor Musk bejelent valami lehetetlennek tűnő fejlesztést, akkor ugye nem a háttérben serénykedő embereit hülyézik le a mindent tudó fórumhuszárok, hanem őt magát, majd amikor szállítja az eredményeket, akkor már a háttérembereké az érdem.


MaCS_70
(félisten)

Még egyszer: ez a hivatalos verzió. Gyakorlatban meg egyszerűen kizárt, hogy a Tesla ne kövesse napra készen a lidarral kapcsolatos fejlesztéseket és valamilyen szinten ne foglalkozzon vele.

MaCS


Noukoum
(veterán)

De, biztosan követik. Miért is lényeges számunkra hogy a polcon ott porosodik a lidar?

Tehát még egyszer: kukázták a lidart, nem tudtak vele mit kezdeni. Ez tény, pont. Ha majd jövőben esetleg talán.. erről felesleges beszélni mert vagy nem, vagy igen.

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

kpbendeguzzal értek egyet.

Még egy vegyes rendszerben is minden egyes valamilyen szinten önvezető autó utcára kerülésével nő a közlekedés biztonsága.

Én egyébként úgy látom, hogy Musk nagyon sokat tett a fejlődésért, még sok hasonló vállalkozó szellemű, potenciállal rendelkező figurára lenne szükség.

MaCS


Timer
(veterán)

"Ez meg már nettó indulati hőbörgés."

Oké, elismerem. Rühellem ezt a faszit, és az összes hasonlót, aki mások szellemi / fizikai munkájából él yuppie életet. Egy ideig szimpatikus volt, a tesla innovativ, a spacex talán tényleg jót tesz a teljes emberiségnek, de nálam a starlinkkel végleg elrúgta a pöttyöst.

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

A Starlink nekem sem tetszik, nagyon nem. De ezzel együtt is messze pozitívnak látom Musk tevékenységét.

MaCS


Tuomas
(addikt)
Blog

Számodra személyesen milyen negatívumot jelent a Starlink?

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

Számomra az eget teleszemetelő tízezernyi potenciális űrszemét az aggasztó, a csillagászati megfigyelésekre gyakorolt hatásait is ideszámítva.

MaCS


#54625216
(addikt)

"és az összes hasonlót, aki mások szellemi / fizikai munkájából él yuppie életet"

Éljen a kommunizmus? Vagy hogyan kellene jól csinálni?
Mellesleg pont Musk nem él fényűző életet. (Nem mintha az én tisztem lenne védeni Musk karakterét, csak az ehhez hasonló demagóg kijelentésektől feláll a szőr a hátamon.)
Amúgy konkrétan mi a bajod azzal, ha a világ jelenleg lefedetlen területeire is eljuttatják a nagy széles sávú netet?


#54625216
(addikt)

A csillagászati megfigyelésekre a korai szakaszban volt negatív hatással, azóta folyamatosan együtt dolgoznak a csillagászokkal a probléma kiküszöbölésén, és a következő néhány műhold generáció váltással meg fog oldódni.
Az űrszemét meg pont a Starlink esetében minimális, mivel alacsony pályán mozognak és az élettartamuk végén elégnek a légkörben, de ha teljesen irányíthatatlanná válnak is max. 2 éven belül.


Tuomas
(addikt)
Blog

Az űrszemét része lehet aggasztónak tűnhet, de tudni kell, hogy aktív meghajtással rendelkeznek, emiatt élettartamuk végén, hiba esetén fékező manőverrel visszairányítják a Föld légkörébe, ahol megsemmisül, így nem keringenek évekig a Föld körül.
Csillagászati megfigyelésekre vonatkozó aggályok jogosak lehetnek arra nézve leginkább, aki amatőr szinten csinálja. A profikat annyira nem, mert ki tudják szűrni utófeldolgozással.
Sőt, sokaknak még extra is lehet, ahogy egy csillagot figyelnek célzottan úgy, hogy egy starlink műhold elhúz mellette, és sok olyan emberről tudok, akik starlink vonatokat keresnek és örökítenek meg.
Amatőr szinten csillagászkodok, de még nem zavart be egy Starlink műhold sem, ráadásul 3-4-5-6 magnitúdójú fényessége miatt nem is "takar el" más csillagokat, szabad szemmek sokszor nem is láthatók. Összehasonlításként a telihold - 12,6 magnitúdójú, aminek a fénye miatt már tényleg sok csillag nem látszik az éjszakai égen, de ez egy ilyen szakma. :D

[ Szerkesztve ]


Timer
(veterán)

MaCS jól leírta, szeretném, ha az égbolt az unokáim számára is pontosan azt az égboltot jelentené, amit nekem jelent, vagy a nagyszüleimnek jelentett. Rohadtul nem érdekel, hogy az utolsó teve talpa alatt van-e net, vagy nincs, ha annak ez az ára. De az sem, ha ennél kevesebb. Ez csak az első lépés, megcsinálja majd más is, fényesebbre, nagyobbra, stb. Vannak határok, amit nem szabad átlépni, és szerintem ezzel megtette.

@kpbendeguz:

"csak az ehhez hasonló demagóg kijelentésektől feláll a szőr a hátamon"

Semmi baj, lapozz tovább, nem kell egyetértenünk.

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

Tuomas, kpbendeguz,

Meglátjuk hosszú távon. A családomban ténykedő csillagász mindenesetre nincs elragadtatva a Starlinktől, de ezt tényleg az idő fogja eldönteni.

Az igaz, hogy alacsony pályán lévén valóban nem jelentenek hosszú távú problémát, reméljük, nem lesz különösebb gond a felbocsátásokkal és a műholdakkal. Amíg mindegyikről tudjuk, hogy hol vannak, talán nem okoznak nagy gondot.

MaCS


tibaimp
(nagyúr)

Ez is jogos!


Tuomas
(addikt)
Blog

Érdemes kiállni a szabad ég alá, és órákat eltölteni ott. Szabad szemmel való észleléshez úgy ámblokk az összes mesterséges égitest (műholdak - nem csak Starlink, Nemzetközi Űrállomás, Kínai Űrállomás) inkább hozzáadnak élményt, mint elvesznek szerintem, hiszen ha elhúz valami felettünk azt külön élmény megcsodálni és esetleg párhuzamosan nézni, hogy mi is az pontosan. Az égbolt többi csillaga pedig ugyan úgy megcsodálható, mint eddig. De ez csak az én véleményem, tapasztalatom. :B :R

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

Az öt év múlva regnáló jogi környezetről nem tudok nyilatkozni.

Ma, jobb híján az autóhoz adott, a felelősségre is kiterjedő használati utasítás lenne mérvadó, hozzávéve a gyártó egyéb kommunikációját. Persze nyilván vizsgálni kell számtalan körülményt, és nagyon nem mindegy, hogy polgári vagy büntető jogi felelősségről beszélünk, de még a szabálysértési vonal sem mellékes.

Amint írtam: nem akkora nagy feladat megoldani a feladatot, mint ahogy azt sokan hangoztatják -- nyilván annál jobban keresnek rajta, minél komolyabbnak tűnik a feladat.

A polgári részen szerintem szükségszerűen lesznek biztosítási megoldások, a büntető/szabálysértési vonalon meg az elvárható magatartást kell egyértelműsíteni.

Lesznek adatrögzítési és hitelesítési szabályok, velük együtt durva csörtékkel a jogvédőkkel.

De nagy találmányokra nem lesz szükség, az európai kontinentális jog alapjai elég rugalmasak ehhez.

Ja, és amiről valamiért el szokás feledkezni: egyáltalán nem szükségszerű, hogy egy adott (bal)esetnek egyáltalán legyen büntető jogi következménye.

A jog alapvetően egy reaktív eszköz. Meg kell teremteni a kiindulási alapokat, és ésszel alakítani a szabályokat és a joggyakorlatot.

MaCS


Timer
(veterán)

Oké, azért is írtam, hogy ez a starlink még csak a kezdet, egy rossz kezdet. Lehet, hogy most nem nagy gond. De ha emellé fellövik a kínaiak a saját rendszerüket, esetleg az oroszok, aztán mondjuk még az indiaiak, akkor a végén azon kapjuk magunkat, hogy úgy néz ki az égbolt, mint a diszkógömb.


Donki Hóte
(veterán)

A Starlink szerintem is tök felesleges (meg az összes többi hozzá hasonló űrinternet projekt), Musk csakis azért foglalkozik a Starlinkkel, mert annyi pénzt kapott rá az amerikai kormánytól, amely pénzmennyiség nemhogy a Starlink műholdakról, nemhogy a Holdról, de még a Jupiterről is látszik :K


#54625216
(addikt)

"szeretném, ha az égbolt az unokáim számára is pontosan azt az égboltot jelentené, amit nekem jelent, vagy a nagyszüleimnek jelentett"
Ha a komplett 40ezres Starlink hálózat kiépülne (jelenleg 12000-re van engedélyük), akkor sem haladna át Magyarország teljes területe felett egyidőben 8-nál több, tehát az éjszakai égbolt látványa az utolsó, ami miatt bárkinek aggódnia kellene.
Ha emellé minden nagyobb nemzet fellőné a saját hálózatát, az se jelentene lényegi változást legfeljebb 8 helyett 16 vagy 32 lenne.
Persze első hallásra több tízezer műhold soknak tűnik, de kb. olyan nagy területen szórják szét őket, mintha a Föld teljes felszínén egyenletesen szétosztva leparkolnának ennyi autót és a parkolóhelyek miatt paráznánk.

"Semmi baj, lapozz tovább, nem kell egyetértenünk."

Nem meggyőzni akarlak, csak a demagóg, hangulatkeltő kijelentéseket nem szoktam válasz nélkül hagyni, nehogy úgy tűnjön, hogy az az általános vélekedés, mert hogy nem érkezik rá ellenvélemény.


#54625216
(addikt)

A SpaceX összesen 900 millió dollárt nyert el az FCC-től, ehhez képest a teljes konstelláció kiépítése bőven 10-15 milliárd felett lesz, tehát egészen biztos, hogy nem az állami pénz miatt csinálják.


FattyDove
(őstag)

Bullshit decoder on: Elképzelésed sincs, hogy mennyi pénzt kaptak a starlinkre és mennyibe kerül a project, de azért szakértesz.

[ Szerkesztve ]


atus72
(senior tag)

neki elég a betárcsázós ....


Donki Hóte
(veterán)

Nagyjából 2400 műholdjuk van csak fönt, tehát ha a 40 ezres állomány kerül 15 milliárd dollárba, akkor a 2400 pont 900 millióba kerül.

Vagyis eddig mindent az FCC finanszírozott :K

üzenetek