üzenetek

hozzászólások


-=MrLF=-
(senior tag)
Blog

Valami történt az előző cikkeddel, itt is köszi az összefoglalót


erer1000
(őstag)
Blog

ha már az első űrversenyről lecsúsztam pár évtizeddel, legalább most nem fogok :B :B

várom az első holdas/marsos slav squatolást


Eastman
(őstag)
Blog

Az első Musk sajtótájékoztató a Falcon Heavy sikeres tesztje után.


SaGaIn
(senior tag)

Ez már a Block 5-ös rakéta volt a Merlin1D++ engine-nel vagy még a gyengébb Block 4? Mert az új engine-nel elvileg nőni fog a felvihető tömeg jelentősen.


DjFlanker
(aktív tag)

Azért a szimultán leszállás az keményen badass volt.
Örülök hogy nagyrészt siekr lett, kíváncsi vagyok milyen lesz a folytatás


Kalandor
(HÁZIGAZDA)
Blog

Az Idiokrácia vagy Homo Deus harcban megrakott tehervonat erejű jobbegyenest vitt be Elon Musk:


Cifu
(nagyúr)
Blog

A két szélső Block 2-es, a középső Block 3-as Core modul volt.

A hivatalosan megadott teherbírási értékek szvsz Block 5 modulokat van megadva, de az ugye még sose repült (pár hónapon belül fog, Musk szerint).


lev258
(veterán)
Blog

Akkor jól értem, ezek szerint nem fogja a Marsot elérni a Tesla végül?
Nem mintha ez igazából számítana az eredmények szempontjából.

[ Szerkesztve ]


sixpak
(nagyúr)

Néztem a live-ot yt-on, amikor visszatért a két egység tökegyszerre a földre, azért tátva maradt a szám....döbbenetes látvány volt.

[ Szerkesztve ]


vandeminek
(tag)

Marson túli pályára került a Tesla, túlteljesítette ezt a célt. Ha akarják el tudják érni a Marsot. Nem fog becsapódni a bolygóba ha erre gondoltál, olyan pályán van a hogy nagyon sokáig keringeni fog (valami billion years volt emlegetve ezzel kapcsolatban, de nem rémlik pontosan).


Eastman
(őstag)
Blog

Cifu,

szerinted az ISS-ről láthatták a Teslát? :D Találni erről infót?


lev258
(veterán)
Blog

Nem becsapódásra gondoltam. Viszont túltolt pályát szerintem nem olyan könnyű visszakorrigálni.
Már tudom is a nevét, Tesla-üstökös. Bizonyos időközönként majd feltűnik.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Erősen kétlem. :D


vandeminek
(tag)

Ezt csak arra írtam, hogy a Marsi pályánál nehezebben elérhető pályára jutottak, szóval ezzel is megelégedhetnek.

Kíváncsi leszek, hogy ha legközelebb Föld közelbe ér az autó mekkora hype lesz hogy megfigyeljék/meglessék távcsőveken :)


Eastman
(őstag)
Blog

A Holdat sem láttam Starman mellett, gondolom kilövésnél erősen kalkulálnak azzal, hogy ne gombázzák el se' az ISS-t, se' semmi más űreszközt. Figyelembe veszik ezt a pályára állításnál, ugye?

All:

Musk Wiki szócikkét lehetne frissítgetni...


tupuk
(aktív tag)

Nagy nap volt a tegnapi, piszkosul elégedett vagyok :))))))


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az ISS-nek van egy cirka 10x10x30km-es biztonsági zónája, abba csak felügyelettel lehetne belépni. Tavaly volt egy vitás eset, ahol ezt megsértették, de amúgy arra nagyon ügyelnek, hogy ebbe ne lépjen be hívatlanul senki.

Adott esetben utána lehetne nézni, hogy az indítás pillanatában merre járt az ISS, de most telefonról nem tudom prezentálni. :D


tupuk
(aktív tag)

Na nem is tudom hol kezdjem, tényleg óriási hogy elsőre ilyen gyönyörűen sikerült a kilövés, pedig a robbanás teljesen valószínű opció volt. Csak meglátszik hogy SpX sok éve az űrtechnika csúcscége, felgyűlt a rengeteg tudás és tapasztalat ami most szépen hasznosult.

Na ezeket gondolom:
1. Igazából nincs is űrverseny, csak mondják. Musk van és ennyi. Mint amikor Katinka 8 testhossz előnnyel beúszik a célba, formálisan verseny, de igazából nem, valójában csak önmagával versenyzik.

2. Bármekkora eredmény is ez, én főleg azért örülök hogy nem robbant fel, mert az visszavetette volna a fő projektet, a Marsot. A BRF így remélem a tervezett időre elkészül.

3. Ha már BFR és Mars: ugye a Marshoz nem csak a rakéta kell, de kifejlesztett és alaposan letesztelt összelegózható Marsbázis, energiarendszerek, növénytermesztés, levegő, a pontos leszállás helyének kijelölése és felderítése, vízbeszerzés, és még ezer dolog. Nem is szólva az emberek kiválasztásáról és felkészítéséről. Ezek megtervezésére és kifejlesztésére mennyi idő kell? Meg ezek finanszírozásának kitalálására? Mert így ránézésre is több év.... csak azért írom hogy akkor lassan ezeket is el lehetne kezdeni, nehogy már ezek egyike miatt csússzon majd a projektet miközben a kész BFRek ott porosodnak a hangárban...

4. Vicces ez az űrben keringő Tesla. Gondolom legalább részben nem az eredeti alkatrészekből van, a szélvédője pl. biztos nem az eredeti mert az már a kilövéskor összetört volna, a kerekeiben is biztos hogy nincs levegő, és bár gúvadt szemekkel nézem, de semmi hatással nincs a világűr extra hidegje a kocsira szóval, fel lett az készítve alaposan.

5. Ezzel biztos kiváltom pár ember haragját, de most hogy pár percig néztem Muskkal az élő közvetítést, megfogalmazódott bennem hogy ez a fickó azért nem százas. Nagy rajongója vagyok meg minden, tiszta szívemből drukkolok neki, de akkor sem. Nem vagyok szakértő, talán enyhén autista, vagy nem tudom, de egyszerűen nem képes természetes, könnyen kommunikációra, egy egyszerű kérdésre is csapongó választ ad, olyan furi az egész. Pedig a világ egyik legsikeresebb körberajongott ember, szóval bőven biztonságban érezhetné magát és laza lehetne, mondhat bármit imádják. Egyébként nem baj az ha valaki enyhén autista, attól még lehet zseni és jó ember is, pl. Enyedi Ildikó is az (ő maga mondta), és most épp várja hogy Oscart kapjon a filmje, szóval nem baj ez, csak van.

6. Visszatérve a BFR-re remélem az FH tapasztalati abban is hasznosulnak. Nyilván az csak egy egytörzsű rakéta, de azért biztos besegít valamennyit az FH kapcsán felgyűlt tudás. Kíváncsi vagyok annak mikor látjuk az első tesztrepülését... :)


Eastman
(őstag)
Blog

Szerintem az első marsi asztronauták csak leszállnak, „jönnek-mennek”, mint anno a Hold esetében. Szvsz. második körös lesz a félpanzió...


Kalandor
(HÁZIGAZDA)
Blog

2 év az út oda-vissza, hogy maradnak pár hetet vagy sem az szerintem nem sokat számít.


tupuk
(aktív tag)

Musk elég alaposan ismertette a terveit, és abban egyértelműen landolás és ott maradás szerepel. Hosszabb távon oda-vissza járatok ott helyben (a Marson) előállított üzemanyaggal.


schawo
(titán)
Blog

Az út oda alapvetően gyors, fél év, vissza sem sokkal lassabb, 7-8 hónap egy kicsit kisebb energiaszintű pályán.


joysefke
(veterán)
Blog

Igazából nincs is űrverseny, csak mondják. Musk van és ennyi. Mint amikor Katinka 8 testhossz előnnyel beúszik a célba, formálisan verseny, de igazából nem, valójában csak önmagával versenyzik.

Mások is építenek nagy rakétákat és próbálják azok indításait árúba bocsájtani.

továbbá a cikkből:
Viszont megjelentek a piacon egy olyan képességgel, amelyhez hasonlóval jelenleg senki nem rendelkezik rajtuk kívül - az európai Ariane 5 cirka 21 tonnát vihet LEO-ra, az orosz Proton hordozórakéta 22,8 tonnát , az amerikai Delta IV Heavy 28,8 tonnát.

Nekem laikusként ez eléggé versenynek tűnik. A számok alapján még sehol sincsen nyolc testhossz előny...

[ Szerkesztve ]


tupuk
(aktív tag)

Név szerint tudsz bármilyen céget, amelyik akár csak egy kicsit is a SpX sikereinek a közelébe ér?

A cikkből:
"Az FH teherbírása LEO pályára hivatalosan ~63,8 tonna egyszer használatos módban, és nagyon hozzávetőlegesen 22-25 tonna újrafelhasználható módban, amikor mindhárom első fokozatot visszahozzák."

Ráadásul az általad idézett "konkurensek" nem csupán drágábbak, d egyik sem képes visszamenteni a rakétáit a kilövések után (ezért is drágábbak).

Nincs itt semmi valódi verseny. Musk elhúzott, a többiek integethetnek neki, meg versenyezhetnek egymással a 2. helyért. Az a 8 testhossz bőven megvan.


Feruendios
(aktív tag)
Blog

5.-re a válasz:

Musk olyan gyorsan gondolkodik, hogy mire kimondaná amit szeretne már sokkal előrébb áll ezért ilyen darabos a beszéde. Ilyen ez sajnos Steve Jobs nagyon jól előadta néha a semmit is, Musk még a Falcon Heavy totális sikere után is csak egy nagyon unalmas sajtótájékoztatót tart.


joysefke
(veterán)
Blog

Név szerint tudsz bármilyen céget, amelyik akár csak egy kicsit is a SpX sikereinek a közelébe ér?

Nem követem nagyon a témát, ezért lehet hogy ökörséget mondok, de had kérdezzek vissza:

melyik nem? Milyen nagy dolgot tett eddig le a SpaceX az asztalra, attól eltekintve, hogy újra elhozta a médiafigyelmet az űrutazásnak?

A sikerességet vállalkozások esetében én elsősorban a pénzügyi sikerben mérem, nem a legjobb mérce, de, de legalább objektív.

A Proton rakéta a Wikipedia szerint 414 indításon van túl, amelyeknek döntő többsége sikeres volt, ezen túl komoly anyagi siker is. Az árra egy gyors google keresés azt írta, hogy a Falcon9-hez van közel.

FH: Egy új prototípustól, aminek most volt a tesztútja szerintem elvárható, hogy többet tudjon mint egy pár évtizedes konstrukció, az hogy sikeres lesz-e pedig majd évek múlva derül ki. Demónak meg PR fogásnak ez most jó volt, annyi biztos.

Mint mondom ezek az én nagyon laikus meglátásaim.


Szabaka
(tag)

Olyan soknak tűnik az a 60 tonna :)
De gyorsan rákerestem, hogy mondjuk az ISS mennyi hát... :) Űrhajó tömege kb 450 000 kg.

Ez lehet csak nekem volt ilyen meglepő, de nem hasonlítottam össze még ezt a két adatot.

Az viszont (nyilván erősen jövő) de a BFR a 150 tonnás kapacitásával kb három körből felvinné az űrállomást. (nyilván nem, mert egymásba kellene pakolni a modulokat, stb)


tupuk
(aktív tag)

"melyik nem?"

Egyik se.

"Milyen nagy dolgot tett eddig le a SpaceX az asztalra, attól eltekintve, hogy újra elhozta a médiafigyelmet az űrutazásnak?"

Megalkotta az első működő visszatérős rakétát, és nem csak a tervasztalon, hanem a valóságban is, sőt annak rendszeresen használt részév tette.
Most pedig ugyanezt megcsinálta 3x os méretben.

Ez részint hatalmas technológiai előrelépés, részint radikálisan csökkenti a költségeket, amivel növeli az emberiség hozzáférését az űrtechnikához, új piacot nyit meg/teremt, illetve reális céllá tette a Mars elérését és ott emberek lerakását.

Én nem tudok róla hogy bárki más ilyet csinált volna. ha te tudsz, kérlek áruld el melyik cég az, köszi. Lehet valamelyik állam állami űrügynöksége is, vagy piaci cég, bárki és bármi.

"A sikerességet vállalkozások esetében én elsősorban a pénzügyi sikerben mérem, nem a legjobb mérce, de, de legalább objektív."
A te szubjektív mércéd nem vitaalap, csak objektív mércékkel lehet komolyan érvelni. Nem mellesleg Musk cége anyagilag (is) nagyon sikeres, pont azért mert ez tud a legolcsóbban rakományt vinni az űrbe, tehát nagy árrést tud használni. Ez egy nagyon zsíros piac, és a SpX az egyik legnagyobb, anyagilag is legsikeresebb szereplője.

Tényleg laikus vagy, ha vitához van kedved, legalább alapfokon mélyedj el a témában mert jelenleg nagyon könnyen cáfolható dolgokat írsz


lev258
(veterán)
Blog

Az árra vonatkozó dolgokat jó lenne linkelni. Mert én nagyon mást olvasok.


apatyas
(Korrektor)
Blog

Én amikor néztem a kocsis közvetítést, meg most ahogy a végébe belenéztem, apró valamik repültek el időnként a kocsitól. Dunsztom sincs, hogy konkrétan mi, de el tudom képzelni, hogy addigra már elkezdte a., a szemetet - port leszórni róla a töltés b., erodálni a felületeket, leginkább/hamarabb az üléshuzatra tudok tippelni.
Igen, egy rendes hidegben azért simán megrepedhetne a műszerfal. De nincs erőhatásoknak kitéve, úgyhogy se nem terjed, se nem látszik.
Arra kíváncsi lennék, hogy akkor az űrruha tele volt-e tömve szenzorokkal, nyomás hőmérséklet sugárzásmérő és ilyesmik, ha ebből bármi infót vissza is akartak nyerni? Gondolom ezek jó része amúgy is benne kell legyen a ruhában.
A középső első fokozatra: T + 7:50 .. 52 közt úgy néz ki, begyulladt mindhárom emlegetett hajtómű, bár a szélsők később, lehet hogy a középsőről lobbant már be és késő volt. Vélemény?

[ Szerkesztve ]


lev258
(veterán)
Blog

Az az égés elég furán néz ki, valószínűleg belobbanás lesz. És úgy sem túl szép.
Az űrruháról nem volt sok szó, de mivel az is saját fejlesztésük, biztosan tesztelik, gyűjtik az adatokat.
Azt írják, 1-2 éven belül alaposan amortizálódik a kocsi, végül lényegében a karosszéria marad majd meg.


DigitXT
(félisten)

Közvetíthetnének róla egy év múlva valami TimeLapse videót.:DDD


tupuk
(aktív tag)

Én is láttam-látok lerepülő biszbaszokat, de aztán rájöttem hogy azok a háttérben a csillagok.


lev258
(veterán)
Blog

Sajnos a kamerák tudtommal akkuról mennek, azok meg lemerültek/lemerülnek. Másrészt kellene valami jófajta, erős antenna is.
tupuk: Én meg azt hittem, "elképzelhetetlen sebesség"-re kapcsoltak. ;]
Egyébként tényleg van pár repülő dolog a felvételeken, űrszemét.

[ Szerkesztve ]


DigitXT
(félisten)

Szomorúan hallom (bár egy hírnél mintha olvastam volna hasonlót).:R
Hát nincs ott elég napsütés, hogy kicsit még nézegessük a változást?:D


erer1000
(őstag)
Blog

napelemes teslával lehetett volna még kamera idő

de hát ja... nem oylan menők ezek a teslák mint a prius prime :B :B


joysefke
(veterán)
Blog

Kicsit erősen fogalmaztam, a lényegi mondanivalóm annyi, hogy a SpaceX előtt is küldtek fel kereskedelmi műholdakat pénzért rakétával, ebben nincsen semmi új. A SpaceX-nek most a visszahozható első fokozattal van némi technológiai és ezzel a Falcon Heavy-vel pedig -ha majd produktv üzembe áll- lesz majd méretbeli előnye is, de ezért azt állítani, hogy a SpaceX nyolc testhosszal vezet (míg a Protonok üzemeltetője már rég degeszre kereste magát úgy, hogy a FH jelenleg még önmagát sem termelte ki) szerintem nonszensz.

Egy prototipus technológiától szerintem reális elvárás az, hogy többet tudjon mint a konkurencia, ha kevesebbet tudna, bele sem kezdtek volna. Az hogy mekkora anyagi siker lesz belőle illetve meddig nem lesz konkurenciája pedig majd a jövőben kiderül.

Proton fellövés ára:
Mint mondtam teljesen laikus vagyok, csupán néha olvasom a híreket amelyek alapján bennem az maradt meg, hogy a Proton fellövésekért konkurencia hiányában korábban nagyon sokat kértek, melynek fényében a Falcon9 ár szempontjából több mint versenyképes volt, de a Proton fellövések árát pont a versenyképesség visszaállításáért visszavágták, illetve ők is fejlesztenek, ezeket itt lefelé a kisebb/könnyebb irányba:
https://spaceflightnow.com/2016/09/22/smaller-variants-of-russias-proton-rocket-on-the-market/

Nem mellesleg Musk cége anyagilag (is) nagyon sikeres, pont azért mert ez tud a legolcsóbban rakományt vinni az űrbe, tehát nagy árrést tud használni.

Én nem látom azt a hatalmas nagy anyagi sikert:
https://www.wsj.com/articles/exclusive-peek-at-spacex-data-shows-loss-in-2015-heavy-expectations-for-nascent-internet-service-1484316455

Kétség kívül pluszban vannak, de a bevételhez képest nagyon harmatos a profit, és a vad tervek és fejlesztések alapján nekem kicsit "mindent felteszek kétszer a pirosra és négyszer annyi pénzem lesz" érzésem van az üzleti modellel kapcsolatban. Eddig működik, aztán ha egy fejlesztés nem jön be akkor évekre előre leírhatják a profitot. Na ilyen kiindulópont mellett egy évtizedek óta nyereséges üzleti modelt összehasonlítani a SpaceX féle hazardírozással szerintem nem fair.

Tényleg laikus vagy, ha vitához van kedved, legalább alapfokon mélyedj el a témában mert jelenleg nagyon könnyen cáfolható dolgokat írsz

Szakértőhöz van szerencsém? ;)

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Ameddig én eljutottam a verziók kibogozásában, a "sima" Full Thrust lenne a Block3, más számozással v1.2. Korábbi verziót épségben nem hoztak vissza.
A most repült Heavy esetén elvben mindhárom fokozat Block3 volt (azaz "sima" Full Thrust).

Az "én listám":

V1.0 alias Block1 (nyilvános neve: Falcon 9)
V1.1 alias Block2 (nyilvános neve: Falcon 9 v1.1)
V1.2 alias Block3 alias Full Thrust (nyilvános neve: Falcon 9 Full Thrust)
A Block4 lenne egy átmeneti változat a Block3 és a Block5 között (de egyes elemeket már a Block3 változaton is kipróbáltak), innentől már nyíltan a Falcon 9 Block4 vagy Bolck5 neveket használják, a verziószámmal hivatalos vagy félhivatalos helyeken nem találkoztam.


tupuk
(aktív tag)

"a lényegi mondanivalóm annyi, hogy a SpaceX előtt is küldtek fel kereskedelmi műholdakat pénzért rakétával, ebben nincsen semmi új."

Eddig teljesen mást mondtál.

"azt állítani, hogy a SpaceX nyolc testhosszal vezet (...) szerintem nonszensz."

És mekkorát tévedsz. Fentebb le is írtam miért.

"Egy prototipus technológiától szerintem reális elvárás az, hogy többet tudjon mint a konkurencia, ha kevesebbet tudna, bele sem kezdtek volna. Az hogy mekkora anyagi siker lesz belőle illetve meddig nem lesz konkurenciája pedig majd a jövőben kiderül."

A Falcon 9 már most anyagi siker, és tekintve hogy lehet tudni mennyibe kerül egy FH, és hogy sikeres volt a kilövése, nem kell nagy jóstehetség ahhoz hogy lássuk hogy anyagi siker is lesz. Nem mellesleg konkrét élő szerződések vannak már most is az FH-re, amiket teljesíteni kell és amiken keresni fog az SpX - na nem mintha le lehetne szűkíteni csupán anyagi kérdésre ezt az egészet, hiába is szeretnéd kizárni az egyéb szempontokat.

Sem a Proton sem más nem tud a F9-cel versenyezni sem árban sem technikában/innovációban. Ugyanis sem a Proton sem más nem többször használható rakéta.

2018 van, nem 2015. 2015-ös cikk irreleváns. Az első igazán nagy kasza éve a tavalyi volt a SpX-nek, akkora ért be minden üzletileg is.

"Szakértőhöz van szerencsém? ;)"
Hozzád képest igen, egyébként nem.


doc
(nagyúr)
Blog

azert bejohetnek itt meg asztronomiai szempontok is, pl. hogy mikor lesz tobbe-kevesbe optimalis 'ablak' a visszaindulashoz


ViiiiktorOC
(senior tag)
Blog

Köszönöm az összefoglalót Cifu! :) :R


batmanéhes
(tag)
Blog

hsz-eket nem olvastam, de a sajtótájban azt mondta, hogy semmilyen teszt nem lett az űrruhával végezve. és ahogy emlékszem block 3 és 4 voltak a side boosterek.


Cifu
(nagyúr)
Blog

1. Igazából nincs is űrverseny, csak mondják. Musk van és ennyi. Mint amikor Katinka 8 testhossz előnnyel beúszik a célba, formálisan verseny, de igazából nem, valójában csak önmagával versenyzik.

Ez sacc per kábé azért a jövő. Ha nem lenne verseny, nem lenne megrendelése a többi cégnek. Most még van.
Az tény, ha dömping módra elkezdik az újrafelhasznált Falcon 9 és Falcon Heavy indításokat beárazni, akkor a SpaceX agyonveri a jelenlegi piaci szereplőket...

Csakhogy ott van a fekete ló Blue Origin... mögötte a világ leggazdagabb emberével, aki évente mostanában egy milliárdot fektet a saját űrcégébe...

És ugyan azt a megoldást használja, mint a SpaceX (sőt, ugye eredetileg ők nyújtottak be szabadalmi védelmet rá, akkor, amikor a SpaceX még ejtőernyőkkel bohóckodott).

2. Bármekkora eredmény is ez, én főleg azért örülök hogy nem robbant fel, mert az visszavetette volna a fő projektet, a Marsot. A BRF így remélem a tervezett időre elkészül.

Nem a Mars a fő projekt. Ha az lenne, akkor a Red Dragont megvalósították volna....

A Mars egy szép cél, egy kitűzött cél. De nem a fő projekt...

3. Ha már BFR és Mars: ugye a Marshoz nem csak a rakéta kell, de kifejlesztett és alaposan letesztelt összelegózható Marsbázis, energiarendszerek, növénytermesztés, levegő, a pontos leszállás helyének kijelölése és felderítése, vízbeszerzés, és még ezer dolog. Nem is szólva az emberek kiválasztásáról és felkészítéséről. Ezek megtervezésére és kifejlesztésére mennyi idő kell? Meg ezek finanszírozásának kitalálására? Mert így ránézésre is több év.... csak azért írom hogy akkor lassan ezeket is el lehetne kezdeni, nehogy már ezek egyike miatt csússzon majd a projektet miközben a kész BFRek ott porosodnak a hangárban...

Javaslom a Musk IAC előadásait elemző cikkeim újraolvasását. ;)

Musk továbbra is úgy képzeli el a SpaceX-et, mint a vadnyugati időszakban a vasúttársaságokat. Ő biztosítja a járművet, amivel el lehet juttatni a terhet és az embereket a Marsra. A többi már a telepesek dolga (lenne)...

5. Ezzel biztos kiváltom pár ember haragját, de most hogy pár percig néztem Muskkal az élő közvetítést, megfogalmazódott bennem hogy ez a fickó azért nem százas. Nagy rajongója vagyok meg minden, tiszta szívemből drukkolok neki, de akkor sem. Nem vagyok szakértő, talán enyhén autista, vagy nem tudom, de egyszerűen nem képes természetes, könnyen kommunikációra, egy egyszerű kérdésre is csapongó választ ad, olyan furi az egész.

Ajánlom figyelmedbe az IAC előadások videóit. Akkor sem folyamatos és egységes a beszéde, és olykor beledadog a szövegbe, ha nem párbeszéd van, hanem előadás.

Ettől még én se tartom százasnak, de inkább az üzleti szemlélete miatt. Egy kamikaze a fickó. Aki viszont élő adásban, showműsor keretében adja el azt, ahogy kamikazet játszik. És piszok jól csinálja, mint a kép mutatja...

Kíváncsi vagyok annak mikor látjuk az első tesztrepülését...

Most 3-4 év múlva ígéri (alig több, mint fél éve még 2-3 évet mondott)...


Cifu
(nagyúr)
Blog

De gyorsan rákerestem, hogy mondjuk az ISS mennyi hát... :) Űrhajó tömege kb 450 000 kg.

Viszont kisebb, cirka 15-20 tonnás modulokból épül fel, egyes részeket pedig külön vitt fel az űrrepülőgép.


dabadab
(titán)
Blog

"A SpaceX-nek most a visszahozható első fokozattal van némi technológiai"

Nem némi, hanem nagyon komoly előnye - nem az történt, hogy mindenki más is fejleszti a maga visszatérő rakétáit és a SpaceX két hónappal előbb végzett velük, hanem arról, hogy csak és kizárólag ők egyedül foglalkoztak vele, a többiek alapvetően megvalósíthatatlannak tartották az ötletet.

És ez nem csak technológiai előny: árban is durván vernek mindenki mást: az ULA Atlas V-je 160 millió, a Falcon 9 meg 60 millió. A Protonos cikkben nincsenek árak, ott is csak arról van szó, hogy mivel a SpaceX sokkal olcsóbb náluk, ezért megpróbálnak valahogy vágni az árakon.

"Egy prototipus technológiától szerintem reális elvárás az, hogy többet tudjon mint a konkurencia"

A Falcon 9 meg már nem prototípus: az USA tavalyi 29 indításából 18 Falcon volt.


tupuk
(aktív tag)

1. "Ha nem lenne verseny, nem lenne megrendelése a többi cégnek. Most még van."
Azt nem írtam hogy más nem létezik, csak hogy utcahosszal vezet. Tavaly ugye 20 (sikeres) kilövése volt a SpX-nek orbitális pályára. Van még olyan magáncég, amelyik akár csak megközelítette ezt?

És ez még csak a kilövések gyakorisága, ha az innovációs versenyt, a technológiai fejlettség versenyét nézzük, akkor van bármelyik magáncégnek (vagy akár államnak) piacképes visszatérős rakétája? Tudtommal nincs. Ez nekem olyan, mintha a sok buta-telefonos cég között Musk cége egyedül kifejlesztette volna az okostelefont.
Csak Bezos lépkedi a mikrolépteit iszonyú szorgalmasan, de olyan nagyon szorgalmasan hogy ahogy elnézem nem csökken, hanem nő a távolság a két cég között....

2. Nekem a Mars a fő :)

3. Talán pont te írtad (de lehet más?) hogy Musk egyszer már utalt arra hogy egy alap szintű infrastruktúrát ők összedobnak, aztán tényleg vége, de a minimumot megcsinálja. (Ebben szerintem mondjuk érdekelt is, mert a Marsbázis, rajta nagy betűkkel hogy "SpaceX" , na ez kb. minden idők legnagyobb reklámja lesz, még több száz év múlva is benne lesz a történelemfájlokban, illetve ha valóban elindul egy civilizáció fejlődése a Marson, akkor az lesz az origó.)
Lehet elmélkedni erről hogy mások csinálják meg, de hát nem csinálja meg senki, Musk meg akarja annyira hogy miután a BFR-rel a meló 90%-át megcsinálta, nem fogja hagyni elveszni élete nagy álmát csak mert hiányzik még 10%-nyi meló.

5. Igen, ezt már írtad. Továbbra sem tudom mit gondoljak erről. Szerintem nagyon irreális ez az "örökké kockáztat és örökké nyer" logika. Ez a fickó már 20 éves kora óta sikert sikerre halmoz, ráadásul többféle iparágban, az IT-től az autóiparig. Nem lehet hogy esetleg mégis tud valamit? Meg hogy sokkal több infóval bír mint te vagy mások, és azok birtokában hozza a döntéseit, amik nem is akkora kockáztatások mint kívülről látszik? Olyan nincs hogy valakinek mindig mázlija van...


csasaKKP
(senior tag)
Blog

Köszönöm Cifu az összefoglalód a tegnap történtekről, mindig élvezettel olvasom a cikkeid. :R


BatchMan
(senior tag)

FH vs Enyergia miért nem vetődik fel? Van még Enyergia?
A FH maga 65 tonnájával már megközelíti.

FH++ változat 4-6 boosterrel nem lesz?


schawo
(titán)
Blog

Nem tudom mi a bajod vele? Egyáltalán nem volt unalmas a sajtáj. Egy teljesen természetes interjú volt. 100x több értelmes információt adott át, mint Jobs egész életében összesen a betanult sablonbullshit előadások során. Musk nem fogja betanulni az előadásait, inkább fejből, spontán adja elő, mert miért ne.


schawo
(titán)
Blog

Enyergia nincs már 30 éve, és tulajdonképpen két tesztrepülésen kívül (egyik sikertelen, másik sikeres) nem is volt soha.

üzenetek