üzenetek

hozzászólások


ViiiiktorOC
(senior tag)
Blog

Köszönöm az összefoglalót Cifu! :) :R


batmanéhes
(tag)
Blog

hsz-eket nem olvastam, de a sajtótájban azt mondta, hogy semmilyen teszt nem lett az űrruhával végezve. és ahogy emlékszem block 3 és 4 voltak a side boosterek.


Cifu
(nagyúr)
Blog

1. Igazából nincs is űrverseny, csak mondják. Musk van és ennyi. Mint amikor Katinka 8 testhossz előnnyel beúszik a célba, formálisan verseny, de igazából nem, valójában csak önmagával versenyzik.

Ez sacc per kábé azért a jövő. Ha nem lenne verseny, nem lenne megrendelése a többi cégnek. Most még van.
Az tény, ha dömping módra elkezdik az újrafelhasznált Falcon 9 és Falcon Heavy indításokat beárazni, akkor a SpaceX agyonveri a jelenlegi piaci szereplőket...

Csakhogy ott van a fekete ló Blue Origin... mögötte a világ leggazdagabb emberével, aki évente mostanában egy milliárdot fektet a saját űrcégébe...

És ugyan azt a megoldást használja, mint a SpaceX (sőt, ugye eredetileg ők nyújtottak be szabadalmi védelmet rá, akkor, amikor a SpaceX még ejtőernyőkkel bohóckodott).

2. Bármekkora eredmény is ez, én főleg azért örülök hogy nem robbant fel, mert az visszavetette volna a fő projektet, a Marsot. A BRF így remélem a tervezett időre elkészül.

Nem a Mars a fő projekt. Ha az lenne, akkor a Red Dragont megvalósították volna....

A Mars egy szép cél, egy kitűzött cél. De nem a fő projekt...

3. Ha már BFR és Mars: ugye a Marshoz nem csak a rakéta kell, de kifejlesztett és alaposan letesztelt összelegózható Marsbázis, energiarendszerek, növénytermesztés, levegő, a pontos leszállás helyének kijelölése és felderítése, vízbeszerzés, és még ezer dolog. Nem is szólva az emberek kiválasztásáról és felkészítéséről. Ezek megtervezésére és kifejlesztésére mennyi idő kell? Meg ezek finanszírozásának kitalálására? Mert így ránézésre is több év.... csak azért írom hogy akkor lassan ezeket is el lehetne kezdeni, nehogy már ezek egyike miatt csússzon majd a projektet miközben a kész BFRek ott porosodnak a hangárban...

Javaslom a Musk IAC előadásait elemző cikkeim újraolvasását. ;)

Musk továbbra is úgy képzeli el a SpaceX-et, mint a vadnyugati időszakban a vasúttársaságokat. Ő biztosítja a járművet, amivel el lehet juttatni a terhet és az embereket a Marsra. A többi már a telepesek dolga (lenne)...

5. Ezzel biztos kiváltom pár ember haragját, de most hogy pár percig néztem Muskkal az élő közvetítést, megfogalmazódott bennem hogy ez a fickó azért nem százas. Nagy rajongója vagyok meg minden, tiszta szívemből drukkolok neki, de akkor sem. Nem vagyok szakértő, talán enyhén autista, vagy nem tudom, de egyszerűen nem képes természetes, könnyen kommunikációra, egy egyszerű kérdésre is csapongó választ ad, olyan furi az egész.

Ajánlom figyelmedbe az IAC előadások videóit. Akkor sem folyamatos és egységes a beszéde, és olykor beledadog a szövegbe, ha nem párbeszéd van, hanem előadás.

Ettől még én se tartom százasnak, de inkább az üzleti szemlélete miatt. Egy kamikaze a fickó. Aki viszont élő adásban, showműsor keretében adja el azt, ahogy kamikazet játszik. És piszok jól csinálja, mint a kép mutatja...

Kíváncsi vagyok annak mikor látjuk az első tesztrepülését...

Most 3-4 év múlva ígéri (alig több, mint fél éve még 2-3 évet mondott)...


Cifu
(nagyúr)
Blog

De gyorsan rákerestem, hogy mondjuk az ISS mennyi hát... :) Űrhajó tömege kb 450 000 kg.

Viszont kisebb, cirka 15-20 tonnás modulokból épül fel, egyes részeket pedig külön vitt fel az űrrepülőgép.


dabadab
(titán)
Blog

"A SpaceX-nek most a visszahozható első fokozattal van némi technológiai"

Nem némi, hanem nagyon komoly előnye - nem az történt, hogy mindenki más is fejleszti a maga visszatérő rakétáit és a SpaceX két hónappal előbb végzett velük, hanem arról, hogy csak és kizárólag ők egyedül foglalkoztak vele, a többiek alapvetően megvalósíthatatlannak tartották az ötletet.

És ez nem csak technológiai előny: árban is durván vernek mindenki mást: az ULA Atlas V-je 160 millió, a Falcon 9 meg 60 millió. A Protonos cikkben nincsenek árak, ott is csak arról van szó, hogy mivel a SpaceX sokkal olcsóbb náluk, ezért megpróbálnak valahogy vágni az árakon.

"Egy prototipus technológiától szerintem reális elvárás az, hogy többet tudjon mint a konkurencia"

A Falcon 9 meg már nem prototípus: az USA tavalyi 29 indításából 18 Falcon volt.


tupuk
(aktív tag)

1. "Ha nem lenne verseny, nem lenne megrendelése a többi cégnek. Most még van."
Azt nem írtam hogy más nem létezik, csak hogy utcahosszal vezet. Tavaly ugye 20 (sikeres) kilövése volt a SpX-nek orbitális pályára. Van még olyan magáncég, amelyik akár csak megközelítette ezt?

És ez még csak a kilövések gyakorisága, ha az innovációs versenyt, a technológiai fejlettség versenyét nézzük, akkor van bármelyik magáncégnek (vagy akár államnak) piacképes visszatérős rakétája? Tudtommal nincs. Ez nekem olyan, mintha a sok buta-telefonos cég között Musk cége egyedül kifejlesztette volna az okostelefont.
Csak Bezos lépkedi a mikrolépteit iszonyú szorgalmasan, de olyan nagyon szorgalmasan hogy ahogy elnézem nem csökken, hanem nő a távolság a két cég között....

2. Nekem a Mars a fő :)

3. Talán pont te írtad (de lehet más?) hogy Musk egyszer már utalt arra hogy egy alap szintű infrastruktúrát ők összedobnak, aztán tényleg vége, de a minimumot megcsinálja. (Ebben szerintem mondjuk érdekelt is, mert a Marsbázis, rajta nagy betűkkel hogy "SpaceX" , na ez kb. minden idők legnagyobb reklámja lesz, még több száz év múlva is benne lesz a történelemfájlokban, illetve ha valóban elindul egy civilizáció fejlődése a Marson, akkor az lesz az origó.)
Lehet elmélkedni erről hogy mások csinálják meg, de hát nem csinálja meg senki, Musk meg akarja annyira hogy miután a BFR-rel a meló 90%-át megcsinálta, nem fogja hagyni elveszni élete nagy álmát csak mert hiányzik még 10%-nyi meló.

5. Igen, ezt már írtad. Továbbra sem tudom mit gondoljak erről. Szerintem nagyon irreális ez az "örökké kockáztat és örökké nyer" logika. Ez a fickó már 20 éves kora óta sikert sikerre halmoz, ráadásul többféle iparágban, az IT-től az autóiparig. Nem lehet hogy esetleg mégis tud valamit? Meg hogy sokkal több infóval bír mint te vagy mások, és azok birtokában hozza a döntéseit, amik nem is akkora kockáztatások mint kívülről látszik? Olyan nincs hogy valakinek mindig mázlija van...


csasaKKP
(senior tag)
Blog

Köszönöm Cifu az összefoglalód a tegnap történtekről, mindig élvezettel olvasom a cikkeid. :R


BatchMan
(senior tag)

FH vs Enyergia miért nem vetődik fel? Van még Enyergia?
A FH maga 65 tonnájával már megközelíti.

FH++ változat 4-6 boosterrel nem lesz?


schawo
(titán)
Blog

Nem tudom mi a bajod vele? Egyáltalán nem volt unalmas a sajtáj. Egy teljesen természetes interjú volt. 100x több értelmes információt adott át, mint Jobs egész életében összesen a betanult sablonbullshit előadások során. Musk nem fogja betanulni az előadásait, inkább fejből, spontán adja elő, mert miért ne.


schawo
(titán)
Blog

Enyergia nincs már 30 éve, és tulajdonképpen két tesztrepülésen kívül (egyik sikertelen, másik sikeres) nem is volt soha.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Tavaly ugye 20 (sikeres) kilövése volt a SpX-nek orbitális pályára. Van még olyan magáncég, amelyik akár csak megközelítette ezt?

Az a 20 valójában 18, és nem nem volt ilyen számú, noha az ArianeSpace mérhető hozzá (az Ariane 5 2 műholdat visz GTO pályára, míg a Falcon 9 csak egyet).

Csak Bezos lépkedi a mikrolépteit iszonyú szorgalmasan, de olyan nagyon szorgalmasan hogy ahogy elnézem nem csökken, hanem nő a távolság a két cég között....

Leírtam, hogy szvsz pont a Blue Origin megjelenése ösztökélhette Muskot arra, hogy a BFR felé nagyobb lépéseket tegyen. A New Glenn az F9 és az FH között van nagyságrendileg, és újrafelhasználható módban repül csak - vagyis olcsóbban vihet fel nagyobb terheket, mint a Falcon Heavy....

Talán pont te írtad (de lehet más?) hogy Musk egyszer már utalt arra hogy egy alap szintű infrastruktúrát ők összedobnak, aztán tényleg vége, de a minimumot megcsinálja.

Ez volt a terv, azóta nincs előrelépés e téren....

Ez a fickó már 20 éves kora óta sikert sikerre halmoz, ráadásul többféle iparágban, az IT-től az autóiparig.

Hátőizé... A SpaceX-et az mentette meg 2007/8-ban, hogy megnyerte a NASA COTS CRS tendert.
A Tesla a mai napig egy nyereséges évet nem hozott, csak a hype eladja a befektetőknek.

Azt sose vitattam el, hogy Musk rohadt ügyes üzletember. Valahogy mindig szerez pénzt, hogy folytassa, de ettől még ez egy kamikaze menet.....


Cifu
(nagyúr)
Blog

Pardon, de az Enyergia mindkét repülése sikeres volt. Az első úton a Poljus műhold irányítórendszerének hibája miatt nem nem állt megfelelő pályára, maga az Enyergia tökéletesen működött...


schawo
(titán)
Blog

Akkor rosszul emlékeztem :)


gilfoyle
(őstag)
Blog

Azt ugye tudtátok, hogy meg vagytok vezetve? Lapos a föld bammeg... Az élő videó meg csak CGI...
Még a hold is lapos, és mindenkinek egyedi napja van.
Hihetetlen, hogy ilyen hülyék léteznek. :W

[ Szerkesztve ]


schawo
(titán)
Blog

Szerintem sokkal többen rágódnak azon, hogy ilyen hülyék léteznek, mint ahány ilyen hülye létezik. :)


gilfoyle
(őstag)
Blog

És lehülyézi a nem laposföld hívőket, mert a tudás nem náluk van, hagyják magukat megvezetni.
No mindegy. motto


doc
(nagyúr)
Blog

egyebkent pont azon gondolkodtam, hogy most, hogy ennyire olcso feljuttatni valamit az urbe, a laposfold-hivok igazan osszerakhatnanak egy mikromuholdat, amit 'fillerekbol' felkuldenek, es vegre szinte a sajat szemukkel lathatnak a valosagot


schawo
(titán)
Blog

Nem jó, mert amíg kikerül a kezükből, addig azbösszeesküvők megbuherálják.


gilfoyle
(őstag)
Blog

akkor menjenek föl ők, aztán ha kedvük(lehetőségük) van jöjjenek vissza és mondják el mit láttak...


doc
(nagyúr)
Blog

nyilvan ugy kell csinalni hogy ne lehessen megbuheralni (megfelelo titkositas alkalmazasaval eleve nem lehet meghamisitani az eredmenyt)

üzenetek