üzenetek

hozzászólások


mjani1172
(addikt)

Nagyon hülye ötlet volt.
Sajnálom, nem kívánom senki halálát, természetesen az övékét sem, de szerencse, hogy a kaland így végződött, és nem egy iskola vagy bölcsőde előtt történt mindez.

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Jaja. Darwin díjas idióta.

Amúgy csak ezen a napon további kb. 3400-an haltak meg autóbalesetben, és egyik sem Tesla volt, csakszólok...


mjani1172
(addikt)

Ez az önvezető dolog érdekes lesz. Már sok fórumon, sok vita folyt erről, de még a hivatalos állásfoglalást nem láttam.
Ha bekövetkezik a baleset (nem itt, és nem most, hiszen még úgy tudom nem használható,(akkor miért is van ?)) hanem amikor ezeket már valóban engedélyezik és mégis lesz baleset, ki lesz a hibás?
Nekem az autómban nincs önvezető, de sávtartó és távolságtartó van, és egyik sem 100% as.
Pl: ki viseli a felelősséget, ha minden ok nélkül ! ráfékez a távolságtartó, (igen ez előfordul) és hátulról belém jönnek?

[ Szerkesztve ]


Namelesske
(addikt)

Az egész marketing félrevezető, ezek csak vezetést segítő rendszerek, hülyeség önvezetésnek hívni. Ilyenek lesznek...

[ Szerkesztve ]


Tschubi
(tag)

"Amúgy csak ezen a napon további kb. 3400-an haltak meg autóbalesetben, és egyik sem Tesla volt, csakszólok..."
A Tesla autók aránya az összes autóhoz kb. 1: 1.000.000. csakszólok...


pilóta
(nagyúr)

És hány naponta van ilyen baleset? csakszólok...


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

az auto usse el az ele lelepo ovodasokat vagy hajtson bele a dunaba???

viszont vhola lenyeg hogy megfeleloen alkalma ld cikketmi nem az brutal mod csokkenni fognak a balesetek.


Tschubi
(tag)

:R Érvelésed kikezdhetetlen


hemaka
(nagyúr)

Két hülyével kevesebb, legalább nem vittek magukkal senkit.


pusszycat
(nagyúr)
Blog

Hogy tudják az emberek nyugodt szível elengedni a kormányt, majd egy software-re bízni az életüket. Még jó, h nem windows fut a Teslan. Elég ha egy téglafalra alagutat festenek vicces kedvű véglények...


MaCS_70
(félisten)

A Teslák autopilot mellett elszenvedett baleset/út aránya a humán vezetőkhöz képest 3× kedvezőbb. Csakszólok...

MaCS


Degeczi
(nagyúr)

Eleve onnan indul a téma, hogyan ülhetett át az anyósülésbe, anélkül, h ettől leállt volna az önvezetés (és így maga az autó is)?
Ha úgy, h átverte az ülés és a kormány érzékelőjét is, akkor nincs miről beszélni, öngyilkosság.
Ha csak nemrég mászott át és már jött is a kanyar, persze akkor is, de ott fölmerülhet, miért nem azonnal áll le az autó, ha a vezető elhagyja az ülést (kormányfogásnál még OK, h van türelmi idő)


MaCS_70
(félisten)

Ez az "az auto usse el az ele lelepo ovodasokat vagy hajtson bele a dunaba???" kérdés a kritikusok részéről elég demagóg.

Hitelesnek számító adataim ugyan legutóbb egy éve voltak a témában, de már akkor látszott, hogy már a Tesla aktív autopilot rendszere is sokkal jobb, mint az emberi vezetők 99%-a.

Rendszerint hozzák fel ezt a "kit üssek el: a gyereket, a nénit vagy a rákgyógyszert holnap feltaláló tudóst" kérdést, meg hogy a Tesla is nézte már égnek a világos vontatmányt, és nekieresztette az autót.

A gond az, hogy az autopilot nagyon-nagyon sokszor dönt rosszul -- és fog is. Csakhogy az ember meg konkrétan sehogyan sem dönt. Kb. egy másodpercig (a 0,7-et felejtsétek el, az baromság!) az ember nem is tud arról, hogy döntenie kell. Utána meg a döntés jó esetben is a komótos fékezés, esetleg satufék, de csak elenyészően kevés esetbe kormányzás. Tehát még 10 métereket autózom beavatkozás nélkül, amikor a segítő rendszer már álla féken, még ha az irányváltásra éppen rossz döntést is hoz -- mégpedig az általam ismertnél százszor több adatból kiindulva, az autó fizikáját ezerszer jobban ismerve.

MaCS


MaCS_70
(félisten)

Nem kizárt azért, hogy a vezetőülésben kezdte. Sok száz baleset anyagát olvastam végig, láttam ennél furcsább dolgokat is. Találtak már elütött biciklistát az anyósülésben -- és erre csak az érdemi vizsgálat derített fényt!

MaCS


xeon forever
(addikt)

Normal helyzetben nem engednem bekapcsolni az auto pilot mode-ot.
Ai tanulja a vezetok reflexeit, kameras felvetelek tobbe millio orait, az adott tipusban. En perpill tiltasra tennem, es amikor eljut a 10000000 levezetett orahoz tanulas szinten akkor tennem beta uzemmodba.
Ez a szam tobb ezer autonal egesz hamar, par ev alatt osszejon.


pusszycat
(nagyúr)
Blog

Az A.I. szerint az az óra pontosabb amelyik naponta 2x a pontos időt mutatja (ez az álló analóg óra) mintsem amelyik késik 2 másodpercet.


dabadab
(titán)
Blog

Azért remélem, az ilyen hülyeségeket te sem hiszed el magadnak.


Tigerclaw
(nagyúr)
Blog

Nekem itt valami nagyon nem stimmel. Nem lehet hogy buncselekmeny tortent? Nem tunik ugy hogy megpordult volna az auto, vagyis hogy nem volt senki a sofor ulesben az eleg erdekes. Persze nem nez ki az auto tul jol, de fura mod ossze sincs nagyon nyomodva es a tetot lehet hogy a tuzoltok vagtak le, illetve fa sincs nagyon megserulve. Milyen sebesseggel tortenhetett az utkozes?

A Teslanak nincs valamilyen online black box rendszere?


kikikirly
(senior tag)
Blog

Gondolom azon sofőrökkel összevetve akik nem használnak semmilyen vezetés segítő rendszert, lévén ez nem Tesla privilégium, más márkák autóiba is van(pláne abban az árkategóriában).
Jó lenne látni statisztikát mit duda Tesla Autópilot VS többi gyártó vezetés segítő rendszere felmutatni.


pusszycat
(nagyúr)
Blog

Ezt olvastam. Ha esetleg nem lenne igaz, arról én nem tehetek.


dabadab
(titán)
Blog

Annyit lehet tudni, hogy egy 59 és egy 69 éves férfi volt érintett, indulás előtt arról az Autopilotról beszélgettek, elbúcsuztak a feleségeiktől, aztán pár perc múlva halottak voltak.

Ha tippelni kellene, akkor ez nem autopilotos baleset volt, mivel a baleset egy kertvárosi részen történt, egy zsákutcában (kb itt) és a helyszinelők szerint kifejezetten nagy sebességgel csapódtak be a fába - ez inkább humán lepadlózásnak tűnik.

Adatrögzítő meg van a Teslákban, kérdés, hogy mi maradt belőle a tűz után illetve hogy elküldte-e a Teslához az adatokat.


#16820480
(titán)

Ha hátulról beléd jönnek, az 99% a mögötted jövő hibája, mert ugye követési távolság.

Degeczi: Az azonnal leállás jól hangzik elsőre, de mondjuk tegyük fel, hogy ez 130-nál az autópálya belső sávban történik, átmászik a másik ülésre a sofőr, az automatika pedig befékezi az autót és megállítja. Tudom, elméletileg követési távolság meg egyebek, de gyakorlatban elég nagy lenne az esélye, hogy másodperceken belül tömegbalesetet okoz így.

xeon forever: Hasra ütés? A valóságban 3,3 milliárd mérföldet vezetett már le az Autopilot. Ha órában akarod kifejezni, akkor egy 70kmph átlaggal (ami eléggé felülbecslése szerintem a valós átlagnak) most tartanak olyan 75.000.000 óránál, tehát 7,5x annyinál, mint ami után te kiengednéd az utakra.


dabadab
(titán)
Blog

Akkor most szólok, hogy nem kell mindent elhinni :)

Egyrészt nem létezik AI, tehát nem lehet kijelentéseket tenni arról, hogy mit hogyan ítél meg.

Másrészt meg hibát általában négyzetes közép gyökével szokás mérni, az meg adott esetben a két másodpercet késő óránál lesz sokkal kisebb (2 másodperc), az álló óra (ha a max. különbséget hat órának vesszük) kb 125000 másodpercével szemben.

Nyilván valami bölcsész írta ezt a nagy bölcsességet :U

[ Szerkesztve ]


Cathfaern
(nagyúr)
Blog

Megjegyzem erős hasonlóságot érzek egy olyan AI között amelyik az álló órára azt mondja, hogy pontosabb, mint a 2 másodpercet késő, meg aközött amikor valaki elhisz valamit azért mert valahol azt olvasta, és azt gondolja, hogy ha az hülyeség volt ő meg elhitte, arról ő nem tehet.


mjani1172
(addikt)

Nem igazán. Eddig így volt de az ok nélkül fékezőket lásd berki már kezdik elővenni (jogosan).
És én erről írtam.


pusszycat
(nagyúr)
Blog

A hsz. amire válaszoltál azt állítja AI nem létezik de te érzed a hasonlóságot. Ez nem anomália? ;]

[ Szerkesztve ]


pusszycat
(nagyúr)
Blog


Lewis Carroll
1832. január 27. — 1898. január 14.
eredeti nevén Charles Lutwidge Dodgson, angol író és költő

"Az álló óra is naponta kétszer a pontos időt mutatja."

Ő írta le előszőr.

Utánanéztem.

Közben többen átdolgozták és implementálták a jelenkor világába. Ezt olvashattam én valahol.

[ Szerkesztve ]


mjani1172
(addikt)

Tesla aktív autopilot rendszere is sokkal jobb, mint az emberi vezetők 99%-a.
Nem gondolom hogy ez valós.
A vezetők sem egyformák, és én eddig nem láttam egy normális, tempós vezetést pl városban az önvezetőktől.
Biztos, hogy jobb lesz mint a vezetők 90%a, de az még szvsz legalább 15 év.


dabadab
(titán)
Blog

Amit Caroll leírt, az értelmes volt, az AI-s az viszont rettenetes hülyeség.


arnyekxxx
(veterán)

rosszul fogták


niof
(addikt)

A legfontosabbakat meg kihagyod?! ;] Író, költő, matematikus, anglikán pap és fényképész. Így helyes. És ő írta az Alice csodaországban-t.


DjFlanker
(aktív tag)

Ez nagyon csúnya user error, egyértelmű.
És simán benne van hogy be se volt kapcsolva az AutoPilot


xeon forever
(addikt)

Ha itt tarrt akkor meg vegkepp csunya eset. Akkor majdhnem nem kene ilyennek tortennie.
Ezekszerint direkt aleset, de errol mar csak a nyomozo hatosag fog ''velemenyt nyilvanitani'' vagy nem...........


TheSpy
(csendes tag)

Hát nekem az jön le hogy még nem tudni semmi biztosat. Ki hol ült, be volt-e kapcsolva az auto pilot stb. Ennek ellenére a médiában már megy is a hiszti hogy a Tesla auto pilot két ember halálát okozta. Szerintem amit eddig tudunk így nem hír. Kíváncsi voltam hogy itt megjelenik-e, végül örülök hogy igen, mert itt legalább korrekten le van írva, hogy mi az amit tudunk és mi az amit nem.


adamssss
(veterán)
Blog

Én nem értem, hogy miért engedik, hogy a Tesla Autopilot néven engedje meg forgalmazni a vezetés segítő rendszerét. Tényleg baromi megtévesztő főleg az USA-ban ami nem arról híres, hogy az emberek baromi tájékozottak lennének...


MaCS_70
(félisten)

A lényeg szerintem az autopilot vs. nem autopilot összehasonlítás -- az elv szerint. Másnak ilyen statisztikái nincsenek, és nem is lehetnek, mivel jelenleg egészen egyszerűen nincs versenytársa a Teslának az utakon.

MaCS


freeknight
(őstag)
Blog

Én is mindig ezen gondolkodom. Elég erőteljesen félrevezető elnevezés. Ha jól emlékszem volt is ebből ügy az USA-ban pár éve, de nyilván óriási lobbiereje van a Teslának, szóval megtarthatták.
Ha tényleg annyira autopilot lenne, akkor mi szükség van benne a kormányra?


adamssss
(veterán)
Blog

Végül is a repülő gépeken is van auto pilot de az teszi is a dolgát ellentétben ezzel... :)


freeknight
(őstag)
Blog

Azért ez így nem igaz, a Cadillac SuperCruise rendszere például sok tekintetben fejlettebb, és nem mellesleg sokkal hülyebiztosabb, mivel a rendszer megköveteli, és ellenőrzi, hogy a szemedet az úton tartod-e. Illetve nagyon okosan nem engedélyezik az önvezetést, csak városon kívüli autópályán.


freeknight
(őstag)
Blog

Persze, csak a pilótákat nem egy 30 órás tanfolyam után ültetik a sofőrülésbe, szemben a B-kategóriás jogsival. Nekik magával a repülők felépítésével, és működésével is meg kell ismerkedniük, tehát nem egy márkanév alapján fogják megítélni egy önvezető rendszer korlátait. Teljesen biztos vagyok benne, hogy az átlag Tesla userek elég nagy hányada még csak a gépkönyvbe se lapoz bele, csakúgy, ahogy bármilyen átlagos autó vezetője se.

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

Szerintem nagyon is valós lehet, sőt, megkockáztatom, hogy 15 percnyi vezetés után az érték tart a 100%-hoz.

Az emberi vezetőnek, amint írtam, egyszerűen esélye sincs felvenni a verseny a robottal. Az ember sokkal kevesebbet tud a pillanatnyi környezetről, sokkal kevesebbet a jármű fizikájáról, sokkal kevesebb beavatkozási lehetősége van, és eleve egy másodperc vakrepülés után indul. Olyan brutális előny ez, amit a jelenlegi szoftveres szint már nem bukik el.

Persze mindig lesznek helyzetek, amikor a robot nagyot hibázik, és ott egy jó vezető egy jó napján nem tenné. De sajnos nincs értelme egyedi esetekről beszélni, csak a nagy számok számítanak.

A 15 percet meg amiatt említettem, hogy élénken él az emlékeimben egy olyan, nagyon régi kísérlet, amelyben a még nagyon kezdeti ABS hatékonyságát vizsgálták. A tesztpályán voltak nagyon profi sofőrök, kivétel nélkül autóversenyzők és kaszkadőrök, akik tudtak az ABS-nél rövidebbet fékezni. Igenám, de miután kiengedték őket a forgalomba, és átvedlettek nem folyamatosan csúcskészenlétben levő, bár nagyon jó vezetővé, már egyikük sem volt jobb az ABS-nél.

Anno egyébként dolgoztam autóversenyzőkkel, illetve autós kaszkadőrökkel, akik bámulatosan jól bántak az autóval. Ők maguk vallották be, hogy a forgalomban ez már alig jelentkezik, sőt, volt, aki rendszeresen törte az autóját.

MaCS


#16820480
(titán)

És az természetesen hibamentesen jött ki és soha nem ölt meg senkit. Meg nyilván a környezete is tökre hasonlít, hiszen ott is kell figyelni az előtted közlekedőkre, a táblákra, sebességhatárokra, gyalogosokra, útviszonyokra, stb :N


MaCS_70
(félisten)

Pontosítanék: az ok olyan szubjektív tényező, amit még a szakértő sem nagyon tud vizsgálni. A Berki-féle büntetőfékezős ügyek kulcsa nem az, hogy volt-e ok, hanem az, hogy maga a fékező idézte-e elő azt a helyzetet, amelyben a hátul haladó az elvárható gondosság szintjén nem tudta tartani a szükséges féktávolságot.

MaCS


MaCS_70
(félisten)

Meg a Boeing 737 Maxx autopilotja is milyen jól tette a dolgát, ugye...

A repülés világa nagyon más, nagyon eltérő törvények mozgatják más dinamika mentén -- és ott is becsúsznak egészen vad hibák is.

MaCS


MaCS_70
(félisten)

Ja, és elfelejtettem a lényeget: elég sok baleseti anyagot néztem úgy át, hogy vajon mi lett volna, ha van gépi segítség. Az esetek nagyon nagy többségében még az akkori, mai szemmel primitív megoldások is nagy valószínűséggel mentették volna a helyzetet.

És azért akadt profi vezető is szép számmal, aki az adott pillanatban banális hibát ejtett, amibe talán belehalt valaki.

MaCS


freeknight
(őstag)
Blog

Azért ebből a balesetből ne hagyjuk ki, hogy itt is bőségesen történt emberi hiba és mulasztás, a kapitány sokkal alacsonyabban hajtotta végre az átrepülést, mint az előre megbeszélt, alacsonyabban, mint a környéken lévő tereptárgyak magassága, illetve a pilóták nem ismerték a repteret.
Ez egyébként is egy hihetetlenül veszélyes manőver volt egy légiparádé részeként, jóval a minimum sebesség alatt, alapvetően nagy felelőtlenség volt utasokat felengedni a gépre.

És ugye a mai napig nem sikerült bebizonyítani, hogy valóban a repülőgép rendszerei avatkoztak-e be, mindenesetre a fekete dobozon ennek nem volt nyoma, és a bíróság se így látta a tárgyaláson.
Nagyon érdekes légiszerencsétlenség egyébként, durva, de magát a balesetet mindenki túlélte(!), csak ketten haltak meg, azért mert nem tudták kicsatolni az öveiket.

[ Szerkesztve ]


Hoplitész
(junior tag)

Miért, más esetben ki a hibás? Ugyanúgy ki lehet deríteni az önvezetésnél is.
Ha a biztonsági öv nem működik vagy rosszak a légzsákok, visszahívás történik és a gyártó komoly pereknek néz elébe. Az önvezetésnél ugyanez lesz. Szakértői vizsgálatok alapján megállapítják az okot, majd annak felelősét. (Leginkább logika kell hozzá.)
A gyártók pedig úgy fogják megépíteni a rendszerüket, ahogy azt az aktuális törvény előírja, pont mint a biztonsági öveknél és a többinél. Ha susmus van és kiderül, indul a per.

Sheratan 22. hsz.: Bizonyos lopásgátlók is úgy működnek, hogy ha elindul az autó és nincs meg a kívánt kód vagy jel, leáll a motor, de nem azonnal, hanem fokozatosan. Ugyanezt megteheti egy autopilot is, meg még azt is, hogy átsorol a leállósávba ha van.

A sokmillió kilométer legtöbbje laborkürlménynek felel meg a szépen felfestett és a mienknél kétszer szélesebb utakkal. A rendszer meg azonnal csipog, ha valamit nem tud megoldani, így a rizikót többségében elkerüli. Persze, hogy közel balesetmentes.

[ Szerkesztve ]


Puma K
(veterán)
Blog

"...elég sok baleseti anyagot néztem úgy át..."

Ha szabad kérdezni, akkor mivel foglalkoztál-foglalkozol?

Végig olvastam a hozzászólásaidat és elkezdte fúrni az oldalamat a kíváncsiság :B :K :D


pakesz
(aktív tag)

a human vezetobe az Arpad hidi szociopatat is beleszamoltad?


Eastman
(őstag)
Blog

Mitől gyulladhatott/éghetett ki? :U

üzenetek