Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


geotigris9
(tag)

Köszönöm az cikket hiánypótló ez az egészséggel kapcsolatos írás azért pár szóban hozzá szólnék!

Én úgy látom sajnos nem sok helyen (óvoda - iskola - család - FOGORVOS <- valamelyik helyen jó volna ha volna - ezt egész kis kórban kellene megmutatni ránevelni a helyes fogmosási technikára/szájhigiéniára a gyerkőcöket) tanítják meg a helyes fogápolási technikát vagy egyáltalán valami technikát szájhigiénia kultúrát. Nyilván, ha a szülőt sem tanították meg, hogyan kell fogat mosni helyesen és vagy alapból nem is mos fogat. Akkor a gyerek sem fog nagy eséllyel fogat mosni és vagy jó technikával. Na- ná, ha nincs példa előtte. Legjobb példa a tett.
(Magán fogorvosnál a fenti arány az lehet, hogy jobb felvilágosítás terén lévén ott meg is van fizetve és az biztos, hogy az idő több a páciensre. De ez is inkább csak gyerek kórban működik.)

Fogkefe:
Valóban ha valaki áttér hagyományosról elektromosra (legalábbis nálam volt ->) az elején fogínyvérzést fog tapasztalni nagy eséllyel, de ez a fogkefe leírásában benne is volt [nálam] emlékeim szerint. (Ez a jelenség fogselyem kezdeti használatánál is megvan, de időszakos jelenség rendszeres használatnál.) Meg kicsit másképp kell fogat mosni mint hagyományos fogkefével elektromosnál (pulzár - oda vissza körkörös mozgás leg. én fogkefémnél) az enyémnél legalábbis. Csak oda kell tartani és gyengéden oda nyomni 5 - 10 másodpercig a fogakhoz belső - külső - felső irányból és így végezni a tisztítását az összes fogon.

(Nem ajánlott Kínából elektromos fogkefe nem eredeti pót-fejet rendelni vagy máshol venni minőségügyileg jóval elmarad egy eredeti fejtől, meg ki tudja menyire ellenőrzött az a műanyag amiből elő van állítva ki oldódhat-e esetleg valami ki belőle fogmosás közben még. Itt konkrétan Oral-B amire gondolok)

Személy szerin reggel és esete szoktam fogat mosni. Étkezés után száj öblösítés és rögtön (akkor is, ha savasabb ételt ettünk) lehet fogat mosni nem hiszek benne, hogy ez után bármi módon roncsolná a fogmosás a fogzománcot. (Mivel ha volt is savas étel az ki lett öblítve.)

Fogkrém:
Én kezdetben ilyen - olyan fogkrémet szerencsés ilyen csíkos - olyan csíkos, így - úgy reklámozottat használtam. De áttértem teljesen természetes összetételű ayuvédikus fogkrémre. /Az a meglátásom ami természetes anyagból van pl.:étel, fogkrém stb. arról nem igen fog kiderülni utólag, hogy ezt azt okozta ami nem kívánatos./

Szívesen hallgattam volna kitérést az irományban természetes anyag /nem fogkrém/ fogkrémként való használatáról, itt a fogfehérítésre vannak kihegyezett videók a neten.

Még régen láttam valami ismeretterjesztő filmet, hogy Afrikában (valahol nem tudom konkrétan már) fogmosásnak valamilyen fa ágának a friss fás hajtását használták mint "fogkefe" és mindenhol el volt dobálva, köpködve inkább ez volt a "probléma" vele.

Bár Már nem tudom hol olvastam/hallottam, hogy csináltak kísérletet, hogy jobban romlik- e a fog, ha fogkrémmel vagy fogkrém nélkül mos valaki fogat, mert maga a "helyes" fogmosás a mérvadó nem a fogpaszta. Valakinek nem fog jobban romlani a foga vagy egyáltalán romlani, ha fogat mos fogkrém nélkül csak szimplán fogkefével. (persze azért bevizezett)

Nyelvkaparó:
A nyelven van a legtöbb baktérium ezért ajánlott a nyelvet rendszeresen és helyesen tisztítani. (A fogmosó fogkefe nem jó megoldás gondoljon bele valaki azzal mosod a fogadat amivel a baktériumtól hemzsegő nyelvi lepedéktől tisztítottad meg ..)/fogkefe fején van fogtisztító felület arra gondolok első sorban/ A rossz lehelet főleg abból adódik elsősorban reggel valakinél, mert felszaporodtak (legtöbb/elsősorban a nyelven van baktérium) és mint a rossz lehelt az anyagcseréjüknek a gázcseréjét "szagát" érezzük. Azért elsősorban csak reggel jelentkezik a rossz lehelet, mert éjszaka nincs lényegében nyálképződés (ami valamelyest gátolná a baktériumok szaporodását is).

Én egy speciális tradicionális indiai réz nyelvkaparót szoktam használni elsősorban reggel fogmosás után ezt bátram ajánlom mindenkinek. Nagyon jól alaposan higiénikusan meg lehet vele tisztítani a nyelvet a toxikus lepedéktől.
(A réz felületen nem tudnak a baktériumok megélni és mivel fém időtálló is és ez szubjektív, de jól is néz ki mint nyelvkaparó. Valamint a kialakítása is speciális laikus ember nem tudja megmondani, hogy mire szolgál.)

Fogselyem:
Szerintem sokszor többet ér mint egy szimpla fogmosás (nem pótolja egyik sem a másikat) általában itt tudnak a fogon a fogközökben megbújni a baktériumok. Nem véletlenül itt szokott a fogkő is kialakulni első sorban. Fogkő miatt érdemes is nagyon érdemes használni rendszeresen. Bevallom elég időszakos nálam a használata. (Ez abból adódik nagyon szorosak a fogaim és alig fér bele fogselyem, időnként el is szakad és van, hogy bele is szorul a fogközök közé amit megint csak nehéz eltávolítani.) Van aki előnyösebb - valaki hátrányosabb helyzetben van ilyen téren. Bár fogselyemből is több típus van- létezik.

Szálzuhany:
Szájzuhanyzásról egyáltalán nem esett szó.
Van jelenleg nem használom. ( mert elöregedett és eltört a vízcsöve csak cserélni kellene, de elég speciális spirál műanyag cső)
Azt tapasztaltam kezdeti használata szokatlan/akár kellemetlen érzés is lehet elsőre ez is idővel változik ahogy hozzá szokik az íny. Jó kiegészítője lehet a szájhigiéniának napközben főleg fő ebéd után vagy ilyen teljesen a fogak közé "beépülő" kaja maradék hatékony eltávolítóásásban lehet jó szerepe.(Főleg finomított tápláléknál esik meg ez intenzíven.)
Azt tapasztatom még, hogy a fogíny az megerősödött feszesebb lett ez abból adódhat, hogy az intenzív vízsugár masszírozza a fogínyt ezáltal vérbőség és ennek hozománya jótékony hatásai érvényesülnek az ínyben és a fogakban egyaránt. (itt ásványi-anyagokra gondolok a szervezetből való beépülésre a fogakba)

Szájvíz:
Erről sem esett szó.
Általában antiszeptikus hatásúak időszakosan érdemes használni őket, mert megbonthatják a szájflórát.

Én van, hogy az esti intenzív elektorosom - fogkefés - fogmosás után nem érzem indokoltnak a reggeli fogápolást fogkefével már. Ekkor nyelvtisztítás és szájvíz "játszik".
(had pihenjen néha az a fogíny/fogsor /de mint írtam fentebb jelentős nem átlagos ez az idő nálam akár 10 perc is lehet egy fogmosási intervallum.)

Száj spraye:
Itt lehetne említeni a szájspray -t ami tényleg csak lehelet frissítő hatással bír esetleg egyes összetevők gátolhatják csökkenthetik időszakosan a baktériumokat. (spraye válogatja) De inkább arra jó vendégségben intenzív illatú ételt ettünk és nincs lehetőség fogat mosni, nincs rágó mi egymás akkor lehet létjogosultsága gyakorlati haszna inkább. Tényleg csak lényegében frissíti a lehelettett elfedhet szagokat esetleg ennyi.

Sprayet néha használok, de inkább rágózok helyette.

Cukormentes Rágózás:
Magát a rágót egy fogorvos találta ki a rágóizmok edzésére eredetileg, ha jól tévedek.
Létjogosultsága akkor van, ha nincs mód fogat mosni, de mivel nyálképzést idéz elő a rágózás ez ugye csökkenti megint-csak a baktériumok jelenlétét a szájban legalábbis valamilyen szinten és gátolja terjedésüket valamilyen mértékben is.
Estlegesen a fogak között maradt "maradék" elsősorban keményítő maradványok nem maradéktalanul persze, de eltüntetnek.Feloldja nyál és lenyeljük ami adott esetben még órákig ott "figyelne" a fogsorban.
Léteznek fog-fehérítő hatású rágógumik amikben mint a fogkrémekbe kis granulátum van ami dörzsszerüen "fehéritti a fogakat" és Xilitet tartalmaznak esetleg még ami kedvezően hat a fogakra. A leheletre is jó hatással van persze nem sokáig. De fogmosást nem pótol egy jól elrágcsált rágógumi.

Valamint ami még bele fért volna a cikkbe, hogy belsőleg milyen táplálékkal esetleg még milyen táplálék kiegészítővel lehetne/érdemes elősegíteni a fogak csontozat épségét. Persze ez már kicsit távolabbi, de szervesen kapcsolódó téma ami ide illeszkedik bele.

(Erről eszembe jutott a nyers sárgarépa rágcsálása az a benyomásom az is elég jó természetes "fogkefe" hatást csinál. Étkezés után érdemes elrágcsálni egy sárgarépát.)

(És igen fogzománc a legerősebb anyag az emberi testben.)

Nem tervezte ilyen tartalmasra az elején, de ilyen lett! :D
Remélem valaki tud ebből is meríteni valami hasznosat.
(Ezek saját benyomásaim/tapasztalataim a témával kapcsolatban. Mint akit érdekel a emberi test az egészség tudat.)

üzenetek