[Re:] [frescho:] Mikrogépek belülről - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


Syl
(nagyúr)
Blog

Az Apple-nek már akkor is vastagon fogott a ceruzája ;]


bob011
(tag)

Naná, hiszen minden pénzt megér(t)! ; )

[ Szerkesztve ]


frescho
(addikt)
Blog

Amikor hónapos várakozással lehetett géphez jutni, akkor mgtehették. Később volt is belőle bajuk, amikor a Macintoshokat adták nagyon drágán. De ez egy másik történet.


Syl
(nagyúr)
Blog

Pedig a Macintosh egy olcsósított Lisa volt.


frescho
(addikt)
Blog

Amirol en beszeltem kesobb volt. A jobb felso sarkot celoztak. "high-power high-cost machines in the upper right" Ez azt jelenti, hogy a premium, draga nagy hasznot hozo gepeket. Végül az akkori CEO lemondása után kijött a MAC classic, ami már megjelenésekor is gyengének számított. Majdnem bele is buktak, vegul ha jol emlekszem visszahívták Jobsot.

Classicom van és elég jól működik. De egy korabeli Amigához/PC-hez viszonyítva katasztofális az ár/érték viszonya.


frescho
(addikt)
Blog

Megtörtént a frissítés, képekkel dúsítottam és ráeresztettem egy helyesírás ellenőrzőt is.


Syl
(nagyúr)
Blog

>A Commodore ugyan ismerte a kis és nagybetűket is, de számológépből vették át a gombokat. El sem tudom képzelni, hogy ez hogyan mehetett át bármilyen belső teszten.

Egyrészt nem nagyon volt mihez hasonlítani, elvégre a boltokban akkor még nem lehetett számítógépeket kapni. Másrészt a Commodore abban az időben számológépeket gyártott, tehát logikus volt nekik a meglévő alkatrészek használata.
Pár évre rá kialakult a home/micro computer "kinézete", és a VIC20 (Németországban VC20) már nagyon jó billentyűzetet kapott.
De ezt te is tudod :D


frescho
(addikt)
Blog

Volt mihez hasonlítani. A tevezésben résztvevő mérnökök használtak minicomputereket. A Commodore-nál sok tapasztalatot szereztek írógépekkel. Nem is kellett a VIC20-ig várni, már az N szériánál javították a billentyűzetet.


Rive
(veterán)
Blog

RAM-ból mind a három gépnél 4kB volt az alap. Kb. ez volt az a mennyiség amivel már értelmes munkát lehetett végezni.

4kB - ma ez ~ három ikon a desktopomon ;]


Syl
(nagyúr)
Blog

Akkor szimplán csak balf*szok voltak a tervezők. Vagy Tramiel spórolása volt az oka.


frescho
(addikt)
Blog

Szimpán ők sem hitték, hogy ez mekkorát fog durranni. A TRS-80 is csak azért születhetett meg, mert volt egy rámenős ember, aki kijárta a vezetőségnél.


Weareus
(addikt)
Blog

Nem semmi teszt. Már eleve összebányászni ezeket a matuzsálemeket sem lehetett egyszerű.
Egyébként akkor ezek szerint a kb. 1987-ben kijött Amiga 500 (amivel én kezdtem anno a 90-es évek elején, ráadásul 1000-re felbővítve) ezekhez képest már az űrkorszak volt! :DDD
Gratula. :)


Syl
(nagyúr)
Blog

Ezekhez a gépekhez képest a C64 is űrkorszak volt. Az amiga meg valódi star trekes hipertér :DDD


Weareus
(addikt)
Blog

A bátyam c64-el kezdte, én egyszer láttam őt játszani rajta, az kb annyi volt, hogy a szürke színű pixellel le kellett vadászni a fehér színű pixelt. Bár gondolom, c64-re ennél fejlettebb grafikájú játékok is voltak.


frescho
(addikt)
Blog

Sokkal jobbak voltak. A C64 sokkal előrébb járt, de volt közöttük 4 év. Az Amiga meg sokkal fiatalabb. Kb. mintha egy 5-6 évvel ezelőtti telefont próbálnánk ki ma.


frescho
(addikt)
Blog

Emlékeztem, hogy olvastam már valahol. Megtaláltam, csak lassú a "háttértárolóm" már. Peddlenek gondot okozott a billentyűzet, ami nem fért be a házba. Végül megkérdezték a főnököt. Arra kérdésre, hogy meg tudja-e mondani, hogy biztosan kell-e a fullos keyboard nem volt egyértelmű a válasz. Így Tramiel döntése az lett, hogy a kéznél lévő készletekből dolgozzanak. Amúgyis a policy az volt, hogy ahol csak lehet házon belül legyen a gyártás. A MOS-t is ezért vették meg, Peddle is így került a Commodore-hoz.

"Tramiel clearly wanted to use Commodore's vertical integration to supply a keyboard, rather than purchasing a professional keyboard from another supplier."

forrás: Brian Bagnall: Commodore A company on the edge

Máshol ism egnyilvánult ez a mentalitás. A monitor fejlesztés úgy zajlott, hogy leballagtak a közeli üzletbe és megvették a legolcsóbb/legkisebb (9") fekete-fehér TV-t. Szétkapták és átalakították az elektronikáját. Mondjuk a TRS-nél is ugyanez történt :)

[ Szerkesztve ]


sztanozs
(veterán)
Blog

Második képen kicsit sok a középre igazítás.

Nagyobb felbontáshoz hatványozottan több memória kell - dehogy kell hatványozottan több memória. Pont egyenes arányban van a pixelek száma, és a szükséges memória mértéke. Persze az tény, hogy az elérhető memóriának jelentős részét be kellett áldozni, ha "nagy" felbontású képet akartak akkoriban.

Ja, amúgy tetszenek eddig a cikkek, igényes munka :)

[ Szerkesztve ]


Syl
(nagyúr)
Blog

Ha a felbontás növelésével a színek számát is növeled, akkor van gebasz.


frescho
(addikt)
Blog

Gondold újra. A felbontást növelésénél tartod a képarányt. Legalábis ez a szokás, bár lehetne 640x100-as felbontás is, de nem ez a megszokott. Szóval ha a sorok és a sorba lévő képpontok számát is kétszeresére növeled, akkor 2x2=4-szer annyi lesz a képpontok száma. Tehát pont második hatvánnyal nő a memória szükséglet. Persze megteheted azt, hogy eltérsz ettől, de a megszokott 160, 320, 640 sor volt. PC-nél is a 4x3 (640x480, 800x600, 1024x768) terjedt el.

Igazítás javítva, köszi szépen.

[ Szerkesztve ]


sztanozs
(veterán)
Blog

Őőőő, szerintem nem nő exponenciálisan:
640x480 felbontásban 640x480 bitre van szükség monokróm módban. 800x600-ban pedig 800x600-ra.

Nem a memóriaigény nő a felbontás növekedésével exponenciálisan, hanem valójában a pixelek száma nő hatványozottan a sorok és az oszlopok számának együttes növelésével és ez jár együtt a memórianövekedéssel. De a pixelek száma és a memóriaigény között mindig egyenes az arányosság (azonos szín/mód esetén).


frescho
(addikt)
Blog

UGyanarról beszélünk. A felbontást nem megapixelben szoktuk megadni a gépeknél, ellentétben a fényképezőgépekkel. Általában csak egy számot használunk. 720p vagy 1080p, mert a másikat már tudjuk belőle az esetek nagy százalékában. Érdekes, hogy régen inkább az első számot használtuk 640-ben vagy 1024-ben futott a játék. Szóval ha 640 ről 800-ra tetted fel a COD-ot. Akkor a felbontásod 25%-kal, de a pixelek száma 56%-kal nőtt.


dabadab
(titán)
Blog

Most találtam rá erre a sorozatra, tök jók, el is kezdtem őket olvasni.

Ha jól értem, akkor majd ezekből akarsz összerakni egy gigacikket, szóval gondoltam pár észrevételt megosztok:

"Nem tartott sokáig és megérkeztek a floppy meghajtók is. Nem csak megbízhatóbbak és gyorsabbak voltak, de az adatokat menet közben is lehetett menteni, illetve dinamikusan betölteni a lemezről."

Mivel ma mindenki "lemezeket" használ, ezért ezek annyira magától értetődő dolgok, hogy inkább azt kellene pár szóval vázolni, hogy mekkora szopás volt a kazetta (már simán a töltésnél is a pozicionálás, de mentésnél ráadásul a pontatlan pozícionálás mellett az is bejött, hogy effektíve csak a szalag végére lehetett menteni, hogy az ember biztosan ne írjon felül mást)

"1kB memóriával 8192 képpontot lehet ábrázolni, ami 4:3 képaránynál 105x78-as felbontásra elég."

Ez meg a modern, tespedt, pazarló szemlélet :DDD A kortárs konzoloknál az Atari 2600-nak 128 byte RAM-ja volt + 20 bit(!) video RAM-ja, a Magnavox Odyssey²-nek 64 byte általános + 128 byte video RAM-ja, aztán mégis kihoztak ebből 160x192-es ill. 160x200-as felbontást - mert menet közben generálták a képet, nem simán egy framebuffert nyomtak ki. Persze ehhez viszonylag bonyolult videochip kellett, ehhez képest pl. az Apple-II videokimenetét kb. egy fél konzervdobozból meg egy rozsdás drótból hekkelte össze Woz.

üzenetek