üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Köszönjük a cikket, nagyon jó volt! :R

Kár, hogy ebből még a Sinclair kimaradt. :D


oszi666
(őstag)

elnézést de hogy kell azt érteni, hogy a kis és nagybetűkkel küzdöttek ezek a PET, TRS-80, Apple II gépek? O:

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Itt egy kép a PET első kiadásának billentyűzetéről:

Shift gomb van, de ugye lehet látni, hogy nem kisbetű-nagybetű, hanem betű-színbólum váltás volt valójában a feladata.


Syl
(nagyúr)
Blog

Egy apró megjegyzés:

> A CPU és a 6522-es VIA (Versatile Interface Adapter = IO port illesztő) megegyezik, ahogy az alap szoftver (kernel, BASIC a MOS901486) is

A Commodore kernal-ként hivatkozik erre mindenhol, a kézikönyvekben is.


frescho
(addikt)
Blog

A következő rész tartalmából:

UK gépek: BBC, ZX80/81, Spectrum és CPC (esetleg még Oric is, az Enterprise csak utalás szintjén)

Syl: Köszi, kijavítottam. Nem tudom miért lett kernel a kernal.


Cifu
(nagyúr)
Blog

:C :C :C


oszi666
(őstag)

tehát akkoriban nem volt triviális, hogy lehessen kis és nagybetűt is írni? Hát ez nagyon fura


frescho
(addikt)
Blog

Nem volt triviális. Az első homecomputereknél (pl. Altair) még billentyűzet sem volt. Ha kicsit jobban érdekel a korszak, akkor olvasd el az előző részt, ahol arról a triumvirátusról írtam amit már ezres nagyságrendben gyártottak.


plömplöm
(őstag)
Blog

"ott a Spectrum, ami már teljesítette a fenti feltételeket a csipogó kivételével"

elméletben jó volt az, pld; játék közben kb ezt tudta, ugyanakkor felhívom a nagyérdemű figyelmét a beszédszintetizálásra :)

gyakorlatban nem, mert vagy buzzelt, vagy számolt, a kettőt egyszerre nem tudta :D


frescho
(addikt)
Blog

A határok természetesen nem voltak teljesen egyértelműek és kicsit önkényesen húztam meg őket. A legérdekesebb a ZX81. Az még a képet is a CPU állítja elő és csak a sor/kép visszafutás ideje alatt számol, de már nem sima TTL katalógus áramkörökből áll, mit az előd ZX80.

A sima csipogóval is lehetett pár bites digit hangot előállítani ahogy a SID hangerő szabályozásásval is. De ezek ették a RAM-ot és a CPU időt is elég keményen. Ahogy írtad ezért inkább csak érdekességnek jók, mint valós használatra. Mindenestre le a kalappal a korabeli találékony programozók előtt.

A 16 bites gépek lettek elég erősek, hogy egy D/A megoldást rendesen ki tudjanak szolgálni. Főként DMA-val kiegészítve, hogy ne a CPU toljon ki minten egyes mintavételt..


robohw
(aktív tag)

"elnézést de hogy kell azt érteni, hogy a kis és nagybetűkkel küzdöttek ezek a PET, TRS-80, Apple II gépek? O:"

Az első gépeket nem igazán profi mérnökök fejlesztették, így gőzük sem volt, hogy mi kell majd a népnek. Nagyjából abból indultak ki, hogy nekik maguknak mi az igényük. Tekintve, hogy a számítógépes szakembereknek nem igazán kell egyéb, mint az adatok bevitele, így ez határozta meg a fejlesztés irányát is.
Érdekesség, hogy az apple I-en nem, hogy kisbetű, de még backspace sem volt. A kvázi-szabványosult karaktergrafika is árulkodó jele annak, mennyire maguk felé hajott a szentek (fejlesztők) keze akkoriban. Nem csoda, egy szubkultúrának szánták a gépeiket, akik jobbára velük hasonszőrű emberekből, jobbára műszaki mérnökökből, az elektronika megszállottjaiból, rádióamatőrökből, matematikusokból állt. Lényegi volt, hogy pl. áramköröket lehessen rajzolni karakterekből is. Lehetett. :) A kis- és nagybetűk iránti igény akkor jelentkezett, amikor már körvonalazódott a felhasználókban, hogy mire lehet - illetve mire lehetne még - használni a számítógépet.
Az sem mellékes, hogy a felhasználható, már készen kapható alaktrészek, részegységek is meghatározták a fejlesztés irányát, ergo, igyekeztek a meglévő, már kigyártott dolgokból építkezni akkoriban, ilyen volt pl. a telexgépek billentyűzete is.

[ Szerkesztve ]


frescho
(addikt)
Blog

Nem profi mérnökök fejlesztették? Ez a kijelentésed szerintem nem állja meg a helyét. Chuck Peddle aki a MOS6500 széria tervezése előtt a Morotorlánál tervezett processzort ne lett volna profi mérnök?

Amit másodjára írtál már részben igaz: A telexgépes átépítés inkább az első nagy szériás (értsd: több ezres gyártási mennyiség) gépek előtt volt jellemző. Később is megmaradt a limit, de már kicsit más miatt.

Azt nem lehet mondani, hogy nem volt előtte semmi, mert a terminálos/nagygépes rendszerek ekkor már futottak jó ideje, de hasonló limitációkkal. ilyen rendszereket a tervező mérnökök, még Wozniak is, biztosan használt. Amikor már nem hobbisták, hanem cégek építettek gépet, akkor nem annyira az elérhető eszközök, mint inkább a megfizethetőség miatt vállaltak kompromisszumokat. Kevés RAM és ROM mellett meggondolták, hogy mi fér be a memóriába. Azért volt kevés, mert drága volt 1 kB. Talán a VIC-20-nál is írtam, hogy még ott is spóroltak. Az első szériás PET-en a billentyűzetet próbálták olcsósítani, de gyorsan belátták, hogy normális gombok kellenek rá és gyorsan dobták a chicklet gombokat.

A grafikus karakterekkel nem annyira áramköröket akartak rajzolni. Gondolj bele, egy 40x24-es kijelzőn mi fért volna el. Sokkal inkább ál grafikát akartak. A Commodore PET féle karakterkészletet (PETSCII) kimondottan úgy állították össze, hogy kártyajátékot is lehessen rá könnyen fejleszteni.

Van pár jó könyv az Apple, Atari és Commodore kezdeti éveiről. Talán az utóbbi a leginkább olvasmányos: [Commodore: A company on the edge]


UnA
(Korrektor)
Blog

Szerintem nem helyes így javítani, mert vagy kernel (általában) vagy KERNAL (céges ötlet). Különben meg elírás :)

"The KERNAL was known as kernel inside of Commodore since the PET days, but in 1980 Robert Russell misspelled the word as kernal in his notebooks. When Commodore technical writers Neil Harris and Andy Finkel collected Russell's notes and used them as the basis for the VIC-20 programmer's manual, the misspelling followed them along and stuck."


frescho
(addikt)
Blog

Nehéz kérdés, mert írták 3 féle képpen is: Kernal, KERNAL és kernal. A legszebb, hogy végén még fel is oldották, hogy mit jelent.

In 1980's a lot of users meant the word KERNAL is an abbreviation for "Keyboard Entry Read, Network, And Link"

Itt most marad kernal Robert Russel elírásának az emlékére hacsak nincs valakinek valami korabeli cáfoló papírja. :)

[ Szerkesztve ]


#54625216
(addikt)

Tudtommal Tamriel nem a C64 tervezett árcsökentése miatt távozott a cégtől, hanem a hosszabb távú fejlesztési terveit kaszálták el, mert a többségi tulajdonos a C64 vonalat akarta inkább tovább fejni, míg Tamriel továbbra is a konkurencia előtt akart járni egy lépéssel.


robohw
(aktív tag)

"Nem profi mérnökök fejlesztették? "

Nem bizony!
Nem lehettek profik egy olyan területen, amely még nem is létezett. Nevezzük ezt a területet a személyi számítógépek területének.
A nagyok csak nagygépeket fejlesztettek, a cégek, akik ebbe beleálltak, mind kezdő, kis cégek voltak.
Lásd az Altair-t, Apple I-et.

"A grafikus karakterekkel nem annyira áramköröket akartak rajzolni."

Hát mit?
A négy karakterre (pikk, dáma, kőr,) alapozva mégis, milyen játékokat lehet elképzeni? És ott volt ezzel szemben a legalább 16 féle vonalrajzoló karakter. Ezek mind vonalrajzos és tömb grafikához lettek kifejlesztve, megrajzolva.


frescho
(addikt)
Blog

Részben igaz, az Apple kicsi volt az első hármasból. De a Commodore vagy a Tandy nem volt kis cég. A mérnökök az addigi ismereteik alapján hoztak döntést. Ha a Commodorenál maradunk, akkor a PET nem az első amiben Peddle részt vett. Túl volt már a KIM-1-en és Woznak is segített az Apple I megalkotásánál. Egy új terület úttörői voltak és azon a területen ők voltak a profik. Analógiával egy mai koca síelőn jobb felszerelés van, mint az 50-es években a legprofibb versenyzőn, mégsem mondhatnánk rájuk, hogy amatőrök voltak.

Szemi grafikát lehetett vele rajzolni, mint amilyen később a Norton Commander vagy DBase alapú szoftverek voltak. Kapcsolási rajt elemek nem szerepelnek a karakterek között. Nincs dióda, tranzisztor...

kpbendeguz: Ugyanarról beszélünk más szemszögből nézve. Csak pletkákat lehet olvasni, de a futó fejlesztések és az addigi munkássága alapján két dolog látszik. Agresszív árpolitikával akart tovább terjeszkedni. Ebben a VIC-20-at a C64 váltotta volna le. Közben készült a lefelé terjeszkedésre. A TED széria a C64 alatti vonalat támadta volna meg. Ez managelték félre és a C116 helyett készítettek belőle C16-ot és Plus/4-et.

Hogy mi a közös a kettőnk állításában? Az, hogy az árcsökkentés és az agresszív terjeszkedés pénzbe került volna. Irvin Gould pénzt akart kivenni, nem visszaforgatni, vagy ne adj Isten még lóvét betenni. Ez már évek óta vitás kérdés volt közöttük. A két nézőpont (fejlesztés+terjeszkedés vs. pénzkivétel) vezetett el Tramiel távozásához. A végső nagy vita a C64 árcsökkentésének CES-en történő bejelentésén robbant állítólag ki, de ez már csak a jéghegy csúcsa lehetett. Volt ott korábban is bőven vitás kérdés, mint pl. a PET jet kérdése.

[ Szerkesztve ]


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Pl. a Theater Europe c. játékot.


Lenry
(félisten)
Blog

nagyszerű cikk lett, köszönöm.
nekem anno az első rész teljesen kimaradt, de most pótoltam, azt is élvezet volt olvasni :R


Syl
(nagyúr)
Blog

Tavaly készült egy nagyon jó dokumentumfilm, érdemes rákeresni: The Commodore Story

üzenetek