üzenetek

hozzászólások


KillHates
(nagyúr)
Blog

ÖÖÖööö...'77-ben volt a StarWars premierje.Csak 4MB-ot tudott címezni a 386-os.

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

Az Intel alapitoi kozul kimaradt Andy Grove, aki Grof Andras neven szuletett Budapesten es '56-ban lepett le Amerikaba. Egyebkent harmojuk kozul neki volt a legnagyobb befolyasa a cegre, mivel a kilencvenes evek kozepeig o iranyitotta a ceget.

Az IBM-nel meg a HW gyartas resz eleg furcsa, ugyanis az IBM nem a HDD-krol, hanem a mainframe-ekrol volt ismert, az mas kerdes, hogy a vilag elso HDD-it is ok gyartottak, de ez csak mellekag volt, a vilag tudataban nagyjabol az volt IBM == mainframe.

Ja, es Steve Jobs soha nem volt fejleszto, egesz eleteben uzletember volt, leginkabb vezerigazgatoi beosztasban.

[ Szerkesztve ]


Rive
(veterán)
Blog

Csak 4MB-ot tudott címezni a 386-os.

A processzor tényleg tudta a 4GB-t. És a kommersz alaplapok is engedtek memóriát pakolni 32MB-ig. Legalábbis megfordult efféle a kezemben.


sptkyle
(senior tag)

Köszi a cikket, nagyon élvezetes volt. :)
Külön örvendetes volt, hogy meg lett említve az első PC-m is (IBM-XT) , ami szerintem viszonylag keveseknek jelent igazi retro feelinget.
Furcsa visszagondolni, hogy később 486SX tulajként mennyire vágytam egy DX2-re, vagy egy akkoriban horror áron lévő P1-re, :D


bob011
(tag)

Nagyon klassz írás. Kösz.

Az enciklopédia amiből idézel merre lelhető fel a net-en, ilyen címmel nem találtam meg?

bob

[ Szerkesztve ]


KillHates
(nagyúr)
Blog

Ehh. :R Mea Culpa! :W Rosszul emlékeztem és már nem tudtam módosítani a hszt.


eziskamu
(addikt)

A Machintosh nem volt első GUI terén az Apple-nél. Az Apple Lisa volt az első, csak rohadt drága volt, a Machintos lényegében a Lisa képességeinek megnyírbálása, hogy a jól összeválogatott maradékot egy olcsóbb tömegtermékben összpontosítsák.

Win95(-98-ME, az most hogy a command.com-ot ebből kilőtték, a lényegen nem változtat): valaki egyszer azt mondta poénosan, hogy lényegében ez egy DOS alatt futó Windows NT emulátor. Mert ugye lényegében az NT-s programok (a 4.0-ás ra írtak biztosan, a régebbieket nem ismerem, de gondolom az x86-os win32-es progikkal nem lehetett nagy gond) nagyrészt futottak Win95-ön is

[ Szerkesztve ]


Turion
(csendes tag)

Fogadd hódolatom!

:C

Ez az írás egyszerűen lenyűgöző!
Végig élveztem minden egyes betűjét. (a hibák száma számomra elhanyagolható)

Bár sokat tudtam már a témáról, sok újat is tanítottál nekem, ezért hatalmas köszönet!


PCrevRM
(tag)

Egyetértek! Az előző cikkben is az tetszett, hogy pörgős volt, folyamatosan fenntartva az érdeklődést - nem bírja ki az ember, hogy nem olvassa végig egyből.

Nem is baj, ha nem írt le részletesen mindent a szerző, ez pont arra jó, hogy aki most kezdi leejteni a tojáshéjat a fenekéről, beleszagolhasson eme csodás iparágba. Wikin úgyis mindenről talál valamit, ha érdekli.


ArchElf
(addikt)
Blog

Ha jól rémlik a 640 kB korlát nem OS, hanem BIOS volt (logikailag a 640kB feletti címekre csapta be a BIOS a perifériák saját memóriáit - pl videomemóriát) - de olyan rég volt már ez, hogy lehet, hogy nem jól emlékszem :U

AE


ttt1
(őstag)
Blog

C64-töl én is "aktív" tagja voltam-vagyok a szgépes társadalomnak sőt hétvégén még egy pIII-533-asba probáltam életet lehelni (de a fiókba fekszik még egy 450-es p3-as il eg 233-as pII- celeron is)..:) Nekem a "vágyam" egy coproci volt a 386os sx mellé (csak majd annyiba került mint maga a 386-os cpu (késöbb ez a dx-be automatán ugye bekerült ..:) Az unreal elsö részét sikerült egy pentiuk 120-as cpuval végigjátszani (igaz sztem volt v 15 fps, de akor azt nagyon élveztem:).

[ Szerkesztve ]


Hunork
(veterán)
Blog

Sziasztok!

Örülök, ha tetszett az írás! :K :K
A 386-os, legjobb tudomásom szerint, fizikai memóriát 4 MB-ot tudott címezni, de védett módban, virtuális 4GB-ot. Talán ezt pont nem így említettem meg, ezért elnézést!
(annyi adatot kellett rendszereznem, hogy már azt sem tudtam, mi volt mikor néha...)


Hunork
(veterán)
Blog

Ez is igaz! Csak szűkítenem kellett néhol a mondatokat, pedig eredetileg a Lisa is benne volt. Így is hosszú lett, hát még ha mindent benne hagyok...
Elnézést a hibákért, és a kihagyott dolgokért!


Hunork
(veterán)
Blog

Szia!

Hát ezzel gondban lesz mindenki... :) ugyanis ez a parádés enciklopédia a fejemben van :K :K (gondoltam, adok egy ívet a történetnek, mindkét részben)

Remélem, tetszett!


zoltanz
(nagyúr)
Blog

Olvasmányos volt, köszi (és a kommentelőknek is az infókat), sokmindent világosabban látok.

Érdekesség:
1995-ben több számítógépre volt feltelepítve a Doom mint a Windows 95. :D


Hunork
(veterán)
Blog

Sziasztok Prohardveresek!

Na, kész lett a nagy "mű", rengeteg meló volt benne. :K :K :K
És nyugodtan írjatok minél többen, nagyon kíváncsi vagyok a véleményekre, írhattok a talált elírásokról, hibákról, személyes élményekről,azt reméltem, hogy most jól megmozgatom mindenkinek a múltbéli emlékképeit!
Írjatok, beszélgessünk, azt hiszem, egy igen dicső korszakot néztünk át! A mai, sajnos, inkább monoton gépfelújítás, és az internetes technológiákról szól inkább...
Ne legyetek szégyenlősek, ha mindenki elmond egy élményt ebből az időszakból, akkor az lenne számomra a legszebb értékelés!

Üdv mindenkinek!

Hunork


Hunork
(veterán)
Blog

Juhujj, látod, ezt is kifelejtettem leírni!
Köszi! :K


Graphics
(Jómunkásember)
Blog

http://logout.hu/cikk/idoutazas_a_zx81-tol_napjainkig_2/386_es_a_tobbiek.html

ezen az oldalon a személyes feljegyzés részben a (I)386DX–40(/I) ilyen formázások így nem jelennek meg


Hunork
(veterán)
Blog

módosítva! :K


donjohnson
(addikt)
Blog

csak egy apró elírás az utolsó mondatban:
Nyugodjék béjében!


Hunork
(veterán)
Blog

Ez is módosítva! :K
És senkinek semmi élmény?
Annyit dolgoztam rajta...sírva fakadok... :O
A "falósilány villáról" annyit tudnak beszélni az emberek... :(((
Ne legyetek szégyenlősek!
EZ volt a múlt!


bob011
(tag)

Tetszett, ezért is kérdeztem rá. : )

Ebből az időből a legjobb élményem a C64-esen egy F1 program volt.
Aminek csak az olasz pályáján mentünk és tizedeket javítottunk egymás idején.

Ehhez a cikkhez kapcsolódva pedig a régi XT klón gépem jut eszembe.
Illetve hogy k6-2-es gépembe az utolsó pillanatba került egy voodoo2.
Mert akitől vettem nálam rakta össze és volt nála egy, megnéztük mit is tud.
Ennek egyenes következménye lett egy gyengébb proci és a 3dfx kártya megvétele. :DDD

[ Szerkesztve ]


Hunork
(veterán)
Blog

Az én nagy élményem a Videoton TC-re a Hungaroring volt Szerintem először az F1 játékok közt erre jelent meg, bár erre mérget nem vennék.
És igen, a Voodoo egy nagy kaland volt! Álmélkodva néztem rajta a cimborámnál a Quake 1-et Glide alatt! :K


ttt1
(őstag)
Blog

Én le tudnám írni az összes gépem+ a hozzá kapcsolódó programokat (turbo outrun)+tuningot (amit 5x86-nál kezdtem söt p1-100-ast is aszem 120-on járattam már), de ahhoz a fórum nem elég hosszú..:) Majd írok egy életművet, a Gépeim címmel abba tudnám ecsetelni a tuningot alkatrészeket vízhűtést és társait :) Csak kérdés ezekre kiváncsi-e még valaki :). Én még utántöltős programokkal is játszottam c64-en (repülőgép szimulátorap pl ahol elöször betöltötte a menüt, majd kiválasztottad melyik géppel akarsz repülni+töltés+utánna a küldetés kiválasztás+töltés+küldetést lenyomtad majd vissza keleltt ugyebár tekern oda ahonnan a "misszio2 kiválasztás kezdődött.. és ígytovább) Kis füzetkébe fel volt írva mi hol kezdődik (számlálós kazettás magnó volt ugye hozzá)..

[ Szerkesztve ]


ArchElf
(addikt)
Blog

ATI/Nvidia versenyről egy mondattal több elfért volna - ahogy az ATI lentről kezdett és alulról mosta az NVidia talpát és a HD szériáig csak a célszoftverekben tudott többet mutatni, mint a versenytárs - azóta (és az AMD akvizíció óta) viszont ellépett és az NV lohol az AMD sarkában... No meg benne van az is, hogy a NV beszállt az alaplapi (és mobil) piacra, ami meg egyre inkébb jobb bevételt jelent.

Megfordult világ, na - pedig hogy sírtunk 5 (vagy 10?) éve, hogy az ATI nem tudja utólérni a nagy zöldet...

Ha már emlékezés, a gépeim:C64 - '86-'88 és '89-'95
386DX40 - '95-'98?
5x86 - '98? - 2000?
P233 - 2000? - '02
AMD 1800+ - '02 - '??
eladtam a gépem ps2-t vettem ('06-'08 körül, már nem emlékszem)
azóta van otthon két laptop meg egy régi asztali gép (most cseréltem egy 10 éves régi Dell GX60-at mert meghalt az alaplapon valami)

video-gyorsító-kártyák:
Orchid 3D (3dFx első széria) 4MB (megvan még)
Voodoo 3500 TV tuner FTW (olyan érzés volt mint egy junoszty tv-vel integrált bluray lejátszó)
Radeon 8500 (igazi, nem LE, vagy LELE) - az uccsó gépemmel adtam ezt el, azóta csak alaplapi szutyok van...

Amúgy Radeon 8500 - itt kezdte magát az ATi kinőni (mármint a rendes 3d kártyák sorába felnőni). Először olyan szutyok driverrel jött ki, hogy öröm volt nézni (NV szemmel). A kártya életciklusa során kb 40-60% (de voltak drasztikusabb esetek is) teljesítmény-növekedés volt tapasztalható, csak a driver optimalizálás miatt (és itt nem a játék specifikus pecseket értem, hanem a programozói hibák kijavítását)...

AE

[ Szerkesztve ]


ttt1
(őstag)
Blog

Matrox pharelia sem volt gyenge kártya+ annak volt a legszebb képe abban az időben.


Hunork
(veterán)
Blog

Pontosan! És a G400 se volt rossz darab. :K
Tudom, ezer dolgot kihagytam, inkább a ma is neves és vásárlók által kedvelt cégekről esett szó, de ezt írtam is a legelején. A végén felsoroltam a nagyokat, hát mindegyikről mehetne külön cikk is. :K


Hunork
(veterán)
Blog

Nem igaz! :N
Sokan kíváncsiak másokra! Amit elírtál, az is egy élmény volt, én például ezt kihagytam, mármint a repülőgép-szimulátort.
A múltat nem szabad elfeledni... :N


zoltanz
(nagyúr)
Blog

Én a tuninggal elöször a Geforce 2 -es időkben kezdtem el foglalkozni, addig kimerűlt az oprendszer és Bios finomhangolásban.

[ Szerkesztve ]


ArchElf
(addikt)
Blog

Emlékszem az első AMD tunning próbálkozásomra - epic fail:
1357
||||
2468

kellett volna összekötni - darabonként - hopp erről ugrott be, hogy volt egy darabbig 1400+-os gépem is, mert ez ott volt :DDD
én viszont összegrafitoztam az összes kivezetést - természetesen meg sem szólalt a gép inításra. Nekem ez volt az első hardveres tunning próbálkozásom - persze utána kioktattak itt a fórumon :D

AE


zoltanz
(nagyúr)
Blog

Én az SE nélküli Windows -okra emlékszem még 98-ból, azokkal én valamiért sokat szívtam... De addigra már volt Linux-om is, ami játékon kívűl jó volt mindenre.

Annak idején senki nem tudta mi is valójában a 3D -s videókártya, de mindenre rá volt írva. Én is vettem egyet, majd egy félhavi fizúból, bekapcsolom otthon aztán csak pár vonal jelent meg a játékban. :DDD


ArchElf
(addikt)
Blog

Az első játékom, ami SW után 3D kártyával ment a Jedi Knight volt. A szoftver és a hardveres megjelenítés között ég és föld volt a különbség.
Másik ilyen játék az Unreal volt - majd magam alá csináltam a gyönyörtől.

AE


Hunork
(veterán)
Blog

Unreal! Nagyon király volt! :K :K Emlékszem, képes voltam csak mászkálni, és a zenét hallgatni, meg a környezetet! Bár nekem az első teljesen 3D mi más lehetett volna, mint a Quake2. Előtte már 4-szer végigtoltam szoftveresen, és majdnem besírtam, mikor OpenGL alatt is végig toltam... :D


epityesz
(aktív tag)

Elvetemült funnok megcsinálták a KnightLore,Ik+ stb.......gamekat Tvc-re és momdhatnám igen jól!!!
+nekem mai napig a legkedvesebb gépem volt! :O


zoltanz
(nagyúr)
Blog

Az igen jó volt biza.
Én a Hitman -en szórakoztam, de nem sikerűlt elindítani rendesen, meg GrandPrix Legends -en, de kifeküdt tőle a Cyrix 6x86 (ezt nem 3D -ben persze). :U


DriderG
(tag)

Egy-két észrevétel: a Saturn nem egy arcade játéktermi gép volt, hanem egy új, 3D támogatással is rendelkező, 32 bites konzol, amit 1994-95-bendobott piacra a SEGA a Mega Drive 2/Genesis utódjául. Ennek a kontroller bemeneteit integrálta az nv az nv1-re és ezáltal lehetett Saturn kontrollerrel is játszani (pl. a Virtua Fighter-t támogatta a kártya), illetve az nv1-en még audio kimenetek is voltak. A GPU elnevezés az nVidia-tól jött 99-ben, amikor is a videokártya képes lett a 3D-s transzformációkat ténylegesen átvenni a processzortól. A Voodoo-k nem tudom, hogy támogatták-e ezt a gyorsítást, de inkább valószínűbb, hogy a fejlettebb árnyalás és textúrakezelés mellett még nem voltak rá képesek.
Az ATi-t meg '86 körül alapították, és azóta szállít grafikus kártyákat.

Egyébként jól összeszedett cikk, olvastam az előzőt is, ezt még csak a 386-os korszaktól olvastam végig. Annyi viszont zavart, hogy a CPU/Grafikus kártya/Oprendszer külön lettek szedve, ahelyett, hogy időrendbe lett volna leírva.


Hunork
(veterán)
Blog

Szia!

Igazad van, nem írtam, én a magyarországi megjelenésre értettem! :K Majd módosítom, hogy pontos legyen! :K
(egészen pontosan augusztus 16 -án volt a premier)


Hunork
(veterán)
Blog

Szia!

Örülök, hogy tetszett. A Saturn részt majd módosítom. :K
És azért nem akartam szétszedni, hogy ne legyen annyi ugrálás a bemutatandó hardverek között, megspékelve az oprendszerekkel. Sokat filóztam, hogy hogyan lenne jobb. Hiába, nem vagyok profi újságíró... :(


dabadab
(titán)
Blog

"A Voodoo-k nem tudom, hogy támogatták-e ezt a gyorsítást"

Nem.


DriderG
(tag)

Igen, közben megnéztem a Glide API-t és azt írja, hogy az OpenGL alap objektumai+world view szinten működött. Illetve az nv nem is használhatta volna az új megnevezést, ha már kijött volna '97/98 tájékán a 3dfx egy integrált megoldással.


boeing
(senior tag)

Jó lett a bemutató grat,20 év múlva ugyan itt. :K Én a korszak 3/4 át éltem és ki rázott a hideg olyan jó volt olvasni és a hardverekkel találkozni amik a akkori gépemben müködtek. :K


beefjeez
(senior tag)
Blog

király cikk :D


Inhuman01
(tag)

Szép leírás, 386-s kezelte a 8mega RAM-t is. Koprocesszorral vitte a warcraft 2-t is :-)
Emlékek:
95-ben kezdtem a "mai"számítástechnikát 486dx80-s géppel 4mega ram:-)
Az adott kor általam használt gépei :
1997:Intel p133 ,16mb Ram,s3trio64v2 1mb, 850mega winyó. Gyakorlatilag ezzel játszottam végig a 90-s évek végén kijövő nagy játékokat párat megemlítek: Diablo 1, Quake1,2, Heroes of Might And Magic 2,3 , KKND, Warcraft 2, Redneck Rampage, Shadow warrior, Havernál oda-vissza egész délutánokat töltöttünk a monitort bámulva, talán életem legszebb időszaka volt. Fiatalság bolondság :-)
2003: Abit alaplap, 1400mhz Tualatin Celeron, 384 sd ram, Geforce 3 ti 200
Korrekt kis gép volt emlékszem ekkor jött ki a cs 1.6 hát az eddigi fix 100fps(1.5-ben) erősen lecsökkent 70 körülire.
2005: Asus p4p800-e deluxe, P4 3400mhz Northwood, 512mb+később 512mb ddr 400, geforce 4 ti 4200 128mb , ami kijött akkor, szinte mindent vitt fullon: HL2, Need for speed most wanted.
Na ez bika erős volt, és iszonyat drága is. Még 2009 januárjában megvolt, ekkora adtam el.

Az újabb gépeknél már nincs negyed akkora élmény sem mint a régi p1-nél volt. :F


bakter24
(őstag)
Blog

Ez a cikk is jó lett, gratulálok. Nekem az első nagy PC-s élmény a PrinceOfPersia volt, 2db nagyfloppyn terpeszkedett, egy XT gépen, zöld Hercules monitoron toltuk tesómmal! HDD természetesen nem volt. Csak, hogy a zöld(ebb) fülűek el tudják képzelni:

1. Gép bekapcs, DOS boot floppy papírtokból ki, gépbe be.
2. Várás
3. Floppycsere, POP_disk1 -> p.bat -> Enter
4. Várás
5. Intró, játék tolása!
6. Pár pálya után "Please insert disk2"
7. Várás
8. Játék tovább!

Nem, mint mostanában, hogy 1000gb-os winyókra települnek negyed óra alatt a +20 gb-os játékok!

Szóval aki ezt megélte anno, az most is más szemmel nézi ezt az iparágat szerintem.

[ Szerkesztve ]


sasa134
(addikt)

Istenem... de jó volt olvasni! A PC (h)őskora...Jó volt vele együtt felnőni! Első PC-m egy 386DX-33 volt, 512Mb Rammal. 1991.
Azért a cyrix 6x86 proci képnél elérzékenyültem: én nagy nehezn egy PR200-ra tudtam összespórolni a pénzt. :B

Grat a cikkhez!


beefjeez
(senior tag)
Blog

512mbyte ram? :Y :F :N


sasa134
(addikt)

Nekem sorban: 386DX-33, 40, AMD 5x86-133, Cyrix 6x86-PR200, AMD 5k86-100 (itt már keményen 3dfx-szel), AMD K6 166, Celeron 300, Celeron 366, Celeron 633, Athlon XP 1800+ , Athlon XP 2500+, Core 2 Duo e6300, Phenom II X4


sasa134
(addikt)

kbyte természetesen... :K


Syl
(nagyúr)
Blog

És ha egy kicsit még távolabb tekintünk a múltba, akkor előkerülnek az audiokazetták! :K
A ZX Spectrum egy 48 KByte-os játékot (kb 7 KB a bevezető screen és 40-42 KB maga a játék) 4,5-5 perc alatt olvasott be.
Ugyanez Commodore 64-en úgy nézett ki, hogy először a turbo programot kellett beolvasni, majd a magnó audiofejet pontosan beállítva jöhetett a játék betöltése.
Akinek tellett C64+floppyra, az már nagy király volt. :)

Bár ez inkább a cikk első részéhez kapcsolódik.


Hunork
(veterán)
Blog

Hát akkor én is felsorolom... :K

386DX40
Cyrix 486DX2-66 66MHz
6x86 CyrixMX 150 MHz
Celeron 600 MHz
Pentium III 900 MHz
Pentium 4 2,6 GHz
Pentium 4 3,4 GHz
Dual Core E2180
Dual Core E5200
Pentium G840

Azta, most megint elérzékenyültem... :K

üzenetek