üzenetek

hozzászólások


Killer01
(őstag)

Jó iromány lett, élvezet volt olvasni :D A gép tetszik, de hát 30 misiért nehéz lenne olyan autót elém rakni ami nem tetszene.....
Azért arra kíváncsi lennék, ha elterjednek az elektromos autók (kb minden harmadik-negyedik autó villannyal megy) milyen elektromos hálózat lesz az, ami elbírja a töltési terhelést :U


TCSZ
(senior tag)

Jó a cikk! köszönöm!
Melyik kereskedelmi forgalomban kapható teljesen e autónak a legnagyobb a hatótávja?


Motion_Blur
(félisten)

Technológiai forradalom kell ehhez még, mert a lítium kb. ugyanolyan gyorsan (50 év) elfogy a bolygóról mint az olaj.

Mire a magyar géppark 30%-a elektromos lesz, az még szerintem 15 év minimum.

TCSZ:

Tesla Model S Long Range has an EPA range of 370 miles (600 km), higher than any other electric car.

[ Szerkesztve ]


alcsa
(senior tag)

Nem lehet megoldani, hogy a gif-ek ne legyenek elindítva folyamatosan, hanem mondjuk egy klikkre? Nekem nagyon zavaró tud lenni olvasás közben.

Bocsánat, ha csak engem zavar. :R


pilóta
(nagyúr)

milyen elektromos hálózat lesz az, ami elbírja a töltési terhelést

Kb. bármelyik. Max azzal lehet gond, ha a panelablakból kilógatott hosszabbítókkal töltenek majd sokan egyszerre, mert azt a 40 éves panelen belüli hálózat nem fogja bírni. De az utcai töltőhálózat simán fogja bírni.
Nem az autók lesznek a legnagyobb fogyasztók akkor sem, mint ahogy nem az autók a legnagyobb üzemanyagfogyasztók most sem...


INGJOKE
(veterán)

Szerintem is jó cikk lett és az autó is jó.
Igen jelen pillanatban a model 3 long range a legnagyobb hatótávú autó és ha lenne pénzem bármennyi, akkor is azt venném meg. :D


vidotom
(kezdő)

Konkrétan a magyar villamoshálózatot tekintve semmilyen alapvető változást nem jelentene az sem, ha az összes jármű elektromosra váltana. Köszönhető ez elsősorban annak, hogy a hálózatunk még arra a rendszerváltás előtti időkre lett méretezve, amikor még nehézipari gyártelepek sokasodtak országszerte és Budapesten is. Azok java része már rég megszűnt, a hálózati kapacitás pedig hátramaradt. Nyilván fogyott belőle azóta az új infrastruktúrának és gyáraknak köszönhetően. De még mindig van bőven tartalék a rendszerben.
Népszerűbb töltési pontok környékén helyi kapacitásfejlesztésre szükség lesz, de a gerinchálózathoz hozzá sem kéne nyúlni.

Mondjuk Németországban egészen más a helyzet, de MO-on nincs miért aggódnunk ebből a szempontból.


velizare
(nagyúr)

a gyorsulástól annyira ne essünk hasra. a model s long range alapkivitel ezzel kb. egy árban van, és egy másodpercet ráver. a performance pedig +20-25% felárért kettőt is. ez az érték csak nekünk, 13 éves ford fusion tulajoknak (pacsi tesó!) új/felfoghatatlan, akinek ez kellett, és van rá pénze, annak már évek óta megvan. mondjuk az is igaz, hogy nem egy x5ös bódéval. én inkább ezt emelném ki benne.

[ Szerkesztve ]


vidotom
(kezdő)

Technológiai forradalom lesz is a húszas években, lásd szilárd test lítium akkumulátorok. Annyian és olyan sok pénzt ölnek a kutatásba / fejlesztésbe, hogy ebből tényleg forradalomnak kell lennie.

Magyar géppark 30%-a elektromos?

Nézzük a számokat. Magyar gépjárműpark 3.7 millió autót számlál, annak 30%-a 1.11 millió.
Idén várhatóan kb. 150 ezer új autó kerül forgalomba. Ha mától kezdve újként csak elektromos autókat helyeznének forgalomba, akkor 7 év alatt érné el az arányuk a 30%-ot. Ám jelenlegi arányuk 1.25%, ami 54%-os éves növekedés. 1.25%-kal (2000 db) számolva szolid 555 év kéne a 30%-hoz.
De legyünk optimisták, nőjön a piac 54%-ot minden évben - miközben egyetlen elektromos autó sem kerül ki forgalomból! Akkor 9 év alatt jönne össze a 30%.

Reálisan kalkulálva szerintem 30% MO-on talán ha 25-30 év múlva lesz. Hacsak nem történik valami csoda az akkumulátortechnológia területén addig, amitől hirtelen paritásba kerülnének árban az elektromosok a benzinesekkel.

Nyugat-Európában talán lesz 30% 15 év múlva, de az ott levetett belső égésű járművek fognak nálunk landolni még jó sokáig.


#06658560
(félisten)
Blog

Nem robbanómotoros. Belsőégésű.
És van fa betét is, ha valakinek kell.

#9 vidotom: "Technológiai forradalom lesz is a húszas években, lásd szilárd test lítium akkumulátorok. Annyian és olyan sok pénzt ölnek a kutatásba / fejlesztésbe, hogy ebből tényleg forradalomnak kell lennie."
Már annyi ilyet hallottunk, aztán gyakorlatilag semmi fejlődés nincs, hogy szerintem felesleges ennyire biztosnak lenni benne.

[ Szerkesztve ]


TCSZ
(senior tag)

Köszönöm!


fRooStzzZ
(senior tag)

Remélem mire összejön a pénzem egy RS6-ra addigra nem alakul át az is elektromossá és kap egy buta hanggenerátort. :)

[ Szerkesztve ]


Kaiku
(senior tag)

Jó kis cikk. Ötletes, hogy animált képekkel van a magasság állítás bemutatva. Könyörgöm, hogy a "robbanó motor" kifejezésről szokjunk már le! Nem robban benne semmi! Belsőégésű, dugattyús motorként sokkal szakszerűbb és pontosabb.

(#3) Motion_Blur

Már van olyan is amiben nincs Lítium. Ha jól tudom a BMW ezt használja.

[ Szerkesztve ]


Azie
(őstag)

alapvetően autó-immunis vagyok, de mindig megdobban a szívem, ha egy jaguar jön szembe
most picit irigy is vagyok rád! :)


voyager4.4
(senior tag)
Blog

Nem tudom ki, hogy van vele, de nekem ez a H. András stílus max youtube-ra elég, az autós újságírástól messze van, nem tudom miért kell itt erőltetni. (persze tudom, mert most népszerűek ezek a témák, de akkor is)


Yoshida
(aktív tag)

CCS nem úgy van, hogy a villámtöltés miatt mindig a kábel a töltőn lóg? CCS tud elvileg akár 250kW-ot is átvinni a vízhűtött kábelen, azt azért elég macera lenne cipelni a kocsival :)


vidotom
(kezdő)

Azzal a különbséggel, hogy ez nem "brit tudósok", meg legújabb felfedezés, ami majd talán. Hanem ebben megakonszernek méretes K+F büdzsével ölik a szériagyártás kivitelezésébe az erőforrásokat. Kis méretű működő prototípus már évek óta van, nem az elméletet kell bizonygatni. Hanem azon dolgoznak, hogy skálázható és automatizáltan gyártható legyen a laboratóriumi körülmények között már bizonyított technológia. Tény, hogy ehhez még alapkutatások kellenek. De ha már dollár milliárdokat ölnek bele és be is merik vállalni, hogy 2-3 éven belül piacra is lépnek vele, akkor ott már nem a levegőbe beszélnek.

Persze majd meglátjuk. Remélem bizakodásom jogosnak bizonyul. Mindannyiunk érdekében.


vidotom
(kezdő)

Értelemszerűen azok a víz hűtötte súlyos kábelek fixen a töltőhöz vannak rögzítve. Ez nem az a kábel, amit bármi értelme lenne magával cipelnie az embernek. Mihez kezdene vele a töltőn kívül? ;)


Kaiku
(senior tag)

Folyadék hűtésű és nem víz amelyekkel Amerikában 350kW-al is lehet/lehetett tölteni.


#06658560
(félisten)
Blog

Az összes eddigi forradalmi megoldásnál volt kis méretű prototípus. És nem brittudósok, hanem a világ vezető kutatóintézetei, egyetemei voltak mögöttük.

"Hanem azon dolgoznak, hogy skálázható és automatizáltan gyártható legyen a laboratóriumi körülmények között már bizonyított technológia. Tény, hogy ehhez még alapkutatások kellenek."

Magyarul kurvára sehol nem tartanak.

"De ha már dollár milliárdokat ölnek bele és be is merik vállalni, hogy 2-3 éven belül piacra is lépnek vele, akkor ott már nem a levegőbe beszélnek."

Az előző mondatod után ezt leírva komolyan tudod venni az egészet?


vidotom
(kezdő)

Komolyan: kamu a 2-3 év. Sehol nem lesznek a húszas évek elején a szilárd test lítium akkumulátorok. A ráfordított összeg azonban valós, és aligha fogják veszni hagyni. Ezért várom én kb. 2025-re a tényleges termékben - méreg drágán - megkapható első valódi alkalmazását a technológiának méghozzá nem feltétlenül autóban. Elsőre valószínűbb, hogy kisebb méretben valamilyen mobil eszközben fog debütálni.

Az autóiparban a következő évtized végére várom, hogy a most ismert lítium akkumulátorok alternatívája legyen. És majd a harmincas évekre tenném a széles körű elterjedést több iparágban. De a húszas évek közepe vagy vége felé már ez lesz a meghatározó technológia.

[ Szerkesztve ]


holozis_HUN
(veterán)
Blog

"Technológiai forradalom kell ehhez még, mert a lítium kb. ugyanolyan gyorsan (50 év) elfogy a bolygóról mint az olaj."

Az lehet, de az olaj "megsemmisül" a motorban, míg az aksi évekig működik, illetve újra is hasznosítható. Szóval ha 50 év alatt el is fogy az aksi alapanyag, attól még a meglévő aksik még 7-10 évig simán vállalható kapacitáson tudnak működni, és így abban a 50-60 évben simán kifejlesztünk más anyagokkal való tárolást, esetleg teljesen új hajtásláncot és üzemanyagot (akár mini fúziós erőmű az autókban, ki tudja...)


vicze
(félisten)

SciFi-ben biztos van nem lítiumos, a való életben jelenleg elkerülhetetlen, ha üzembiztos könnyű, és időtálló aksit akarsz. Még a üzemanyag cellás Toyoták is Li-t használnak köztes tárolónak.

De ahogy látom elég sokan keverik az aksikat a kondenzátorokkal és szuper kondenzátorokkal.

[ Szerkesztve ]


vidotom
(kezdő)

Kondenzátorokat is alkalmaztak járművekben, de alacsony energiasűrüségük miatt csak ott, ahol különösen nagy teljesítményre volt szükség kis helyen: pl. Le Mans MP1 kategóriában hibrid meghajtás akkujaként, ahol féktávról féktávra teletöltődtek és kigyorsításkor le is adták a tárolt energiát pár másodperc alatt.
Dolgoznak grafénnel szuperkondenzátorok energiasűrűségének nagyságrendi növelésével. De az alapkutatás is gyerekcipőben jár még, arról nem is beszélve, hogy grafént, az alapanyagot ipari méretben még senki sem tudott előállítani. És az alkalmazás csak ott kezdődne.


#06658560
(félisten)
Blog

Ahhoz, hogy a következő évtized végére autóba kerülhessen, ahhoz már most látni kéne, hogyan lehet majd gyártani. Amit még senki nem tud. Az, hogy borítják bele a pénzt cégek, semmit nem jelent. Mennyit öltek már tüzelőanyagcellákra az autógyárak? Mennyi jött vissza nekik?


velizare
(nagyúr)

az olaj elég rossz hasonlat, mert ~50 éve mondják, hogy ~20 éven belül elfogy. :DDD


headhunter
(addikt)

"Handras fóbia", mint új magyar trend...


ORCA58
(addikt)

Vajon milyen térképpel látja el az NNG a navigációt?
Azért nem használom az iGot-t (telefonon), mert a térkép nagyon elavult volt, rengeteg helyet nem ismert, na meg az agyamra ment az "Újratervezés" szöveg. Pedig a menüje, és a működése nagyon tetszett.

holozis_HUN
A lítiumot nem eszi meg az autó! Az újra hasznosítható. A telefonodból talán eltűnik az aksid, ha lemerül?

[ Szerkesztve ]


vicze
(félisten)

Szuper kondenzátornak egy csöppet olvass utána ilyen kijelentések helyett, hogy hol és mennyit használják.
Kb. minden villamosban, villanyvonatban, elektromos buszban, és elektromos teherautókban használják több mint 10éve, gyerekcipő... :U
De sok autóban is megtalálhatóak, max. te nem tudsz róla.


vidotom
(kezdő)

Feltételezem, hogy ez a #24 bejegyzésemre akart válaszolni. Amennyiben igen, akkor olvasd el még egyszer, a grafénról szólt a gyerekcipő. Azt hiszem abban nem lesz vita köztünk.

Járművekkel pontatlanul fogalmaztam. Igen, nagy testű járműveknél már használják jó ideje. Én személygépkocsi méretű járművekre céloztam. Személygépkocsikban tudtommal elvétve alkalmazzák őket rekuperációs energia felvételére nagyobb akkumulátorok helyett. De ez inkább kivétel, mint szabály. De ha tömegével alkalmazzák a hajtáslánc részeként, kérlek linkelj be néhány cikket, had okuljunk mindannyian.


Azie
(őstag)

az ugye megvan, hogy nem erőltette, hanem leírta a véleményét, ha már kapott kipróbálásra egy 30M autót - gondolom ez egy nem túl nagy elvárás volt cserébe a kipróbálásért


Motion_Blur
(félisten)

Én nézem a videóit, mert érdekel a téma de a manustól viszket a tenyerem...


#06658560
(félisten)
Blog

"A lítiumot nem eszi meg az autó"

Kivéve, amikor mégis.
[link]
[link]


.DLL
(veterán)
Blog

Szerintem nem azt kéne nézni, hogy adott idő alatt hány százalék töltődött az akkukba, vagy hogy mindig a 80%-ot nézzük, és az elérhető 30-40 perc alatt, mert ez autónként változik... Ezt az átlagfogyasztásunkkal sztenderdizálni kéne kilométerre. Meg így látszólag nem is történt fejlődés az évek során, mert minden egyes elektromos autó kábé 30-40 perc alatt feltölthető kábé 80%-ig. :D Csak az 1. gen Nissan leaf-nek például 24kWh akkuhoz állt rendelkezésére 50kW-os DC töltés, de mégiscsk az itt elérhető 100, E-tron SUV-nál 150 kW-os töltési kapacitás km/órában sokkal gyorsabb. Nyilván a lassú AC töltő az nem ideális és bármilyen autóval csak 20-50 km-t tölt bele egy óra alatt, de az nem is a nagy utazásokhoz és ebédekhez van, hanem amikor ott hagyod a parkolóban.
Ez a rész pedig:
És az sem mindegy, hogy milyen a kábelünk, a tesztautóban egy sima Type-2 volt, CCS nem, pedig ez utóbbi kell a gyorsabb töltéshez
Az autóban/autóhoz nem is lesz CCS kábel mellékelve, mert a villámtöltés olyan teljesítményű, hogy azt a kábel inkább fixen bekötik a töltőoszlopba, plusz az nagyon vastag, nehéz és drága; de nem is kell, mert a fentiekből kifolyólag amelyik töltőoszlop tud DC-t, azon rajta lesz a kábel, neked nem kell a csomagtartóban legyen.


vicze
(félisten)

Grafén capacitor. Nem épp en gyerekcipő. Még Alibabán is vehetsz, ha akarsz


voyager4.4
(senior tag)
Blog

Ja, hogy ez egy reklám, úgy nincsen vele semmi baj.

headhunter:
Nem fóbia én is nézem, mert érdekel (mint ahogy Motion_Blur is írta), de maga a stílus, ami youtube-on elfér írásban már kevés. (a vlognak egyébként is van egy beszélgetést imitáló feelingje, ami miatt sok mindent megbocsájt az ember).


Bog
(HÁZIGAZDA)
Blog

15 éve így írok
Nem reklám, egyik teszt sem reklám


Kaiku
(senior tag)

Ja, közben még Magyarországon is találtak olajmezőt. A régi olajmezők jelentős részében még kb 50%-nyi töltet van, csak régen nem volt gazdaságos kitermelni...


velizare
(nagyúr)

persze, a mol folyamatosan rendeli a kutató-fúrásokat országszerte.

az az 50 jó 70nek is.

[ Szerkesztve ]


vicze
(félisten)

Más kérdés, hogy túléli-e az emberi faj, ha mind elégetjük. :)
Persze lehet műanyagot is csinálni belőle, és az óceánokba teríteni minél többet belőle.

Mivel a a fosszilis energia hordozókkal könnyű és olcsó az energia előállítása, így elég utópisztikus, hogy bármilyen rövid időn belül visszaszorulna. Viszont felveti az első bekezdés kérdését.
Hosszútávon még így se 50év lesz mire légi közlekedésben lecserélik, vagy lesz bármi új.


SyMbioTe
(Ármester)
Blog

Azért nem szokott kigyulladni és porrá égni minden autó. :U


vicze
(félisten)

Amúgy ez a lítium eszi meg az autót esete és nem fordítva. ;]


holozis_HUN
(veterán)
Blog

Pont ezt irtam, hogy rossz hasonlat az olaj, mert az olajat (benzin, diesel) megeszi az auto, mig a lítium ion aksik 5-10 évig jók, mármint ennyi idő után vesztenek annyit az energiatárolásból, hogy értelme legyen lecserélni. Emellett még újra is hasznosítható. Olvasd át mégegyszer 😂


cucka
(addikt)
Blog

milyen elektromos hálózat lesz az, ami elbírja a töltési terhelést :U
Ez fejlődni fog az elektromos autózás terjedésével. Az áramtermelési kapacitás lesz a szűk keresztmetszet, ezt nyilván fejleszteni fogják.
Ha van igény és fizetőképes kereslet, akkor az infrastruktúra kiépül. A benzines autók elterjedése előtt se volt egyetlen benzinkút se.


Azie
(őstag)

pedig annak érződik kicsit. ;) akkor gyanús, hogy minden írásod reklám! o.O


ORCA58
(addikt)

Azt tudod, hogy a benzines és dieseles autók közöl arányosan lényegesen több gyullad ki? De az emberek szeretnek minden újat ördögtől valónak feltüntetni, és a bolhából elefántot csinálni..

holozis_HUN
"Szóval ha 50 év alatt el is fogy az aksi alapanyag"
Ez nem azt jeleni, hogy elfogy? Egyébként nem fogy el, mert az elfáradt akkuból nagy része újra kinyerhető.

[ Szerkesztve ]


DjFlanker
(aktív tag)

Jó cikk :)
Erősen kéne az autó, csak nem ebben a színben.


hemaka
(nagyúr)

En is inkabb a hazra tennem le a voksom. :)


noPublicFG
(senior tag)

"a tesztautóban egy sima Type-2 volt, CCS nem"

Hogy? Közel 100 ezer euróért ezen spórolnak? :F

Az én meglátásom ezzel a kocsival ugyanaz, mint az Audi e-tron esetén: Örülök, mert szép, és használhatónak tűnik, de megvenni már nem lehet. Legyártottak százat a sajtósok és a reklámok kedvéért, és most mindenki vár.

Köszönöm a tesztet! Tetszett!

[ Szerkesztve ]


WiZARD
(addikt)

Legalább olyan írna cikket, akinek minimális fogalma van a dolgokról.

Az tuti nem írna le ilyen hülyeséget: " És az sem mindegy, hogy milyen a kábelünk, a tesztautóban egy sima Type-2 volt, CCS nem, pedig ez utóbbi kell a gyorsabb töltéshez, ezért AC-n jött a nafta 7,2 kW-tal az NKM által üzemeltetett tapolcai pontnál is, pedig CCS csatlakozóval kaphattam volna 22 kW-tal is az áramot, úgy pedig 4 óra alatt meg is lettem volna. "

:W

[ Szerkesztve ]

üzenetek