Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


Franklin
(őstag)

Relatív, hogy mi az extrém diéta (bár jobban szeretem az étrend szót, mert egy diéta időszakos, egy étrend pedig állandó).

Számomra az az extrém, mikor tömik magukba az emberek a finomított szénhidrátokat.


FireKeeper
(veterán)
Blog

bocsi, nem voltam egyértelmű. valóban, a diéta kifejezés a magyarban ezt jelenti, és amúgy van egy ilyen kicsit negatív felhangja, én inkább az angol diet miatt használom a diéta szót magyarban, ami ugye ott az étrend, nem is hiszem hogy náluk van két szó a két dologra.

extrém alatt pedig azt értettem hogy itt a szénhidrátból minimális mennyiséget ajánl. ugyanúgy használtam volna olyan étrendre ami a nagyon magas/alacsony fehérje vagy szénhidrát bevitelt promózza.

nyilván a legártalmasabb az, amit te is írsz, én is a súlyvesztésemet valószínűleg nagyobb részben az ilyen kaják teljes vagy részleges kigyomlálásának köszönhetem, mintsem egyéb változtatásoknak az étrendemben :)

[ Szerkesztve ]


apatyas
(Korrektor)
Blog

Ezt a témát követni fogom. Noha perpill nem túlsúlyos vagyok.


RBJ
(addikt)

Ahogy Falcon is leírta lényeg a lényeg a minőségi vagy nem agyonfeldolgozott ételeken van a hangsúly.
Főzni kell, normális magyar ételeket kenyér hanyagolásával, nassolás elhagyásával és a cukros üdítők kizárásával. Oszt jön az eredmény.
Nem kell ezt túlragozni, kerülni a feldolgozott készételeket és kész.
Hagyományosan, parasztosan enni. Régen de ne menjünk messzire csak a 60-70 évekbe, láttatok kövér emberek képeken? Nem igazán. Igaz melóztak is rendesen de nem is vettek moslékokat a boltba.

[ Szerkesztve ]


koxx
(MODERÁTOR)
Blog

Egyetertek


Hieronymus
(senior tag)
Blog

"Én inkább a többször evés híve vagyok, hogy ne ugrándozzon a vércukorszintem. Diabétes kialakulásának szempontjából ez nagyon nem mindegy."

Nem biztos, hogy a gyakori étkezés jó megoldás. Folyamatosan, a normálisnál magasabban tartod a vércukor szintet. Ez folyamatos inzulin termeléssel jár. Az állatokat így hizlalják.

Naponta kettőnél többször nem kell étkezni. Az időponthoz kötött étkezéseket is el kellene felejteni. Akkor kell enni, amikor valódi az éhség. Ez esetben az inzulin igény is alacsonyabb és az inzulin termelő sejtek is tudnak pihenni.


woodworm
(addikt)

"bár jobban szeretem az étrend szót, mert egy diéta időszakos, egy étrend pedig állandó"

Ez csak azért van, mert a barom média teljesen a fogyókúrához kötötte a diéta szót. Szerintem a diéta speciális szempontok alapján kialakított étrend és nagyon sok ember számára nem időszakos, hanem állandó.

Köszvényesként igen érdekesnek tartom ezt az étrendet. Egyáltalán nem elégít ki a cikkben említett magyarázat, hogy nincs ok az aggodalomra, mert a fruktóz okozza. A köszvény egy anyagcsere betegség, a fehérjékben található purint nem tudja lebontani a szervezet. Elég nehéz megtalálni az egyensúlyt így is, nemhogy a szénhidrátok szinte teljes kilövése mellett.


FireKeeper
(veterán)
Blog

ha jól tudom ez az alapja az egész intermittent fasting nevű dolognak (nem hiszem hogy ennek van magyar fordítása :D), amikor tudatosan egy szűkebb időablakban viszed be a kalóriádat, pl azzal, hogy nem eszel reggelit, vagy épp vacsorát. ezáltal azokban az idősávokban, mikor "fasting" állapotban vagy (kicsit csúnyán mondva koplalsz), alacsonyan tartod a vércukrot, majd adsz neki egy nagy boost-ot abban a pár órában mikor eszel. amennyiben lehet hinni az internetnek, ez egy egyre népszerűbb módszer, és nem egy pozitív hatása van, a legjelentősebb talán az, hogy sokkal könnyebbé teszi, hogy az ember kalória hiányban legyen hosszú ideig, mivel a rövidebb "evési ciklusban" nagyobbakat kajálhatsz, ezáltal megvan a teltség érzeted, akkor is, ha amúgy 20%-al kevesebb kalóriát eszel mint ami a szinten tartáshoz kéne.


Woodslave
(veterán)

átmeneti böjtölés :K

nálam kizárt hogy kizárjak szénhidrátos ételeket az életemből. Egy normális testalkatot simán el lehet érni úgy is ha eszel mindent. Ha az kell valakinek hogy ilyen megszorításokkal éljen, akkor hajrá, de tanulmányok se támasztják alá, hogy metabolikus előnye lenne egy sima alacsonyabb (40%-os hogy ez miért alacsony azt nem tudom) szénhidrátos diétához képest.

Az egészség vonalat hagyjuk, ha egy vega ide téved akkor pont az ellenkezőjét hozza és citál 5000 tanulmányt a zsírbevitel és a szív és érrendszeri megbetegedések kapcsolatáról (persze a cukoripar által lefizetett tanulmányok tudom)

[ Szerkesztve ]


Auratech
(őstag)
Blog

Több hónapig tartottam én is ketondiétát. Jó régen. Az első hét végére állt be az egyensúly, addig volt egy kis tudati "beszűkülésem". Kedvencem volt a friss élesztő tejszínnel. :)
Én a salátákat, koviubit, kígyóuborkát, paradicsomot sárgarépát-reszelve ettem "kenyérként".
Egy natural testépítő-átalakító versenyre neveztem be és fokozatosan vetem rá magam.
A végén a beállt ketózis mellett edzésen Karnitech cseppek 2dl még taurinos cukormentes energiaitallal két liter ásványvízzel felhúzva volt a hajtóanyag. Negyedik lettem...és a verseny után egy hónappal voltam a legélesebb..

Fontos a magas víztartalmú rostos, szénhidrátszegény "gazok" társítása, hogy a gyomorsav, bélnedvek nagyobb felületen dolgozhassanak. A friss gomba, retek is jó. Káposzta, savanyú káposzta, spenót...
És fontos, hogy minden kaját a lehető legalaposabban meg kell rágni, mivel nem szívódik bejéjük a gyomornedv-egyebek.
(Az eszkimók is eszik egy halfajta félig emésztett alga-béltartalmát.)
Ha olyan növényeket választok, amiknek 4% alatti a szénhidráttartalma, akkor naponta sok számolgatás nélkül is fél kilót bátran el lehet és kell is fogyasztani, bő folyadékbevitel mellett. Az nem kevés és az egyoldalú szalonna-sülthús kombót is emberi étellé teszi.
A sajtokban, tejtermékékben figyelni kell a szénhidráttartalmat a tejcukor miatt.
Sokat segíthetnek, színesíthetnek a testépítők számára készített fehérjedús zerocarb értend kiegészítők, "csokik", italporok, vajjal feldobva.
Rég nem ketondiétázom, de a szemléletem átformálta.
Fél kiló kenyér egy hétre elég. Nasi nincs. csak néha dió vagy pár szem mag, mandula. Az ételekhez a köret fele mindig saláta, uborka cékla. A reggeli kávém pedig 2dl (lidl) 30%-os tejszínnel húzom fel cukor nélkül.
Az kitart délig.. és Ebben a hónapban majdnem 400Km-t tekertem munkába be-ki, ami 8000 kCal majdnem egy kiló zsír, ami nem jött fel..
Bringa-szeptember

[ Szerkesztve ]


Fred23
(veterán)

"Egy normális testalkatot simán el lehet érni úgy is ha eszel mindent."

Viszont nyárra nagyon jó érzés a 10% körüli tzs, amihez viszont már a legtöbb embernek szenvednie is kell valamilyen módon; nekem is. Tehát tavasz elején jöhet is vagy az átmeneti böjt, vagy a ketogén diéta. Ezt most úgy írom, hogy letoltam már majd egy kiló szőlőt, és még folytatom az evést. Heti 2x pizza is van mostanában, ami meg is látszik a súlyomon, viszont februárban vagy márciusban már szigorítok a kajáláson, és nyárra kockás lesz most is a hasam.

[ Szerkesztve ]


ViZion
(félisten)
Blog

Érdeklődve olvastam.
Nekem egy "betegségem" van: a kenyér. Kenyér, kifli, egy doboz tejföl vagy kefír... bódottá. Amúgy semmi nasi, sok cukor sincs, néha energiaital vagy kóla, reggel kávé cukorral. De a kenyér... erre adjatok alternatívát.

A nagybátyám hasonlóan szép szál gömb mint én. Lefogyott durván. A "csodadiéta": semmi kenyér, péksütemény és nasi. Nálam csak kenyérfélék vannak... de az függőség szinten. Ráadásul este mikor hazaérek, akkor borítok be egy negyed kilót. Ez ellen vmi gyakorlati tanács? :U


FireKeeper
(veterán)
Blog

a 40%-os valszeg azért alacsony, mert az átlag városi Józsi aki napi szinten tolja a tésztát, a kenyeret, etc, ennél azért több szénhidrátot visz be. ami anyagokat én néztem cikkekben, videókban, ott az volt a vélekedés, hogy mondjuk egy 40-35-25 körüli karbó-zsír-fehérje aránnyal már nem lősz nagyon mellé, és persze ezt valamilyen mértékben tologathatod egyik-másik irányba probléma nélkül.

jó, a vegánokat most talán hagyjuk, ha bármiféle érkezési tanácsot adsz, és nem támad be legalább egy vérmes vegán, akkor rosszul csinálod :D

[ Szerkesztve ]


Polllen
(nagyúr)
Blog

Édesanyám pékségben dolgozott majdnem mindig. Egy évbe telt 2x évesen, h elhagyjam & ne hiányozzon semmi mellől. Szerintem kis lépésekben hagyd el.


Cathfaern
(nagyúr)
Blog

Tulajdonképpen vicces, de pont az említett spirituális gyümölcsevéses blog kommentjei között találkoztam először a ketogén étrenddel :)

"de konkrétan leírnád hogy mondjuk egy napod akkor hogy is néz ki így"
Elmúlt két napom, illetve napunk:
Mai nap:
reggeli: 1 dl 30% tejszín, 2 dl édesítetlen mandulatej, 2 kiskanál kókuszolaj, kávé - 577 kalória, 3g ch
nassolás: 30g földimogyoró
ebéd: csirkemell megkenve paradicsomszósszal, rá mozarella, majd tepsiben megsütve - 502 kalória, 1g ch
ebéd után kávé üresen, mellé 1 kocka lindt 85% étcsoki (1,9g ch)
vacsora: grillsajt (140g), párizsi (100g), kaliforniai paprika (50g) - 654 kalória, 8g ch
Összesen 1794 kalória, 14g ch

Barátnőmnek:
reggeli: hasonló, csak neki lightos szójatejjel (ch csökkentett), mivel édesebb, neki úgy jobban ízlik a kávé
ebéd: ugyanaz
napközben kávé 1dl tejszínnel
vacsora: 100g gépsonka, 100g párizsi, 100g paradicsom, 120g káposzta, 20g tökmagolaj (mindez összekeverve, kvázi salátának) - 541 kalória, 5g ch
Összesen 1754 kalória, 20g ch

Tegnapi napom:
reggeli: lásd előbb
ebéd: brassói (értelemszerűen krumpli nélkül) + ecetes uborka - 364 kalória, 4g ch
vacsora: túróstészta :) 100g túró, 100g 20%-os tejföl, 7 szelet bacon. Igazából ezt magában is bekanalaznám, de múltkor vettünk kipróbálásra "mindenmentes" tésztát (konjac lisztből készül), abból 150g (nem rossz amúgy, bár szerintem nem adja vissza a tészta feelinget, igaz ha az ember valami nagyon szószos dolgot akar enni, akkor nem rossz. Csak rágósabb, mint az igazi tészta, kicsit tintahalra emlékeztető átlaggal) - 704 kalória, 7g ch
Összesen 1705 kalória, 18g ch

Barátnőmnek:
reggeli: lásd előbb
nassolás: pörc :C
ebéd: ugyanaz
vacsora: előbb említett no carb noodle, 100g paradicsompüré + fűszerek + pulykasonkából összefőz / süt, 160g paradicsom. Desszertnek 100g mascarpone megszórva fahéjjal - 672 kalória, 11g ch
Összesen: 1586 kalória, 21g ch (most jöttem rá, hogy kicsit elszámoltuk nála a tegnap estét)

"Mikor főzöl, mit reggeliztél, viszed dobozban stb."
Igazából a főzésünkön a keto nem változtatott, már előtte is 2 naponta főztünk: illetve vasárnap szülőknél ebéd, ottani maradékot visszük be hétfőn, hétfőn főzünk 2 napra, meg szerdán főzünk 2 napra, szombaton meg frissensültszerűség. Értelemszerűen ebédet bevisszük, vacsora meg itthon. Barátnőm tipikusan valami hideget szokott enni, én eléggé rákaptam a rántottára, főtt tojásra, abból sokat eszek (mondjuk most pont a felhozott két napban nem volt, de amúgy igen :) ).

Dark Archon
"Hát igen, 7-8 oldalnyi tudományos(?) rizsa helyett egy heti "étlappal" kellett volna kezdeni és kész."
Nem nagyon van értelme keto alatt minta "étlapnak". Edd amit szeretsz, csak férjen bele a 20g szénhidrátba. Lehet írni mintaétrendet, amiben nagyrészt csirkecombot eszel salátával, illetve tojással, de én ettől tuti két nap alatt kifutnék a világból. De leírhatom amit én eszek, sok tejszín, sajt, grillkolbászok, sok tojás, de ettől meg másvalaki futna ki a világból. Szóval nem nagyon van értelme mintát írni, mert ha az alapján állsz neki kajálni, akkor hamar megunod.
Másrészt, amit Franklin is írt:
"Jó cikk de, de talán picit hosszú és tömény, sokakat eltántoríthat a végigolvasástól, érdemes lenne egy rövidebb összefoglalót írni."
Ez részben szándékos. Mivel a) orvosok nem ismerik igazán ezt az étrendet, b) eléggé eltér a hagyományos étrendtől, nem túl célszerű észnélkül nekiállni. "Mától nem eszek szénhidrátot, de mindent úgy csinálok, mint eddig" hozzáállásból komoly hiánybetegségek alakulhatnak ki. Szóval ha valakinek sok ennyi anyagot átolvasni egy életmódváltáshoz, akkor inkább ne álljon neki. Ahogy a cikk / elején írtam, nem célom senkit se áttéríteni, csak egyszerűen zavart, hogy mennyire nincs jól összefoglalt anyag a témában magyarul.

"lletve a reggeli szokott problémás lenni, furcsának tűnhet (és sokszor nehezen kivitelezhető, pl. metrón nem ehetsz ilyet) a sült kolbász reggelire, paprikával, paradicsommal, kenyér nélkül, de én simán letoltam."
Ha valaki szereti a kávét, akkor sok tejszín + kávé ideális reggeli :) Ráadásul könnyen szállítható is. Hátránya, hogy zsíron kívül mást nem viszel be vele, szóval annyival többet kell enni többi evésnél.

"Nemrég átálltam egy tömegnövelő étrendre, mert kondizok, de az biztos, hogy a szálkásító időszakban újra ketózni fogok."
Elsőre paradoxonnak hangzik, de keton is lehet tömeget növelni. De amúgy igen, ideális szálkásításra, mert nem vesztesz izomból.


tailor74
(őstag)

Köszi a cikket, végig olvastam, hiánypótló... :R


Cathfaern
(nagyúr)
Blog

"Az ajánlott szénhidrát-mennyiségeket nettó hülyeségnek tartom. 20gr kb a vicc szint, ketózis ide vagy oda. ez személyes vélemény, amit nem tudok semmilyen kutatással, csak a személyes tapasztalataimmal alátámasztani. Cserébe az állítólagos "tudományos kutatások" amelyeket a témában végeztek, kb ugyanilyen komolyságúak :))"
A 20g ch igazából az egyik legmegalapozottabb érték az egész étrendből :) Egy átlag felnőtt agyának 100g szénhidrátra van szüksége egy nap szénhidrátdús étrenden. Az agy 75%-a tudja energiaigényét ketonból fedezni, a maradék mindenképp szénhidrátból működik. Igen, ez alapján a 20 alálövés, de ugye fehérjéből is elő tud állítani a szervezet szénhidrátot, másrészt jobb alul lőni, mint felül, mert sem az egyes termékek / alapanyagok pontos szénhidráttartalma nem meghatározható, másrészt a mérlegelés se lesz annyira pontos, mint kéne.
De igen, igazad van, 20g szénhidrát fölött is lehet ketózisban lenni. Azonban az általad leírtakból arra következtetek, hogy te elég aktív életmódot élsz, szóval igaz amit írsz, hogy el is használod a plusz szénhidrátokat. De ez az átlag fogyókúrázóra nagyon nem igaz: tipikusan kimerül a mozgása abban, hogy reggel elsétál az autójáig, meg munka után visszasétál az autójához. Emellé hiába társul heti 3x1 óra edzés (ennél több edzés elég ritka), ha annyi szénhidrátot megeszik, mint te, akkor folyamatosan ki fog esni ketózisból. És az a legrosszabb dolog ami történhet, mert a szervezetnek folyamatosan át kell állnia és csak minden baja lesz.

"Tehát a véleményem az, hogy a 20gr szénhidrát mint ajánlás szükségtelenül és normál életmód mellett betarthatatlanul alacsony abban az esetben, ha valaki sportolgat."
A cikkben erről írtam egy külön részt, sportág függő. Ha valaki csak hobbiból vagy azért sportol, hogy ne legyen eltespedve, akkor bőven elég. Tapasztalat. Én naponta 12km-t biciklizek (munkábajárás), illetve lásd amit írtam túrázásról. Nyilván ha valaki 100m-es síkfutás versenyekre eddz, akkor nem jártható út a sima keto (de arra még létezik a ciklikus keto... )

"Ha a bevitt cukor nem elegendő (és az én esetemben még a 20gr többszöröse sem volt elegendő) akkor zsírt kell cukor jellegű anyagokká bontania a szervezetnek."
Az izmoknak nincs szüksége cukorra, ketonból is tudják fedezni az energiaigényüket, de igazából adaptáció után ketonra sincs szükség, közvetlenül zsírból is el tudják látni magukat.
Mondjuk a laborvizsgálat ha tipikusan éhgyomorra történt, és emellé alacsony mennyiségű szénhidrátot fogyasztottál, akkor nem csoda, hogy ketózist mutatott: szénhidrátdús táplálkozás után közvetlenül is elég 12-16 óra ahhoz, hogy minden szénhidrátraktár kiürüljön. Te ugye már alapból kevés szénhidrátot ettél, így egy szimpla alvás jó eséllyel elég volt, hogy már elkezdjen ketonokra átállni a szervezeted. Ez még nem jelenti azt, hogy folyamatosan ketózisban voltál.


koxx
(MODERÁTOR)
Blog

1700 kcal csak nekem tűnik baromi kevésnek :F kivéve ha 60 kiló vagy


Cathfaern
(nagyúr)
Blog

"Ez a Ketogén étrend érdekes téma, de félek tőle, hogy a negatív hatásai el vannak bagatelizálva jelen cikkben, és/vagy az orvosilag sem megfelelően alátámasztott dolog ez. Mert az hogy milyen látható hatása jelentkezik (fogyás), egy dolog, de mi van a nem látható folyamatokkal? A szervezet azért bonyolultabb ennél."
A nem látható folyamatokat orvosilag jól ismertek. Alkalmazzák hosszú távon terápiás céllal (epilepsziásoknál tipikusan 2 év, utána megnézik mi történik ha visszaáll szénhidrátra), de 1 éves klinikai kutatás is létezett. Szóval nincsen itt semmilyen "rejtett" folyamat.

"Az egyiket cukormentes, a másikat zsírmentes diétára fogva egy hónapig. Sajnos baromira nem találom mi volt ez, talán más sikerrel jár."
Sajnos pontos adatok nélkül nehéz bármit mondani. Ketogén diétát is lehet rosszul csinálni, ha nem viszel be minden vitamint és ásványi anyagot amit kell, akkor hiánybetegségek alakulnak ki. De ezt el lehet érni bármilyen étrenddel is. De:

FireKeeper
"az ilyen extrém diétákra mindig kicsit ferde szemmel nézek"
Én is. De ez csak addig extrém, amíg utána nem olvas az ember. Szénhidrátokban (és főleg cukorban) semmi olyan nincs, amire az embernek mindenképp szüksége lenne, vagy legalábbis ne tudná saját magának előállítani. Ellentétben ugye a fehérjével (lásd esszenciális aminosavak), amelyeket nem tud magának előállítani, viszont nélküle meg nem tud élni. Napi 25g szénhidrát ami mindenképp szükséges az emberi szervezetnek, de ezt meg saját magának is elő tudja állítani.

nuke7:
Fogyás céllal kezdtem utánaolvasni, de már nem csak amiatt csinálom. De igen, jelenleg a fogyás a fő szempont :) Hétvégén vagy jövő hétvégén lesznek fotók... bár szerintem senki se jár jól azzal ha az én félmeztelen képeimet nézegeti :D

Falcon C.
Örülök, hogy tetszett az írás :R Igen, igazából a ketoban az a jó, hogy természetes, ha az ember hallgat a szervezetére, akkor könnyen magától is ráállhat :) Ahogy a te példád is mutatja, szénhidrátdús étrenddel ellentétben itt sok esetben elég ha csak hallgat az éhségére az ember, és máris nem fogja túlenni magát, és le fog fogyni a neki megfelelő súlyra. Csak számolgatással biztosabbra lehet menni.

Franklin
"Annyi kiegészítést tennék még az étrendhez, hogy a felvágottakkal vigyázzunk, lehet bennük cukor, csak mondjuk dextróz, maltodextrin,szukralóz néven."
Igen, ez nagyon jogos! Megdöbbentő, hogy mikben vannak "rejtett" szénhidrátok, gondolom veszek majd jó kis főtt / sült sonkát, de egy olyan márkát se találtam, amiben ne lett volna 4-5g szénhidrát 100g-ban :( Ettől persze még lehetne enni keto alatt, de én sonkákat tipikusan arra szoktam használni, hogy ha napközben kevés a fehérje, akkor vacsorára megtolni velük. Így nézve viszont az elég sok.


Woodslave
(veterán)

:R na így már emberközelibbnek érzem. Köszi. Irigylem jó lenne tenni egy próbát, na majd talán tavasszal. Az első két kajám nekem is ketobarát :D (10kor tojás-bacon-sajt, spenót némi kefír, 14-kor csirkemell-brokkoli- vagy zöldbab) még a vacsora kéne hogy keto legyen meg locsolja némi olajat mindenre.

[ Szerkesztve ]

üzenetek