[Re:] [Lenry:] Kresz vizsga - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


albert8
(addikt)
Blog

:DDD Grat! :))


Samus
(addikt)
Blog

Nekem is 72 pontom lett :D Igaz, három éve.


kmisi99
(addikt)

Lol nekem is 72 :DDD Pár hét és kezembe kapom a jogsit most szerintem lenne vagy 50-60 pontom.


Dany007
(veterán)
Blog

Hajrá! :) Sok sikert!
Én már nem emlékszem mennyi lett. Tavaly volt 10 éves a jogsim! Tudom tudom öreg vagyok...


Dluinet
(nagyúr)
Blog

nem emlékszem már, mert 20 éve meg van már a jogsim.


baluka26
(veterán)
Blog

Oktatóm mondta, hogy a rekord az autósiskolánál 75 pont/6 perc, nekem 74 pont sikerült ennyi idő alatt. :D


bambano
(titán)
Blog

gratula. nekem egy hibás válaszom volt, -1 pont, de akkor még nem 75pontos rendszerben. 26 éve :P


tvse1995
(senior tag)
Blog

Gratulálok!
Én hétfőn megyek, remélem meglesz. :DDD A gyakorlásokon mindig 70 fölött szoktam lenni úgyhogy bizakodok. :U


Lenry
(félisten)
Blog

leültettem a gyakorlóprogi elé két haveromat, mindketten jópár éve vezetnek, egyikük sem ment át :DDD

(#6) baluka26 az derék.
én az időt nem tudom, de én végeztem először, talán tizenpár perc lehetett.

kösz mindenkinek :R

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

te sem biztos, hogy átmennél egy friss program előtt :)
tudod például, hogy mikor volt az utolsó kresz módosítás? :P


baluka26
(veterán)
Blog

Negyedévvel vizsga után már mi is 55-60 között csináltunk, de az olyan hülye kérdések miatt, amiket az életben nem használsz, vagy ha használsz, utánanézel (mennyire lóghat túl cuccos, extrém helyzetben lámpahasználat, ilyesmik)

bambano: 05.01, nem?

[ Szerkesztve ]


Lenry
(félisten)
Blog

a múlt héten változott utoljára a kresz

de nem ezen buktak el a srácok. sok az olyan elméleti kérdés benne, amit én is csak azért tudok, mert két hete minden este ezt gyakorlom, cserébe pontot ér.
pl "mekkora távot kell belátnod minimum a biztonságos előzéshez?"(1) vagy "hány fok lehet maximum a kormány holtjátéka?" (2) esetleg a "hány mm magasnak kell legalább lennie a gumiabroncs bordázatának?" (3)
és a kedvencem: "mennyi a reakcióideje egy átlagos sofőrnek?" (4)

ezek mellett persze van egy csomó "mit csinál ez a tábla?", "milyen sorrendben mehetnek az autók ebbe a kereszteződésbe?" vagy "megállhatsz-e ha..." jellegű kérdés, amik persze lendületből jönnek, de a fentebbi vezetéselméleti kérdések is kemény pontokat érnek, attól függetlenül, hogy a vizsgától számított második napon már nem tudja őket senki.

1 - fékút x 2
2 - 3-5 fok
3 - 1,6mm
4 - 0,6 s

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

azt gondolom tudod, hogy csak a nyári guminál 1.6mm a minimum bordamélység :)


Lenry
(félisten)
Blog

mostmár.
ez nem volt része az anyagnak.

egyébként sem tudom, hogy mi a különbség a téli és a nyári gumi közt.


bambano
(titán)
Blog

és akarod tudni?


Jim-Y
(veterán)
Blog

Én sosem értettem, hogy miért pörögnek az emberek a kresz-vizsga pontjaikra, kresz-pontokat fogsz vezetni utána 50 évig?

Meg mit ér a hibátlan kresz-vizsga, ha amúgy félénk a vezető, vagy csak simán rosszabb-képességű?! na mindegy...


horush
(addikt)
Blog

Csináltam egy tesztet most, így 3 évvel a vizsga után is meg lett 69 pont :DDD


Lenry
(félisten)
Blog

mert nulla méternyi vezetési tapasztalattal ez az egyetlen, aminek a témában tudok egyelőre örülni. nem más, mint érettségi eredménynek vagy évvégi bizonyítványnak örvendezni, de egyelőre ez jutott és örülök

(#15) bambano ha le akarod írni... :U


HuMarc
(addikt)
Blog

Majd vigyázok. Milyen útvonalon ingázol? Mert kerülni fogom :DDD


zenke
(aktív tag)

Aki már régóta vezet, az legtöbbször másképp látja a dolgokat mint a kresz, ami nem mindig jelent rosszat.


bambano
(titán)
Blog

A guminak egyszerre nagyon sok feltételnek kell megfelelnie. Ezek:
- tapadás. minél jobban tapad, annál több erőt képes átvinni
- zaj
- tartósság
- gördülési ellenállás. minél nagyobb, annál jobban visszafogja az autót és annál több benzint pazarolsz el.

A tapadásról annyit, hogy mikroszkopikus méretekben gondolkodva sem sík út, sem sík gumi nem létezik. A tapadás úgy áll elő, hogy a gravitáció az autó tömegén keresztül belehúzza a gumit az aszfaltba, vagyis az aszfalt rücskei benyomják a gumit és viszont.

Ezek egymásnak ellentmondó elvárások. Amelyik gumi jól tapad, az nem tartós. Ezt az egészet meg kell fejelni azzal, hogy mikor, mert ezek a paraméterek erősen függnek a hőmérséklettől. Míg régen jó volt egy fajta gumi is, ma már nem. Igazság szerint háromféle kellene szerintem, de kettőt minimum használni kell. Ezt a kettőt a hőmérséklet választja el, hogy mikor szabad használni. Amikor a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá csökken, akkor a nyárit már nem szabad. Amikor 17 fok fölé nő, akkor a télit nem szabad, a kettő között van időd cserélni.

Az alap "tiszta" gumi hosszú szénláncú szénhidrogének polimerizálásával és vulkanizálásával készül. A vulkanizálás arról szól, hogy a tekergő szénláncokban itt-ott kén atommal láncok közötti kötést létesítenek, ettől lesz a gumi hajlékony, de mégis tartós. Ezek után a felhasználási célnak megfelelően adalékolják a gumit, szilikával és korommal meg egy halom más, szuper titkos dologgal. Az adalékolással azt érik el, hogy be lehet állítani, milyen gumihőmérséklet legyen optimális az adott keveréknek, ezzel azt is beállították egy füst alatt, hogy melyik évszakban lehet használni a gumit.

A téli gumi keveréke olyan, hogy a számára kedvező üzemi hőmérsékletet hidegebb időben is képes elérni (a gumi mindig melegszik, ha használják). A téli gumi azonos hőmérsékleten lágyabb, mint a nyári. Emiatt a téli gumi télen elérve a megfelelő üzemi hőmérsékletet, képes lággyá válni, ami a tapadáshoz kell. Ezzel szemben a nyári gumi télen hideg marad, aminek a következménye, hogy rideg is, vagyis nem hajlik, nem elég puha annyira, hogy belekapaszkodjon az aszfaltba.

Nyáron viszont, a nagyobb melegben a nyári gumi van optimális hőmérsékleten, a téli túlmelegedhet, túllágyulhat (szélsőséges esetben fel is robbanhat), de mindenképpen indokolatlanul gyorsabban kopik.

A két gumifajta között alapvető különbség még a gumi szerkezete. A nyári gumin relatíve nagyobb, egybefüggő blokkok vannak, aminek ránézésre sima a felülete. Ez azért van, hogy jobban tapadjon száraz, tiszta úton. Az ideális a slick/kopasz gumi lenne, amin nincs egy darab rece sem, csak az meg vízen lenne öngyilkosság, az autó képes vízisielni, vagyis megfelelő sebesség esetén a négy gumi megemeli az autót, ha nagy vízfelületre jut. Ez nem is olyan ritka, 60 km/h-nál egy kisebb, 100-nál egy nagyobb autó is felúszik a vízre, ha ráfut egy nagyobb pocsolyára, és akkor utazol, nem vezeted.

Ezért az utcai gumik felületét mindig megtörik, amit te bordázatnak látsz, és aminek a feladata, hogy a gumi képes legyen maga alól kiszorítani a vizet, így az nem tudja megemelni és a mintázat letapadhat a pocsolya aljára. Itt is kell egy kompromisszum, hogy mennyi és milyen elvezető legyen, ami még nem csökkenti a gumi szerkezeti szilárdságát, nem okoz sok zajt, de azért kinyomja a vizet maga alól és tapad is.

A téli gumi szerkezete ezzel szemben teljesen más. Ott az a lényeg, hogy amikor a gumi rágördül a friss porhóra, azt jól össze tudja tömöríteni maga alatt és abban meg tudjon kapaszkodni, majd amikor elfordult, akkor a kinyíló lamellákból kiperegjen a hó. Ezért azok a blokkok, amik a nyári gumin egybefüggő kopasz blokkok, a téli gumin meg vannak törve vékony, alig látható barázdákkal. Ez nagyban segíti a gumit, hogy havon tapadjon. Viszont zajosabb :) Emiatt a funkciója miatt a téli guminál legalább 4mm bordamélységnek kell lenni, mielőtt cseréled.

Szóval a gumigyártás ma az adalékolásról és a mintázatról szól. A gumikat piaci szegmensek szerint és gyártók szerint osztályozzák, van kommersz gumi, átlagos utcai gumi és nagy teljesítményű vagy félverseny gumi. Meg vannak prémium gyártók, másod és harmadgyártók. Gyakorlatilag felvásárlások során összerendeződött a gyártás, van pár prémium gyártó (michelin, good year, continental, pirelli), akiknek vannak prémium márkáik, meg megvettek egy csomó másodgyártót (barum, kleber, stb), ahol olcsóbb gumikat, vagy régebbi prémium gumikat gyártanak.

Számít még a gumi mérete. A szabály az, hogy a szerelt kerék mérete nem vagy csak nagyon minimálisan (2-3%) térhet el az eredeti mérettől (szaknyelvi nevén: váltóméret). A gumi méretét alapvetően 3 szám adja meg (egyébként több, de mindegy), hogy mekkora felnire szabad feltenni (felni átmérő collban), hogy milyen széles a futófelülete (milliméterben) és hogy az oldalfal magassága hány százaléka a futófelület szélességének (értelemszerűen dimenzió nélkül). A kocsinak van egy gyári mérete, attól elvben el lehet térni. Ha betartod a szabályokat, az fog kijönni, hogy nagyobb felnire szélesebb gumit lehet feltenni, amiél az oldalfal alacsonyabb. Ezt mondják úgy, hogy peresebb a gumi, ami azért van, mert a gumi mérete szélességRátmérő/magasság formában van, vagyis a magasság az per százalék. Tehát mondjuk 215R17/50. Per 50 (százalék). Ez egy 215 mm széles futófelületű gumi, ami 17 collos felnire megy fel, és a gumi oldalfala a 215 mm-nek 50%-a.

A piac érdekessége, hogy listaáron gyakorlatilag nem vesz senki gumit, ez valahogy úgy állt be, hogy elrettentésre alkalmas árakat írnak ki, amiből mindig van kedvezmény. ökölszabály, hogy a nagyobb, peresebb, márkásabb gumi mindig drágább. Egy minőségi félverseny 17 collos gumi 120k-nál kezdődik listaáron (természetesen /darab), és ezt kis alkudozás után 60k-ért már el lehet hozni. Egy ilyen gumi nem dúvad módon hajtva 30 ezer km-t kibír, nagyon jól tapad, kicsit zajos. Vagy vehetsz jó utcai gumikat, amiket már 20-30k-ért el lehet hozni, esetleg kisebb méretben, kibírnak 50-60 ekm-t.

Szerintem a gumi az, amin kár spórolni, mert az első vészfékezésnél megtérül, ha nem spóroltál, vagy rájössz, hogy hiba volt spórolni. A legjobb autók 100 km/h-ról 36 méteren megállnak, és a 36. méter végén nagyon nem mindegy, hogy a sittes teherautó lökhárítója még 3 centire vagy már -3 centire van, mert az egy átlag autónál is milliós különbség.


baluka26
(veterán)
Blog

Gumi-fék a két legalulértékeltebb rendszerelem, pedig legfontosabbak.


Lenry
(félisten)
Blog

ma is tanultam valami fontosat, köszönöm :R

a téli gumi akkor ránézésre nem igazán különbözik a nyáritól, ha jól értem.


zenke
(aktív tag)

De igen. Más a mintázata.


bambano
(titán)
Blog

lehet, hogy nem jól fogalmaztam.
téli vs nyári

a blokkokat nézd, a nyárin egyben vannak, a télin meg nem.

szerk: a második kép jó példa arra, hogy kopásjelzőt szoktak tenni a blokkok közötti árkokba. Amíg a kopásjelző gát nem jut ki a felszínre, jó a gumi.

[ Szerkesztve ]


Viszlát
(addikt)
Blog

A téli kapaszkodik, a nyári elvezet. :)


Lenry
(félisten)
Blog

ááh, a "vékony, alig látható" az nálam a milliméter törtrészét jelenti :)
ezért is kérdeztem, hogy ránézésre megkülönböztethető-e, de akkor így már abszolút világos :K


Vladi
(nagyúr)
Blog

Én tudom. A nyári az, amit márciusban rakatok fel, a téli meg az, amit októberbven. :DD

Lenry ne aggódj, először úgyis a rutin jön, max a bójákat tudod szekálni.
Olyan meg nincs, hogy oktatóval karambolozz. Én mebpróbáltam, jók a refelxei, tud satufékezni ha kell. ;]


Raucher
(tag)
Blog

Az új autókat, általában 4 évszakos gumival szállítják. Ez a gumi fajta csak az eladóknak jó.
Nyáron kopik, télen csúszik.
Ezen évtől kezdve, az EU-ban a gumikon is fel kell tüntetni az alapvető tulajdonságaikat. Ezek között van az energia hatékonyság, ami öngól ha figyelembe veszed.Főleg a téli gumiknál okoz biztonsági problémát ha figyelembe veszed.

Ha meglesz a jogosítványod, egy tank benzinnel menj vissza a rutinpályára. Hatalmas mennyiségű üzemanyagot takarítasz meg az életed folyamán ha megtanulod a jármű méreteit és kanyarodási tulajdonságait.
A szomszédomnak 10 perc amíg beparkol a helyére, én egy íven beállok. Én egyenesen parkolok, míg a szomszéd mindig ferdén. (Pedig legalább 30* előre és hátra mozog a kocsival, mire feladja a harcot.)

mod:
Vladi: Húsvéttól októberig nyári gumi, a maradék időben téli.
Más megközelítésből 6°C felett nyári, alatta téli gumi az előnyös.
A gumi profilja kevésbé fontos, inkább a gumi lágysága számít.

[ Szerkesztve ]


Vladi
(nagyúr)
Blog

jóvan, csak tréfálok *barátioldalbalökés*


Dr. Oid
(aktív tag)
Blog

Igazán szép eredmény. Csak aztán akkor se felejtsd el a tanultakat, ha meglesz a pappér :)

Amúgy nem kell besz@rni, azért van az oktató, hogy mondja a csíziót. Minél többet menni, gyakorolni, odafigyelni és nem lesz gond!


Raucher
(tag)
Blog

Csak a tanultak elavulnak idővel, a közlekedési szabályok változásával.


bambano
(titán)
Blog

csak ne legyél biztos benne, hogy fel is rakják... láttam már ellenpéldát...


Dr. Oid
(aktív tag)
Blog

én már attól is boldog lennék, ha a sok mazsola, aki vezet manapság, legalább arra emlékezne, amit belevertek a mogyorónyi agyába: index, világítás, nem ködlámpa, jobbra tartás, estébé...


Dany007
(veterán)
Blog

Ne legyél ilyen nagyravágyó! :D
Én megelégednék a szabálytalan és agyatlan előzések mellőzésével is... Persze mindemellett az elsőbbségi kötelezettségek megadásával persze.


kmisi99
(addikt)

Már egy ideje nincs rutin. Én úgy mentem Debrecenbe a legnagyobb forgalomba hogy életemben pár km vezettem. Konkrétan az oktatóval mentem pár kört egy pályán meg egy két város közti úton vezettem kb 3km aztán belecsaptunk a közepébe úgy be voltam fosba 0 tapasztalattal Debrecen közepén. Viszont valóban jók az oktatók reflexei. Nálam kijöttek elém kb 10 centire álltunk meg a másik kocsi előtt.


bambano
(titán)
Blog

én majdnem kiküldtem vizsgán az oktatómat a szélvédőn... az előttem menő autó elé lelépett egy gyalogos, az megállt, én meg vészfékeztem. ha nem köttetem be induláskor az oktatóval az övét, akkor szélvédőcsere.


DEJVID
(őstag)
Blog

1,6mm? :Y


Vladi
(nagyúr)
Blog

Micsodaa??? Nincs rutin? Az meg, hogy lehet? :Y


kmisi99
(addikt)

Már hónapok óta nincs. Sőt szerintem már egy éve. Élesben megy minden forgalomban igazi autók közt kell parkolni tolatgatni megfordulni. Semmi bójázás nincs. Esetleg pár oktató az első pár órát a rutinpályán járatja veled de nálam pl semmi ilyesmi nem volt.


Lenry
(félisten)
Blog

nem kötelező már és nincs belőle vizsga sem, de ez az iskola, ahova én járok ugyanúgy csináltatja

hogy az az agyoniskolázott, amelyik kitalálta, hogy nincs szükség a rutinpályára, arra azért kíváncsi vagyok, hogy elment-e korkedvezményes nyugdíjba...


kmisi99
(addikt)

Én is örültem volna egy pár óra rutinnak is. Pl a hátrafelé parkolást csak kb 4x csináltam meg vizsga előtt. Semmi gyakorlatom nem volt.


Viszlát
(addikt)
Blog

Atyaúristen... Mert eddig olyan jól képzett sofőrök kerültek ki az iskolákból, hogy a rutin feleslegessé vált... :W


Vladi
(nagyúr)
Blog

Aha. Akkor a kislány múltkor azért csinálta meg az y-t 4. tolatásra előttem. ühüm :DDD :U


baluka26
(veterán)
Blog

Faszsag a rutin. Megtanitjak neked bolyak kozott, hogy mit kell csinalni majd autok kozott.


DeFranco
(nagyúr)
Blog

majd amikor a te autót mellett parkoltatnak pánikoló kislibákat, akkor nem lesz ilyen őszinte a határozott fellépésed

tízszer ennyi rutin óra kellene, persze ennek gátat szab a magas óradíj, de ahogy kikerülnek emberek jogosítvánnyal az útra, az totálisan veszélyes.

és nem is akkor, amikor kikerülnek, mert akkor még félnek, mint a franc, hanem amikor megbátorodnak, akkor lesz probléma

meg amikor az ikea parklóban nem jön össze a merőleges előre, és ot hagyja a három elemen horpasztott áldozatot mint eb a szarát

szerk: egy kicsit agresszívra sikerült, ne vedd magadra, nem rád haragszom :)

[ Szerkesztve ]


Viszlát
(addikt)
Blog

Egyáltalán nem erre való a rutin. A rutin lényege az, hogy biztonságos körülmények között, a forgalomtól elzárva megismered az autót, megszokod és megtanulod a kezelését. Ha az oktató jól végezte dolgát a rutinnal, akkor mire forgalomba kerül a tanuló, már minden figyelmével a körülötte történő dolgokra tud koncentrálni, nem pedig arra, hogy na hányadikban is van a váltó, hova is nyúljak az indexeléshez, melyikkel is törlöm le az ablakot.

Már a 10 óra is kevés volt sok esetben (főleg, hogy az oktatók szívesen csalták el az órákat), mert egyszerűen nem mindenki egyforma képességű, van akinek több kellene. De inkább megváltoztatták a vizsga jellegét és ha sikerült beparkolnod komolyabb hiba nélkül, akkor átmentél, pedig ez úgy hülyeség ahogy van...

[ Szerkesztve ]


Eastman
(őstag)
Blog

Liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus, liberalizmus.

[ Szerkesztve ]


Dluinet
(nagyúr)
Blog

köze nincs hozzá


DeFranco
(nagyúr)
Blog

111 liberalizmus...

még dekódolom... ez olyan, mint a 99 luftballon?

üzenetek