üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

Valahogy még mindig nem érzem elég "komolynak" ezt a Big F*cking témát.

A BFR (vagy BFB) megépítését el tudom képzelni 1-2 éven belül. Talán még a tesztelését is el tudják kezdeni, feltéve, hogy addigra elkészül, megbízható és sorozatban gyártható lesz a Raptor "végleges" verziója, de legalábbis egy átmeneti, kisebb tolóerejű verzió mindenképp (az a plusz 11 még jól jöhet...). Rakétaépítésben van már tapasztalatuk, nem is akármilyen: nem beszállítóktól vásárolják össze a mások által tervezett főegységeket, hanem maguk fejlesztik és nagyrészt maguk gyártják azokat. Szerintem ennek is köszönhető az F9 jelentős fejlődése és ez ad lehetőséget a BFR többlépcsős kifejlesztésére.

De a BFS...
A Dragon2 is elég sokat csúszik, pedig az "apróság" a BFS-hez képest. Még a teherszállító változat is kemény dió lesz, különösen a légkörbe visszatérés megoldása. Nem véletlen, hogy itt még csak koncepcióknál tartanak, az építés megkezdése is messze van...

Nagy kérdés még, milyen "komoly" terveik vannak hosszabb távra egy ilyen túlméretezett hardverrel, amikor még a Falcon Heavy is (kevés esetet leszámítva) "túl nagy" a piac számára. Az igényeket nagyjából jól jelzi az évi átlag 1 Delta 4 Heavy indítás (kevés kivétellel katonai), és az igen ritka, "nem GTO és navi" Proton és Ariane 5 startok.

üzenetek