üzenetek

hozzászólások


kymera
(senior tag)

Jelen állás szerint , szvsz túl optimista a 2020-as becslés :)


dajkopali
(addikt)
Blog

amennyire ki lehet venni az előrejelzésekből és tervekből, ez csak az indulást jelenti, vagyis, hogy az egyes gyártók pár autóval, pár városban, de már éles üzemben jelennek meg - ez már nem teszt lesz, de majdnem olyan
a tömeges elterjedésre - ami óriási kockázatot jelent a majdani hibrid forgalom miatt - még minimum tíz évet jósolnak


Kasya
(nagyúr)
Blog

Es hogy allnak az elektromos autok piacan? Az eddigi portfoliojuk nem tul meggyozo. Kicsi hatotav, keves fejlesztes de nagy felar, amennyire en latom.


t72killer
(titán)
Blog

Jól hangzik, kérdés, mikor lesz belőle megfizethető családi méretű autó? A közlekedési jog amúgy fel van már készülve a sofőr nélküli kocsikra Európában?


dajkopali
(addikt)
Blog

nincs - habár vannak reménykeltő lépések, a terület fragmentált, egyedi döntések vannak, még nem elég nagy a nyomás: még a tesztek szabályozása is kaotikus


t72killer
(titán)
Blog

Noigen, ha ezek <10éven belül be akarják vezetni a technológiát, akkor már egy csomó tesztjárművel kellett volna a forgalomban találkoznunk, ami nem jellemző... USA-ban tolják, de ott azért "kicsit más" a közlekedés mint pl London vagy Róma belvárosában.


pilóta
(nagyúr)

Én azt nem értem, hogy miért a személyautóra erőltetik ezt ennyire, miért nem a teherfuvarozásra? Annyira adná magát a dolog, ott rengeteg időt és munkabért tudnának megspórolni, és sokkal egyszerűbb szituációkat kellene kezelni, mint személyautózásban, hiszen egy kamion az ideje 99%-át autópályán tölti, ami nem egy bonyolult forgalmi szituáció...


dajkopali
(addikt)
Blog

amennyire átlátom a jelenlegi fejlesztéseket, ott valóban sokkal előbbre tartanak, vannak olyan projektek, ahol pl. áruházláncok névleg még bétatesztelnek, de valójában már szinte élesben működnek teherszállító autók, melyek a raktárból pár tíz kilométeres körzetben kiviszik a cuccot
igen, ez lesz a legfontosabb, a legerősebb, és nyilván a legtöbb technológiai tapasztalatot hozó, de ez a szegmens nem olyan "sajtóképes", mint a sokakat érdeklő, igen nagy kihívást hordozó egyéni személyszállítás


Hiftu
(senior tag)

És Izraelben hogyan fogadják a papíron környezetbarát, az úton környezetszennyező autókat?


fRooStzzZ
(senior tag)

Én nyugodtabb lennék egy ilyen EON méretű kis autónak esetleges baleset következtében, mint egy 30-40 tonnás járműnek aminél elszabadulnak a tömegek.
Szép lassan majd kezdenek ezek beszivárogni az életünkben, de majd amikor 99%-ban már mondhatni megbízhatóak ezek a maguktól közlekedő dolgok, legyen az bármilyen országban vagy városban, és a program képes lesz összeállítani a képet maga körül, és nem abban bízva hogy majd talán az emberi vezetéssel közlekedő járművek vagy gyalogosok vagy bicajosok is hasonlóképpen gondolkodnak mint pl a gép, addig én ilyen több 10 tonnás vackokat nem tennék útra, mert ha elszabadulnak az indulatok ott komoly problémák is lehetnek.
Nem tudom mennyire lehet külsős embereknek beleavatkozni ezeknek a járműveknek az irányításába, értsd ez alatt "gép eltérítés és tsi" mint egy öngyilkos merénylő jön feléd vagy egy áruházba egy autó 600 kg bombával vagy 40T cuccal megpakolva végig bontana egy városrészt.
Szóval én még ezektől a cuccoktól félnék egy kicsit.
Ha tegyük fel működne is a dolog, nem minden embert vagy céget lehet(ne) kényszeríteni sem ilyen autók vásárlásra mint ahogy azt sem hogy minden ember C7 avant-al járjon, vagy S osztályos mercivel, holott valaki csak egy suzukit tud venni, vagy valakinek még jó a 20 éves fiat punto is.
Nem tudom mennyire tudnak majd megférni egymás mellett az autonom járművek illetve az úttesten résztvevő többi más megoldással bíró emberek, bicajok autók stb..
Tehát míg 2 különböző típusú járművek közlekednek az utakon addig nem hiszem hogy probléma mentes lenne a közlekedés.
Arról nem is beszélve, én ( bár lehet meg sem élem majd ezt) biztos nem vennék ilyen autót, mert vannak olyan emberek akik szeretik a vezetést és a vele járó dolgokat és nem azt (mint a villamoson ülve egyik kocsi ugyan azzal a sebességgel követi a másikat (összekapcsolva)) hogy megyünk egymás után mint a birkák.


osztraksajt
(őstag)

Már látom 10 éven belül Pesten mekkora taxisblokád lesz hogy tíccsákki az önvezető autókat mert elveszi a munkát-kenyeret a talpig becsületes adófizető taxisoktól! ;]

[ Szerkesztve ]


dajkopali
(addikt)
Blog

"Nem tudom mennyire tudnak majd megférni egymás mellett az autonom járművek illetve az úttesten résztvevő többi más megoldással bíró emberek, bicajok autók stb.."
igen, ez a legnagyobb kihívás, ebben gyakorlatilag teljes az egyetértés minden oldalon, hogy lesz talán tíz év, talán kevesebb, ami pokol lesz
de hasonlóan nagy kihívás volt sok országban, nálunk is, a bal oldaliról a jobb oldali közlekedésre való átállás - és megoldódott (igaz, akkor nagyságrendekkel kevesebb jármű futott az utakon)


#06658560
(félisten)
Blog

Németeknél már vannak csak rájuk érvényes táblák.


#06658560
(félisten)
Blog

Pont mint bárki más, ugyanis olcsó, nagy hatótávolságú elektromos autó jelenleg nincs a piacon.


modd3r
(őstag)

Mi az olcsó, és mi a nagy hatotav?


t72killer
(titán)
Blog

<30kEUR egy családi méretért, ami elmegy 1000km-t egy töltéssel. Ne felejtsük el, villanymotort sokkal olcsóbb gyártani, mint dízelt... Akksit viszont sajnos nem:(

[ Szerkesztve ]


modd3r
(őstag)

Ez nem a piaci hozzállásukat tükrözi, puszta parasztvakítás. 😄


Tigerclaw
(nagyúr)
Blog

Az egész elektromos autó piac nem áll sehogy. Kvázi semmit sem faragtak eddig a 2-3x -os felárból egy hasonló méretű benzines, gázolajos autóhoz képest. Ez Svájcban, Norvégiában és más hasonló kiemelten gazdag helyen sem indította be az eladásokat, nemhogy máshol ahol sokkal árérzékenyebbek a vásárlók.

Lehet olvasni, hogy az EU, a tagországok, vagy épp az autógyárak milyen számokról álmodoznak, de egyiknek sincs köze a valósághoz. Ilyen tempóval 100 év múlva is több benzines autó lesz a piacon, mint elektromos. Ha nem tudják SOKKAL olcsóbban gyártani/eladni, akkor az egész értelmetlen. Ráadásul már lehet olvasni pár hírt arról, hogy bizonyos kormányok már abban gondolkodnak, hogy nem engedik majd az otthoni feltöltés háztartási tarifával, mert pótolni akarják a kiesett jövedéki adót és áfát.

Jelenleg csak a nagyon gazdagok engedhetik meg maguknak, hogy hobbiból elektromos autót vegyenek és ez nem fog pár év alatt megváltozni. Az átlag autóvásárló pont úgy fog dönteni az elektromos autó vásárlásán, mint ahogy a benzines, dieseles kocsik között döntött. Őket nem érdekli, hogy milyen környezeti előnye lenne az elektromos autónak. Amelyik olcsóbb, azt fogja venni, mert nem tehet mást.


fRooStzzZ
(senior tag)

Igen, főnökömmel épp erről szoktunk beszélgetni, ezeknek az elektromos autóknak lesz biztos valami hátránya..
Állami támogatás rá? "ingyen tankolunk"?? A rengeteg több ezer / 100e liter benzin / gázolaj árát adóját mi fogja kárpótolni? Most mindenkit próbálnak belevinni ebbe az elektromos autók világába milyen szép, milyen jó, és később ez is úgy fog járni mint a devizahitel. Olyan adókat, vagy villanyszámlát fognak kitalálni rá, vagy töltési fizetést hogy az ember abba fog megdögleni.
Nincs zöldkártya, nincs sok elromló alkatrész? max egy aksit vagy motort cserélünk és minden mehet tovább.. Uhum.. Etetésnek jól kezdődik általában minden, aztán meg jönnek a marha nagy pofára esések.
Akkor mivan az olyan országokkal, akik épp az olajat termelik. Azok mennyire fogják ezeket hagyni, hogy minden 3. autó elektromos legyen?
Lesz ebből még nagy baj, ha nem is most de később mikor már egyre nagyobb %-ban lesznek ilyen villanyos cuccok, valami nagyon fel fog borulni.


#06658560
(félisten)
Blog

Olcsó az, amelyik nem felár azonos belsőégésű motorral szerelt változathoz képest, hatótáv meg minimum 500km.


btprg
(senior tag)
Blog

A hype-ot gerjeszteni kell ilyen kijelentésekkel, nehogy alábbhagyjon a lelkesedés. Kár hogy csillió dollárokat költenek el ilyen totálisan értelmetlen dolgokra.


pilóta
(nagyúr)

De miért ne legyen felár, ha a felárat visszahozza üzemanyagköltségben 100k km-en belül? :F


t72killer
(titán)
Blog

És még ez az 500km is eszméletlenül szűk kompromisszum, a leggazdaságtalanabb benzintemetők szokták hozni, ha kicsi a tankjuk. Jelenleg ez a valóság:
Kicsi családi méretű villanyautó (nem egy leugrok egyedül a sarki teszkóba Twizzy): Nissan Leaf
A legújabb modell hatótávja 100%-ról 0-ra merített akksinál(!) elméletben: 243km (ja, pont úgy, ahogy a mi dízelünk a gyártó szerint 3litert fogyaszt, lejtőn hátszéllel, 40kilós sofőrrel...)
Ára: 32eEUR (alapmodell)

Benzines tesó: Pulsar, 46liter - hatótáv: kb 6-700km, ára (szintén alapmodell): 18eEUR.

Most valaki magyarázza már el, hogy miért dobjak ki egy összegben 14eEUR-t az ablakon és miért rohangáljak 2naponta tölteni a kocsit? (napi 100km-t ingázom) 12eEUR-ból a mostani rekordárakon is 8700liter benyát vennék, amivel VALÓS KÖRÜLMÉNYEK között is 130-140ekm-t gurul a láda. Nem beszélve arról, hogy a gyakorlatban az ember ennyiért már szuper használt dízelt kap, ami dajcslandban 14kEUR-ból akár 200ekm-t is fut, ami nekem kb 7év. Addigra meg kitalálják, hogy a villanyautó is használja az utat, annak is kéne fizetni az útfenntartást valahogy...

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Elmagyarázom: mert pl. ingyen parkolsz. Mert pl. ingyen tankolsz. Mert nem fizetsz súlyadót (vagy hogy hívják éppen...). Meg ilyenek. Ha napi 100 km-t ingázol, akkor az elektromos autót neked találták ki. Teljesen abnormális, hogy nem azt használsz. Már 10x visszahozta volna a felárat, amivel többe kerül a mostani kocsidnál (ha nagyon drága elektromosat veszel és nagyon olcsó autód van most, mert amúgy meg 20x...)

Egyébként itt mindenki naponta lenyomja a Békéscsaba-London-Békéscsaba távot, hogy ennyire kell az 1000 km-es hatótáv?

[ Szerkesztve ]


btprg
(senior tag)
Blog

Ahogy már más is írta, az "ingyen ez, ingyen az" a beetetés. Később semmi nem lesz ingyen, az se kizárt hogy drágább lesz. Sehogy se lehet belemagyarázni, hogy pénzügyileg megéri. Ez csak a gazdag, magukat környezetbarátnak gondoló*, emberek hobbija jelenleg, és ha nem lesz valami nagy áttörés, akkor az is marad.

(* akik az ökológiai lábnyomot nem nézik, csak a marketingbullshitet)


pilóta
(nagyúr)

És? Még jópár évig tart ez a beetetés, most kell venni és használni...


t72killer
(titán)
Blog

Nem Mo.-on használom, itt saját parkolóhelyet kell bérelnem akkor is, ha télapóigazolvánnyal rénszarvasszánon közlekedek (uis a lakáshoz jár egy parkoló, amiért fix összeget felszámolnak). Az adó meg amúgy minimális, a nagyobb értékű villanyszekér cascoja többet visz el. Ja és azt se felejtsük el, hogy a villanyszekér magasabb ára is amortizálódik ám, egy 7éves akksiért (ami az ár nagyrésze) nem fognak sokat adni. Márpedig az se mind1, hogy 31k vagy 18kEUR-d bukik 70%-ot...

Nem, nem tudod ésszerűen megmagyarázni, hogyan lesz a most egy összegben kidobott 14kEUR-ból jó üzlet. Bp-en parkolgatva talán, de nem ott élek.

#27: fogalmunk sincs, meddig tart a beetetés... Még a mostani számok mellett se éri meg 1.6EUR/L benzin - 1.45EUR/L dízelárnál (ezek 15-30%-al olcsóbbak voltak az elmúlt kb 4évben).

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

És nyilván senki más sem él ott.... És az üzemanyag? Napi 100 km azért elég szépen zsebbenyúlós, ha nem Kuvaitban laksz éppen...

Na mindegy, azért elég szépen veszegetik mostmár, hamarosan kihal a dízel teljesen, ahelyett is sokan elektromosat vesznek.


t72killer
(titán)
Blog

Leírtam, hogy hány km-t mehetsz az adott árkülönbözetből a mostani, többéves rekordárak mellett, ez számít, ha a gazdaságosságot akarod kiszámolni.

Kb ezeket számold össze:
1. üzemanyagköltség
2. amortizációs és biztosítási ktg
3. bónuszok (pl neked parkolás, adó)
4. szervizktg
5. árkülönbözet tőkeköltsége (betéti hozam ha megtakarításból veszed, hitelkamat, ha hitelre)

Ha ezekből kihoztad a benzines-villanyos árkülönbözetet, akkor szólj, kíváncsi vagyok a számokra.

Persze, "környezettudatosék" veszegetik, bár én nem vagyok meggyőződve róla, hogy a javarészt lignittel termelt német árammixre ülve, többszörös veszteséggel akksit töltögetve sokkal előrébb lenne a Föld széndioxidháztartása.

[ Szerkesztve ]


#06658560
(félisten)
Blog

Mert nem hozza vissza. Plusz mellé még annyi nyögés van vele, hogy az azonos kiadás mellett sem opció az emberek 80%-a számára.
Egyik ilyen és legfájóbb gond, hogy nincs hol tölteni, ahol van, ott is órákig tart.

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Nyilván nem tökéletes még minden, de azért szerintem elég jó már most is. Nagyon gyorsan el fogjuk felejteni a belsőégésű motorokat szvsz, kérészéletű kis közjáték lesz az emberiség történetében ez a kb. 100 év, amíg használtuk...


t72killer
(titán)
Blog

"elég jó már most is. " Amikor arról van szó, hogy a kocsi reális élettartama alatt alsóhangon 2-3 fullos családi nyaralás árát kell pluszban betolni egy villanyos szekérbe a benzineshez képest, addig nekem nem "elég jó":U

[ Szerkesztve ]


#06658560
(félisten)
Blog

Az elég jótól még kurva messze van. És több ideje volt fejlődni a belsőégésű motornál! Az akkuk még mindig fosok, és sehol semmi megoldás rájuk.


t72killer
(titán)
Blog

A jövőt tekintve annyi előnye van a villanyautóknak, hogy itt egyetlen dolgot kell forradalmasítani, az akksit. Ha megoldják, hogy 10x-es legyen az energiasűrűség,10x gyorsabban lehessen tölteni és a mai lítiumos árak tizedébe kerüljön az egész, akkor eljön a villanyközlekedéses paradicsom. Bízom benne, hogy meglesz a jövőben, de ettől még elég messze járunk.

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Ezt hogy érted, hogy több ideje volt fejlődni? Mert ha arra gondolsz, hogy a villámdelejes forgonyt hamarabb kitalálták, az igaz, csak éppen 100 évig a kutya nem törődött vele, szóval azért olyan nagy fejlesztgetés nem volt...


t72killer
(titán)
Blog

Akksikat viszont másban is használtak és fejlesztették őket rendesen, sajnos még mindíg nagyságrendekkel maradnak el a fosszilis üzemanyagok energiasűrűségétől, az árukról meg jobb, ha nem is beszélkünk:Y

[ Szerkesztve ]


#06658560
(félisten)
Blog

A kutya nem törődött vele? Hamarabb volt elektromos Porsche, 100km/h sebességet elérő elektromos autó, mint benzines.


#06658560
(félisten)
Blog

Kétlem, hogy ez a háromszor tízszeres fejlődés ebbe az évszázadba bele fér.


t72killer
(titán)
Blog

Az évszázadba azért illene, mondjuk annyi módosítással, hogy a 10ed ár reálértéken értendő, tehát 50-60év múlva nominálban lehet ugyanannyi EUR-t kicsengetni egy Tesla akksiért, mint most, csak az akkor egy jobb bicikli ára lesz és nem a járgány árának 2/3-ada.

Hogy milyen koncepció lesz, valszleg még dunsztunk sincs, lehet a működési elvéről sem. Bő fél évszázad hozhat komoly újdonságokat:R

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Ha most ezzel azt akarod mondani, hogy az elmúlt száz évben hasonló nagyságrendben költöttek kutatásra a belsőégésű motorral szerelt autókra és az elektromos autókra, akkor inkább hagyjuk is ezt a témát, mert teljesen komolytalan vagy. Tudom, hogy hamarabb volt elektromos autó, de utána abba is maradt a fejlesztése. Te is pontosan tudod, hogy utána jópár évtizedig semmi sem volt ezen a téren...


t72killer
(titán)
Blog

Én semmi ilyet nem olvastam a kollégánál, csak annyit, hogy villanyautó létezett már 100éve is. Az akksik fejlesztésébe egyébként nagyon komoly összegeket toltak egyéb (nem autó)ipari szereplők.

#43: ideje mindenképpen...

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Akkor idézem: És több ideje volt fejlődni a belsőégésű motornál!


pilóta
(nagyúr)

Rendben, akkor hagyjuk a témát, ez nevetséges...


dabadab
(titán)
Blog

Hogy ontopik is legyen: a SAE level 4 nem azt jelenti, hogy "még adott és szükséges lehet az emberi beavatkozás" (a közleményben mindenhol hangsúlyozzák, hogy "driverless solution" a dolog és amúgy is elég valószínűtlen, hogy egy kvázi taxiként működő autóban az utas csak úgy rángathatná a kormányt), hanem azt, hogy csak bizonyos körülmények között működik - ez pedig a gyakorlatban valószínűleg azt fogja jelenteni, hogy az adott várost mikrométerre pontosan feltérképezi a Mobileye és minden kereszteződésnél a gép szájába rágják a megfelelő viselkedést. (A Waymo ugyanígy level 4 flottájánál is ez a helyzet.)


gabor7th
(addikt)

"Úgy tűnik, hogy a kiváló technológiát maga mögött tudó gyártó képes kockáztatni is, hogy a hamarosan robbanó szegmensben versenyelőnyre tegyen szert."

Kockáztatja az emberek életét... Meg potenciálisan kidob egy csomó pénzt az ablakon.


dabadab
(titán)
Blog

Ezt a trollt nem lehetne kicsapni innen?


gabor7th
(addikt)

Használd a csillagot, látom sajnos már nincs meg. Az igazi troll te vagy, mindig okoskodsz és felsülsz; el akarod nyomni azt a teljsen legális álláspontot, hogy ez a technológia nagy veszélyeket hordoz, föleg ha olyanra csinálják, hogy távolról rá lehessen csatlakozni.


dabadab
(titán)
Blog

A technológia valóban hordoz veszélyeket, csak a jelek szerint nem nagyon érted, hogy valójában mik ezek a veszélyek és valójában mekkora problémát jelentenek és milyen veszélyeket hordoznak az alternatívák. Ezeknek a megértése nélkül meg marad az, hogy innen-onnan összeszedett, megemésztetlen infómorzsákat ismételgetsz, ami minimálisan sem konstruktív.

[ Szerkesztve ]


dajkopali
(addikt)
Blog

:R

üzenetek