[Re:] [Nordic:] Na ez már fékrendszer - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


Vakegérke
(veterán)
Blog

A legutolsó képsor félelmetes.

Ami azt illeti, ehhez jó gumik is kellenek. Hiába lestem, nem láttam feliratot, márkát rajtuk.
A másik dolog az, hogy ezzel ugyan meg lehet állni, de egy vészfékezésnél hogy áll meg a mögötte jövő?


samfishR
(senior tag)
Blog

tartani kell a követési távolságot :K


Lauda
(félisten)
Blog

Gyilkos cucc. Koszi a videot! :R


Zolaash
(aktív tag)
Blog

Megdöbbentő. Többször megnéztem egymás után. :Y


KYZRR
(őstag)
Blog

Ugylatszik, valamicsket feljesztettek ez ota. ;] :))


Mr X
(veterán)
Blog

Vajon milyen érzés lehet egy ilyen lassulás a fülkében ülőknek?


Winner_hun
(félisten)
Blog

Megpakolva is ilyen virgonc a fék?


dabadab
(titán)
Blog

A video nem a konkret fekrol szol (az minden bizonnyal teljesen szokasos cucc), hanem arrol, hogy ez tok automatikusan mukodik: ha a rendszer eszreveszi, hogy csatt lesz, akkor eloszor bippeg, aztan ha az nem segit, akkor onmukodoen a fekre lep.


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

impresszív.

egyben ez a jövő is a személyautók esetében is (biztonsági featureok pár év elteltével szoktak megjelenni).


Gergosz2
(veterán)
Blog

szerintem kellemesebb mintha telibekapna egy másik kamiont, vagy házat.


Jhonny06
(veterán)
Blog

Konkrétan tele van pakolva, ott van a leírásban. Nyilván üresen nem lenne akkora kaland.

dabadab: Ezen én is gondolkoztam, de szerintem egy "hagyományos" kamion nem tudna így megállni. Persze nem értek hozzá, úgyhogy csak gondolom. :)

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

"szerintem egy "hagyományos" kamion nem tudna így megállni."

De, siman, ne felejtsd el, hogy ezeknek tokig megpakolva is meg kell allniuk, a jelek szerint most meg uresen rohangaltak.


Lenry
(félisten)
Blog

ugyanmár... ez fékrendszer
1017-ről. nullára. 1,4 másodperc alatt.


bambano
(titán)
Blog

ne aggódj, legkésőbb a kamion lökhárítójánál megáll :)


bambano
(titán)
Blog

úgy látom, 500-as anyázós thread következik azoktól, akik nem tanulták meg rendesen a fizikát...

mi köze a megpakoltságnak ehhez? most tekintsünk el attól, hogy szélsőséges helyzetben megpakoltan hamarabb megáll, mert más a súlyelosztása...


Mr X
(veterán)
Blog

Csak hogy tiszta legyen. Most amellett fogsz érvelni, hogy egy kamion fékútja nem függ a tömegétől?


dabadab
(titán)
Blog

A gumi szakitoszilardsaga a kamion ossztomegevel aranyosan no?...


bambano
(titán)
Blog

kicsit pontosítva: bizonyos határok között igen. ha feltételezhetnénk, hogy ideális alkatrészekből van összerakva a kamion, akkor a fékútja egyáltalán nem függne a tömegétől.


bambano
(titán)
Blog

az esetek zömében a kamionról nem szoktak leszakadni a gumik egy vészfékezéstől, például az itt emlegetett filmben sem szakad szét semmi. tehát a gumi szakítószilárdsága nem focizik, mert elegendően nagy.


baluka26
(veterán)
Blog

Tehetetlenség? Mozgási energia?


bambano
(titán)
Blog

ideális alkatrészekkel szerelt kamion esetén egyik sem számít.

valós életből vett kamionnál a mozgási energia annyiban számít, hogy a mozgási energiát hővé alakítja a féktárcsa és a fékbetét, amelyek hőtárolási kapacitása, hőtűrése véges. ha ebből kifutsz, változik a fék hatásossága és akkor már számít a rakomány tömege.

tehát pl. sík úton első vészfékezésnél simán megáll. hegyről lefelé folyamatosan használt fék esetén meg lehet, hogy nem.

szerk: illetve ha nincs abs a kamionon, akkor a guminál is számít, mert abs nélkül később áll meg a kamion jó útviszonyok között.

[ Szerkesztve ]


baluka26
(veterán)
Blog

Nyilván sokkal jobb a fékrendszere, közegellenállás is nagyobb felületen dolgozik, súrlódás is nagyobb, de ez ellensúlyozza azt a 40-50 tonnás szörnyet, ami 50-nel megy? (Nem tudom, ezért kérdezem)


dabadab
(titán)
Blog

"az esetek zömében a kamionról nem szoktak leszakadni a gumik egy vészfékezéstől"

Azert, mert van rajtuk ABS (ha nem lenne, akkor szepen huznak maguk utan a gumicsikot), de ez nem valtoztat azon a tenyen, hogy a gumi szakitoszilardsaga komoly korlatozo tenyezo (legalabbis akkor, ha eleg nagy a surlodasi ero).


bambano
(titán)
Blog

az összes képlet, ami a kérdésre vonatkozik, első hatványon tartalmazza a tömeget.
tehát amennyivel nagyobb a kamion mozgási energiája, ha megpakolták, annyival nagyobb fékezőerőt tud kifejteni. ennyi.

probléma akkor van, ha ez a fékező erő nagyság kilép valamelyik egyéb korlátozó tényezőből.

viszont tényleg van olyan vicces helyzet is, hogy a pakolt kamion hamarabb megáll, mert az üresnél nincs akkora leszorító erő, amit ki tudna használni, ezért hamarabb megcsúszik (vagy az abs elveszi a fékerőt), mintha van rajta 10 tonna áru.


bambano
(titán)
Blog

továbbra se hiszem, hogy a gumi szakítószilárdsága kisebb erőt bírna felvenni, mint amit tapadási súrlódással képes létrehozni. ez eléggé nonszensz.

a gumicsíkot meg kopás miatt húzzák, nem azért, mert szétszakadt a gumi oldalfala vagy futófelülete. az út leborotválja a gumiról a kiálló részeket.


baluka26
(veterán)
Blog

Nem. A fékrendszernek kell lennie hatásfokának is, erőteljes hűtésnek adott esetben. Ott bőven van technikai korlát.


bambano
(titán)
Blog

nyilvánvalóan vannak korlátok, de a tény, hogy be kellett vezetni az abs-t, arra utal, hogy a gumi-út tapadási korlát a szűk keresztmetszet, a többi korlát nagyobb és nem korlátoz valójában.


dabadab
(titán)
Blog

"a gumicsíkot meg kopás miatt húzzák, nem azért, mert szétszakadt a gumi oldalfala vagy futófelülete. az út leborotválja a gumiról a kiálló részeket."

A "leborotvalja" resz az, amikor leszakadnak a gumirol a darabkak es ez az, ami egyreszt jelentosen meghatarozza a tapadast, masreszt meg ez fuggetlen a kamion sulyatol.
Aztan ott van meg az a problema, hogy a tapadas fugg a gumi homersekletetol is fugg (ha tulzottan felmelegszik, az is csokkenti a tapadast), ahol szinten csak az egyik oldalon jelenik meg a tomeg (fekezesnel tobb ho keletkezik), a masikon nem (mert a hodisszipacio viszont fuggetlen a tomegtol).
Szoval vegeredemenyben az van, hogy a gumi-aszfalt interakcio joval bonyolultabb annal, mint hogy altiskolas fizikaval egy mondatban lerendezze az ember, hogy Fmax = mu*W.


bambano
(titán)
Blog

"a tapadas fugg a gumi homersekletetol is": így van, ezen segít az abs és ezért van, hogy jó útviszonyok között abs-sel hamarabb megáll az autó is, kamion is.

"a gumi-aszfalt interakcio joval bonyolultabb": elfogadom, de a végeredmény mégiscsak az, hogy bonyolult meg minden, a gumi is, a fékek is pufferelik az energiát, stb. meg van még más kavarás is, de mégis megáll a kamion elsőre nagyjából ugyanakkora távolságon.


baluka26
(veterán)
Blog

Mivel majdnem minden képletben legalább egy tényező változik mindegyik differenciál lenne.

bambano: Szerintem ABS azért kell, mert akkor a leghatékonyabb a lassulás, ha a keréke a lehető leglassabban fordul el. A csúszás ott a nagyon gázos. Főleg mocsadék talajon.

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

szerintem nem ezt akartad írni :) ha a kerék a lehető leglassabban fordulna el, akkor nagy lenne a csúszás.
a legjobb eset az, ha minimális különbség (szlip) van a talaj és a kerék között. ezért kell az abs, hogyha hirtelen megnő a szlip, akkor azt csökkentse.


dabadab
(titán)
Blog

Mivel erdekelt, hogy az elmeleti izen tul hogy is van ez a gyakorlatban, rakerestem, es az amerikaiak csinaltak is rendes mereseket terheles es fekut viszonyarol, es eleg jelentos kulonbseg volt a teljesen megrakott (iteration 1) es a felig rakott (iteration 3) fekutak kozott - az utobbi javara.

[ Szerkesztve ]


baluka26
(veterán)
Blog

Leglassabb elfordulás a legalacsonyabb sebesség, aminél nem csúszik. Ha csúszik, már nem fordul el. Akkor csúszik.


bambano
(titán)
Blog

szerintem ez a mérés jól alátámasztja az eddig itt elhangzottakat.


Syl
(nagyúr)
Blog

Lehet nem ártana kikérni Gradilaci véleményét :U


lapa
(veterán)

-

[ Szerkesztve ]


föccer
(nagyúr)
Blog

ABS azért kell az autókba, mert a tapadási súrlódás minden esetben nagyobb, mint a csúszási súrlódás. Amit írtál nagyon értelmezni sem tudom :)

És miért jobb a megrakodott autó/kamion fékezés tekintetében? Mert növeli a kerék és a talaj közötti súrlódási erőt, amely az autó lassulásához vezet (hiszen ellenetetés irányú az autó haladási irányával).

A fékrendszerek hatásfoka pediglen bőven nagyobb mint a motorba épített vonóerőt biztosító teljesítmény. Ergo, ha csőgázzal taposod a gázt (és nem törnek el az alkatrészek), akkor is képes megállítani a gépet. Minden fékrendszer így van tervezve. Általában az ember "nem tudja nyomni" eléggé a féket ahhoz, hogy a kellő teljesítményt leadja a fékrendszer. De már kitalálták a szervó féket, ami egy ilyen automatikus rendszer esetében biztosan, hogy maximális hatásfokkal tudja üzemeltetni a fékrendszert.

üdv, föccer


JColee
(őstag)

Mert növeli a kerék és a talaj közötti súrlódási erőt, amely az autó lassulásához vezet (hiszen ellenetetés irányú az autó haladási irányával).

Azért nincs igazad, mert a tapadási együttható kisebb mint egy (versenyautók gumijánál nagyobb, de az speciális eset).


föccer
(nagyúr)
Blog

Most, hogy írtad, átolvastam a wikit. Hiába no, rég voltam már fizika órán. :B :D

üdv, föccer


föccer
(nagyúr)
Blog

Ebben az animációban elhangzik, hogy amikor bekapcsol a rendszer, akkor automatikusan villogni kezd a hátsó féklámpákra.

üdv, föccer


baluka26
(veterán)
Blog

És akkor mit nem értesz azon, amit írtam?

Akkor lassul leginkább, amikor még tapad, de a lehető leglassabban fordul el=nem csúszik még éppen meg.

üzenetek