üzenetek

hozzászólások


dark2
(tag)

Ismét egy színvonalas írás! :R
Köszönöm!


xedos
(addikt)

Hmmm... nekem is a kedvenc hajóm :-)
Egyszerűen gyünyörű... Nekem a testvére a Tirpitz megvan 1:350-es modelben, amelyet átépítettem rádió távirányításúra... a városligeti tóban párszor hajókáztattam :-)
képek:[link]
Eszméletlen mennyiségű könyvet infót olvastam róla.
A Bismarck olyan név volt, mint a Tigris harckocsi :-) Félelmetes precíz fegyver!


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Szép modell.

Pszichológiai hatása a Tirpitznek sokkal nagyobb volt, miután az angolok 34 hajót mozgattak meg a Bismarck elpusztítására.


Titan44
(tag)

Hobbi témám a második világháború. A német technika minden szinten lenyűgöző volt ebben a háborúban.


AMD Power
(titán)

Gratulálok a cikkhez! Első osztályú volt :R


Ti Bo
(aktív tag)

Nagyon jó cikk! :R


xedos
(addikt)

Így van, de még szomorúbb sorsa volt, mint a Bismarcknak :-(
Mindig van a ha... mi lett volna, a Tirpitz és a Bismarck együtt indul útnak, némi kísérettel...
Mondjuk a németeknek nem volt célja harcba keveredni az angolokkal, mert kevés hajójuk volt.


AMD Power
(titán)

Ez tudod olyan ,hogy mi lett volna "ha" nem süllyed el a Hood attól a szerencsés lövéstől.


- = Zk = -
(félisten)
Blog

nah ez az én hajóm! <3 :R


cyklon
(csendes tag)

Kidumáltuk belőled a cikket :D
A "csúf ikrek" a Glorius elsüllysztésekor egy- egy torpedót is kaptak, így sérülten értek vissza. A parancsnok (az elöljárók szerint) fölöslegesen kockáztatta a hajóit, ráadásul nem ez volt a közvetelen feladat. A poroszok ezt nem tűrték. Máshol vezetői kezdeményezésként számolták volna el egy "pirosponttal" megfejelve.
A hajó orrának páncélozása zűrös ügy. A konstrukciók már a hajótípusnak nevet adó Dreadnought -tól túlsúly-problémákkal küszködtek, ami a páncélöv víz alá kerülését és hatástalanságát is jelenthette. Ha még a hajóorr is vastag páncélzatot kap, akkor a hajó tengerállósága romolhat, lehet, nagy mértékben. A Hood-nál is előfordult erősen hullámzó tengeren, hogy a hajó nagy sebességnél teljes hosszában alábukott. Ez gondolom azt jelenti, hogy a víz a hajó teljes hosszában víz alá került (persze ideiglenesen).
A felvetés pedig jogos, a hajóorr a tengerállóság és a sebesség tekintetében alapvető fontosságú, ha az sérül (netán leszakad) az súlyos, akár katasztrofális hatással lehet a hajóra. Érdekelne, hogy az Iowa-osztály elnyújtott orrésze hogy bírta volna a japán nehézgránátokat. Lehet sehogy...
Két hajóval mentek ki, részben az általad említett ok miatt, meg azért is, ha összeakadnak egy gyengébb, de nagyobb számú kötelékkel, akkor ne kelljen megosztani a tüzelést; sőt ők kényszerítsék rá az ellenfelet. Okulhattak a Graf Spee példájából.


cyklon
(csendes tag)

Holland kedvezőtlen helyzetben volt érkezéskor ( a térkép nagyon király :R ). A P.o.W. egy "bejáratós" hajó volt a legénység és a technika vonatkozásában is. Felelőtlenség volt kizavarni a tengerre harcra kész ellenfél ellen. A tengernagy "magához kötötte" a rakoncátlankodó hajót, hogy ha harcképtelenné válna (a P.o.W), akkor se maradjon egyedül, védelem nélkül. 2, 100% ig harcképes hajóval manőverezhetett volna; kettéosztva a Hood a "T" -t megfordítva ( a német hajók elé vágva) helyzetbe kerül, a P.o.W. párhuzamosan az ellenféllel pedig "golyófogóként" állja a sarat, amíg a Hood pozícióba nem kerül. "Körbedobozolják" az ellenséges flottaköteléket, manőverre kényszerítve.
De egy félig harcképessel ez nem megy, Holland így "fél kézzel ment harcba".

A P.o.W. parancsnoki központja a végén találatot kapott; mindenki meghalt, vagy megsebesült kivéve a kapitányt. Ha ő is meghal, a hajó addig ténfereg, míg azt is jól elsüllyesztik.

A képen látható Fairey Swordfish egy igazán bizalomgerjesztő, repülő lélekvesztőnek néz ki, pedig az RN egyik legstrapabíróbb, legmegbízhatóbb típusa volt. Tovább használták, mint a felváltására szánt típust. (szép mi? :) ) Ilyen gépekkel hajtották végre a Taranto elleni támadást 1940 ben. A Földközi - Tengeren a szállítóhajók réme volt. A vége felé már radarral és rakétákkal is felszerelték. Hogy miért nem tudták a Bismarck tüzérei leszedni ezeket a lomokat? Mert olyan lassan repültek, hogy a tüzérek eléjük céloztak.
Ugye, amikor a műszaki hátrány vártalanul előnnyé változik?


old rocker
(veterán)
Blog

Nagyon szépen összeszedted, jöhetne még pár ilyen cikk.
Néhány kiegészítés. A Bismarck üzemanyag tartályait már indulás előtt nem töltötték fel teljesen - ez később, a Prince of Wales 356 mm-es gránátjainak találataival együtt hozzájárult a hajó végzete beteljesüléséhez.

A Bismarck kontra Hood párbaj mindössze 6 percig tartott. A Bismarck harmadik sorozat nehézgránátjai telibe kapták a Hoodot.

Herbert Wohlfarth ("Parsifal" parancsnok és az U556 még a Bismarck végzetes útja előtt "adoptálták" a csatahajót. Az örökbefogadási okirat széleit kicsit megpörkölték, archaizálták: Wohlfarth ujjlenyomatával látta el az iratot, amelyben megfogadták, hogy az U556 minden veszedelmektől óvni fogja a Bismackot. Lindemann kapitány nevetve fogadta, berámáztatta és a tiszti étkezdében Hitler és Bismarck képe közé akasztatta fel.

Az élethalál harcba, amikor kezdték körülzárni a Bismarckot, az U556 mégsem szólhatott bele, mindössze tudósítóként kísérhette figyelemmel a végső összecsapást. Egyetlen torpedójuk sem volt és üzemanyagjuk is fogytán volt. Mindössze 86 l naftája maradt, amikor besiklott a lorienti kikötőbe.

A Bismarck utolsó csatája 56 percig tartott: 2200 fős legénységéből 114 maradt életben.

A Bismarck elvesztése megváltoztatta a német hadvezetés taktikáját, a felszíni hajók helyett a tengeralattjáró építésre helyezte a hangsúlyt; leállították a Graf Zeppelin repülőgép - anyahajó építését. A katasztrófa közvetve megpecsételte a Bismarck "ikerhajójának", a Tirpitznek is a sorsát.


cyklon
(csendes tag)

-

[ Szerkesztve ]


Lacces
(őstag)

Fogsz még írni ebben a témában cikket? :)
Jó volt olvasni, és még szívesen olvasnék francia, japán csatahajokról is :) Főleg a Richelieu francia csatahajó érdekelne. Állítólag a tűzereje felért a Bismarkéval, de lőtávolságban lekörözte, ha jól tudom az olaszok csatahajójának válaszául építették meg.

[ Szerkesztve ]


cyklon
(csendes tag)

A Tigris program egy költséges tévedés volt.


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Az a vicc, hogy az U-556 elsüllyeszthette volna pl. az Ark Royalt, miközben az a Bismarck felé tartott, de egy nappal korábban egy teherhejóra lőtte ki utolsó torpedóját. Wohlfarth első tisztje kérte, hogy ne pazarolják az utolsó torpedót egy nyamvadt kereskedelmi hajóra, de Wohlfarth nem hallgatott rá.

Másnap a Renown és az Ark Royal a tengeralattjáró két oldalán haladt el...

Lacces: a Richelieu történetét nem ismerem, így nem esélyes, hogy szerepeljen a sorozatban. A francia és az olasz csatahajók szerepe meglehetősen marginális volt, a franciák Oran után nem is gondolhattak arra, hogy bármihez is kezdjenek.

Zsolt_72: javítva.

[ Szerkesztve ]


xedos
(addikt)

Ő... én azért nem nevezném annak...
Profi kiképzett személyzet és jó műszaki háttér mellett nagyon jó tankok voltak.
A gyorsaság, páncél védelem és tűzerő hármasából az utolsó kettőre tervezték...
Igaz drága, bonyolult és költséges volt - sok hibával - de nem véletlen volt hírneve!


Reaper
(őstag)

Köszönet a cikkért, egyik kedvenc hajóm nekem is :)


h3lios
(addikt)
Blog

Jó kis cikk lett, ez az egész valamelyik ismeretterjesztő csatornán is ment, nem is egyszer.
Ha nem találják el a kormánylapátot akkor nem lett volna nagy baj, de irányítatlanul nem tudtak mit kezdeni.

Illetve, hogy kötekedjek kicsit, ha már megemlítetted a Tripitz-et, akkor annak a végét is leírhattad volna, hiszen ott is igen érdekes a történet. A többszöri szökés a bombázók elől és a felújítások, valamint a vég, ahol a tallboy bombák szétkapták a kicsikét. :B

Ha csatahajókról van szó akkor a Yamato nem maradhat ki a sorozatból, a valaha volt legnagyobb csatahajó. :))

[ Szerkesztve ]


Avicularia
(veterán)

Nagyon jó cikk, köszönöm :R

Kis hiba, a 4. oldalon kimaradt egy 'r' a scharnhorst nevéből.


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

A Tirpitz tevőlegesen nem sok vizet zavart északon. Valentin Pikul szerint egyszer kifutott 3 kísérőrombolóval, de csak egy orosz faszállítóhajóval találkoztak a konvoj helyett. Én azért erőteljes fenntartással kezelem ezt az információt, lévén Valentin Pikul sokmindennek nevezhető, csak elfogulatlannak nem.

Természetesen a Yamato és a Musashi része a tervezett sorozatnak, csakúgy, mint az Iowa-osztály - noha nekik, mint csatahajóknak, már többnyire csak a kísérő szerep jutott. Mivel azonban a Bismarck-, a Yamato- és az Iowa-osztály képviselik a csatahajóépítés csúcsát, mindenféleképpen lesz róluk írás.

Avicularia: köszi, javítom.

[ Szerkesztve ]


h3lios
(addikt)
Blog

Az Iowa osztálynál kb. nincs híresebb. Még ma is megvannak a hajók, ráadásul a Missouri-n írták alá a világ egyik legfontosabb dokumentumát. :)


Иван
(őstag)
Blog

Most csak átfutni volt időm innen (höhö, ironikusan Angliából), meg ismerem a történetét a hajónak, de nagyon jó cikk :R


old rocker
(veterán)
Blog

Annyit zavart csak, hogy az angolok minden áron el akarták süllyeszteni, mint potenciális veszélyt, még akkor is, amikor már kifutásképtelenül pihent a homokpadon.


afterwhite09
(tag)

Kedvenc csatahajóm volt :)

Bár elképzelhető, hogyha nem kapja be azta a szerencsétlen torpedót, sajnos akkor is szétszedik a tulerő miatt :o


afterwhite09
(tag)

Sajnos mindezektől már csak feltevések alakulhatnak ki, annyi biztos, hogy a Bismarck nem adta volna könnyen magát és ezt a haditengerészetnél is tudták nem véletlenül küldték rá az egész flottát körülbelül, mert egyenként esélytelenül állt volna fel akármelyik csatahajó vele szemben : )


Joe.36
(addikt)

Nagyon szép cikk, gratulálok hozzá, egyik kedvenc témaköröm :R

Bismarck
Tigris
ME262
V2

Ezek megelőzték a korukat

[ Szerkesztve ]


Otisz
(őstag)

Gratulálok, ez egy igazán színvonalas írás!


peti_s
(addikt)

A Tigrisek, főleg a Königstiger a II. VH legjobb tankjai voltak. A német technika valóban a legjobb volt, már mások írták az ME262-t, de a BF109 is nagyon jó volt, főleg a Spitfire ellen.


gejzanet
(tag)

ha a két teknő vasából épitettek volna 4 anyahajót a németek megnyerik a második világháborút.


Alan[HUN]
(senior tag)
Blog

Remek cikk, öröm volt olvasni! Ami külön kellemesen érintett, az a nyelvezet és a megfogalmazás, sajnos Recon kollégánál néha elég slendrián a megfogalmazás. (Ettől függetlenül elismerés azért, amit csinál, csak így tovább, ne zavartassa magát egy magányos grammar nazitól...:)))

Várjuk a következőt!:R


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Akkor nagy valószínűséggel nem találkozik a Home Fleet hajóival és ugyanúgy a repülők áldozatává válik, mint a Tirpitz. Ha netalántán mégsem, akkor a technikai fejlődés okozta volna a vesztét, mint ahogy a Scharnhorst-ét is.

gejzanet: a németek nem ismerték fel, hogy a csatahajók korszakának vége.

[ Szerkesztve ]


GrooveHero
(addikt)

Szia. A Yamato-ról is lesz cikk?
Szivesen olvasnám. :K


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

#22


GrooveHero
(addikt)

Köszi :)) :R :R


afterwhite09
(tag)

No igen az idő elbánt volna vele amúgy is, mindemellett ha lett volna eszük a szövetségeseknek, akkor ráküldtek volna vagy 10 torpedós repülőt(vagy többet) és elintézik.

De hát egy 'félresikerült' torpedó is elég volt hozzá.


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Az az igazság, hogy ha én ülök egy Swordfish-ben, nem szívesen támadnám ezt a hajót. Légvédelmi fegyverek garmadájával rendelkezett: 16x105 mm-, 16x37 mm- és 18x20 mm-es légvédelmi fegyver, valamint a nem jegyzett géppuskák.

Zuhanóbombázóban inkább ülnék, ott a hajó közelében robbanó bombák is számítanak (vízakna hatás) és a repülő is gyorsabb, kisebb is a profil zuhanás közben, amit el lehet találni.

[ Szerkesztve ]


afterwhite09
(tag)

Jo nyilván az éles helyzet nem ugy nézne ki, hogy 10 repülő egymás mellett idióta módon beleszáll a légvédelmi ágyúk célkeresztjébe, nyilván voltak is erre irányuló tervek, csak valahogy mégse kerültek bele élesbe(talán). Mindegy is fikciózni lehet jóval a történtek után, úgy történt ahogy történt. Mostani szemmel gondolom már lehet a fejesek is másként kezdtek volna hozzá, persze utólag mindig okosabb az ember, de végülis ők jol jártak azzal a 'szerencsés' torpedótalálattal, de ha nem sikerült volna lehet másként alakul a tengeri hadviselés, de lehet hogy nem :)


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Egy repülőszázad nagyjából 12-15 gépből áll, tehát ne gondold, hogy a "ráküldök 10 repülőt" a Te ötleted. A hajót elérő két légitámadás így nagyjából 25-30 támadórepülést jelent, ebből 3 találat, de csak egy volt olyan, aminek hatása is volt - és itt még nem volt légifedezet a hajó felett.

A Musashi elpusztítása az amiknak 30 repülőjükbe került, a Yamato-é 10-be - de ez utóbbi csak azért, mert rájöttek az osztály gyenge pontjára. Midway-nél 45 torpedővetőből (ezek csak azok, amelyek hajókról indultak) kb. 40-et lelőttek, a 8. torpedóvető-századot például egy az egyben leszedték. A század 15 gépe közül egy tudott torpedót ledobni, de utána azt is lelőtték. Szal torpedóvetőben ülni minden volt, csak nem leányálom.


old rocker
(veterán)
Blog

Olvasd el Walter Lord Hihetetlen győzelem c. könyvét...


Remus389
(veterán)
Blog

a cikk hatásárA nézem ezt [link]

jó doku


Hisztogram
(aktív tag)

Jó cikk. Grat és köszi. A német felszíni flotta sajnos az első perctől kezdve csak anyagtemető volt, soha egy pillanatig nem volt reális esélye arra, hogy valódi csorbát üssön az RN feltétlen uralmában.


Nowhereman
(őstag)

Szerintem a Glorious ügy jól mutatja, hogy német haditengerészet miért maradt folyton alul a tengerért való küzdelemben - a vezetőik még utólag sem tudták mi a helyes döntés.
Ha a csúf iker parancsnoka nem vállalja a harcot, akkor a repülőgép hordozóról felszálló gépektől valószínűleg fájdalmasabb sebeket kapott volna, mint az a két torpedó, a semmiért cserébe. Azzal, hogy harcot kezdeményezett, megmentette a hajókat, meg tett hozzá némi skalpot. Különben meg addig is őfelsége flottájának több szállítóhatóját küldte a tenger fenekére az a kis duett, mint akármelyik másik osztaguk.
De ugyan mit is várhatnánk egy olyan népségtől ahol az a Graf Spee az isten, aki egy egész flottát veszt el azzal, mert megpróbált egy gyorsabb és nagyobb ágyújú köteléktől elszökni. Neki mint tengeri medvének tudnia kellett volna, hogy a Stanleyben éppen befűtött hajóknak kb. fél óráig még nem volt elég szuflájuk arra sem, hogy az ágyúikat megmozdítsák, azaz ha támad, egy jó negyed órán át apríthatták volna a Britteket, míg azok viszonozni tudták volna az áldást, addig pedig döntő fölényt harcolhattak volna ki. Röviden Graff Spee rohadtul nem volt egy Nelson...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Pardon, de ez így nem volt igaz. Csak nézd meg, hogy milyen és mennyi hadihajója volt az RN-nek Anglia védelmére. A konvojkíséretekre sose volt elég hajója, ezért csináltak olyan lélekvesztőket, mint a Korvettek, és ezért vásároltak I.Vh-s amerikai rombolókat.

A német felszíni flotta bizony nagyon is reális veszélyt jelentett, még ha nyilván nem is ért fel a brit flottával. A gond csak az volt, hogy a német hadvezetés rohadtul fázott a felszíni csatáktól, pedig ha végiggondoljuk, például Norvégiában a helyzethez képest nagyon jól helyt álltak a német hadihajók.

A "mi lett volna, ha" legérdekesebb kérdése persze az, hogy ha a Bismarck kísérője nem a Prinz Eugen, hanem a Scharnhorst vagy a Tirpitz lett volna (Lütjens kérvényezte ezt amúgy).


Djuree
(félisten)

legközelebb jöhet a Mighty Mo, vagyis a USS Missouri :K


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Alapvetően azt gondolom, hogy a Prinz Eugen méltó társa volt a Bismarcknak, felnőtt a csatahajó mellé. A Hood elsüllyesztéséből és a Prince of Wales ronccsá lövéséből is kivette a részét, valamint nem sokon múlt, hogy ne intézze el a Prince of Wales-t is.

üzenetek