üzenetek

hozzászólások


Hieronymus
(addikt)
Blog

"Röviden: a 16bites hosszú sor 96dB (deciBel) dinamikatartománynak felel meg amit egy ember fiatalon ha jó napja van akkor hall. 24 bit pedig már 144dB-t jelent. A zenei adatsor azonban nem ritkán 32bites. Mikor hangerőt állítok 1 bit 6dB-t jelent. Namármost ez ráadásul exponenciálisan értendő. Tehát minőség romlás nélkül, akár csökkenthetek 32-ről egész 16ig még elméletben is! Nem tudom értehtő volt e?!"

Kellően laza a beszélgetés ahhoz, megkérdőjelezzem ezt a számítgatást.

Ha a 16bit - 96dB, a 24bit - 144dB és a 32bit - 192dB akkor nincs értelme a bitszám növelésének.
A fájdalom határ feletti dB természetes forrásból, mármint élő zenéből digitalizálhatatlan.Nincs olyan zenész amelyik tartósan kibír ekkora terheléseket. 120 dB felett: már rövid ideig tartó hatás esetén is halláskárosodás jelentkezhet. Teljesen értelmetlen lenne a 32bit.
Ráadásul semmivel sem lenne több információ a hangerősségekről az alsó 16bit tartományában. A felső 16bitben nem lenne értékes információ. A felső 16bit levágása semmi változást nem okozna. Illetve akkor igen, ha ágyúval tolnák a mély hangokat, dob helyett.

Csak halkan írom le.
A 24 és 36 bit továbbra is 96dB-t kell hogy jelentsen. Az eltérés "csak" annyi, hogy a 0 - 96dB tartományon belül a hangerő rögzítése sokkal több lépcsőfokban történik 24 bit esetén. Még több lépcsőfokban 32 bit esetén.

A félre értés vélhetően azon alapul, 24 és 36 bites zenéket, le kell konvertálni 16 bitre, a korában elterjedt DAC-ok esetében. Magyarul nem volt hallható az eltérés. Akár logikus is lehetne az idézetben lévő dB meghatározások. De nem az.

üzenetek