[Re:] [t72killer:] Ég a Tesla - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


Cyberpunk
(félisten)
Blog

De Tesla-hoz minek benzin? :D Tudok jobbat is, mint az az indiai ürge, aki a folyóba hajtott az új BMW-jével, mert nem olyat akart, de azt vettek neki. ;]


t72killer
(titán)
Blog

A benzinkút közelebb van, mint a legközelebbi folyó :DDD

Najó, először nyerni kéne azon a nyüves lottón.


llax
(senior tag)

"De ha a vészhelyzetek kivételével a pilóta nem gyakorolhat"

Egy sima útvonalrepülés nem sok gyakorlatot adna, pláne nem vészhelyzetekben használhatót (még annyit sem, mint autónál az autópályán vezetés). A kisgépes vagy vitorlázó repülés annál több gyakorlatot adna. A legkritikusabb manővereket (fel- és leszállás) legtöbb nagygépen továbbra is kézzel végzik.

"De azért élvezetes is vezetni"

Ennek ellenkezőjét nem állítottam és nem is gondolom másként :) Bár az "élvezeti" részét magamon nagyon bekorlátoztam az utóbbi 10 évben, lakott területen már-már "papásan" vezetek, máshol is beállok a sorba (más kérdés, ha "nincs sor"). (ehhez látnom kellett néhány dolgot, történnie kellett dolgoknak az ismeretségi körömben, nekem is kellett néhány melegebb helyzet - ezen túl ritkán kell pontos időre mennem)

"Jelenleg az lenne a jó, ha az ember vezetne, s az MI csak gondolkodna, hogy miért tette amit tett"

A Tesla rendszere ezt (is) teszi, amikor az AutoPilot ki van kapcsolva. Pontosabban maga az AutoPilot kikapcsolhatatlan (a sofőr által), csak a beavatkozása kapcsolható ki.
Mostanra több tízmilliárd kilométerről gyűjtöttek be mindenféle, az AI számára emészthető/emésztendő adatot. Minden hír szerint többszörösét, mint az összes többi gyártó együtt. Egyfajta "adat nagyhatalom" lett belőlük (így állnak az akkugyártással is - ezért is mínuszosak minden negyedévben, a nagy építkezések mellett még felvásárolják a fél világot is, legalábbis belőle azt, ami villanyautó gyártáshoz kell...).


dabadab
(titán)
Blog

Az "önvezető" részhez: soha életemben nem ültem Teslában, de azt még én is tudom, hogy arra külön felhívják a figyelmet, hogy az Autopilotnak az álló tárgyak érzékelése problémás. Nagyjából az összes olyan esetben, ahol az Autopilot nekiment valaminek, az valamilyen álló tárgy vagy jármű volt.

Szóval ez ismert hiányosság, nem véletlen, hogy ez nem önvezető rendszer.


dabadab
(titán)
Blog

"A Teslától rémlik, hogy az ő akksijuk aztán istenbizony nem gyullad-robban, merthogy a "biztonságosabb" LiFePo, meg az ezerszerkipróbált 18650-es cellák ígymegúgy."

Meglehetősen biztos vagyok abban, hogy nem mondtak olyat, hogy tutira nem gyullad - már csak azért is, mert eddig is előfordult, hogy nagy ütközés után kigyulladt egy-egy: viszont ehhez mindig nagy (vagy pontszerű - itt inkább ez lehetett) ütés kellett és viszonylag kultúráltan égett ki, vagyis nem azonnal gyulladt lángra és a bennt ülők nem égtek benn (ahogy itt is).

[ Szerkesztve ]


#90088192
(senior tag)
Blog

Ezen jót nevettem,
De azért élvezetes is vezetni, kitisztítja az agyat, na nem a belvárosi közlekedés.

Majd amikor 146.6km csak egyenes, és SEMMIT nem tudsz csinálni, na azt megnéznem mennyire elvezed :K

Napi 12 órát vezettem majd 4 napig tartott és annyi helyem volt a tojoka hátuljában, hogy élére állítva aludtam.

Az agyamat egy jó séta, vagy gorkorizás, bringázás tisztítja ki, motoros memória fejlesztése, használata nagyon hasznos tud lenni, de nem a kormánykereket nem tekergetve :DDD

Egyik reggel le kellett ugranom Denmark-ba, kb 400km(4 óra) utána 4 óra munka majd 5 óra haza mert annyira fáradt voltam.

Ennél mar csak a repülőutakat utalom jobban reggel korán kelsz repülsz 1.5 órát dolgozol estig és ugyan ez forditva :K

Sajnos nem tapasztaltad ezt meg, amikor nincs minden 20m falu, vagy kerülendő akadály, jó utak vannak és jó autók. Na az egy agyzsibbasztás nem is kicsi :R


borg25
(senior tag)
Blog

Igen, én se a monoton vezetésre gondoltam, hanem egy kis country roadra. Mondjuk mikor a Börzsönyön kell átvágnod, s tudsz gyönyörködni az útban, hogy milyen szépek a fák ahogy ráborulnak az útra, ahogy kapaszkodsz fel a dombra. (Nem hegyre s meredek szakadékra az Alpokban)


#90088192
(senior tag)
Blog

Egy ido után mar unalmas bármerre is mész, egyre jobban észreveszem magamon, hogy nem érdekel egyáltalán mar a vezetés :R


bkercso
(nagyúr)
Blog

A mozgási energia ugyan annyi volt (1/2*tömeg*sebesség^2), csak kisebb részre koncentrálódott.
Ha megsérül a Li-akku, akkor tűzveszélyes, de ugye mindent elkövetnek, hogy ne sérüljön. Náha nyilván előfordul. Ettől még nem feltétlen veszélyesebb, mintha egy benzintank lyukadna ki és gyulladna be.


Feketelaszlo
(senior tag)

Még több is. Ha benzinkúton dohányzol akár fel is robbanthatod a helyet, ha elektromos autó töltése közben akkor csak tüdőrákot kapsz hosszú távon. Ne csináljunk már úgy, mint ha az autózás elmúlt 100 éve nem arról szólt volna, hogy a tüzelőanyag* mennyire gyúlékony és tűzveszélyes. Pl. a Közel-keleten ahol kicsit kevésbé szigorúak a biztonsági normák még mindig rendszeresek az üzemanyag-szállítókkal kapcsolatos tömegbalesetek - pár éve egy ilyennek 200 halottja volt, de a hétvégén is akadt egy nagyobb szerencsétlenség valamelyik afrikai országban, Európán belül pár éve Olaszországban volt egy nagy bumm (nyilván mindről találni képfelvételeket a neten, ha valaki vizuális alkat). Nem, nem lesz annyi felrobbanó Tesla, hogy mennyiségben és minőségben vetekedni tudjanak a petróleumos cuccok okozta tűzijátékkal. Ha csurig töltötted a túratankos kocsid és rögtön utána valaki oldalba kap akkor ott melegebb lesz a helyzet bármelyik Tesla égésnél.

*talán csak a diesel ami egy kicsit fekete bárány, mert ő légköri nyomáson annyira nem szeret csak úgy lángra kapni, de a befecskendező rendszerben már ugye 1500-2000 bar nyomáson van jelen.


icemad
(nagyúr)
Blog

Rá se kell gyújtani, elég az is, ha csak hülye az ember. ;]

[link]


Eastman
(őstag)
Blog

Ja, hát ott az önvezető üzemmód indokolt. Kenguruk?


t72killer
(titán)
Blog

Azokat akkor se úszod meg, ha három kézzel fogod a kormányt és 5 szemmel figyeled az utat és környékét... Az ugráló kengurunál jobb véletlenszám-generátor nincs!


llax
(senior tag)

"100 karambolozó benzinesből-dízelesből szénné ég/felrobban annyi db, mint 100db teslából :F ?"

Közben már hallottam számot, még valami biztosabb forrás is kellene, de ha ennek fele is igaz...

Nem karambolok száma, hanem megtett táv: 7x annyi megtett kilométer jut egy kigyulladó Teslára, mint az átlag...


Lauda
(félisten)
Blog

Múltkor egy hyundai robbant fel a garázsban és még töltőn sem volt.


bkercso
(nagyúr)
Blog

A képeken annyi látszik, hogya garázs tetejének egy része hiányzik, bár hogy ez mennyiben köszönhető a robbanásnak, és mennyiben az azt követő tűznek, azt ennyiből képtelenség megítélni.
Könnyű megítélni: az autó kasztnija ép, vagyis a "robbanás" lángra kapást jelent. Talán volt hangja, de energiája biztosan nem.

Amellett egy kigyulladó belsőégésű (haha) autó nem hír, míg egy elektromos igen. Ettől még több millió eladott autóból lesz néhány, ebben nincs semmi meglepő szerintem.
BTW, nem csak autóban van Li-akku. Mobilban, elemlámpában, mindenben is ugyan ez van.

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

Igen, az mondjuk elég sokat elmond a dologról, hogy az hír, hogy egy kontinenssel arrébb kigyulladt egy elektromos autó, az meg nem hír, hogy ha itt Magyarországon gyullad ki egy benzines.


Lauda
(félisten)
Blog

A robbanás részre nem tudok mit írni, nem voltam ott és nem értek a robbanásokhoz. Azért hír, mert ez egy új technológia, ami talán az autózás jövőjét jelentheti. (magam részéről én ezt erősen kétlem) Az ilyen szerkezetekkel kapcsolatos dolgok nagyobb figyelmet élveznek. Múltkor egy gázos busz nekiment a magasságkorlátozónak és felrobbant a gáztartály a tetején. Ez nyilván nagyobb hír, mint ha kigyulladna egy sima busz.

[ Szerkesztve ]


bkercso
(nagyúr)
Blog

Azért nem nehéz élképzeéni, h ha a robbanás vite volna le afél tetőt, akkor az a kocsi kasznijén is lyukat ütött volna.

A hibrid technikával jelentősen javítható a belsőégésű motorok hatásfoka városban és csökkenthető a kibocsátás, így ez a jelen és a jövő. A tisztán elektromos a jelenlegi akkutechnológiával tényleg nem az igazi.


llax
(senior tag)

"így ez a jelen és a jövő"

A gyártók többsége nem így gondolja. Tökmindegy, hogy milyen sok típus van a kínálatban, ha azok jelentős része leginkább papíron és tesztpadon jól működő, "kvóta szülte" megoldás, vagy adókedvezményes, ingyen parkolós, nagymotoros luxus kamuhibrid.


Lauda
(félisten)
Blog

A hibrid technikával jelentősen javítható a belsőégésű motorok hatásfoka városban és csökkenthető a kibocsátás,

Igen, az ottani kibocsátás csökkenthető. Itt megint inkább az a kérdés, hogy az össz kibocsátást nézve, kifejlesztés, legyártás, akkumulátor, életciklus, szervizelés, szakemberek képzése, megfizetése stb stb megéri-e az egész cirkusz egy jóval egyszerűbb benzinmotorral szemben.


llax
(senior tag)

Az általad sorolt problémák többségén már túllépett az ipar. Ezért is lehet nagyon sok hibrid gyártásban.

A gyártók részéről némi szemléletváltás kellene és a szabályozást (és kategorizálást) is újra kellene gondolni. (a szabályozás a minden körülmények között alacsony emissziót támogassa, ne a kamuhibrideket)


dabadab
(titán)
Blog

Egy hibrid Prius igazából valamivel egyszerűbb és kevésbé szervízigényes, mint egy hasonló benzines autó.


bkercso
(nagyúr)
Blog

Egyfelől igaz...
De a legtöbb fejlesztésnek még nincs látható eredménye, de óriási a piac - nem csak Európában és USÁ-ban, de Kínában és Indiában is. :B


bkercso
(nagyúr)
Blog

Az akku pl. nagy probléma: túl szennyező a gyártása és túl nagy akkukat tesznek túl nehéz autókba.
A városi kibocsátás csökkentéséhez kis tömegű városi kocsit kellenének 300km körüli hatótávval.

A töltés szintén fontos: atomból vagy megújulóból kell tölteni ahhoz, hogy a globális kibocsátás is csökkenjen.


dabadab
(titán)
Blog

"Az akku pl. nagy probléma: túl szennyező a gyártása és túl nagy akkukat tesznek túl nehéz autókba."

Hibridekről van szó: a Priusban pl. kb. 50 kg az akku.


szebe
(őstag)

Ezzel csak az a baj, hogy ami tud ~300km-t, abba beleül két ember, és már alulról súrolják a 2 tonnát (lásd, új Leaf, 1730kg).

Városi szaladgálósra most is van "megoldás", e-Up, i3, Zoe, Honda e, e500, stb..

[ Szerkesztve ]


Rive
(veterán)
Blog

Pont városban fölösleges az a 300km. Még akkor is, ha hozzácsapod az elővárosokat is.
Városi közlekedéshez elég a 100-150km (az is csak azért, mert ha megújulós töltést akarsz, akkor az leginkább az esti mélyvölgy ideje alatt lehetséges, szóval haza kell érni egy töltéssel), meg a hibrid (amikor a napi menet rendszeresen nagyobb, mint 100km, pl. taxi vagy munkakocsi).

Városon kívül meg egyelőre minimális (ha van egyáltalán) előnye a villanyautónak. A 300km hatótáv pill. luxus.


llax
(senior tag)

Amúgy az az 50kg aránytalanul sok :)

(valójában persze nem - "tokkal-vonóval" annyi, a beépített kapacitás Tesla Model 3 LR akkujának kb. 2%-a)


llax
(senior tag)

Nem nagy probléma, ha nem teszed azzá... Pl. ha nem 600km hatótávú prémium kategóriás gépet akarsz... (ennek is van piaca, fizetőképes kereslettel és ezt kiszolgáló gyártóval - őket a hatékonyság miatt érdemes figyelni)

Szerintem egy kezemen meg tudnám számolni, hogy embereknek több mint fele évente hányszor szaladna bele egy 150km hatótáv korlátaiba (és kellene az utak melletti villámtöltőt használniuk). Ráadásul ezek pont az alsó és alsó-közép kategóriás járműveket használók. Ez nagyjából 16-18kWh akkuval elérhető (ha alapjaiban EV-nek tervezik az autót), ami egy néhány x10kW-os hajtással* együtt már kevesebb is lehet tömegben mint egy kisebb dízel hajtáslánc + tele tank... Pl. Smart méretű autókba még ennyi sem kell.

* De azt sem úgy, ahogy a legtöbb gyártó ma csinálja (tele motortér...), hanem úgy, mint a Tesla...

Az már külön vicces, hogy egy Tesla kettő, össz. 762LE beépített motorjai (inverterekkel, osztóművel, difivel) együtt kisebb helyigényűek, mint sok másnak a 80...136LE elektromos hajtáslánca. És ezzel a résszel problémák sincsenek, több 100ekm után sem.


bkercso
(nagyúr)
Blog

És mennyi az akku? 700kg or so..


bkercso
(nagyúr)
Blog

Így igaz, hibridből elég 100km körüli hatótáv is. De pályán, ahol nem 60-80-al mész, ott azért nem marad meg a teljes hatótávod. És városban sem, ha nem tanulja meg valaki rendesen használni a rekuperálós, egypedálos vezetésmódot.


llax
(senior tag)

Nem mindenkinél 700kg az...


llax
(senior tag)

A "normálisabbját" lehet két pedállal is vezetni. A teljesen hagyományosan működő hidraulikus fék nyomáspontja előtt (mielőtt az dolgozna) a visszatápláló villamos féket szabályzod.

üzenetek