[Re:] [t72killer:] Ég a Tesla - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


borg25
(senior tag)
Blog

Nem azt mondtam hogy folyamatosan, csak mikor megváltoztatja az irányát, pl befordul balra, vagy gondol egyet, s odateker az előtte haladó mellé. Esetleg ki akar kerülni egy kátyút s e miatt megy ki fél métert mialatt te meg akarod előzni, s szemből folyamatosan jönnek, tehát nem tudsz rendes távot tartani tőle.
Már húsz éve létezett bringákra szerelhető visszapillantó tükör, jó lenne ha kötelező lenne. Mikor kipróbáltam az elektromos rollert(LIME) ez volt az első gondolatom, hogy ez nagyon kéne rá, életet menthet. Tudom hátra is lehet nézni, de az időveszteséggel jár, s van aki ilyenkor a kormányt el is tekeri picit.

(#20) Tikakukac:
Nem azt mondom, hogy vesszen az önvezérlő, hanem, hogy akkor megvan, hogy mire kell gyúrni. Szerintem ugyanazt mondjuk más nézőpontból: Az esettel a fejlesztőknek valamit kezdeni kell. Egyetlen dolgot nem tehetnek meg, hogy azt mondják, hogy ameddig nem lesz másik 100 hasonló eset addig nem teszünk semmit. Most fel lehet tenni azokat a kérdéseket amiket írtam, hogy nézzük, ezekben az esetekben hogy dönt a tesztpályán? A döntését kell-e korrigálni? Volt-e rá teszteset?

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Nem sokat segített a (kézi)gránátok 'biztonságán', hogy fél emberfej helyett a robbanóanyagok fejlődésének köszönhetően ökölméretűvé zsugorodtak"

Ha mindkettőt ugyanakkora kofferbe kellene a lehető legbiztonságosabban becsomagolni, akkor a kisebbel azért könnyebb bánni. Még akkor is, ha a kisebb egy kevéssel sérülékenyebb.

"szóval a tárolt energia is növekedni fog egy darabig, nem csak a sűrűség."

Azért is írtam: előbb-utóbb, és nem azt, hogy közvetlenül.

Amúgy a tárolt energia (szükségessége) körül is vannak kérdések... A hatótávban és teljesítményben (a mindenkori lehetőségek mellett) kimaxolt autók, mint amiket a Tesla gyárt, a világ nagy részén hosszú ideig rétegtermékek maradnak. Az igazi tömeges terjedés nagy esélyekkel nem a hosszú távú használatra készülőknél kezdődik majd el (több okból sem). Szélesebb rétegeknek a városi kisautók lesznek hamarabb megfizethetők, azoknak az alját nem kell küszöbtől-küszöbig telerakni akkuval - már a jelenleg elérhető energiasűrűség mellett sem.

Olyan dolog problémáiról van szó, aminek még bőven van ideje kiforrnia magát. Ez az idő kb. ott ér véget, amikor már lesz némi választék egy teljesen átlagos ember/család számára is megfelelő+elérhető járművekből.


llax
(senior tag)

"Hátha olvassa ezeket a sorokat egy önvezérlő autókat programozó."

Nem kell ezt olvasnia, tudják ezt maguktól is. Ha kivonnád a képletből részeg Józsi bácsit és tsai-t, akkor a Tesla rendszere mehetne akár SAE 3 szinten is. De az csak SAE 2 szinten megy. Önvezetésről (jogi értelemben is) min. SAE 4-től lehet beszélni.


borg25
(senior tag)
Blog

Majd kiderül, hogy mi volt ebben az esetben. Én feltételezem, hogy a vezető feltételezte, hogy az önvezérlő látja az akadályt s ki fogja kerülni. Egy ilyen kerülést 4-5 méterre az akadálytól elkezdek. 50km/h=13,8m/s Lehet, hogy mikorra leesett, hogy itt már nem lesz kerülés, addigra túl késő lett.
Így nézve lehet-e arról beszélni, hogy SAE 3-nál szükség esetén a humán járművezető megfelelően reagál? Ahhoz egyszerre kellene nézni az utat, s hogy a kocsi mit tervez. Passz, nem tudom, hogy a Tesla megjeleníti-e a haladási tervet az elkövetkező 50/100 méterre, e nélkül nagyon leszűkül a reakció idő.
Arra még reagálhatsz, hogy egy gyerek hirtelen kirohan az útra, de nem tudom, hogy mennyi időd van, mikor leesik, hogy az önvezérlő valamit elnézett.


pilóta
(nagyúr)

Igen, ezért veszélyes szerintem a félig-meddig önvezető cuccos. Vagy legyen teljesen (kormány, pedál se kell), vagy egyáltalán ne legyen az. Én a sávtartót se tartom jó ötletnek, mert az is arra "bíztat", hogy bambulj el nyugodtan, majd megoldja a gép. Aztán van, amikor nem oldja meg. Ha vezetsz, akkor vezess, ha utas vagy, akkor legyél utas, de keverni a kettőt nem túl jó ötlet.
Sajnos a fejlődéshez viszont kell ez az átmeneti időszak, de ez meg ezzel jár...


Tikakukac
(titán)

Az a baj, hogy az élet a legnagyobb forgatókönyvíró. Mindenre nem lehet megtanítani, sajnos ezek meg fognak történni, ahogy eddig sima sofőrrel is, úgy automatával. Csak előbbinél game over volt, most meg kap mindenki más egy esélyt, hogy ha bekapja azt a sorszámot, akkor nem lesz rossz vége.


voyager4.4
(senior tag)
Blog

Én olyan hírt olvastam, ami szerint a vezető sem vette észre és egyébként a keze a kormányon volt.
Ez a feltételezem, hogy "ő" (bárki a forgalomban) majd valamit csinálni fog, szerintem elég rossz hozzáállás amúgy is.


t72killer
(titán)
Blog

Miután Go-ban nyert a gép, én bizakodó vagyok, hogy a gépet több mindenre lehet felkészíteni mint az embert. De egyetértek, szuperügyes gépekkel is sztochasztikus marad a rendszer és a mostani pl 1000db halálos balesetből lesz mondjuk 300.

Ami nagyon kéne, az idióta barmok kivonása a forgalomból. Azaz a kocsi pl ujjlenyomat-írisz-hozzávetőleges testsúly-alkoholkipárolgás alapján megtagadja a humán sofőrt, ha annak nincs jogsija vagy éppen becsípett. +a 40kilós barátnő ujjlenyomatával se indíthassa a vagánycsávesz a bömöt, ha egyszer 3 hete bevonták a jogsiját vmi huncutság miatt.

#27: ez mondjuk a radar+vezérlőszoftvernek rosszabb hír, egy normálisan tervezett radarnak ezt bőségesen látnia kell (az út szélén álldogáló szarvast is kéne, nemhogy a belógót!). A sofőr a látási viszonyoktól függően fel van mentve.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Így nézve lehet-e arról beszélni, hogy SAE 3-nál szükség esetén a humán járművezető megfelelően reagál?"

Nem. Még egy egyszerűbb követő-sávtartó rendszernél sem.

Nem véletlenül nincs még valódi önvezetés. Az átmenetet kellene valahogyan túlélni. Ami itt a SAE 2 és 3 kategóriák, felfogható egyfajta "éles tesztüzemnek".

Aki AI alapú rendszerrel tervez, annál a mostani a (főleg szituációs) mintagyűjtés időszaka. A Tesla rendszere (nonstop megy, manuális üzemmódban is!) számára az egyik legértékesebb adat a humán beavatkozás lenne az AutoPilot működésébe... Erre néhányan úgy használják, mint ha már min. SAE 4-es lenne.

A Tesla itt túl nagy kockázatot vállal másokhoz képest, ami a fejlődésnek jót tesz, csak néha túl nagy áron. Pont a Tesla rendszerével (azok közül, ami több, mint terv vagy kísérlet) lehetne sok problémát kivédeni, csak túl könnyen (könnyelműen) veszi át a vezetést a sofőrtől, bizonytalanság (és az azonnali reakció hiánya) esetén sem (csak és kizárólag) megállni akar, hanem megoldani.

Csak úgy mellékesen:

"Arra még reagálhatsz, hogy egy gyerek hirtelen kirohan az útra"

A Tesla gyalogosvédelmi rendszere az Euro NCAP ezt vizsgáló tesztjén (mert ma ezt is nézik) bucira vert mindenki mást...


Ndruu
(MODERÁTOR)
Blog

Tavaly láttam ezt a videót, annyira nem győzött meg, hogy az autopilotra kellene bízni teljesen a vezetést. Tudom, tavalyi szoftver...


llax
(senior tag)

"én bizakodó vagyok, hogy a gépet több mindenre lehet felkészíteni mint az embert."

Erre minden esély megvan. Az igazán nagy kérdés nem az, hogy a gép mikortól hibázik kevesebbet az embernél. Az a kérdés, hogy mennyivel kell kevesebbet hibáznia az emberi vezetés betiltásához (legalábbis folyamatos kiszorításához, kezdve pl. az autópályával). Ami jó eséllyel akkor felmerül, amikor még sok autó szaladgál alkalmas önvezetés nélkül (ha már lesz mihez mérni, lehet igen veszélyesnek is minősíteni).

Elsőre soknak vagy még inkább "sokknak" tűnne egy ilyen beavatkozás. Ilyenkor gondolni kell a szmogriadók esetére. 3-4 évtizede elképzelhetetlen lett volna, és vállalhatatlan jogfosztásként élted volna meg még "abban a rendszerben" is, ha "fentről" azt mondják Neked, hogy ma és holnap márpedig nem mehetsz egy métert sem a Zsiguliddal...
Mindenre meg kell érnie a társadalomnak. Egy mai átlag 17 évest közel sem hoz úgy lázba a jogsiszerzés, mint mondjuk 20 éve. Ha meg is lett a jogsi, már nem törteti magát annyira, hogy autót is szerezzen mellé, ez a "a jogsihoz autó is dukál" téma sokaknál már el van felejtve (persze van akinél nincs, másnak meg esetleg muszáj). Falun sincs már tele a határ jogsi nélkül csapatókkal (ahogy még én is kezdtem). A változás folyamatban van...


llax
(senior tag)

Nem kizárt, hogy további néhány évig még ugyanezt érzed az akkori aktuális szoftver esetén is. Frissebb hardverek, több és fejlettebb szenzor, egyre fejlettebb szoftver, addig is gyűlő sok-sok tapasztalat (ezek nélkül nem megy), és egyszer majd úgy érzed, hogy nem kellene emberre bízni a vezetést :)


t72killer
(titán)
Blog

A humanoid sofőrök kitilitása szvsz nagyon soká fog megtörténni, ha egyáltalán nem irtjuk ki a civilizációt addig/fulladunk a saját sz.runkba. Egyelőre nagyon örülnék, ha lenne olyan robotpilóta, ami mellett pl alhatok, ehetek, olvashatok egy 1000+km-es úton. A logisztikai cégek is tuti díjaznák, a kamionsofőrök már nem biztos, lévén a munkájuk könnyítését valszleg azonnal leépítésekkel díjazná a cég.


Máté94
(addikt)

Egy nap hány autó gyullad ki a világban...? És mennyi kerül a hírekbe? :U

Köszöntem..


t72killer
(titán)
Blog

Hány egyéb autó van a világban és hány tesla? Egyébként az országos/régiós hírekbe azért be szokott kerülni egy Mo méretű ország/régió esetén.

Ha valami nem először fordul elő, azt meg pláne felkapja a média, ahogy az öngyulladó bömbi-ket is felkapta.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Nem azonnali totális tilalomban kell itt gondolkodni, a kezdeti és a totális között több évtized is eltelhet.
Ez mehet akár a légi közlekedés mintájára is. Az ellenőrzött légterekben vannak helyek és körülmények, ahol kizárólag robotpilóta vezethet (ezt csak időjárás, vészhelyzet vagy a robotpilóta hibája írhatja felül), emellett vannak olyan repterek, aminek a körzetében kizárólag a kapitány vezethet (még az elsőtiszt sem!).
Ugyanígy lehet kezdeni a kézi vezetés tiltását pl. az autópályával és kritikus helyeken a robotpilótát lehet korlátozni.

"Egyelőre nagyon örülnék, ha lenne olyan robotpilóta, ami mellett pl alhatok, ehetek, olvashatok egy 1000+km-es úton."

Az ilyen hosszú utak nagy részét a világ civilizáltabb részén valamely gyorsforgalmi úton teszed meg. Ilyen körülményekre a Tesla AutoPilot (legfrissebb hardverrel és szoftverrel) már most is majdnem teljesen alkalmas (ahol sok Tesla közlekedik gyak. alkalmas), a többség (mármint a "hagyományos" autógyártók) a korábbi próbálkozásaikat feladva kb. most kezdik eldönteni, merre is fejlesszenek (a SAE 2 túllépéséhez). Vízióik voltak és vannak, a gyakorlatban meg van a Tesla, akik alapból azon az úton indultak el, amerre most a többség is tart.

" A logisztikai cégek is tuti díjaznák, a kamionsofőrök már nem biztos, lévén a munkájuk könnyítését valszleg azonnal leépítésekkel díjazná a cég."

Ma sofőröknél ott tart az utánpótláshiány, hogy nem csak Közép- és Kelet-Európában van gond az elvándoroltak miatt, hanem már a nyugatra elvándoroltak mellett hiány van Nyugat-Európában is.
Amíg régen hazánkban (is) alapszabály volt, hogy a sofőr nem rakodhat, mára egyre több helyen a sofőr békázik, ha így haladunk, nemsokára az otthagyott targoncát is neki kell kezelni... Vannak olyan szállítási útvonalak, amiket lehet majd magas szinten robotizálni, de pl. a gyűjtőfuvarokat még sokáig nem.
Sok helyen (gyárakban) nem kérdezték meg az embereket, mára mégis robotok végzik a munka nagy részét. Az egy külön érdekes kérdés, hogy hová vezethet ez hosszú távon...


Kolondrum
(félisten)
Blog

Attól még kéne. Nem kell neki menni semminek. :DD


borg25
(senior tag)
Blog

Jó, hogy említetted a repülőket. Ott már kezd jelentkezni a 22-es csapdája:
Mindenhol a robotpilótának kell vezetnie, a humán erőforrás csak vészhelyzetben vegye át az irányítást, mikor a robotpilóta nem boldogulna. De ha a vészhelyzetek kivételével a pilóta nem gyakorolhat, akkor hogy tud felkészülni a vészhelyzetre?
Belátom az önvezérlő autók előnyét, elhiszem, hogy később hatékonyabb lehet, mint az ember. Sok eset van, mikor az embernek nem kéne volán elé ülni. Vagy ha kezdő, bátortalan, rutintalan még rosszabb. De azért élvezetes is vezetni, kitisztítja az agyat, na nem a belvárosi közlekedés.
Jelenleg az lenne a jó, ha az ember vezetne, s az MI csak gondolkodna, hogy miért tette amit tett, esetleg ha nagyon úgy találja, hogy a vezető valamit nem vett észre, akkor vészhelyzetben korrigál. Később pedig, az MI lenne aki folyamatosan figyel, s ha a sofőr hibázik korrigál, vagy mondja, hogy aludj, most vezetek.

Egyik ismerősöm is utálja az autópályát, mert a sok sietős ember úgy gondolja, hogy 10 perc előnyért 160-as átlaggal kell vezetni az is megterhelő, ha folyamatosan azt kell nézned mikor akarnak letolni


Cyberpunk
(félisten)
Blog

Oh jaj most mi lesz? :DDD


t72killer
(titán)
Blog

Leöntöm egy kanna benzinnel mind2 teslám és felgyújtom őket, megelőzendő a problémát :DDD

üzenetek