üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

Az a 27t sehogyan nem akar összeállni az F9-nél. Az összes hajtóműve együtt 2/3-a tömegű, mint egyetlen RS-68A. Az F9 tartályai kisebbek (felületben nem annyira nagy a különbség) és könnyebb anyagból készült, vaskos hőszigetelés sincs rajta = ha nem is nagyon sokkal, de mindenképp könnyebbnek kell lennie a tartálynak is.

Ha a Delta IV CBC 27t tömege tuti, akkor az F9 itt és több más helyen emlegetett 22,2t üres tömege közelebb állhat a valósághoz (a 27t-ba már az interstage és az üres 2. fokozat is beleférne...).

(Amúgy delta V-ben még az Atlas CCB is veri a Delta CBC-t.)


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Az a baj, ha a Spaceflight 101 oldalt nézzük, akkor is nagyjából együtt van az F9 és a CBC.

F9: 22,2 tonnás öntömeg és 411 tonna hajtóanyag esetében 8,7 km/s dV jön ki (300-as ISP).
CBC: 26,4 tonnás öntömeg és 202 tonna hajtóanyag esetében 8,667 km/s dV (390-es ISP).
CCB: 21,05 tonnás öntömeg és 284,08 tonna hajtóanyag esetén 8,5 km/s dV (324-es ISP).


llax
(senior tag)

Nekem csak 8252m/s jön ki a CBC-re, ugyanazokkal az adatokkal, a másik kettő viszont hasonló.


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Hmmm... Nulláról indulva most nekem is ilyen 8,3 km/s jött ki... Ez mondjuk nem túl acélos... :(


LLapy
(újonc)

Mindenkitől előre is elnézést kérek, de:

Holnap reggel DM-1,
az utas neve Ripley.
Csak hét ülés van, a nyolcadik...
nem tud hová ülni.

Szóval popcornt bekészíteni és nem délig aludni! :DD


llax
(senior tag)

Ha élőben akarnám látni, akkor egy nap halasztás most jól jönne :) (vezetés közben nem azt kellene nézni)
Mondjuk nincs kizárva, hogy megoldom, max. addig félreállok és nézem telefonon :)


LLapy
(újonc)

Liftoff!
Remélem meg tudtad oldani! :)


LLapy
(újonc)

A Reddit-es manifest szerint elég kövér rakomány a Dragon 2:
12055 + 204 kg
https://old.reddit.com/r/SpaceX/wiki/launches/manifest

Ez valós lehet?
Ment már ekkora teher LEO-ra a Falcon-on?


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Eleve nem sok terhet visz LEO-ra az F9 a Dragon-t leszámítva. Talán a Zuma lehetne még téma, de arról nem tudunk sokat...


kamov.
(újonc)

NASA információ alapján a dokkolási tömeg 26577 font, azaz 12055 kg, azaz 12,055 t.
Ezt én úgy értelmezem, hogy ebben benne van a 204 kg rakomány is.

Ekkora tömegnek a kezdeti pályáról az űrállomáshoz juttatásához kb. 500-550kg üzemanyag kellhet.
Ez alapján a rakétáról leválás után a Dragon-2 tömege 12,6t lehet.

Ez a legnagyobb ismert (az említett Zuma ami ismeretlen) teher amit Falcon-9 felvitt.


llax
(senior tag)

A Zuma esetében relatíve alacsony terhet számolgattak az 1. fokozat pályája, égési ideje (persze a tolóerőt és a 2. fokozat üzemanyag mennyiségét nem tudjuk) és az RTLS leszállás alapján.


kamov.
(újonc)

Az tényleg igaz, hogy block 4-es első fokozattal és RTLS-el a ZUMA LEO tömege biztosan kisebb volt mint 11,5t.


apatyas
(Korrektor)
Blog

Engem az foglalkoztat, bár még nem olvastam utána rendesen de akarok, hogy a 204 kg rakomány mi?
Ahhoz képest, hogy mennyit vihetne, meg most még emberek nélkül megy, rohadt kevés.
Ilyen húsos(fémes) lenne ez a Ripley csaj? ;]

Szerk: 47:49 az indítás előtt, az távoli villámlás volt, vagy a gép mellett sült ki vmi? Elég élesnek látszik, de lehet h messze volt. 47:49
Áh, biztos messze volt.

[ Szerkesztve ]


kamov.
(újonc)

A rakomány csak bónusz.
A mostani repülés feladata az űrhajó rendszereinek a kipróbálása.
Mivel egy tesztrepülésen bármi lehet ezért, csak nem kritikus rakományt (kaja, ruha, apróságok) pakolnak bele ilyenkor. A több rakomány a későbbi repülések feladata lesz.

A távoli villanás szerintem is villám. A kamera kb. 60 m magasan van teljesen sík vidéken, így jó messzire ellát.


llax
(senior tag)

Bedokkolva. 2 órán belül ajtónyitás.

#154 apatyas :

Az automata dokkolás volt itt a kritikus művelet, újdonság a SpaceX számára és élesben először használt dokkolóadapterrel. Ha az sikertelen, akkor nem tudnak átrakodni.

A leszállásnál szintén vannak új dolgok.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Érkezett némi alkatrész az indítóállásba átszállított Starhopper-hez... :) Musk szerint a héten mind ott lesz.


LLapy
(újonc)

Az Oriont a 2020-as személyzet nélküli tesztküldetésre(EM-1) lehet hogy nem az SLS-sel indítják.
Ha tartani akarják az ütemtervet, magáncég rakétája is szóba jöhet...
Big news: NASA administrator Jim Bridenstine says agency will consider launching EM-1 mission of Orion crew capsule around the moon on a private rocket.


schawo
(Jómunkásember)
Blog

Akkor csak a DeltaVI jöhet szóba, a Falcon 9/9Heavy nem elég nagy átmérőjű.


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Először is alternatívának ott van még a New Glenn is, noha az aligha készül el ilyen szinten 2020-ra.

Másodszor nem szükséges a rakétatestnek olyan átmérőjűnek lenni, mint az űrhajónak. Anno az Ares I. esetén se volt így. Csak persze ehhez szükséges egy megfelelő interstage szekció...


llax
(senior tag)

Ha az SLS további késése is felmerülne, akkor a Delta IV Heavy kizárva. Ha az EM-1 -et más rakétával is a Hold körüli pályára akarják küldeni, akkor a Delta IV Heavy szintén kizárva.

Az elő esetben valami human rated, vagy legalább a jövőben annak minősíthető rakéta kell. (a Delta IV család nem ilyen - csak komolyabb áttervezéssel tudná, csak az RS-68A-n kellene bő 200 módosítás...).
A második esethez igen sovány a Delta IV Heavy, éppen csak LEO-ra tud felküldeni egy teljes értékű műszaki egységgel felszerelt Orion-t. Még egy "teljesen eldobható" Falcon Heavy sem tudná... (annál valahol 20t elejében van a TLI kapacitás, egy teljes Orion szerelvény 26t)


kamov.
(újonc)

Az Orion tömege 25,8t. Az Oriont a Föld körüli pályáról a Holdhoz indító ICPS fokozat tömege kb. 30,7t.
Ez összesen 56,5 t Föld körüli pályán.

A Delta-4 Heavy teherbírása ide kb. 28t.
A Falcon Heavy teherbírása ide kb. 64t, teljesen eldobható módban, mivel a repülés elején a 7 tonnás mentőrakétát is cipelni kell.
Az átmérő nem akadály, a mostani orrkúp átmérője is 5,2m, az 5m átmérőjű Oriont orrkúp helyett elviszi.

Egyik rakéta sem human rated, de ide az nem is kellene.

A gond az hogy 2020 júniusig már csak 15 hónap van hátra.
Ez elég lehet az adapterek legyártására, de a megfelelő mélységű tesztekre és az integrációra egy másik bármilyen rakétával szerintem már nem.

Úgyhogy szerintem ha megvizsgálják, amúgy NASA módra, ami szintén nem egy nap; akkor az jön ki hogy 2020 júniushoz ez a megoldás már késő és 2021 eleje lenne erre reális.

A New Glenn meg még 2021-re sem biztos hogy elérhető lesz a NASA számára ismerve a minősítési folyamatuk sebességét.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Holdhoz indító ICPS fokozat"

Mondjuk igaz, ha kapna az FH egy 3. fokozatot... akkor mindjárt minden más lenne :)

Mennyivel rugalmasabb (és drágább...) lehetne az F9 is, ha lenne egy opcionális (akár csak aprócska) 3. fokozat hozzá...


LLapy
(újonc)

Ha így haladunk Cifu Űrhajózás 2019-ben cikke 25 oldalas lesz... :DDD

Alápörköltek a hoppernek: Videó
Tesztpadon van a harmadik Raptor(SN3), hétvégén első "rendes" Falcon Heavy indítás, Crew Dragon már megjárta az ISS-t...
Beresheet Hold körüli pályán: space.com
A Rocket Lab már az idei második indításra készül: spacenews.com
A Boeing bealudt az SLS-el, de még a Starliner-rel is: NASA

Brindestine-ék is kavargatják a kavargatnivalót, most egy 2024-es céldátumot jelentettek be újra Holdraszállás ügyben.

És biztos van egy csomó egyéb is és még csak április van... :))


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Nekem is ez a bajom. Lehet most kellene elkezdenem, hogy 2019 decembere előtt elkészüljek vele... :P


LLapy
(újonc)

Nekem nagy duzzogva az is megfelel, ha havonta írsz összefoglalót... ;]


T_chris
(PH! addikt)
Blog

És az év végén összefoglalja az összefoglalókat. ;]


llax
(senior tag)

Elindult az FH, mindhárom booster egyben leérkezett.


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

A demo repülést végrehajtó Dragon v2 indult volna az első emberes repülés előtt egy tesztútra, amelynél az emelkedő Falcon 9 orráról kellett volna egy abort-tesztet végrehajtani, vagyis leválni a rakéta orráról, és biztonságosan földet érni. A teszt előtt egy hajtómű-tesztet hajtottak volna végre ma, ami robbanással végződött, és feltehetően a Dragon súlyosan megrongálódott...

Egy videó, amiben az ismert képek és egy rövid, roppant kis felbontású videórészlet van a balesetről.

A dolog egyértelműen hátráltatja a SpaceX terveit, hiszen a NASA csak akkor engedi meg az emberes repülést, ha az abort-tesztre sor kerül...


llax
(senior tag)

Mindez bőven a hajtómű tervezett begyújtása előtt... (~t-8) ...és nem helyett történt. Így még érdekesebb a dolog.

[ Szerkesztve ]

üzenetek