Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

Ha az SLS további késése is felmerülne, akkor a Delta IV Heavy kizárva. Ha az EM-1 -et más rakétával is a Hold körüli pályára akarják küldeni, akkor a Delta IV Heavy szintén kizárva.

Az elő esetben valami human rated, vagy legalább a jövőben annak minősíthető rakéta kell. (a Delta IV család nem ilyen - csak komolyabb áttervezéssel tudná, csak az RS-68A-n kellene bő 200 módosítás...).
A második esethez igen sovány a Delta IV Heavy, éppen csak LEO-ra tud felküldeni egy teljes értékű műszaki egységgel felszerelt Orion-t. Még egy "teljesen eldobható" Falcon Heavy sem tudná... (annál valahol 20t elejében van a TLI kapacitás, egy teljes Orion szerelvény 26t)


kamov.
(újonc)

Az Orion tömege 25,8t. Az Oriont a Föld körüli pályáról a Holdhoz indító ICPS fokozat tömege kb. 30,7t.
Ez összesen 56,5 t Föld körüli pályán.

A Delta-4 Heavy teherbírása ide kb. 28t.
A Falcon Heavy teherbírása ide kb. 64t, teljesen eldobható módban, mivel a repülés elején a 7 tonnás mentőrakétát is cipelni kell.
Az átmérő nem akadály, a mostani orrkúp átmérője is 5,2m, az 5m átmérőjű Oriont orrkúp helyett elviszi.

Egyik rakéta sem human rated, de ide az nem is kellene.

A gond az hogy 2020 júniusig már csak 15 hónap van hátra.
Ez elég lehet az adapterek legyártására, de a megfelelő mélységű tesztekre és az integrációra egy másik bármilyen rakétával szerintem már nem.

Úgyhogy szerintem ha megvizsgálják, amúgy NASA módra, ami szintén nem egy nap; akkor az jön ki hogy 2020 júniushoz ez a megoldás már késő és 2021 eleje lenne erre reális.

A New Glenn meg még 2021-re sem biztos hogy elérhető lesz a NASA számára ismerve a minősítési folyamatuk sebességét.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Holdhoz indító ICPS fokozat"

Mondjuk igaz, ha kapna az FH egy 3. fokozatot... akkor mindjárt minden más lenne :)

Mennyivel rugalmasabb (és drágább...) lehetne az F9 is, ha lenne egy opcionális (akár csak aprócska) 3. fokozat hozzá...


LLapy
(újonc)

Ha így haladunk Cifu Űrhajózás 2019-ben cikke 25 oldalas lesz... :DDD

Alápörköltek a hoppernek: Videó
Tesztpadon van a harmadik Raptor(SN3), hétvégén első "rendes" Falcon Heavy indítás, Crew Dragon már megjárta az ISS-t...
Beresheet Hold körüli pályán: space.com
A Rocket Lab már az idei második indításra készül: spacenews.com
A Boeing bealudt az SLS-el, de még a Starliner-rel is: NASA

Brindestine-ék is kavargatják a kavargatnivalót, most egy 2024-es céldátumot jelentettek be újra Holdraszállás ügyben.

És biztos van egy csomó egyéb is és még csak április van... :))


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Nekem is ez a bajom. Lehet most kellene elkezdenem, hogy 2019 decembere előtt elkészüljek vele... :P


LLapy
(újonc)

Nekem nagy duzzogva az is megfelel, ha havonta írsz összefoglalót... ;]


T_chris
(PH! kedvence)
Blog

És az év végén összefoglalja az összefoglalókat. ;]


llax
(senior tag)

Elindult az FH, mindhárom booster egyben leérkezett.


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

A demo repülést végrehajtó Dragon v2 indult volna az első emberes repülés előtt egy tesztútra, amelynél az emelkedő Falcon 9 orráról kellett volna egy abort-tesztet végrehajtani, vagyis leválni a rakéta orráról, és biztonságosan földet érni. A teszt előtt egy hajtómű-tesztet hajtottak volna végre ma, ami robbanással végződött, és feltehetően a Dragon súlyosan megrongálódott...

Egy videó, amiben az ismert képek és egy rövid, roppant kis felbontású videórészlet van a balesetről.

A dolog egyértelműen hátráltatja a SpaceX terveit, hiszen a NASA csak akkor engedi meg az emberes repülést, ha az abort-tesztre sor kerül...


llax
(senior tag)

Mindez bőven a hajtómű tervezett begyújtása előtt... (~t-8) ...és nem helyett történt. Így még érdekesebb a dolog.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Ma hajnalban elindult egy Falcon 9 az eddigi legnehezebb szállítmányával, az első jelentősebb adag (de még mindig kísérleti) Starlink műholddal. 16,8t alól még visszajött a booster, ez az expendable (LEO) kapacitásnak majdnem 3/4-e, ami önmagában is igen jó arány lenne, az 53°-ot is figyelembe véve meg majdnem a hihetetlen kategória... (ezek után az a kérdés, hogy milyen pályára van megadva a 22,8t exendable kapacitás...) Az orrkúp mindkét felét begyűjtötték.


llax
(senior tag)

Még nincsenek pontos TLE adatok, már csak azért sem, mert a Starlink műholdak egyelőre rendszeres pályamódosításokat végeznek, de 22:30 körül érdemes figyelgetni az eget dél-dél-kelet-kelet irányban.
Ma hajnalban (valamikor 1 óra környékén) teljesen véletlenül láttam őket... Még eléggé együtt voltak, először nem tudtam elképzelni, mi lehet az, mert némileg olyan volt, mint ha egy repülő kondenzcsíkját világítaná meg valami alulról, de aztán leesett :)


T_chris
(PH! kedvence)
Blog

Ez szabadszemes észlelés volt?


llax
(senior tag)

Igen. Totál véletlen. A dohányzás kevés előnye közül 1 :)
"Aprók" a műholdak, de ha sokan vannak egymás közelében, azért jól láthatók. Ha eltávolodnak egymástól, szabad szemmel már nehezebb lesz észrevenni, kivéve, ha éppen a láthatóságnak kedvező szögben áll a napelemük.

Nálunk most eléggé felhős az ég (sőt, borult), a hamarosan várható átvonulásról lemaradok.

Ui.: Van már követés!!! 22:40 körül várhatók, ott láthatók, amit korábban írtam, tehát a korábban talált (észlelések alapján megállapított) TLE egész jó volt.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Szerk. idő lejárt.

22:35 körül már érdemes dél - kissé dél-nyugat irányában kb. 30°magasságban kémlelni az eget (már ha tiszta...). 22:37-22:38 körül már magasabban, déli irányban, jobban láthatónak kell lennie. Ha még nem "szóródtak" szét nagyon, akkor kb. az ISS sebességével, dél-kelet irányba mozgó "ködcsíkot" kell figyelni.

Hajnali fél 4-kor Magyarország területe felett is áthaladnak. A napokban sok látható átvonulás várható.

[ Szerkesztve ]


Fred23
(PH! kedvence)

llax
(senior tag)

Csak kicsit később lehetett kijelenteni, hogy valóban villámálló.


llax
(senior tag)

Még mindig nincs hivatalos infó, pontosan mi okozta a robbanást, de ezen hírből kiindulva az illetékesek már elegendő részletet tudhatnak és nem lehet valami nehezen elhárítható probléma, ha az újabb tervek szerint a mentőrendszer repülés közbeni tesztje csak 1 hónapot késik a baleset előtt tervezett időponthoz képest.


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Yepp, de a bizalom (megint) megingott...


llax
(senior tag)

A bizalom szempontjából nem mellékes, mi okozta a problémát, mennyire konstrukciós hiba, esetleg csak a teszt kapcsán elkövetett hiba. Persze az utóbbi is probléma, de éles küldetéseknél egy kicsit szigorúbb felügyelettel elkerülhető.
A Starhopper orrkúp és a FH center core összetörése után is a fejemet vakartam... "Mit csinálnak ezek???" Két olyan hiba, ami egyszerűen, némi odafigyeléssel, "szinte ingyen" elkerülhető lett volna. Ez a hozzáállásuk még akkor sincs jó hatással a megrendelők bizalmára, ha egyébként a történteknek semmi közük nem volt az elsődleges küldetésekhez.

Lassan be lehet majd vezetni a "Musk féle optimizmus" mellé a "SpaceX féle robbanás" fogalmát is a RUD mellé :) "Normális esetben" a működő fokozatok szoktak problémákat okozni, nem így a SpaceX-nél.


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Én pont arra a két esetre gondoltam, meg arra, hogy már a NASA vezetője is a SpaceX kommunikációját kritizálta.

Én a StarHopper kapcsán is vakarom a fejem, hogy ilyen hibák a Falcon-1-nél fordultak elő anno (a rosszul beállított szelep miatt vákummal "összenyomott" első fokozat esete).

Musk tök jól elő tudja adni az álmait, és addig rugadlja őket, amíg életre nem kellnek, de mintha a SpaceX (és amúgy a Tesla is) mostanában a szokottnál is többet hibázik.

Már azt várom, hogy a kompozit műanyag és a rozsdamentes acél után mikor fognak magnézium-alu ötvözetre átállni a StarShip esetében... :DDD


llax
(senior tag)

Kb. 1,5 órája tolták be a Starhopper alá a Raptor-t. Most szerelik be. (élő) Mintha nem középen lenne, ami ugye jelent valamit :)

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Úgy néz ki, mégis középre kerül...


llax
(senior tag)

Fel kell tenni azt a kérdést, hogy volt-e helye a piacon. Teherbírását tekintve lenne, de a Pegasus rakéták használatával erősen kérdéses, túl drága, legfeljebb a kormányzati megrendelők lennének rá vevők. (Ha olyan nagy lenne ez a piac, szerintem a SpaceX sem kukázta volna a Falcon 1e-t... Pont a mérsékelt kereslet miatt hanyagolták.)

Az egész kisrakétás-kisműholdas piac szerintem pont olyan, mint az űrturistás téma a cikksorozatodban... Sokan szeretnének valamit, sokan ígérgetnek, de a megvalósításhoz szükséges tőke jóval kevesebbeknél áll rendelkezésre. (Vagy ez eddigieknél is olcsóbb megoldások kellenének.)


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Yupp, de ott volt Paul Allen pénze, no meg az ígéret, hogy egy felfújt Pegasus XL rakétával, vagy a folyékony hajtóanyagú MLV-vel azért jó pozícióba manőverezhetik magukat. Paul halála után aztán a jelek szerint elzárták a pénzcsapokat....


llax
(senior tag)

Holnap reggel 5:30-kor egy újabb Falcon Heavy start várható. Kicsit festékhiányosak és kormosak a side booster--ek, de ezek ezek szolgáltak az előző FH-n is :)

További érdekesség a center core leszállási helyének megváltoztatása. Egészen sokáig úgy volt, hogy a part közelében lesz a drónhajó, azaz a középső booster is kvázi RTLS leszállást végez. Erre már voltak konkrét koordináták is, 38km lett volna a partoktól. Majd kb. 1 hete jött a hír: ebből a 38km-ből 1240km lesz, azaz a valaha volt legtávolabbi booster leszállás.


llax
(senior tag)

T-0 8:30-ra halasztva.
Musk szerint 50% esélye van center core épségben leszállásának..


llax
(senior tag)

Center core leszállása nem jött össze.

Elsőre: megszakított leszállásnak tűnik.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Nem teljesen értem, hogy miért az új Block V. fokozatot használták középsőnek, és a már repülteket szélsőnek (gyorsítófokozatként). De amúgy szép indítás volt, kár, hogy a középső nem tudott leszállni...


llax
(senior tag)

A középsőt tudtommal középsőnek kell gyártani, ott nincs meg az az oda-vissza átalakíthatóság, mint a szélsőknél.

Az 1240km-es leszállási kísérlet már igen forró és kockázatos lehetett, szerintem siker esetén is kérdéses lett volna bármilyen újrahasznosítás. Feszegetik már egy ideje a határokat, nem hivatalos helyeken a teherbírás értékek is egyre bizonytalanabbak, "nagyobb vagy egyenlő" mint a hivatalos adat (egyelőre az F9-nél, de az az FH-ra is hatással lesz). Különösen a Starlink indítás óta vannak érdekes kérdések (16,8t LEO alól leszállt a booster).

Elértek most egy jelentős sikert, ennek talán jobban örülnek, mint amennyire a (siker esetén is bizonytalan sorsú) center core miatt bánkódnak: először sikerült hálóval elkapni az egyik orrkúp egyik felét (közvetítésben T+1:13:50). Lehet építeni a 2. "elfogó" hajót???


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Két elfogó hajó volt kint, GO Navigator és GO Ms Tree.


llax
(senior tag)

A GO Navigator csak a vízből beemelni és szállítani tudja. Nem láttam (nem is nagyon néztem), de gondolom a másik felet is megpróbálják begyűjteni, az épségben vízre szállás már egész jól működik.


Cifu
(PH! nagyúr)
Blog

Ah so... :R

üzenetek