üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Én pont arra a két esetre gondoltam, meg arra, hogy már a NASA vezetője is a SpaceX kommunikációját kritizálta.

Én a StarHopper kapcsán is vakarom a fejem, hogy ilyen hibák a Falcon-1-nél fordultak elő anno (a rosszul beállított szelep miatt vákummal "összenyomott" első fokozat esete).

Musk tök jól elő tudja adni az álmait, és addig rugadlja őket, amíg életre nem kellnek, de mintha a SpaceX (és amúgy a Tesla is) mostanában a szokottnál is többet hibázik.

Már azt várom, hogy a kompozit műanyag és a rozsdamentes acél után mikor fognak magnézium-alu ötvözetre átállni a StarShip esetében... :DDD


llax
(senior tag)

Kb. 1,5 órája tolták be a Starhopper alá a Raptor-t. Most szerelik be. (élő) Mintha nem középen lenne, ami ugye jelent valamit :)

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Úgy néz ki, mégis középre kerül...


llax
(senior tag)

Fel kell tenni azt a kérdést, hogy volt-e helye a piacon. Teherbírását tekintve lenne, de a Pegasus rakéták használatával erősen kérdéses, túl drága, legfeljebb a kormányzati megrendelők lennének rá vevők. (Ha olyan nagy lenne ez a piac, szerintem a SpaceX sem kukázta volna a Falcon 1e-t... Pont a mérsékelt kereslet miatt hanyagolták.)

Az egész kisrakétás-kisműholdas piac szerintem pont olyan, mint az űrturistás téma a cikksorozatodban... Sokan szeretnének valamit, sokan ígérgetnek, de a megvalósításhoz szükséges tőke jóval kevesebbeknél áll rendelkezésre. (Vagy ez eddigieknél is olcsóbb megoldások kellenének.)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Yupp, de ott volt Paul Allen pénze, no meg az ígéret, hogy egy felfújt Pegasus XL rakétával, vagy a folyékony hajtóanyagú MLV-vel azért jó pozícióba manőverezhetik magukat. Paul halála után aztán a jelek szerint elzárták a pénzcsapokat....


llax
(senior tag)

Holnap reggel 5:30-kor egy újabb Falcon Heavy start várható. Kicsit festékhiányosak és kormosak a side booster--ek, de ezek ezek szolgáltak az előző FH-n is :)

További érdekesség a center core leszállási helyének megváltoztatása. Egészen sokáig úgy volt, hogy a part közelében lesz a drónhajó, azaz a középső booster is kvázi RTLS leszállást végez. Erre már voltak konkrét koordináták is, 38km lett volna a partoktól. Majd kb. 1 hete jött a hír: ebből a 38km-ből 1240km lesz, azaz a valaha volt legtávolabbi booster leszállás.


llax
(senior tag)

T-0 8:30-ra halasztva.
Musk szerint 50% esélye van center core épségben leszállásának..


llax
(senior tag)

Center core leszállása nem jött össze.

Elsőre: megszakított leszállásnak tűnik.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nem teljesen értem, hogy miért az új Block V. fokozatot használták középsőnek, és a már repülteket szélsőnek (gyorsítófokozatként). De amúgy szép indítás volt, kár, hogy a középső nem tudott leszállni...


llax
(senior tag)

A középsőt tudtommal középsőnek kell gyártani, ott nincs meg az az oda-vissza átalakíthatóság, mint a szélsőknél.

Az 1240km-es leszállási kísérlet már igen forró és kockázatos lehetett, szerintem siker esetén is kérdéses lett volna bármilyen újrahasznosítás. Feszegetik már egy ideje a határokat, nem hivatalos helyeken a teherbírás értékek is egyre bizonytalanabbak, "nagyobb vagy egyenlő" mint a hivatalos adat (egyelőre az F9-nél, de az az FH-ra is hatással lesz). Különösen a Starlink indítás óta vannak érdekes kérdések (16,8t LEO alól leszállt a booster).

Elértek most egy jelentős sikert, ennek talán jobban örülnek, mint amennyire a (siker esetén is bizonytalan sorsú) center core miatt bánkódnak: először sikerült hálóval elkapni az egyik orrkúp egyik felét (közvetítésben T+1:13:50). Lehet építeni a 2. "elfogó" hajót???


Cifu
(nagyúr)
Blog

Két elfogó hajó volt kint, GO Navigator és GO Ms Tree.


llax
(senior tag)

A GO Navigator csak a vízből beemelni és szállítani tudja. Nem láttam (nem is nagyon néztem), de gondolom a másik felet is megpróbálják begyűjteni, az épségben vízre szállás már egész jól működik.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ah so... :R


llax
(senior tag)

Az áprilisi Crew Dragon robbanás eddig feltárt okai.

Viszonylag egyszerűen megelőzhető a probléma, de amíg nem találják meg az NTO berobbnásának a pontos és közvetlen okait, addig mások is vakarhatják a fejüket, nem csak a SpaceX.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Gondolod, hogy tényleg a titánhoz köthető lenne a robbanás?


llax
(senior tag)

Az eddig ismertté vált hiba önmagában elvileg kevés egy robbanáshoz. Relatíve könnyen és gyorsan javítható, de...
Itt inkább a dolog "rejtély" jellegére gondolok (ha egyéb műszaki okot nem találnak).
Ha valóban annak a szelepnek a környékéről indult a robbanás és kizárható, hogy oda hidrazin (v. egyéb, NTO-val reagáló szennyeződés) is került, akkor lesz még mit megfejteni.
Amíg pl. a titánnal kapcsolatban bármilyen nyitott kérdés marad, addig a többi űripari cég is izgulhat...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nekem vannak kétségeim. Itt szvsz egyszerűbb a gyors továbblépés érdekében valamire rámutatni, ami esetleg kiváltó ok lehet...


llax
(senior tag)

A kiváltó ok elsődlegesen a NTO bejutása a hélium vezetékbe. Minden más csak következmény. Ha ezt sikerül elfogadható módon, alaposan bizonyítani, akkor nincs nagy probléma, több okból sem.

A felvázolt a jelenség (szelep) jól tesztelhető űrhajó és jelentősebb mennyiségű NTO nélkül is. Azaz nem kell ilyen nagy és költséges tűzijáték hozzá.

A robbanásszerűen szétvetett szelep viselkedett repeszgránátként, megsértve több közelben lévő tartályt és/vagy csővezetéket, amik éppen akkor lettek szinte pillanatszerűen nyomás alá helyezve.


Cifu
(nagyúr)
Blog

A Starhopper statikus hajtóműteszt nem ment éppen probléma nélkül ( youtube videó )

Úgy tűnik 2019 nem lesz a SpaceX éve...


llax
(senior tag)

Nincs nagy gáz... Vagy éppen nagy gáz volt (kis elszabaduló metán) :)

Sokkal látványosabb volt, mint ami kárt okozott (a nem kívánatos helyen megjelenő hő). Eric Berger szerint nincs nagy kár, a következő teszteket nem hátráltatja számottevően. Eddig a tesztpadon meghibásodó Raptor-ok hátráltatták, nem véletlenül az SN6 van most a Starhopper alatt az SN3 (majd 4, 5...) helyett...

Ha a hidrogén is ilyen világító lánggal égne (csak ugye ott nincs szén), akkor némelyik éjszakai Delta IV (különösen Heavy) start ennél sokkal nagyobb fényjelenségekkel járna. Ott "elfogadott" a jelenség... (de egyik kizáró ok a human rated minősítéshez).

[ Szerkesztve ]


Rive
(addikt)
Blog

Sokkal látványosabb volt, mint ami kárt okozott (a nem kívánatos helyen megjelenő hő).

Hát, ha ennyit nem bír ki a rozsdamentes bádog (amit reentry-nél is akarnak majd használni) akkor izé... :DDD

OK, hogy ez csak egy összeheftelt próbadarab, de ennyit ennek is bírnia illene.


llax
(senior tag)

"OK, hogy ez csak egy összeheftelt próbadarab, de ennyit ennek is bírnia illene."

A Starhopper-en nincsenek leburkolva/elrejtve a cső- és elektromos vezetékek, meg úgy igazából semmi (így fokozottan sérülékeny). Ezzel nem is terveznek olyan repülést, ahol akár hő, akár aero terheléseknek lenne kitéve. Csak a földközeli irányítást és a visszatérés legutolsó, kis sebességű szakaszát akarják fejleszteni/tesztelni vele.

+ a Starhopper nem rozsdamentes bádog, csak vékony rozsdamentes lemezekkel fedett "sima" bádog :)

Eredetileg rejtettek lettek volna ezek a vezetékek, az orrkúp kilapulása után váltottak irányt. Nem ehhez építenek új orrkúpot, hanem a gyorsabb teszteket már teljes méretű példánnyal akarják végezni. Ezzel extra időt nem veszítenek, mivel a Raptor-okra is várni kell. (az "acél korszak" kezdeti menetrendjéhez képest jól állnak)

Nem szép ez a Starhopper és nem sokkal szebb a 2 épülő "full scale" prototípus sem, de időben bőven megelőzik a "minőségi" példányokhoz szükséges beruházásokat. A karbon BFR/S korszak pont fordítottja volt: elköltöttek egy rakás pénzt (gyár, profi gépek), lett belőle "szinte semmi", az is megy a kukába.

[ Szerkesztve ]


donpadre
(csendes tag)

Azért vannak a tesztek, hogy a teszt alatt derüljön ki ha valami gond van. Ha egy teszt nem sikerül attól meg nem lesz rossz év, örülnek neki hogy kijött a hiba és nem történt élesbe gond :)


llax
(senior tag)

Repült a víztorony és leszállt az új leszállóhelyen :)

[ Szerkesztve ]

üzenetek