üzenetek

hozzászólások


Rive
(veterán)
Blog

Ugh :O
Rablás :(
Mármint, így a SpaceX utáni árak szerint :K


Cifu
(nagyúr)
Blog

A 2019-es cikkben szerepel (majd), hogy a Boeing féle ajánlat arról szól, hogy 90 millió dollár per ülés, vagyis 4 űrhajóssal számolva 360 millió dollár egy Starliner út. Ebben benne van az Atlas V. ára is. Szóval a jelek szerint extra 50 millió dolláros költséggel számolnak az előre nem tervezett útért...


llax
(senior tag)

Kérdés, mit ír elő a szerződés a tesztrepülésre. Mert ugye előbb azt kellene teljesíteni...


llax
(senior tag)

Azt csiripelik a verebek, hogy nem fér alá az octagrabber és a régebbi módon, láncokkal kell rögzíteni a boostert. Szóval nem csak keménynek látszott, hanem tényleg az is lehetett a leszállás. Ha megnézed az általad betett képet, a lábak nem a szokványos szögben állnak.

Megnéztem lassítva, kb. 3-4 méteren már nem "szokványosan" működött a hajtómű, kb. 2 méterről szabadesésben érkezett le. Nem kizárt, hogy elfogyott a kakaó...
Hozzá kell tenni, hogy a Starlink indítások a reusable konfig határesetei lehetnek, erősen kicentizve, szerintem egy éve még kevesen hitték volna el, hogy LEO ~16t alól vissza lehet hozni a boostert...


llax
(senior tag)

Ha minden jól megy, hamarosan Electron start.

Néhány perce pakolásztak egy Raptort Boca Chicán.


llax
(senior tag)

A verebeknek igazuk volt. A felőlünk balra látható láb felső bekötő eleme félig leszakadt (kicsit ferdén is áll a booster). Ennek csak a 3. útja volt, kis generál után további Starlink alá jó lesz az még :)
Voltak ennél keményebb leszállások, ami után újra felhasználták a booster-t.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

GAO jelentés a Starliner és a Dragon 2 helyzetéről.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Eléggé lesújtó...


lev258
(veterán)
Blog

Nem tudom, volt-e már, de az amerikai lobbi is erősen dolgozik a Boeing előnyhöz juttatásán.
[link]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Egyfelől igen, másfelől az is tény, hogy ha 2024-ben valóban embert akarnak odaküldeni, akkor kellenek a kanyarlevágások. Vannak kétségeim, de cseppet sem csodálkoznék, ha végül átmenne a javaslat a házon...


llax
(senior tag)

Az ASAP értékelés részleteire leszek kíváncsi. A Boeing oldaláról már van cikk, kíváncsi lennék az SpX-re is részletesebben...


llax
(senior tag)

Végre a NASA is ír a témáról, hamarosan még több információ a Starliner problémáival kapcsolatban.


llax
(senior tag)

Hamarosan indul egy Cygnus az ISS-hez.


llax
(senior tag)

A Hawthorne-i gyárban búcsúznak a Dragon C206-tól.
Minden jel szerint a hardver egyre inkább készen áll. De még lóg a levegőben több dolog is (1 nagyobb eséllyel), ami miatt jelentősen csúszhat az indulása.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Micsoda meglepetés, hogy mikor a papírmunka a legfőbb akadály, akkor veszi fel a SpaceX a NASA tavaly leváltott emberes űrhajózásért felelős vezetőjét, William Gerstenmaiert...


llax
(senior tag)

Szerintem a bürokráciával kapcsolatos tapasztalatai jól jöhetnek még. Abból is lehet tanulni, ha valamit rosszul csinálnak.

Amit nem értek: Miért opció a DM2 kibővítése??? Nekem ez miden irányból kavarásnak tűnik, még azt sem látom, hol tudná ez gyorsítani a programot.

Ha most ráülne mindenki a DM2 leggyorsabb, eredeti tervek szerinti lebonyolítására, a maximális felkészülés és biztonság érdekében akár a Boeing-et is mellőzve most egy kicsit (nekik most majdnem mindegy...), akkor nyár vége környékére már számolhatnának az első éles küldetéssel is. Ráadásul akkoriban várható a CRS21, amit elvileg már Dragon 2-vel repülnének (elvileg C205), valahol az is tekinthető egy további (kevesebb rendszerre korlátozott) tesztnek.
Ahelyett, hogy egy képlékeny masszaként gyúrogatnák, valami programba kellene foglalni ezt az egészet...


Rive
(veterán)
Blog

Amit nem értek: Miért opció a DM2 kibővítése???

Az, hogy egyáltalán opció, eleve azt jelzi, hogy a program (papírmunkától eltekintve) lényegében célba ért. Gyorsításra nincs igazi szükség - ez maga a gyorsítás.


llax
(senior tag)

Ezzel csak az a baj, hogy szó sincs teljes, fél éves küldetésről. Az alap személyzetet évek óta erre a tesztrepülésre készülők adnák és nem évek óta az ISS-en végzendő munkára készülők. További, legalább 2-3 hónap csúszást jelentene, de addigra kb. készen áll a C207 is és az azzal fél éves útra induló személyzet is. Valahogy azt kellene elérhető közelségben tartani, ahhoz jóval előtte végigvinni a DM2-t. Azaz semmi egyebet nem kellene csinálni, csak egyszerűen maradni az eredeti tervnél.

A papírmunkán kívül még mindig hátra van 2 ejtőernyő teszt, ott nagy meglepetések elvileg már nem várhatók, de azoknak az elemezgetése és "papírmunkája" is időigényes. A Merlin-ek turbinalapát repedése továbbra is lezáratlan ügy, még úgy is, hogy a felmerülése óta néhány upgrade-n átesett. (Kérdem én: Az egyszer használatos rakétáknál ilyen mikor derülne ki???)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Én úgy értelmezem, hogy a DM2 bővítése leginkább a NASA számára lenne fontos.

Az, hogy a Szojuz MSz-16 eredetileg japán űrhajóst vitt volna, végül helyette egy NASA űrhajós megy, egy félmegoldás, hiszen az MSz-17-re jelenleg három orosz kozmonauta van beosztva. Az MSz-15 visszatérésekor mindössze egyetlen amerikai űrhajós marad az ISS-en.

Szóval minél hamarabb kellene a tartós személyzetet felküldeni. Egy kis késés még mindig jobb, mint az, ha esetleg a tartós küldetés csúszna.


llax
(senior tag)

"Én úgy értelmezem, hogy a DM2 bővítése leginkább a NASA számára lenne fontos."

Igen. Eredetileg a Staliner-re tervezték azt, hogy a személyzetes tesztrepülés egyből akár 5 hónapos is lehet, de ott már hónapok óta arra készültek, míg a SpaceX esetén ilyenre nem készültek, csak egy két személyes, néhány napos tesztrepülésre. A Starliner decemberi tesztrepülése előtt olyan terv is volt, hogy az alaposan megnyújtott BoeCFT alatt érkezik az első, menetrend szerinti Dragon 2 a váltó, teljes időtartamra készülő személyzettel.

Valamiért nagyon bíztak a Boeing-ben... Pedig amik a 737MAX ügy kapcsán eddig előjöttek szervezeti szinten, ahhoz képest a fasorban sincs az, amikor Musk nyilvánosan elnyomott egy spanglit... A merész álmokhoz talán az is kell neki :) Csak azok a belső levelezések a Boeing-nél, amiben az FAA-t oltogatják és a szabályokat kifigurázzák, bőven indok lett volna arra, hogy a most tervezett vizsgálatokat elindítsák. Azon a szinten, mint anno a SpaceX esetén, mert a Boeing-nél ugyanakkor csak egy felületesebb volt.


llax
(senior tag)

Starlink alól egy leszállás nem jött össze. Már a múltkori is határeset volt... Most még a repülési profilon is faragtak, de még így sem maradt elég kakaó? (Mert erősen határeset.)

Ui.: jelek szerint "soft landing"... (Mondjuk látszott is, hogy robbanás nem volt, csak némi vízpermet.)

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Olvasnivaló. Érdekességek a 12...15 oldalakon.


Cifu
(nagyúr)
Blog

A következő cikk (űrhajózás @ 2019) megjelenik március 5.-én 5 órakor :D


llax
(senior tag)

Várjuk :) Már régóta :) :) :)

üzenetek