üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

Ha az SLS további késése is felmerülne, akkor a Delta IV Heavy kizárva. Ha az EM-1 -et más rakétával is a Hold körüli pályára akarják küldeni, akkor a Delta IV Heavy szintén kizárva.

Az elő esetben valami human rated, vagy legalább a jövőben annak minősíthető rakéta kell. (a Delta IV család nem ilyen - csak komolyabb áttervezéssel tudná, csak az RS-68A-n kellene bő 200 módosítás...).
A második esethez igen sovány a Delta IV Heavy, éppen csak LEO-ra tud felküldeni egy teljes értékű műszaki egységgel felszerelt Orion-t. Még egy "teljesen eldobható" Falcon Heavy sem tudná... (annál valahol 20t elejében van a TLI kapacitás, egy teljes Orion szerelvény 26t)


kamov.
(újonc)

Az Orion tömege 25,8t. Az Oriont a Föld körüli pályáról a Holdhoz indító ICPS fokozat tömege kb. 30,7t.
Ez összesen 56,5 t Föld körüli pályán.

A Delta-4 Heavy teherbírása ide kb. 28t.
A Falcon Heavy teherbírása ide kb. 64t, teljesen eldobható módban, mivel a repülés elején a 7 tonnás mentőrakétát is cipelni kell.
Az átmérő nem akadály, a mostani orrkúp átmérője is 5,2m, az 5m átmérőjű Oriont orrkúp helyett elviszi.

Egyik rakéta sem human rated, de ide az nem is kellene.

A gond az hogy 2020 júniusig már csak 15 hónap van hátra.
Ez elég lehet az adapterek legyártására, de a megfelelő mélységű tesztekre és az integrációra egy másik bármilyen rakétával szerintem már nem.

Úgyhogy szerintem ha megvizsgálják, amúgy NASA módra, ami szintén nem egy nap; akkor az jön ki hogy 2020 júniushoz ez a megoldás már késő és 2021 eleje lenne erre reális.

A New Glenn meg még 2021-re sem biztos hogy elérhető lesz a NASA számára ismerve a minősítési folyamatuk sebességét.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Holdhoz indító ICPS fokozat"

Mondjuk igaz, ha kapna az FH egy 3. fokozatot... akkor mindjárt minden más lenne :)

Mennyivel rugalmasabb (és drágább...) lehetne az F9 is, ha lenne egy opcionális (akár csak aprócska) 3. fokozat hozzá...


LLapy
(csendes tag)

Ha így haladunk Cifu Űrhajózás 2019-ben cikke 25 oldalas lesz... :DDD

Alápörköltek a hoppernek: Videó
Tesztpadon van a harmadik Raptor(SN3), hétvégén első "rendes" Falcon Heavy indítás, Crew Dragon már megjárta az ISS-t...
Beresheet Hold körüli pályán: space.com
A Rocket Lab már az idei második indításra készül: spacenews.com
A Boeing bealudt az SLS-el, de még a Starliner-rel is: NASA

Brindestine-ék is kavargatják a kavargatnivalót, most egy 2024-es céldátumot jelentettek be újra Holdraszállás ügyben.

És biztos van egy csomó egyéb is és még csak április van... :))


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nekem is ez a bajom. Lehet most kellene elkezdenem, hogy 2019 decembere előtt elkészüljek vele... :P


LLapy
(csendes tag)

Nekem nagy duzzogva az is megfelel, ha havonta írsz összefoglalót... ;]


T_chris
(addikt)
Blog

És az év végén összefoglalja az összefoglalókat. ;]


llax
(senior tag)

Elindult az FH, mindhárom booster egyben leérkezett.


Cifu
(nagyúr)
Blog

A demo repülést végrehajtó Dragon v2 indult volna az első emberes repülés előtt egy tesztútra, amelynél az emelkedő Falcon 9 orráról kellett volna egy abort-tesztet végrehajtani, vagyis leválni a rakéta orráról, és biztonságosan földet érni. A teszt előtt egy hajtómű-tesztet hajtottak volna végre ma, ami robbanással végződött, és feltehetően a Dragon súlyosan megrongálódott...

Egy videó, amiben az ismert képek és egy rövid, roppant kis felbontású videórészlet van a balesetről.

A dolog egyértelműen hátráltatja a SpaceX terveit, hiszen a NASA csak akkor engedi meg az emberes repülést, ha az abort-tesztre sor kerül...


llax
(senior tag)

Mindez bőven a hajtómű tervezett begyújtása előtt... (~t-8) ...és nem helyett történt. Így még érdekesebb a dolog.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Ma hajnalban elindult egy Falcon 9 az eddigi legnehezebb szállítmányával, az első jelentősebb adag (de még mindig kísérleti) Starlink műholddal. 16,8t alól még visszajött a booster, ez az expendable (LEO) kapacitásnak majdnem 3/4-e, ami önmagában is igen jó arány lenne, az 53°-ot is figyelembe véve meg majdnem a hihetetlen kategória... (ezek után az a kérdés, hogy milyen pályára van megadva a 22,8t exendable kapacitás...) Az orrkúp mindkét felét begyűjtötték.


llax
(senior tag)

Még nincsenek pontos TLE adatok, már csak azért sem, mert a Starlink műholdak egyelőre rendszeres pályamódosításokat végeznek, de 22:30 körül érdemes figyelgetni az eget dél-dél-kelet-kelet irányban.
Ma hajnalban (valamikor 1 óra környékén) teljesen véletlenül láttam őket... Még eléggé együtt voltak, először nem tudtam elképzelni, mi lehet az, mert némileg olyan volt, mint ha egy repülő kondenzcsíkját világítaná meg valami alulról, de aztán leesett :)


T_chris
(addikt)
Blog

Ez szabadszemes észlelés volt?


llax
(senior tag)

Igen. Totál véletlen. A dohányzás kevés előnye közül 1 :)
"Aprók" a műholdak, de ha sokan vannak egymás közelében, azért jól láthatók. Ha eltávolodnak egymástól, szabad szemmel már nehezebb lesz észrevenni, kivéve, ha éppen a láthatóságnak kedvező szögben áll a napelemük.

Nálunk most eléggé felhős az ég (sőt, borult), a hamarosan várható átvonulásról lemaradok.

Ui.: Van már követés!!! 22:40 körül várhatók, ott láthatók, amit korábban írtam, tehát a korábban talált (észlelések alapján megállapított) TLE egész jó volt.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Szerk. idő lejárt.

22:35 körül már érdemes dél - kissé dél-nyugat irányában kb. 30°magasságban kémlelni az eget (már ha tiszta...). 22:37-22:38 körül már magasabban, déli irányban, jobban láthatónak kell lennie. Ha még nem "szóródtak" szét nagyon, akkor kb. az ISS sebességével, dél-kelet irányba mozgó "ködcsíkot" kell figyelni.

Hajnali fél 4-kor Magyarország területe felett is áthaladnak. A napokban sok látható átvonulás várható.

[ Szerkesztve ]


Fred23
(veterán)

llax
(senior tag)

Csak kicsit később lehetett kijelenteni, hogy valóban villámálló.


llax
(senior tag)

Még mindig nincs hivatalos infó, pontosan mi okozta a robbanást, de ezen hírből kiindulva az illetékesek már elegendő részletet tudhatnak és nem lehet valami nehezen elhárítható probléma, ha az újabb tervek szerint a mentőrendszer repülés közbeni tesztje csak 1 hónapot késik a baleset előtt tervezett időponthoz képest.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Yepp, de a bizalom (megint) megingott...


llax
(senior tag)

A bizalom szempontjából nem mellékes, mi okozta a problémát, mennyire konstrukciós hiba, esetleg csak a teszt kapcsán elkövetett hiba. Persze az utóbbi is probléma, de éles küldetéseknél egy kicsit szigorúbb felügyelettel elkerülhető.
A Starhopper orrkúp és a FH center core összetörése után is a fejemet vakartam... "Mit csinálnak ezek???" Két olyan hiba, ami egyszerűen, némi odafigyeléssel, "szinte ingyen" elkerülhető lett volna. Ez a hozzáállásuk még akkor sincs jó hatással a megrendelők bizalmára, ha egyébként a történteknek semmi közük nem volt az elsődleges küldetésekhez.

Lassan be lehet majd vezetni a "Musk féle optimizmus" mellé a "SpaceX féle robbanás" fogalmát is a RUD mellé :) "Normális esetben" a működő fokozatok szoktak problémákat okozni, nem így a SpaceX-nél.

üzenetek