üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

Nincs nagy gáz... Vagy éppen nagy gáz volt (kis elszabaduló metán) :)

Sokkal látványosabb volt, mint ami kárt okozott (a nem kívánatos helyen megjelenő hő). Eric Berger szerint nincs nagy kár, a következő teszteket nem hátráltatja számottevően. Eddig a tesztpadon meghibásodó Raptor-ok hátráltatták, nem véletlenül az SN6 van most a Starhopper alatt az SN3 (majd 4, 5...) helyett...

Ha a hidrogén is ilyen világító lánggal égne (csak ugye ott nincs szén), akkor némelyik éjszakai Delta IV (különösen Heavy) start ennél sokkal nagyobb fényjelenségekkel járna. Ott "elfogadott" a jelenség... (de egyik kizáró ok a human rated minősítéshez).

[ Szerkesztve ]


Rive
(veterán)
Blog

Sokkal látványosabb volt, mint ami kárt okozott (a nem kívánatos helyen megjelenő hő).

Hát, ha ennyit nem bír ki a rozsdamentes bádog (amit reentry-nél is akarnak majd használni) akkor izé... :DDD

OK, hogy ez csak egy összeheftelt próbadarab, de ennyit ennek is bírnia illene.


llax
(senior tag)

"OK, hogy ez csak egy összeheftelt próbadarab, de ennyit ennek is bírnia illene."

A Starhopper-en nincsenek leburkolva/elrejtve a cső- és elektromos vezetékek, meg úgy igazából semmi (így fokozottan sérülékeny). Ezzel nem is terveznek olyan repülést, ahol akár hő, akár aero terheléseknek lenne kitéve. Csak a földközeli irányítást és a visszatérés legutolsó, kis sebességű szakaszát akarják fejleszteni/tesztelni vele.

+ a Starhopper nem rozsdamentes bádog, csak vékony rozsdamentes lemezekkel fedett "sima" bádog :)

Eredetileg rejtettek lettek volna ezek a vezetékek, az orrkúp kilapulása után váltottak irányt. Nem ehhez építenek új orrkúpot, hanem a gyorsabb teszteket már teljes méretű példánnyal akarják végezni. Ezzel extra időt nem veszítenek, mivel a Raptor-okra is várni kell. (az "acél korszak" kezdeti menetrendjéhez képest jól állnak)

Nem szép ez a Starhopper és nem sokkal szebb a 2 épülő "full scale" prototípus sem, de időben bőven megelőzik a "minőségi" példányokhoz szükséges beruházásokat. A karbon BFR/S korszak pont fordítottja volt: elköltöttek egy rakás pénzt (gyár, profi gépek), lett belőle "szinte semmi", az is megy a kukába.

[ Szerkesztve ]


donpadre
(csendes tag)

Azért vannak a tesztek, hogy a teszt alatt derüljön ki ha valami gond van. Ha egy teszt nem sikerül attól meg nem lesz rossz év, örülnek neki hogy kijött a hiba és nem történt élesbe gond :)


llax
(senior tag)

Repült a víztorony és leszállt az új leszállóhelyen :)

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Alakul a tervezése :)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Mire vagy kiváncsi?

A Starliner micsoda? [Anno volt egy kis bemutató]
Most azt a személyzet nélküli tesztutat (Demo Mission-1, vagyis DM-1) teszik meg, amit a SpaceX már megcsinált az év elején a Crew Dragonnal.

A pályára állás végső manőverére, ami az ISS-hez való megközelítést lehetővé tette volna, viszont nem került sor valamiért. Per pillanat feltehetően keresik a hiba okát, azt, hogy a Starliner képes-e eljutni valahogy az űrállomáshoz, avagy sem, és mérlegelik mik a lehetséges megoldások. Ha a Starliner nem képes eljutni az űrállomáshoz, akkor nem teljesül a DM-1, tehát (elvben) a Boeing nem kapja meg az emberes űrmisszióhoz szükséges engedélyt (DM-2, illetve a késések miatt a NASA keresi a lehetőséget arra, hogy adott esetben tartós személyzet menjen fel esetleg a DM-2-vel).


Fred23
(nagyúr)

A végső manővernél a hiba okára lennék nagyon kíváncsi, de talán pár perc múlva már hivatalos válasz is lesz, noha talán még ők is csak találgatni fognak. Illetve arra, hogy lehet-e még valamit tenni a sikerért, van -e még esély javítani a helyzeten?

"Ha a Starliner nem képes eljutni az űrállomáshoz, akkor nem teljesül a DM-1, tehát (elvben) a Boeing nem kapja meg az emberes űrmisszióhoz szükséges engedélyt (DM-2, illetve a késések miatt a NASA keresi a lehetőséget arra, hogy adott esetben tartós személyzet menjen fel esetleg a DM-2-vel)."

Ez csak pár hónap, max fél év csúszást jelentene nekik, nem? Vagy lenne / lesz valami egyéb, súlyos következménye is, ha tényleg nem lehet javítani a helyzeten?

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az eredeti tervek szerint az Atlas V. nem közvetlenül ISS találkozási pályára állította volna a Starliner DM-1-et, hanem egy alacsonyabb pályára, a Starliner aztán elégette volna a mentőmanőverhez szükséges hajtóanyagot, hogy ennyivel könnyebb legyen. Ez amúgy arra utal, hogy az Atlas V. N22 konfiguráció (áramvonalazó kúp nélküli, 2 szilárd gyorsítórakéta, 2 hajtóműves Pegasus (2.) fokozat) gyenge még a közel üres Starliner számára is.

A Starliner az első infók szerint azt hitte, hogy még a pályára állításhoz szükséges manőver közben van, így a tartalék üzemanyag-mennyiség limit nem lett megfelelően figyelembe véve. A lényeg, hogy az űrhajó így több hajtóanyagot égetett el, mint kellett volna, és a jelek szerint emiatt az űrállomással nem fog tudni randevúzni a DM-1.

Ez fél év csúszást jelent elvben, a fő probléma, hogy most tavasszal indul az utolsó Szojuz, amelyre a NASA széket vásárolt magának, és az oroszok már visszaálltak az évi két Szojuz gyártásra, vagyis ciki van a NASA oldaláról. Ha a tavaszi SpaceX DM-2 teljesül is, akkor sem várható, hogy az első amerikai űrhajóval induló, teljes értékű ISS alapszemélyzet nyár előtt elindulhat.


Fred23
(nagyúr)

Köszönöm.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Közben jöttek a hírek: két nap múlva visszahozzák a Földre.

Ez elég ciki a Boeingnek...


llax
(senior tag)

Lesz még faragnivaló a repülési profilon, ha még terv szerint is majdnem az összes üzemanyag kellett...

Egy 3. SRB kb. +1,5-2 tonnát jelentene LEO-ra (+5-6m $), de nagyobb teljesítményt kívánna a mentőrendszertől, mint a 2 darab SRB.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

A repülés utáni sajtókonferencia alapján:

- Az Atlas V rendben működött (korábban is sejthető volt).
- Dokkolás már kizárt, 2 napon belül lehozzák, addig is tesztelnek mindent, amit csak lehet.
- Fő probléma: óra szinkronizálási probléma történt, az űrhajó nem a megfelelő időben "cselekedett", a szükséges és jelentős korrekcióra nem maradt üzemanyag.
- Az eddig feltárt problémát akár a személyzet is megoldhatta volna (még nem volt személyzet).
- Ha lett volna valaki a fedélzeten, rá nézve a probléma nem jelentett volna veszélyt, legrosszabb esetben az első lehetőségnél leszáll.
- A dokkolás nem feltétele annak, hogy akár a következő útján személyzettel repüljön.
- Egyelőre nem úgy néz ki, hogy meg kell ismételni a személyzet nélküli tesztet, de ehhez a továbbiakban minden fontos dolognak jól kell működni, rendben le kell szállnia.

......

A Cifu által is emlegetett pálya érdekes, ezt a SpaceX-nek is el kellett játszania a DM1 esetén. Amíg a teherszállító Dragon-ok sokkal közelebb kerülnek az ISS pályájához, addig a Dragon 2-nek egy sokkal "laposabb" repülési profillal kellett indulnia, a jobb mentési lehetőségek miatt, további pályaemeléshez ott a mentére fel nem használt üzemanyag. (kifejezetten a NASA kérésére - a rakéta által szállítható hasznos terhet csökkenti - a F9-nek felfelé ez nem gond, viszont egy kedvezőtlen profilú, kissé forró leszállással jár...)

Hasonló kezdeti pályával indul a Starliner is, gondolom hasonló okokból (erre nem láttam hivatalos magyarázatot - akár lehet is valahol) és a magával vitt rengeteg üzemanyaggal sem tudna mit kezdeni (ha már nem kellett a mentéshez, akkor érjék el vele az ISS-t). Az lehetett a terv, hogy ennek az üzemanyagnak nagy részét elhasználja, mint "3. fokozat", viszont a rosszul időzített manőverek mait nem maradt tartalék a korrekcióra.


Fred23
(nagyúr)

llax
(senior tag)

Néztem. Erre volt alkalmam, a felszállásra nem.


llax
(senior tag)

Dragon 2 IFA teszt folyamatban. Úgy néz ki, hogy a rekétát végül a FTS robbantotta (mielőtt az aero erők összetörték volna), a Dragon már a főernyőkön ereszkedik, eddig minden jónak tűnik.

Szerk.: Közben le is szállt, már a mentés zajlik.

[ Szerkesztve ]


Fred23
(nagyúr)

Csak most olvastam. Remélem, teljes siker volt!


llax
(senior tag)

Látszólag és az előzetes értékelések alapján minden rendben. A részleteket ezek után elemezgetik. Még legalább 2 ejtőernyő teszt hátra van (ahhoz nem kell sem rakéta, sem teljes űrhajó - elég sokat csináltak eddig), ha ott is minden ok és a Dragon C206 (=Dragon 2 SN6) tesztjei is rendben zajlanak (elkészült, 1-2 héten belül utazik Floridába), akár 1,5-2 hónapon belül is mehet személyzettel. A korábbi tervek szerint az IFA-hoz használt Dragon-nak ez lett volna az utolsó útja, jelenleg vizsgálják a teherűrhajóként bevethetőségét (mivel egy új űrhajót használtak - a C201 felrobbanása után nem maradt más választásuk).

(A linkelt cikk írója az írása alapján a terveket sem olvashatta és a repülést sem láthatta...)

Starship:
Nemrég elpukkasztottak egy újabb tartályt, de ez már kimondottan erre készült tesztpéldány volt, addig növelték a nyomást, amíg bírta. A felső dómot lekötötték spaniferekkel nehogy elrepüljön, mint korábban :) Az nagyobbat repült, mint a Starhopper :) Ill. vízzel nyomták fel, hogy ne szóljon akkorát.
3 bar lenne benne, mint üzemi nyomás, a dinamikus terhelések miatt min. 6 bar-t ki kell bírnia és erre jön a tartalék. A mostani tartály 7,1 bar-ig bírta, ami biztató, még kell finomítani a dolgokon, hogy kellő tartalék is legyen (ez is egy gyorsan "összedobott" cucc volt). Közben (vágáshoz, hegesztéshez) egyre "profibb" gépek érkeznek a gyártás helyére, épületeket húznak fel, így nem kell mindent a szabad ég alatt kell majd gyártani... Ezen túl legyártott elemeket áldoznak be gyakorló és tesztpéldánynak. Szóval egyre komolyabban tolják, nem is értem, mit akartak a nyomáspróbán elpukkant Mk.1-gyel, ha most csinálják azokat a teszteket, amit előtte kellett volna...

üzenetek