Az ilyen rövid időn belül emberrel is repülhet a Dragon megjegyzéseket azért nem értem, mert valahogy mindig közbejön valami. Majd jöjjenek a tervek, ha tényleg minden akadály elhárult...
hozzászólások
llax
(senior tag)
Az akadályok egyre nagyobb része elhárul, legutóbb (közvetlenül az IFA előtt) a NASA célozgatott márciusi repülésre, mint legkorábbi lehetőségre, azok után, hogy Musk "február+néhány hónap" kijelentést tett.
Két "full scale" ejtőernyő teszt és a C206 statikus tesztjei választják el a repüléstől, ezeknek kell időben és rendben megtörténni.
Jöhetnek még közbe problémák, de a lehetőségek száma csökkenőben, ez mindenképp biztató.
A magam részéről nem igazán szeressem ezt a hidegháborús korszakra emlékeztető mini Boeing-SpaceX űrversenyt: a nyomás nem csak arra jó, hogy a legjobbat hozza ki az emberekből, de arra is, hogy kiadós elb@szások táptalaja legyen.
llax
(senior tag)
Nincs igazi verseny, mindenki a saját programját tolja. Az, hogy ennyi idő eltelte és csúszás után, eléggé eltérő tervezési filozófia mellett közel vannak a fej-fej melletti állapothoz, nagyobbrészt véletlen egybeesés. (mondjuk a késlekedésben a NASA tétovázása is vastagon benne van - időben is némileg együtt tartja a kettőt)
Egy valódi versenyben az erőviszonyok eloszlása is érdekes lenne és az első tesztrepülések sokkal hamarabb megtörténtek volna, legfeljebb nem az ISS-hez (kb. mint a Starliner decemberi repülése)...
Száj(tweet)karate szintjén persze megy a verseny
Az már nagy fejlemény a történetben, amikor a NASA illetékesei bátrabban beszélnek az első személyzetes repülésről, mint Musk. Mondjuk a hardver gyakorlatilag készen van (a rakéta is), a hátralevő tesztek mennyisége (és időigénye) minimális, igazából mindenféle biztonsági elemzések (pl. az IFA adatainak részletes kiértékelése is) vannak még hátra, annak sebessége nagyobbrészt a NASA-n múlik.
llax
(senior tag)
Starship:
Hajnalban (ott este) elpukkasztottak egy újabb teszt tartályt, az eredetileg megcélzott 8,5bar-t elérték. (3bar üzemi nyomás, dinamikus terhelésekkel 6bar-ral kell számolni, biztonsági ráhagyásokkal kell a 8,5bar) Tesztrepülésekhez bőségesen elegendő (már az előző tartállyal elért is), személyzeteshez határeset. Ez még nem a vége, a gyártás további jelentős finomodása várható. Ezen még csak kísérleteztek egy új hegesztéssel - az egyéb, új eszközeik sincsenek még beüzemelve. A gyűrű elemek gyártókapacitását hamarosan duplázzák (berendezés ott van - egyelőre becsomagolva), dómok nagyon gyorsan épülnek. Kezd egyre komolyabbra fordulni a helyzet...
De elég nyilvánvaló számomra, hogy az Mk.1 és Mk.2 sose repült volna eredetileg...
llax
(senior tag)
Érdekes is lett volna
Az eredeti cél valószínűleg az volt (20km szuborbitális teszt), de a megvalósulás már nagyon nem úgy nézett ki. Az Mk1 szétszakadása óta nagyot fordult a világ Boca Chicán.
Az Mk1 szétszakadása óta nagyot fordult a világ Boca Chicán.
Igazából nem hiszem. A SpaceX a szivárgó információk szerint mindig is ~ úgy működött, hogy Musk mert egy nagyot álmodni (mivel mérnök, a számok úgy nagyjából stimmeltek): aztán jött néhány szaki és elkezdett szép földhözragadt módon megvalósítani.
Sz'al úgy gondolom az MK1 reptetése az főleg a főnök (és a marketing) kielégítéséről szólt, most meg már a szakiké a szó, akik inkább dolgoznak.
llax
(senior tag)
"Musk mert egy nagyot álmodni"
Ez a lényeg.
Ha nem mernének nagyot álmodni, akkor nem tartanának előrébb másoknál, még a Boeing-Lockheed alkotta ULA utolérése sem jött volna össze.
A kudarcokkal együtt járó kísérletezős hozzáállásuk, mindennek a többszöri legyártása a "nagyon professzionális" világban ma már elképzelhetetlen. (korábban boosterek, most orrkúp visszanyerése, túlhűtött üzemanyag, folyamatos hajtóműfejlesztés - Raptornál már 20db. felett járnak, ott is megy a kísérletezés ezerrel) Mindezt olyan költségekkel, amiből mások egy CGI-t alig bírnak összehozni... Ajánlom ezen ifografika nézegetését...
Én még mindig nem az álmodozást hoznám fel. Álmodozni sokan tudtak és tudnak. Hovatovább Von Braun is álmodozott Mars-utazásról. Phil Bono egy sor SSTO űrhajó tervet dolgozott ki. Egyik sem valósult meg.
Még az sem elég, ha némi pénz van mögötted, az OTRAG az 1970-es években így is beleállt a Földbe (mondjuk ehhez kellett némi politikai Passzátszél), a Beal Aerospace-be 200 millió dollárt öntött a tulajdonos az 1990-es években, komoly eredmény nélkül. A Kistler Aerospace még a NASA COTS programot is megnyerte a SpaceX mellett - mégis végül a kellő tőke hiánya miatt bukott el végleg.
Musk inkább jó üzletember és ért a modern médiához, van érzéke ahhoz, hogy kialakítson egy kellő lelkesedést az iránt, amit csinál. Aztán ebből is tud pénzt csinálni. Ebben jó, ettől éri el a céljait...
[ Szerkesztve ]
llax
(senior tag)
Egy álmodozó infulecer
Így is célba lehet érni, sőt messzebbre lehet jutni. Nagyobb a kockázat, de azt is tudni kell kezelni.
Nem tudom, emlékszel-e, de ezt a Starship témát nem tudtam olyan nagyon komolyan venni. A fenntartásaim most kezdenek oszlani... Mondjuk a rengeteg ablakos, 100 fős, Mars utazós témát még mindig inkább sci-fi-nek tartom, de működő hardverre egyre nagyobb az esély, abból már lehet továbblépni - ha lesz rá elegendő igény.
Már a Lunar Gateway / Artemis program kapcsán, a NASA-nál is egyre többször említik meg a Starship-et, mint lehetséges (teher)szállító járművet...
4 perc múlva Starlink start.
Ez a lényeg.
Nem gondolom. A mögötte álló szakik nélkül az álmodozás nem sokat érne: van efféle döglött projektekre példa épp elég az űrkutatás történetében.
Jó ez így, hogy a rendes munka és az acélos promó megfelelően kiegészíti egymást. A Starship is ezen múlik: arra a kaliberre semmi értelmes szükség nincs most - ahhoz, hogy össze tudják hozni minimum nullszaldóra, egyik fő feladat az igény felépítése arra az időre, amikor elkezd repülni belőle az első űrképes verzió. Ehhez kell Musk: és ahhoz, hogy legyen majd űrképes verzió, kellenek a szakik (akik néha benyugtatózzák Muskot).
llax
(senior tag)
A leszállás picit keményebbnek tűnt a szokásosnál. Ezekben a pillanatokban kellene elkapni az orrkúp feleket (már két hajójuk van hozzá), de azt nem közvetítik...
Fred23
(nagyúr)
llax
(senior tag)
Merész álmok nélkül el sem indulna a folyamat. Nem lenne mihez a szakikat sem maga köré gyűjteni.
llax
(senior tag)
Az orrkúp egyik fele a hálóban, Ms. Tree elkapta. Ms. Chief is kinn van, de neki nem jött össze. Jelenleg 50% is nagy eredmény.
Soha nem fogok a 2019-es világűr cikkel elkészülni. Azt hiszem, hogy egy részt már lezártam, erre jönnek ilyen hírek...
A lényeg: a félig sikerült Starliner személyzeti nélküli út (ami ugye a Boeing hibájából nem volt sikeres) után ha a NASA egy újabb személyzet nélküli utat szeretne, akkor 410 millió dollárért cserébe vállalja a Boeing...
Zsarolni is csak szépen, stílusosan
Ui.: Ezen a ponton a NASA helyében megszellőztetném az egész CCP újrapályáztatásának a lehetőségét
[ Szerkesztve ]
Akkor kötbért kellene fizetniük az elmaradt utak miatt, mivel a szerződés része, hogy előre megszabott mennyiségű utat (azt hiszem 6) kell rendelnie a NASA-nak.
Itt igazából az a durva, hogy ez alapján a Starliner űrhajó maga cirka 280 millió dollárba kerülhet (hozzávetőleg 130 millió dollár lehet egy Atlas V. n22 változat ára).
[ Szerkesztve ]