üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az ilyen rövid időn belül emberrel is repülhet a Dragon megjegyzéseket azért nem értem, mert valahogy mindig közbejön valami. Majd jöjjenek a tervek, ha tényleg minden akadály elhárult... :)


llax
(senior tag)

Az akadályok egyre nagyobb része elhárul, legutóbb (közvetlenül az IFA előtt) a NASA célozgatott márciusi repülésre, mint legkorábbi lehetőségre, azok után, hogy Musk "február+néhány hónap" kijelentést tett.
Két "full scale" ejtőernyő teszt és a C206 statikus tesztjei választják el a repüléstől, ezeknek kell időben és rendben megtörténni.

Jöhetnek még közbe problémák, de a lehetőségek száma csökkenőben, ez mindenképp biztató.


Rive
(veterán)
Blog

A magam részéről nem igazán szeressem ezt a hidegháborús korszakra emlékeztető mini Boeing-SpaceX űrversenyt: a nyomás nem csak arra jó, hogy a legjobbat hozza ki az emberekből, de arra is, hogy kiadós elb@szások táptalaja legyen.


llax
(senior tag)

Nincs igazi verseny, mindenki a saját programját tolja. Az, hogy ennyi idő eltelte és csúszás után, eléggé eltérő tervezési filozófia mellett közel vannak a fej-fej melletti állapothoz, nagyobbrészt véletlen egybeesés. (mondjuk a késlekedésben a NASA tétovázása is vastagon benne van - időben is némileg együtt tartja a kettőt)

Egy valódi versenyben az erőviszonyok eloszlása is érdekes lenne és az első tesztrepülések sokkal hamarabb megtörténtek volna, legfeljebb nem az ISS-hez (kb. mint a Starliner decemberi repülése)...

Száj(tweet)karate szintjén persze megy a verseny :)

Az már nagy fejlemény a történetben, amikor a NASA illetékesei bátrabban beszélnek az első személyzetes repülésről, mint Musk. Mondjuk a hardver gyakorlatilag készen van (a rakéta is), a hátralevő tesztek mennyisége (és időigénye) minimális, igazából mindenféle biztonsági elemzések (pl. az IFA adatainak részletes kiértékelése is) vannak még hátra, annak sebessége nagyobbrészt a NASA-n múlik.


llax
(senior tag)

Starship:
Hajnalban (ott este) elpukkasztottak egy újabb teszt tartályt, az eredetileg megcélzott 8,5bar-t elérték. (3bar üzemi nyomás, dinamikus terhelésekkel 6bar-ral kell számolni, biztonsági ráhagyásokkal kell a 8,5bar) Tesztrepülésekhez bőségesen elegendő (már az előző tartállyal elért is), személyzeteshez határeset. Ez még nem a vége, a gyártás további jelentős finomodása várható. Ezen még csak kísérleteztek egy új hegesztéssel - az egyéb, új eszközeik sincsenek még beüzemelve. A gyűrű elemek gyártókapacitását hamarosan duplázzák (berendezés ott van - egyelőre becsomagolva), dómok nagyon gyorsan épülnek. Kezd egyre komolyabbra fordulni a helyzet...


Cifu
(nagyúr)
Blog

De elég nyilvánvaló számomra, hogy az Mk.1 és Mk.2 sose repült volna eredetileg...


llax
(senior tag)

Érdekes is lett volna :)
Az eredeti cél valószínűleg az volt (20km szuborbitális teszt), de a megvalósulás már nagyon nem úgy nézett ki. Az Mk1 szétszakadása óta nagyot fordult a világ Boca Chicán.


Rive
(veterán)
Blog

Az Mk1 szétszakadása óta nagyot fordult a világ Boca Chicán.

Igazából nem hiszem. A SpaceX a szivárgó információk szerint mindig is ~ úgy működött, hogy Musk mert egy nagyot álmodni (mivel mérnök, a számok úgy nagyjából stimmeltek): aztán jött néhány szaki és elkezdett szép földhözragadt módon megvalósítani.
Sz'al úgy gondolom az MK1 reptetése az főleg a főnök (és a marketing) kielégítéséről szólt, most meg már a szakiké a szó, akik inkább dolgoznak.


llax
(senior tag)

"Musk mert egy nagyot álmodni"

Ez a lényeg.
Ha nem mernének nagyot álmodni, akkor nem tartanának előrébb másoknál, még a Boeing-Lockheed alkotta ULA utolérése sem jött volna össze.
A kudarcokkal együtt járó kísérletezős hozzáállásuk, mindennek a többszöri legyártása a "nagyon professzionális" világban ma már elképzelhetetlen. (korábban boosterek, most orrkúp visszanyerése, túlhűtött üzemanyag, folyamatos hajtóműfejlesztés - Raptornál már 20db. felett járnak, ott is megy a kísérletezés ezerrel) Mindezt olyan költségekkel, amiből mások egy CGI-t alig bírnak összehozni... Ajánlom ezen ifografika nézegetését...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Én még mindig nem az álmodozást hoznám fel. Álmodozni sokan tudtak és tudnak. Hovatovább Von Braun is álmodozott Mars-utazásról. Phil Bono egy sor SSTO űrhajó tervet dolgozott ki. Egyik sem valósult meg.

Még az sem elég, ha némi pénz van mögötted, az OTRAG az 1970-es években így is beleállt a Földbe (mondjuk ehhez kellett némi politikai Passzátszél), a Beal Aerospace-be 200 millió dollárt öntött a tulajdonos az 1990-es években, komoly eredmény nélkül. A Kistler Aerospace még a NASA COTS programot is megnyerte a SpaceX mellett - mégis végül a kellő tőke hiánya miatt bukott el végleg.

Musk inkább jó üzletember és ért a modern médiához, van érzéke ahhoz, hogy kialakítson egy kellő lelkesedést az iránt, amit csinál. Aztán ebből is tud pénzt csinálni. Ebben jó, ettől éri el a céljait...

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Egy álmodozó infulecer :)
Így is célba lehet érni, sőt messzebbre lehet jutni. Nagyobb a kockázat, de azt is tudni kell kezelni.

Nem tudom, emlékszel-e, de ezt a Starship témát nem tudtam olyan nagyon komolyan venni. A fenntartásaim most kezdenek oszlani... Mondjuk a rengeteg ablakos, 100 fős, Mars utazós témát még mindig inkább sci-fi-nek tartom, de működő hardverre egyre nagyobb az esély, abból már lehet továbblépni - ha lesz rá elegendő igény.
Már a Lunar Gateway / Artemis program kapcsán, a NASA-nál is egyre többször említik meg a Starship-et, mint lehetséges (teher)szállító járművet...

4 perc múlva Starlink start.


Fred23
(nagyúr)

Köszi a hírt!


Rive
(veterán)
Blog

Ez a lényeg.

Nem gondolom. A mögötte álló szakik nélkül az álmodozás nem sokat érne: van efféle döglött projektekre példa épp elég az űrkutatás történetében.

Jó ez így, hogy a rendes munka és az acélos promó megfelelően kiegészíti egymást. A Starship is ezen múlik: arra a kaliberre semmi értelmes szükség nincs most - ahhoz, hogy össze tudják hozni minimum nullszaldóra, egyik fő feladat az igény felépítése arra az időre, amikor elkezd repülni belőle az első űrképes verzió. Ehhez kell Musk: és ahhoz, hogy legyen majd űrképes verzió, kellenek a szakik (akik néha benyugtatózzák Muskot).


llax
(senior tag)

A leszállás picit keményebbnek tűnt a szokásosnál. Ezekben a pillanatokban kellene elkapni az orrkúp feleket (már két hajójuk van hozzá), de azt nem közvetítik...


Fred23
(nagyúr)

Tényleg annak tűnt, de pontos volt, és nem esett szét. (Nekem nagyon tetszett.) Persze majd ha kielemzik, meg részletezik, még kiderülhet, hogy kisebb a siker a vártnál.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Merész álmok nélkül el sem indulna a folyamat. Nem lenne mihez a szakikat sem maga köré gyűjteni.


llax
(senior tag)

Az orrkúp egyik fele a hálóban, Ms. Tree elkapta. Ms. Chief is kinn van, de neki nem jött össze. Jelenleg 50% is nagy eredmény.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Soha nem fogok a 2019-es világűr cikkel elkészülni. Azt hiszem, hogy egy részt már lezártam, erre jönnek ilyen hírek...

A lényeg: a félig sikerült Starliner személyzeti nélküli út (ami ugye a Boeing hibájából nem volt sikeres) után ha a NASA egy újabb személyzet nélküli utat szeretne, akkor 410 millió dollárért cserébe vállalja a Boeing...


Rive
(veterán)
Blog

Zsarolni is csak szépen, stílusosan :DDD

Ui.: Ezen a ponton a NASA helyében megszellőztetném az egész CCP újrapályáztatásának a lehetőségét :K

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Akkor kötbért kellene fizetniük az elmaradt utak miatt, mivel a szerződés része, hogy előre megszabott mennyiségű utat (azt hiszem 6) kell rendelnie a NASA-nak.

Itt igazából az a durva, hogy ez alapján a Starliner űrhajó maga cirka 280 millió dollárba kerülhet (hozzávetőleg 130 millió dollár lehet egy Atlas V. n22 változat ára).

[ Szerkesztve ]

üzenetek