Amikor a hozzá nem értés rosszindulattal párosul egyes hivatalnokoknál, abból sok jó nem szokott kisülni. Legalábbis ha az itthoni légügyi hatóságból indulok ki...
hozzászólások
llax
(senior tag)
Lényegesen egyszerűbb lenne a helyzetük, ha ezt a telephelyüket és indítóállásaikat nem szorosan lakott terület, természetvédelmi terület, közút és államhatár mellé építik. Ez mind vastagon beleesik a veszélyeztetett zónába. Már az is kisebb csoda, hogy egyáltalán kapnak engedélyt...
Amikor Boca Chicába települtek, rohadtul nem napi szintű útzárakról, a lakosság gyakori evakuálásáról, toronyház méretű szerkezetek robbantgatásáról volt szó (természetvédelmi terület mellett).
Évi max 12 F9/FH indításról volt szó.
A "lakosság" pár ember, akik üzletet látnak abban, hogy nem hajlandók eladni a telküket, hanem kamerákkal odatelepülhetnek jó pénzért a hobbi tudósítók
Az élővilágot a legkevésbé sem érdekli, hogy mi történik, de élvezik azt, hogy emberek nem jaszkarizhatnak sokat arrafele. Ennyi erővel sehová sem költözhettek volna, csak a nasa telepén működhetnének, mert mindenütt van valami. A hely pedig kifejezetten ideális arra, hogy ne a lakosság közelében repkedjenek rakéták, hanem az óceán felett.
[ Szerkesztve ]
llax
(senior tag)
A hely egyáltalán nem ideális arra, hogy az óceán felett repüljenek. Csak néhány kitüntettet irányba tudnak onnét felszállni, tetszőleges pályára nem. Ugyanis a felszállás veszélyzónájába hol szárazföld/szigetek, hol tengeri olajkutak esnek...
Eredetileg ezért is dobták az F9/FH repüléseket...
[ Szerkesztve ]
NASA eset jut eszembe, hogy a Crewet agyon ellenőrizték, auditálták miközben SpaceXnél állítólag top az SW fejlesztés. Ehez képest starlinernél kb 737MAX FAA szinten rábízták Boeingre. Aztán 2020ban ugye csúnyán kiborult a bili.
Azt gondolná az ember, hogy egy cég levonták a tanulságokat a 737 MAX esetéből. Hát Satrliner alapján nem.
[ Szerkesztve ]
737 NG sorozatnál is volt balhé. Nem az előírások szerint gyártották az alkatrészeket és úgy kókányolták össze a gépeket. Az faa embere a tárgyaláson a boeing által írt bszédet olvasta fel a boeing védelmében a hatóság állásfoglalásaként, miszerint ebben az iparágban így szokás. 4 gép tört össze túlfutásos balesetnél később, ahogy jósolták a strukturális hibák miatt anno. Nem szabadott volna szétesni a gépeknek túlfutáskor, ott tört szét 3 darabra mind, ahol a minőségellenőrök kifogásolták [link]
Aztán nemrég, 2019ben újra kísértett ez: volt repedezés miatti letiltás és karbantartásra visszahívás. Az NG kapcsán is magukat ellenőrizhették és kicsinálták a hibát jelentő, eltusolás miatt panaszt tevő boeingnál dolgozó minőségbiztosítási ellenőrőket, amiért beszéltek. Dokumentumfilm 2010.ből [link]
És ugye ezuán jött a 737 MAX balhé. Szintén sunyulással és tusolással, önellenőrzéssel.
De megígérték, hogy most már jók lesznek.
[ Szerkesztve ]
Wow, szerintem tényleg keresztbe pörgetősen lökik ki mostanában a starlink pakkot... a reggeli fellövésnél is úgy forgatták be... és tényleg, az azelőttieknél is így volt már.
viszont hallani a videóban és látni a képen, ahogy az állványzat a pakk távozásakor megúz valami lapos alkatrészt ami a pakk közepéből áll ki [link]
Tiszta galaxy questes kidokkolás [link]
[ Szerkesztve ]
llax
(senior tag)
Pörgés közben eltérő erők hatnak a tömegközépponttól eltérő távolságokra eső műholdakra. Már csak ez miatt is, egyéb beavatkozás nélkül, elengedésükkor azonnal távolodnak egymástól a műholdak.
[ Szerkesztve ]
Tudom, hogy mi a célja. Csak régebben mintha máshogy csinálták volna. Mostanában már sokkal agresszívabban dobják ki őket.
És arra is rácsodálkoztam, hogy van hang a második fokozatról és hallatszott, ahogy kicsit összeütkötött kiengedéskor a tartóval pakkról valami. Persze a hang nem a szinte légüres térben terjed, hanem a fokozat anyagában
L3zl13
(nagyúr)
Nem tudom milyen hangra gondolsz a videóban. Szerintem nincs is rajta mikrofon.
arra, amikor nekiütközik a műhold pakk a második fokozatnak és utána integet az a lemez ami lekaristolta a festéket. Még egy pillanatra el is hallgat a hölgy a deployment szónál, mert közben hallani az ütközést. Persze lehet, hogy csak letépett egy kis szuvenírt a fokozatról a pakk
A kettővel korábbi videóban a közvetítő mérnök hölgy is úgy fogalmaz, hogy "listen in and watch live as the payload deploys" - avagy, hallgassuk és nézzük meg, ahogy a rakományt kirakják.
[ Szerkesztve ]
L3zl13
(nagyúr)
Azt a libegő valamit láttam, csak hallani nem hallottam semmit. Most meg tudtam hallgatni nagyobb hangerővel és tényleg van valami surlódő hang.
Amikor látták ezt, a mérnökök a fogukat csikorgatták...
llax
(senior tag)
Az így első ránézésre az (a "fényszennyezést" csökkentő) árnyékoló elemek egyike lehet. Ha nem zavarja semmi működését, akkor lóghat ott magának. Ha mégis kuka lenne a műhold, az sem nagy veszteség. Egy ilyen 260 kilós darab költsége egy átlagos 1U cubesat (1kg, 10x10x10cm) körül van...
Amire sokkal kíváncsibb lennék, az a booster le nem szállása. Valami szokatlanabb és/vagy komplikáltabb hiba lehet, ha eddig még egyetlen tweet sem érkezett vele kapcsolatban.
néztem is, hogy vajon van-e a neten erről publikus adat... de ezen a 3d földgömbön még az összes, helyét kereső példány piros. Bár a régiek közül lehet aa szanáltak is pirosak, csak nem vagyok benne biztos, hogy a már elégettek is szerepelnek -e [link]
ja közben látom, hogy a sőtétszürkék a füstbe mentek.
[ Szerkesztve ]
llax
(senior tag)
Az első, v0.9-es eresztés 60 darabját kukázták, azon kívül nem túl sok hiányzik. Sőt, ennyire olcsó, "teszkógazdaságos" műholdaknál egyáltalán nem sok, ami eddig kihullott.
llax
(senior tag)
Leszállás a Marsra. Ilyet se láttunk eddig. Ennyi kamerával, ilyen felbontásban...
nullpoint
(senior tag)
Ejtőernyős résznél olyan szép tiszta az égbolt, nem is gondolná az ember hogy ott mennyire fájhat a szabadban lenni.
llax
(senior tag)
Mivel fedetlen testtel ott nem nagyon tudnál a szabadban lenni, így ennek jelentősége (ebből a szempontból) nem túl nagy
Egyébként néhány perce történt meg a Starship SN10 (első) hajtóműtesztje.
nullpoint
(senior tag)
Tudom hogy instant halál lenne, azért írtam hogy fájhat.
llax
(senior tag)
Én a tiszta égbolt kapcsán másra gondoltam Pl. UV és tsai...
Úgy néz ki az SN10-ben 1 Raptor-t cserélni kell...
[ Szerkesztve ]
opr
(veterán)
Bizony, és milyen szépen! Nagyon halad a SpaceX, továbbra is minden alkalommal tátott szájjal nézem, amit művelnek.
Szerintem csak a nézők miatt csinálták, hiányolták a tűzijátékot.
llax
(senior tag)
Kicsit kemény volt a leszállás +egyéb műszaki problémák, de legalább az már megvolt.
Ha igazak a hírek, hétfőn már tolják ki az SN11-et. Nem kell sokat várni a következő tűzijátékra Csak a mértéke kérdéses
Igazából a leszállás maga már szép eredmény. A leszállólábak fele nem jött ki, azért volt a ferde talpra érkezés és aztán a bummedli.
Mivel most még mindig ott tartanak, hogy kb. egyszer használatosra építik az SN-eket, így ez nem nagy veszteség, viszont maga a leszállási manőver már kezd kikristályosodni...
llax
(senior tag)
Ezekhez a lábakhoz a leérkezés sebessége is túl nagynak tűnt. Az eredmény nagyon látványos, de ezzel nem lettek olyan sokkal előrébb. Az egyetlen jelentősebb fejlemény: a 3 hajtómű begyújtásos dolog is működik. A függőleges leszállással kapcsolatos képességeik szerintem akkor sem voltak kérdésesek, ha az SN8-9-nél épp nem jött össze. Már az SN8-nál is látszott, hogy életképes, rövid időn belül megvalósítható az elképzelésük. Vagyis abból a leszállás sűrű légkörön belüli szakasza...
Ami mindenképp veszteség, az a takarítási, kisebb-nagyobb helyreállítási munkák idő- és munkaigénye, az újabb FAA vizsgálat, hajtómű és egyéb mechanikai vizsgálatok újabb elmaradása, a telemetrián át nem küldött adatok elvesztése. Ezek lassítják a folyamatokat és az egyben maradás esetén feltárható problémákat 1-2 prototípussal megint tovább vihetik...