Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


pilóta
(veterán)

Amikor a hozzá nem értés rosszindulattal párosul egyes hivatalnokoknál, abból sok jó nem szokott kisülni. Legalábbis ha az itthoni légügyi hatóságból indulok ki...


llax
(senior tag)

Lényegesen egyszerűbb lenne a helyzetük, ha ezt a telephelyüket és indítóállásaikat nem szorosan lakott terület, természetvédelmi terület, közút és államhatár mellé építik. Ez mind vastagon beleesik a veszélyeztetett zónába. Már az is kisebb csoda, hogy egyáltalán kapnak engedélyt...

Amikor Boca Chicába települtek, rohadtul nem napi szintű útzárakról, a lakosság gyakori evakuálásáról, toronyház méretű szerkezetek robbantgatásáról volt szó (természetvédelmi terület mellett).
Évi max 12 F9/FH indításról volt szó.


azbest
(félisten)
Blog

A "lakosság" pár ember, akik üzletet látnak abban, hogy nem hajlandók eladni a telküket, hanem kamerákkal odatelepülhetnek jó pénzért a hobbi tudósítók :)

Az élővilágot a legkevésbé sem érdekli, hogy mi történik, de élvezik azt, hogy emberek nem jaszkarizhatnak sokat arrafele. Ennyi erővel sehová sem költözhettek volna, csak a nasa telepén működhetnének, mert mindenütt van valami. A hely pedig kifejezetten ideális arra, hogy ne a lakosság közelében repkedjenek rakéták, hanem az óceán felett.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

A hely egyáltalán nem ideális arra, hogy az óceán felett repüljenek. Csak néhány kitüntettet irányba tudnak onnét felszállni, tetszőleges pályára nem. Ugyanis a felszállás veszélyzónájába hol szárazföld/szigetek, hol tengeri olajkutak esnek...
Eredetileg ezért is dobták az F9/FH repüléseket...

[ Szerkesztve ]


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

NASA eset jut eszembe, hogy a Crewet agyon ellenőrizték, auditálták miközben SpaceXnél állítólag top az SW fejlesztés. Ehez képest starlinernél kb 737MAX FAA szinten rábízták Boeingre. Aztán 2020ban ugye csúnyán kiborult a bili.

Azt gondolná az ember, hogy egy cég levonták a tanulságokat a 737 MAX esetéből. Hát Satrliner alapján nem.

[ Szerkesztve ]


azbest
(félisten)
Blog

737 NG sorozatnál is volt balhé. Nem az előírások szerint gyártották az alkatrészeket és úgy kókányolták össze a gépeket. Az faa embere a tárgyaláson a boeing által írt bszédet olvasta fel a boeing védelmében a hatóság állásfoglalásaként, miszerint ebben az iparágban így szokás. 4 gép tört össze túlfutásos balesetnél később, ahogy jósolták a strukturális hibák miatt anno. Nem szabadott volna szétesni a gépeknek túlfutáskor, ott tört szét 3 darabra mind, ahol a minőségellenőrök kifogásolták [link]

Aztán nemrég, 2019ben újra kísértett ez: volt repedezés miatti letiltás és karbantartásra visszahívás. Az NG kapcsán is magukat ellenőrizhették és kicsinálták a hibát jelentő, eltusolás miatt panaszt tevő boeingnál dolgozó minőségbiztosítási ellenőrőket, amiért beszéltek. Dokumentumfilm 2010.ből [link]

És ugye ezuán jött a 737 MAX balhé. Szintén sunyulással és tusolással, önellenőrzéssel.
De megígérték, hogy most már jók lesznek.

[ Szerkesztve ]


azbest
(félisten)
Blog

Wow, szerintem tényleg keresztbe pörgetősen lökik ki mostanában a starlink pakkot... a reggeli fellövésnél is úgy forgatták be... és tényleg, az azelőttieknél is így volt már.

viszont hallani a videóban és látni a képen, ahogy az állványzat a pakk távozásakor megúz valami lapos alkatrészt ami a pakk közepéből áll ki [link]

Tiszta galaxy questes kidokkolás :D [link]

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Pörgés közben eltérő erők hatnak a tömegközépponttól eltérő távolságokra eső műholdakra. Már csak ez miatt is, egyéb beavatkozás nélkül, elengedésükkor azonnal távolodnak egymástól a műholdak.

[ Szerkesztve ]


azbest
(félisten)
Blog

Tudom, hogy mi a célja. Csak régebben mintha máshogy csinálták volna. Mostanában már sokkal agresszívabban dobják ki őket.

És arra is rácsodálkoztam, hogy van hang a második fokozatról és hallatszott, ahogy kicsit összeütkötött kiengedéskor a tartóval pakkról valami. Persze a hang nem a szinte légüres térben terjed, hanem a fokozat anyagában


L3zl13
(nagyúr)

Nem tudom milyen hangra gondolsz a videóban. Szerintem nincs is rajta mikrofon.


azbest
(félisten)
Blog

arra, amikor nekiütközik a műhold pakk a második fokozatnak és utána integet az a lemez ami lekaristolta a festéket. Még egy pillanatra el is hallgat a hölgy a deployment szónál, mert közben hallani az ütközést. Persze lehet, hogy csak letépett egy kis szuvenírt a fokozatról a pakk :D

A kettővel korábbi videóban a közvetítő mérnök hölgy is úgy fogalmaz, hogy "listen in and watch live as the payload deploys" - avagy, hallgassuk és nézzük meg, ahogy a rakományt kirakják.

[ Szerkesztve ]


L3zl13
(nagyúr)

Azt a libegő valamit láttam, csak hallani nem hallottam semmit. Most meg tudtam hallgatni nagyobb hangerővel és tényleg van valami surlódő hang. :DDD


UnA
(Korrektor)
Blog

Amikor látták ezt, a mérnökök a fogukat csikorgatták...


llax
(senior tag)

Az így első ránézésre az (a "fényszennyezést" csökkentő) árnyékoló elemek egyike lehet. Ha nem zavarja semmi működését, akkor lóghat ott magának. Ha mégis kuka lenne a műhold, az sem nagy veszteség. Egy ilyen 260 kilós darab költsége egy átlagos 1U cubesat (1kg, 10x10x10cm) körül van...

Amire sokkal kíváncsibb lennék, az a booster le nem szállása. Valami szokatlanabb és/vagy komplikáltabb hiba lehet, ha eddig még egyetlen tweet sem érkezett vele kapcsolatban.


azbest
(félisten)
Blog

néztem is, hogy vajon van-e a neten erről publikus adat... de ezen a 3d földgömbön még az összes, helyét kereső példány piros. Bár a régiek közül lehet aa szanáltak is pirosak, csak nem vagyok benne biztos, hogy a már elégettek is szerepelnek -e [link]

ja közben látom, hogy a sőtétszürkék a füstbe mentek.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Az első, v0.9-es eresztés 60 darabját kukázták, azon kívül nem túl sok hiányzik. Sőt, ennyire olcsó, "teszkógazdaságos" műholdaknál egyáltalán nem sok, ami eddig kihullott.


llax
(senior tag)

Leszállás a Marsra. Ilyet se láttunk eddig. Ennyi kamerával, ilyen felbontásban...


nullpoint
(senior tag)

Ejtőernyős résznél olyan szép tiszta az égbolt, nem is gondolná az ember hogy ott mennyire fájhat a szabadban lenni. :D


llax
(senior tag)

Mivel fedetlen testtel ott nem nagyon tudnál a szabadban lenni, így ennek jelentősége (ebből a szempontból) nem túl nagy :)

Egyébként néhány perce történt meg a Starship SN10 (első) hajtóműtesztje.


nullpoint
(senior tag)

Tudom hogy instant halál lenne, azért írtam hogy fájhat. ;]


llax
(senior tag)

Én a tiszta égbolt kapcsán másra gondoltam :) Pl. UV és tsai...

Úgy néz ki az SN10-ben 1 Raptor-t cserélni kell...

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Leszállt az SN10!


opr
(addikt)

Bizony, és milyen szépen! Nagyon halad a SpaceX, továbbra is minden alkalommal tátott szájjal nézem, amit művelnek. :C


llax
(senior tag)

Aztán nem tervezett módon, újra felszállt :)


opr
(addikt)

Jó hát ennyi kell, mindent nem lehet. :DDD


lev258
(veterán)
Blog

Szerintem csak a nézők miatt csinálták, hiányolták a tűzijátékot. ;)


llax
(senior tag)

Kicsit kemény volt a leszállás +egyéb műszaki problémák, de legalább az már megvolt.

Ha igazak a hírek, hétfőn már tolják ki az SN11-et. Nem kell sokat várni a következő tűzijátékra :) Csak a mértéke kérdéses :)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Igazából a leszállás maga már szép eredmény. A leszállólábak fele nem jött ki, azért volt a ferde talpra érkezés és aztán a bummedli.

Mivel most még mindig ott tartanak, hogy kb. egyszer használatosra építik az SN-eket, így ez nem nagy veszteség, viszont maga a leszállási manőver már kezd kikristályosodni...


llax
(senior tag)

Ezekhez a lábakhoz a leérkezés sebessége is túl nagynak tűnt. Az eredmény nagyon látványos, de ezzel nem lettek olyan sokkal előrébb. Az egyetlen jelentősebb fejlemény: a 3 hajtómű begyújtásos dolog is működik. A függőleges leszállással kapcsolatos képességeik szerintem akkor sem voltak kérdésesek, ha az SN8-9-nél épp nem jött össze. Már az SN8-nál is látszott, hogy életképes, rövid időn belül megvalósítható az elképzelésük. Vagyis abból a leszállás sűrű légkörön belüli szakasza...

Ami mindenképp veszteség, az a takarítási, kisebb-nagyobb helyreállítási munkák idő- és munkaigénye, az újabb FAA vizsgálat, hajtómű és egyéb mechanikai vizsgálatok újabb elmaradása, a telemetrián át nem küldött adatok elvesztése. Ezek lassítják a folyamatokat és az egyben maradás esetén feltárható problémákat 1-2 prototípussal megint tovább vihetik...


Fred23
(veterán)

Kicsit off csak, és gyönyörű. Érdemes megnézni a videót!
alt="alt="" title=""" title="alt="" title="""

[ Szerkesztve ]

üzenetek

Hirdetés