Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


gabmolnar
(újonc)

Szuper összefolgaló cikk, gratula!

Amit/akit még a kis szereplők közé beillesztenék, az a Relativity Space. Bár ők "csak" a hajtóműtesztekig jutottak eddig, de egyrész az általuk használt technológa úttörő az űriparban (azaz hogy szinte a komplett űreszközt kinyomtatják 3D nyomtatóval), másrészt elég szép tőkét sikerült összehozniuk nemrég (500M dollár bevonása történt meg). És nyomtatják már nagyban a többi szerkezeti elemet is. Én személy szerint nagyon drukkolok nekik :)

A SpaceX-szel kapcsolatban többször olvastam már azt a véleményt, hogy bezzeg ha Musk kapta volna azt a sok pénzt/ő irányította volna a NASA-t, akkor már...Hát én nagy fan vagyok, de úgy gondolom, hogy ő a megfelelő ember a megfelelő helyen és időben - és ezzel nem lebecsülni akarom. Az elmúlt fél évszázad sikerei, kudarcai és zsákutcái, valamint nem utolsó sorban az általános technológiai fejlődés nagyon kellett ahhoz, hogy a SpaceX elérhesse azt, amit elért (plusz a kormányzati támogatás, azaz az magánűripar beengedése a NASA beszerzésekre, amit még Bush indított el talán, de Obama alatt vált meghatározóvá).
És amiről talán mostanság kevés szó esik, hogy anno nem véletlen került az űreszközökbe készült mikroelektronika (is) csilliókba: a kereskedelmi forgalomban lévő alkatrészek egész egyszerűen megbízhatatlanok voltak. Manapság meg szinte a bolti cuccokat bele lehet rakni :D

Nagyon örültem a New Shepard sikeres útjának, és izgatottan várom a SN9-et :) Valami elképesztő volt látni, ahogy egy kb 15 emeletes épület (azaz az SN8) a hasára fekszik a levegőben zuhanás közben, majd visszaáll függőlegesbe, anélkül, hogy darabokra esne :)

[ Szerkesztve ]


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

"Musk remélem nem főmérnök, mert akkor nem lesz új rakétájuk. Soha."

Nem szerencsés pont ezért a magyarra fordítás ilyen esetekben. Musk CTOj a a SpaceXnek megalakulása óta. Pár dolog azóta már sikerült. Rakéta is.

"De csak az addig felhalmozott tudást reszelgeti."

Szeretném én ezt a "csak"ot olyan nagyon komoly hagyatékkal rendelkező országoktól, cégektől látni mint az az oroszok, vagy az Ariane vagy az ULA vagy a Kínaiak vagy a....
Ha pedig kedved van akkor erődet egy olcsó fúziós erőmű kifejlesztésére fordítsd. Azt is már hány éve kitalálták milyen sok a felhalmozott tudás... csak reszelgetni kell.... :DDD

"Nem hiszem, hogy 5 éven belül használható lesz"

Én 5éven belülre tippelném, de majd kiderül. Ami viszont erősen valószínű, hogy elöbb lesz kész mint hogy ula, ariane, oroszok, kínaiak összeraknának "csak" egy Falcon 9et.


llax
(senior tag)

Nézőpont kérdése, ki van előrébb.

A BE-4 még nem repült, de a tervezett paramétereket már stabilan hozza, gyakorlatilag "szériaérett", el is indult a gyártása. Jó eséllyel hamarabb fog vele űrjármű az űrbe feljutni. A fejlesztése konzervatív, ahogyan az alacsony számban készült tesztpéldányok nagy biztonsággal hozták az előre eltervezett paramétereket, lehetett kezdeni a sorozatgyártását.

A Raptor fejlesztése más filozófiát követ, erősen képlékeny paraméterekkel, a fejlesztése folyamatos, sorozatban készülnek a tesztpéldányok. Teszteken folyamatos a határok feszegetése (1-1 hajtómű kukázása árán), ez sokáig így is marad. Véglegesített verzió várhatóan sokáig nem lesz, csak stabil működésű kisebb sorozatok, folyamatosan javuló paraméterekkel.


Tuomas
(Ármester)
Blog

Gondolom azért halad a Raptor fejlesztése más minta szerint, mert ott az egész Starship egy merően új vállalkozás.
Az meg egy dolog, hogy a teszteken a hajtómű mit produkál, a valós repülés és Static Fire tesztek során kiderül mit tud. Itt is fel lehet hozni példának az RS-25 hajtóművet, ami már kész volt a Space Shuttle erában, több 100 küldetést meg is valósítottak vele, most 10 éves fejlesztés után mégsem nagyon áll össze a rendszer az SLS-el.
Szóval majd akkor derül ki igazán, hogy hol tartanak, ha nem csak a hajtóművet tesztelik, hanem az egész rakétát.

[ Szerkesztve ]


Tuomas
(Ármester)
Blog

Az ESA F9-e (a Themis) 2030-ra van tervezve pl, úgyhogy igen.
Jól látom, hogy ez kimaradt a cikkből?

[ Szerkesztve ]


Tuomas
(Ármester)
Blog

Lejárt a szerkesztési idő. Benne van ha minden igaz, de nem ezen a néven.


azbest
(félisten)
Blog

CEO, CTO, aki jobban követi a céggel kapcsolatos anyagokat, annak nem volt újdonság, hogy nem csak aktatologató :) twitter

Előzményekre:
Persze, nem mindent ő mikromanagel az utolsó szögig. Főleg manapság, amikor már komoly szakembergárda állt a cég szolgálatában. Vannak régebbi videók, amelyek a cégről mesélnek, az ICBM vásárlós próbálkozástól a wtf kerül ennyibe egy rakétán kérdésekig :)

Ahogy valaki feljebb megfogalmazta, a hagyományos állami úton csomó ember foglalkoztatása történik. Emberek százezrei vannak bevonva sok-sok alvállalkozón át. Ezért lassú és drága minden, plusz a hibalehetőségek is könnyen elbújhatnak. Ehhez képest egy vertikálisan integrált egyésgként hatalmas a hatékonyságbeli különbség.

Plusz az, hogy nem elméletben fejlesztenek le valamit hosszú időn át, hanem rögtön a gyakorlatban kipróbálják. A szoftveriparban használt fejlesztési modellekhez hasonló iteratív fejlesztés megy.

#41 gabmolnar
a NASA élén nem tudna hatékony lenni. Túl nagy vízfej és túl nagy és politikával átszőtt alvállalkozói lánc van azoknál. Pont a megfelelő helyen van. De ő hozta létre ezt a helyet.

Az árak szerintem nem azért mások, mert most a consumer cuccok annyira jók lennének már. A speciális megoldásokhoz most is speciális és drága felszerelések kellenek. A túlbonyolított, egyedi megoldások, készimunkás elkészítés miatt marha drága minden a régi cégeknél - pl boeing. Arra rendezkedtek be, hogy pár megrendelésből tartják fenn a cég ilyen részlegét. Olyan ez, mint a spéci sportkocsi gyártás. Musk meg a lehető legegyszerűbb, szériában gyártható megoldásokat keresi. Nem egy rakáta árából akarja egy évi bevételét kihozni, hanem hetente tolja az ipart, ahogy a csövön kifér.

#48 Cifu
btw, remek írás :)

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ez a rész egy kicsit kusza lett. A C201 robbant fel korábban (úgy tudom), a C205-el sikeres "menekülős" tesztet hajtottak végre, 2019. januárjában.

Valóban kevertem, mert a C204 volt a Demo-1 repülésen és az robbant fel. Javítottam. :R
A C201 volt az első tesztjármű, azzal Pad Abort Test-et hajtották anno végre, illetve a hajtóművel történő leszállással kísérleteztek.

A Starship kapcsán az a pletyka járja, hogy az SN 11 után nem az SN 12,13 és 14 fog következni, hanem egyből áttérnek az SN 15-re, kihagyva az említett 3 prototípust, amiatt, mert az SN 15 jelentős fejlesztéseket fog magán viselni (ahogy az írásban is szerepel).

Sajnos e téren még most is csak találgatunk, amikor a cikket írtam pláne. Majd a következőben részletezem, ha már többet tudunk. :)

Készül továbbá egy SN7.2 kódszámmal jelzett teszt tank (a 7.1 kimaradt a cikkből), amely 4 mm helyett csupán 3 mm vastag rozsdamentes acélból készül, így várhatóan 15-20 t súlyt megspórolnak.

Teszttankoknál már én is elkezdtem elveszteni a fonalat.

RocketLab, nem SpaceLab, később már helyesen szerepel, csak ezen a 2 helyen nem.

Javítva.:)


Tuomas
(Ármester)
Blog

:R :C


Cifu
(nagyúr)
Blog

Amit/akit még a kis szereplők közé beillesztenék, az a Relativity Space.

[Benne voltak a 2018-as összefoglalóban], azóta igazán látványos dolog nem történt velük kapcsolatban, ha a kisebb dolgokat is mind beleírnám, akkor pedig csak ez vagy 20 000 extra karakter lenne. Ha eljutnak a rakétaindításig, akkor bekerülnek legközelebb. ;)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Gondolom azért halad a Raptor fejlesztése más minta szerint, mert ott az egész Starship egy merően új vállalkozás.

A Raptor fejlesztése még 2009-ben kezdődött meg, igaz évekig alacsony ráfordítású "zsebprojekt" volt csak. Egy időben a Falcon 9 második fokozatába szánták, az USAF-tól igényeltek és kaptak is erre egy kisebb, 33 millió dolláros összeget (röviden: az után, hogy az ULA és az AeroJet komolyabb összegeket kapott hajtómű- és rakétafejlesztésre, a SpaceX meg kiverte a Capitoliumban a balhét).
Azóta volt nagyobb és kisebb méretű terv is, egyszer kíváncsi lennék arra, pontosan hogy nézet ki a fejlesztési görbéje... :)

Az ESA F9-e (a Themis) 2030-ra van tervezve pl, úgyhogy igen.
Jól látom, hogy ez kimaradt a cikkből?

[Először a Callisto jön] , az van benne a cikkben. Ha a Callisto sikerrel teljesítette a célokat, akkor jön a Themis. Erről a [Tavalyi összefoglalóban] volt több kicsivel (ez még 2019-es kép, akkor még úgy volt, hogy a Callisto 2021-re elkészül, a Themis pedig rögtön utána indul):


Cifu
(nagyúr)
Blog

Írtam privát üzenetet.


Tuomas
(Ármester)
Blog

Köszi a kiegészítéseket!


UnA
(Korrektor)
Blog

"Nem egy rakáta árából akarja egy évi bevételét kihozni, hanem hetente tolja az ipart, ahogy a csövön kifér."

Azért azt te is tudod, hogy a SpaceX nem egy hagyományos üzleti modellre épül, vagyis nem a bevételekből tartja el magát a cég, hanem a támogatásokból főleg. Így pedig nem igazán jogos összehasonlítani egy olyan céggel, ahol egy valós üzleti terv alapján működnek.

Persze ilyen a Blue Origin vagy a Virgin Orbit is, ahol az alapító milliárdos önti bele a pénzt.


nullpoint
(senior tag)

Nagyon köszönöm! :R


lev258
(veterán)
Blog

Ha már Musk hozzájárulása a SpaceX-hez szóba jött, szerintem meg kell említeni Gwynne Shotwell-t is, aki a cég elnöke/ügyvezetője. Ő az, aki mind cégen belül, mind azon kívül irányít és menedzsel. Nélküle se tartana ott a cég, ahol jelenleg.


llax
(senior tag)

Én inkább azt kérdezném, melyik működő űrvállalkozás nem ilyen.


azbest
(félisten)
Blog

Az a wikipédia, akire te gondolsz :D
A spacex is piaci megrendeléseket céloz. Az űripar viszont valóban olyan, ahol komoly állami szerep van, már csak azért is mert az állam monopóliuma sok terület. A támogatások sem csak úgy jönnek, hanem megvan, hogy mit kér érte az állam. Mondhatni előleget fizet.
A SpaceX esetén az sem utolsó szempont, hogy jellemzően kevesebb pénzt kap, a többiekhez képest gyorsabban is szállítja az ígérteket. A nasához képest pedig aprópénzért szállít megoldásokat.

Elég erős állítás azt mondani, hogy a SpaceX nem üzleti terv szerint működik, amikor komoly kereskedelmi szolgáltatásokra alapozza a létét és jövőjét.

Továbbra is azt látom, hogy páran egyszerűen képtelenek elfogadni azt, hogy valaki lehet sikeres kutató, mérnök és üzletember. Nem mindenütt csak a korrupció és a haveri kör mozgatja a szálakat.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

A spacex is piaci megrendeléseket céloz.

Tavaly 26 db Falcon 9 indítás volt, ebből 14 db a Starlinkhez köthető (tehát "saját"), egy kémműhold, két GPS III műhold (amerikai űrerőktől tehát 3 indítás), hat pedig a NASA által megrendelt vagy ahhoz köthető (mint a Crew Dragon in-flight abort indítás, vagy a CRS / CC indítások).

Vagyis mindössze 3 indítás volt klasszikus piaci, illetve ugye a Starlink indítások egy részénél nano-műholdakat állítottak "utasként" pályára.

Oké, hogy COVID-19 és minden egyéb, de ez akkor sem azt mutatja, hogy a SpaceX a piaci megrendelésekre épít jelenleg első sorban...

[ Szerkesztve ]


Tuomas
(Ármester)
Blog

Viszont nem is 1 adott évre kapja az összeget, hanem indításokra, pl 10 resupply küldetés az ISS-re, itt van érte ennyi meg annyi dollár, ezt csináld meg 10 éven belül.
Illetve volt egy Sentinel indítás is, szintén piaci.

[ Szerkesztve ]

üzenetek

Hirdetés